• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Läheltä piti.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LuckyLuke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen huomannut että myös bussista tulevat lähtevät heti suoraan bussin edestä ylittämään katua, katsomatta yhtään tuleeko sieltä mahdollisesti ketään. Parit lukko jarrutukset joutunut tekemään moisen tilanteen takia, selvennykseksi vielä ettei paikalla ole suojatietä (suojatie n 50m päässä) Jonne ei jaksa kävellä.
Ei muuta kuin katse sinne bussin keulan alle, jos siellä kinttuja vilisee, niin kyllä ne alle pyrkivät kiireiset pirulaiset. Ennakointia kehiin!

Tulkitsin väärin tilannetta ja ajoin päin punaista. Onneksi kääntyvä Bemari ei ollut puusilmä joten tässä pystyy kirjoittamaan. Täytyy todeta että vähältäpiti tilanne piristää. Nyt ainakin vuorok..., viikk..., eiku vuosi ajetaan tarkemmin.

Harmaan Bemarin kuskille suurkiitos.

Pistän tähän omatkin läheltä piti tilanteet. Niitä on sattunut jo useampia(kolme tai neljä kertaa) tänä vuonna. Ajokilometrejä on toistaiseksi 4000 km pääsiäisestä lähtien ...

eräs niistä tapahtui hymyilevän motoristin poislähdössä. Ajeltiin kuuden pyörän letkassa Ruissalon kapealla tiellä. Vastaan tuli auto, joka halusi kääntyä vasemmalle, siis suoraan "meidän" kaistan yli. No kun tulimem vastaan auto hiljensi ja lähes pysähtyi. Siihen sitten pysähtyi kolme autoa perään. Sitten tuli muutama motoristi. Sitten kaikki tapahtui kuin hidastetussa elokuvassa, mutta toissaalta niin nopeasti, etten ehtinyt tekemään mitään. Eli motoristi taisi tulla hieman lujempaa, kun joutui tekemään paniikki jarrutuksen. Sen verran näin, että perä nousi irti tiestä, kuulin kierrosten nousevan sitten rysähti. Motoristi syöksyi sarvien yli ja suoraan omaa pyörääni kohti. Ehdi hieman hidastamaan, mutta en väistämään. Hieman säikähdin. Motoristi osui maahan, muttei minuun, en myöskään ajanut yli. No pysähdyttiin muutaman 10 metrin päähän ja todettiin, että motoristi oli noussut ylös ja siirsi prätkänsä pois tieltä. Hän käveli omin jaloin joten ei jääty sitten tien tukkeeksi. Toivottavasti tuossa ei tapahtunut mitään sen kummempaa.

No sitten toinen. Tuli vastaan traktori ja sen takaa lähti auto ohittamaan, tulin siis vastaan. Minulla on keltainen suojaliivi ja poliisi prätkännäköinen moottoripyörä. Tuon ensimmäisen auton näin hyvin ja annoin tilaa. Ensimmäisen auton perässä tuli TOINEN auto, joka päätti ohittaa myös tuon traktorin. No ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin mennä sinne asfaltin oikeaan reunaan ja toivoa, että asfalttia on riittävästi.

Kummassakaan tapauksessa en itse kolhiintunut, toivottavasti ei muutkaan.

Mutta pointti tässä on se, että kun tuolla tiellä tapahtuu, niin sekuntti on todella lyhyt, siinä ajassa ei ehdi kuin tajuamaan, että nyt käy huonosti. Sitten kun pitäisi vielä tajuta estää tuleva tapahtuma niin siinä tulee pikkasen hiki.

Läheltä piti eilen:

Töiden jälkeen ajattelin vaihtaa öölit pyörään ja piti saada kone vähän lämpöiseksi, joten lähdin pienelle ajelulle. Ajoin 40:n aluerajoituksen mukaan kylän keskustan läpi johtavaa pääväylää. Tien oikealta puolelta, marketin pihamaalta lähtee hiukan vanhempi rouvashenkilö farmariladallaan ja pysäyttää tien laitaan katsoakseen onko liikennettä.

Onneksi joku vaisto sanoi, että nyt tarkkana. Hiukan ennen kuin olin auton kohdalla, rouva päättikin lähteä liikkeelle. Katsoi vielä aivan suoraan minua kohti, kun kaarsi tielle eteeni. Jarrutin reilusti, eikä osuttu toisiimme vaikka lähellä kävimmekin.

Kyllä se vaan valitettavasti on niin, että moottoripyöräilijä on liikenteessä näkymätön.  
omg.gif

Koskaan ei voi olla liian varovainen.

Ensimmäinen ja toivottavasti viimeinen läheltäpiti -tilanteeni pääsi yllättämään tänään melko pahasti. Tilanne alkoi kehittymään kun lähestyin risteysaluetta, edessä ajava bussi ryhmittyi oikealle ja lähestyi risteystä aikomuksenaan kääntyä. Samaan aikaan bussin takaa oikealta, pysähtymismerkin takaa, ilmestyi ajoradalle auto ..
Tunnustan täten syyllistyneeni vastaavan tilanteen aiheuttamiseen viime kesänä auton ratissa. Olin kääntymässä vasemmalle suhteellisen vilkasliikenteisellä 60 km/h rajoitetulla kokoojakadulla. Vasemmalta tuli bussi, tie oli suht suora ja oikealta ei tullut ketään juuri silloin. Bussi alkoi kääntyä tulosuunnassaan oikealle enkä nähnyt bussin takana ketään tulossa joten lähdin itse kääntymään. Bussin takana olikin iso custom-pyörä jonka omistaja oli onneksi hereillä eikä lähtenyt esim. kiihdyttämään reippaasti päästessään bussin ohi. Pulssi nousi varmasti molemmilla.

Totesin että seuraavan kerran prätkällä ajaessani oletan vielä enemmän että kääntyvän ajoneuvon takaa tulee joku, koetan pitää isoihin ajoneuvoihin vielä enemmän turvaväliä ja mietin kahdesti ennen kuin alan haukkua foorumeilla autoilijoita puusilmiksi. Autolla ajaessani yritän luottaa vähemmän silmiini.

Läheltä piti eilen:

Töiden jälkeen ajattelin vaihtaa öölit pyörään ja piti saada kone vähän lämpöiseksi, joten lähdin pienelle ajelulle. Ajoin 40:n aluerajoituksen mukaan kylän keskustan läpi johtavaa pääväylää. Tien oikealta puolelta, marketin pihamaalta lähtee hiukan vanhempi rouvashenkilö farmariladallaan ja pysäyttää tien laitaan katsoakseen onko liikennettä.

Onneksi joku vaisto sanoi, että nyt tarkkana. Hiukan ennen kuin olin auton kohdalla, rouva päättikin lähteä liikkeelle. Katsoi vielä aivan suoraan minua kohti, kun kaarsi tielle eteeni. Jarrutin reilusti, eikä osuttu toisiimme vaikka lähellä kävimmekin.

Kyllä se vaan valitettavasti on niin, että moottoripyöräilijä on liikenteessä näkymätön.  :O
Totta. Mutta vielä näkymättömämpiä ovat mustat pyörät joissa lyhyen valon polttimo ja pitkän valon polttimo ovat erillään toisistaan. Esim. 2001 bandit 1200s(tiedän koska minä koeajoin tätä pyörää joskus).

Sellaisessa pyörässä tästä on hyötyä:
http://veiligmotorrijden.pageprocessor.nl/?rubriekId=1816

Tärkeä on myös ajovarusteiden merkitys tässä. Minulla on pitkään ollut värikkäät ajovarusteet ja näitä eteen ajavia idiootteja on aika harvoin osunut kohdalle.

Onhan noita tilanteita ollut monenlaisia, selkeästi suurin osa tilanteista on muiden tielläliikkujien, tai eläinten aiheuttamia, mutta omiakin arviointivirheitä on joukkoon mahtunut. Eräällä kerralla kävi niin, että tulin itselleni vähän vieraampaan risteykseen kolmion takaa, pysähdyin ja vasemmalta tuli bussi. Bussilla oli vilkku oikealle ja se hidasti selkeästi vauhtiaan, joten oletin sen kääntyvän tulosuuntaani. Lähdin risteyksestä liikkeelle, mutta bussipa ei kääntynytkään, vaan ajoikin suoraan. Onneksi tajusin tilanteen ajoissa ja ehdin pysähtymään uudestaan viime hetkellä, enkä päätynyt bussin keulakoristeeksi. Bussi olikin menossa pysäkille, joka oli piilossa pusikon takana hieman risteyksen jälkeen..
withstupid.gif

Onneksi kaikesta oppii ja ajot jatkuvat entistä viisaampana ja varovaisempana..
062802moto_prv.gif

Tänään tuli se perinteinen, kolmion takaa autoilija eteen.
Autoilija huomasi ihan lopussa minut ja pysähtyi, vauhtia mulla ei ollut enää paljoa koska olin kääntymässä sinne mistä auto tuli ja ehdein kiertään. Katsoin tuimasti päi.... muija ei edes vilkassut
033102ass_1_prv.gif

Se olin mun ensimmäinen läheltä piti.

Olen huomannut että myös bussista tulevat lähtevät heti suoraan bussin edestä ylittämään katua, katsomatta yhtään tuleeko sieltä mahdollisesti ketään. Parit lukko jarrutukset joutunut tekemään moisen tilanteen takia, selvennykseksi vielä ettei paikalla ole suojatietä (suojatie n 50m päässä) Jonne ei jaksa kävellä.
Ei muuta kuin katse sinne bussin keulan alle, jos siellä kinttuja vilisee, niin kyllä ne alle pyrkivät kiireiset pirulaiset. Ennakointia kehiin!
Jos en ihan väärin ymmärtänyt tätä vinkkiä, niin nykybussien kohdalla pitäs ensin pysäyttää pyörä, sitten mennä sinne eturenkaan taakse tai eteen (voi itse päättää, keulanylitys tietenni myös vaikuttaa) ja ihan asfaltin rajaan että näkis jalkoja. On noi nykypäivän, varsinkin kaupunkiliikenteen bussit sen verta matalahkoja + osa laskeutuu vielä pysähtyessään alemmas mm. lastenvaunujen kanssa operoivien elämän helpottamiseksi.

Ennakointia totta kai, mutta tietyissä paikoissa ja tietyn nopeuksisessa liikennevirrassa noi on kieltämättä välillä hankalia. Vaikka ennakoit ja ajat 40-50km/h alueella sen 10-20 kilsaa tunnissa pysähtyneen bussin kohdalla, niin siltikin napsahtaa jos suoraan bussin takaa juoksee joku hätäinen eteen.. Ei viittis ihan kokonaan pysäyttääkkään, kun vaarana ottaa kunnon kontakti pyörän takalistoon silloin. Lisäksi, vaikka mahdollisuuksien mukaan koukkaisit siitä bussin keulan kulmasta metrinkin (mahd. vastaantulijat tietenni huomioonottaen) sivummas.. lapset on pirun vikkeliä.

- P

Edit: tänään yritti pakettiauto peruuttaa päälle. Hauska tilanne sinänsä, tulin parkista päätielle (ei mikään vilkas katu) ja pakettiauto just ajoi samasta parkista oikein hitaasti tielle.. se kääntyi vasemmalle ja mä olin oikealle kääntymässä. Kaveri rupes hiljentään ja yhtäkkiä helähti pakkivalot päälle. Arvasin ettei se ollut mua nähnyt, vaikka etäisyyttä meillä oli ollut reippasti niin paljon, että olis niistä sivupeileistä huomannut, jos olis joskus niihin vilkaissut. Noh, tonnisen (joke joke) tehot tuli tarpeeseen.. piirsi melkein takanen raitaa, kun väänsin alta pois
biggrin.gif

Koskaan ei voi olla liian varovainen.

Ensimmäinen ja toivottavasti viimeinen läheltäpiti -tilanteeni pääsi yllättämään tänään melko pahasti. Tilanne alkoi kehittymään kun lähestyin risteysaluetta, edessä ajava bussi ryhmittyi oikealle ja lähestyi risteystä aikomuksenaan kääntyä. Samaan aikaan bussin takaa oikealta, pysähtymismerkin takaa, ilmestyi ajoradalle auto ..

Lukkojarrutus ja auto ehti juuuuuri ja juuri alta pois, itse taas otin kosketuksen asfalttiin pyörän kanssa. Onneksi alueella oli 60km/h nopeusrajoitus ja onneksi noudatin sitä. Hiukan enemmän nopeutta ja olisin löytänyt itseni auton takapenkiltä.

Vahingot jäivät onneksi vähäisiksi mutta eiköhän tarinan opetus ole selvä..
Oliko muuten
1. oikealle kääntyville oma kaista, jossa bussi kulki (ja suoraan menevillä myös oma kaista, jossa sinä ajoit)
2. Vai oliko sinun suunnassa vain yksi ajokaista, jota bussi kulki kaistan oikeassa reunassa ja sinä keskiviivan vieressä?

Jos tapaus 1, niin autoilija teki kyllä melko ajattelemattoman liikkeen.
Mutta jos tapaus olikin 2, niin olit itse aika rohkea jos luotit että auto pysyy sivutiellä. Sen auton kuski kun on saattanut ajatella, että "ennätän ennen bussia, ja sen takana ajavat tulevat vielä myöhemmin, joten ei hätää..."

On muutenkin hirveitä hasardin paikkoja nuo risteysalueella tehdyt edestä kääntyvän ajoneuvon ohitukset, ne on lähes aina ennaltaarvaamattomia sivutieltä tulevien silmin katsottuna.

no enpä tiedä oliko kuinka läheltä piti mutta takaa katsoessani pisti vituttamaan oikein huolella!
tilanne: henk.auto-vanha transportteri paku-minä(viimeisenä)
paikka: keuruulta tultaessa ennen kuohua se aikas pitkä suora

aiemmin jo kattelin itse ohituspaikkaa kun edellä ajavat veteli hieman turhan rauhassa.
no suora alkaa ja katsoin että nyt ohi-paitsi hep,eipäs sittenkään kun suoran päässä näkyy yks valo joka heti osoittautuikin mp.ksi.
mennään muutamia sekuntteja eteenpäin ja tää pakukuski päättääkin sitten aivan kerrasta heittää toiselle kaistalle ja rupee yrittämään ohi ekasta autosta.
tässä vaiheessa hieman katsoin että ei saatana!!!
okei, pääsee ohi,mutta matkaa kului ja mp-kuski sai vetää pientareelle ja mahd. V-käyrä suhahti huippuunsa,jossei ihan rytmihäiriöitä saanut?

vaikea sanoa oliko mp-kuskin mielestä tiukka paikka mutta ainakin sen pakun ohitus oli kyllä ihan perseestä-VARMASTI näki vastaantulevan mp.n tai jos ei niin olisko syytä viedä lisenssi jätekeräykseen?

ajoin sitten myöhemmin ohi molemmista autoista ja paku kuski näytti sellaiselta punaniskalta että tuskin olisi edes huomannu vaikka olisi törmänny johonkin/välittänyt?

no,näitä on liikenteessä...toivottavasti ei osu lähemmäs ketään...

mad.gif

Laitetaan tuo omakin tilanne tänne

tapahtumapaikkana pukkila-askola väli muutama kilometri hiidenkirnuilta

Ajan bussin perässä parin kymmenen metrin päässä(omasta mielestäni reilu väli) ja bussin edessä menee citymaasturi noin 60km/h. Tiellä 80km rajoitus. Auto väistää bussipysäkille, ilmiselvästi tarkoitus laskea bussi ohi. Bussi kun oli auton ohittanut, katsoin että itse vielä pääsen ohi. Olin auton takana, ehkä noin 5m matkaa jolloin auto päättääkin tulla tielle. Onneksi vastaan ei tullut ketään, jolloin pystyin väistämään sille puolelle, muuten olisi kylkeen kolahtanut varmasti.

Tässä mietinkin miten pitkä väli sitten olisi pitänyt bussiin olla, jotta pyörä olisi sieltä huomattu? Pidin reilua väliä, jotta bussikuski huomaa minut sieltä takaa.

Oma läheltäpititilanteeni sattui eilen. Ajelin pyörällä ja oli hiukan kiire, vauhtia noin 160 km/h. Äkkiä huomasi metsästä juoksevan peuran osuvan tielleni. Äkkijarrutus jolla sain vauhdin putoamaan ennen törmäystä ehkä noin 80 km/h. Törmäsin karkuun juoksevaan peuraan takaviistosta kylkeen, jolloin peura putosi eturenkaan päälle ja siitä edelleen renkaan eteen. Siinä vaiheessa pyörä tökkäs kunnolla ja lensin ohjaustangon yli rinta eedlä asfvalttiin. Siinä sitten luistettiin pyörän kanssa ojan pohjalle ja peura tempaisi pystyyn ja pakeni metsään. Pyörä koki jonkinverran kolhuja ja itse olen jokapaikasta niin kipeä etä tämä kirjoittaminenkin tuottaa vaikeuksia. Onneksi peuran juoksusuunta ja aikainen havainto antoi aikaa jaruutta, muuten en tiedä miten ois käynyt. Mielenkiintoinen havainto oli autoilijoiden käyttäytyminen tilanteessa kun moottoripyörä ja kuljettaja makaa tienposkessa. Kolme autoa ehti mennä ohi hiljentamatta vauhtiaan, ennen kuin palokunnan ensivasteryhmä tuli paikalle. Soitin itse hälytysnumeroon. Mutta kun hälytysajoneuvot oli paikalla niin kylläpä alkoi autoilijatkin pysähdellä. Kiitos vain auttavaisille ohikulkijoille.
eek.gif

Huh! On ollut melkonen tilanne, paranemisia.

Ja hämmästyttää ihmisten välinpitämättömyys - miten kukaan voi jättää ketään tienposkeen, kun varmasti näkee, että apu on tarpeen?

Olin kääntymässä vasemmalle suhteellisen vilkasliikenteisellä 60 km/h rajoitetulla kokoojakadulla. Vasemmalta tuli bussi, tie oli suht suora ja oikealta ei tullut ketään juuri silloin. Bussi alkoi kääntyä tulosuunnassaan oikealle enkä nähnyt bussin takana ketään tulossa joten lähdin itse kääntymään. Bussin takana olikin iso custom-pyörä jonka omistaja oli onneksi hereillä eikä lähtenyt esim. kiihdyttämään reippaasti päästessään bussin ohi. Pulssi nousi varmasti molemmilla.

Totesin että seuraavan kerran prätkällä ajaessani oletan vielä enemmän että kääntyvän ajoneuvon takaa tulee joku, koetan pitää isoihin ajoneuvoihin vielä enemmän turvaväliä ja mietin kahdesti ennen kuin alan haukkua foorumeilla autoilijoita puusilmiksi. Autolla ajaessani yritän luottaa vähemmän silmiini.

Muutaman kerran kun olen ollut samassa tilanteessa ja rauhassa odottanut sen bussin poistumista, on takana alettu tööttäilemään. Täytyy vaan pitää pokka, oma nahka on arvokkaampi kuin parin kotilokuskin muutaman sekunnin odotus.

Oma läheltäpititilanteeni sattui eilen. Ajelin pyörällä ja oli hiukan kiire, vauhtia noin 160 km/h. Äkkiä huomasi metsästä juoksevan peuran osuvan tielleni. Äkkijarrutus jolla sain vauhdin putoamaan ennen törmäystä ehkä noin 80 km/h. Törmäsin karkuun juoksevaan peuraan takaviistosta kylkeen, jolloin peura putosi eturenkaan päälle ja siitä edelleen renkaan eteen. Siinä vaiheessa pyörä tökkäs kunnolla ja lensin ohjaustangon yli rinta eedlä asfvalttiin. Siinä sitten luistettiin pyörän kanssa ojan pohjalle ja peura tempaisi pystyyn ja pakeni metsään. Pyörä koki jonkinverran kolhuja ja itse olen jokapaikasta niin kipeä etä tämä kirjoittaminenkin tuottaa vaikeuksia. Onneksi peuran juoksusuunta ja aikainen havainto antoi aikaa jaruutta, muuten en tiedä miten ois käynyt. Mielenkiintoinen havainto oli autoilijoiden käyttäytyminen tilanteessa kun moottoripyörä ja kuljettaja makaa tienposkessa. Kolme autoa ehti mennä ohi hiljentamatta vauhtiaan, ennen kuin palokunnan ensivasteryhmä tuli paikalle. Soitin itse hälytysnumeroon. Mutta kun hälytysajoneuvot oli paikalla niin kylläpä alkoi autoilijatkin pysähdellä. Kiitos vain auttavaisille ohikulkijoille.
eek.gif
Aika paha, onneksi ei pahemmin käynyt.
Millä alueella ajoit? Tuliko jotain ylinopeussyytöksiä esim jarrutusjälkien perusteella?

Älkää ihmetelkö sanamuotoja, se johtuu siitä että kirjoitin saman postin myös "olitko se sinä" -ketjuun.

sanoi:
Ajelin eilen klo 16 jälkeen Vilppulasta Kolhoon päin, ajoit corollallasi edelläni tumman lava-auton perässä, marssivauhtini oli hieman teitä reippaampi, laitoin vilkun päälle lähdin ohittamaan teitä loivasti oikealle kaartuvassa mutkassa, näin sivusilmällä vilahduksen kun corollasi koukkasi myös ohitukseen ilman vilkkua! Sain juuri väistettyä sinua, oli senteistä kiinni että renkaani pysyivät tien asfailtuidulla osalla (ja luojan kiitos et kääntänyt corollaasi vastaantulevien kaistan pientareelle asti koukatessasi!), jos asfaltti olisi loppunut kesken saattaisi olla etten nyt kirjoitaisi tätä viestiä tässä! Käytäisit niitä peilejä autossasi, ja käytä myös päätäsi (ajatteluun sekä kääntelyyn havannoidaksesi muita tiellä liikkujia)!!!

Alueella siis satasen rajotus, kyllä pomppas sydän kurkkuun. Onneks sen verran ajokomusta että reflekseillä selvisin, saattoi olla että abs jarrut oli se "pelastava enkeli"...takajarrua vaan varovasti pystyi käyttämään. Sekuntti tilanteen jälkeen vasta tajusin että mitä tapahtui ja mitä olisi voinut tapahtua...

eek.gif
Millä alueella ajoit? Tuliko jotain ylinopeussyytöksiä esim jarrutusjälkien perusteella?
En tehnyt paniikkijarrutusta toivoen jonkinlaista väistämismahdollisuutta, jota ei lopulta tullut lisäksi tie kaarsi loivast siinä kohden jossa peuran havaitsin. Lukkojarrutus olisi vienyt minut kovastava vauhdista männikköön. Poliisin kysymykseen vauhdista, vastasin että hiukan reilu 80 km/h. Tapahtumapaikka sijaitsee Pohjoispohjanmaalla välillä Kalajoelta Sieviin. Hengittäminen tekee vieläkin kipeää ja joka ikinen lihas on arka. Onneksi röntgenkuvissa ei havaittu vaurioita.

Oltiin vaimon kanssa tulossa pohjoisesta Kuopioon ja siinä Kuopio P -rampin kohdella siirryttiin vasemmalle kaistalle, että mennään ohi edessä olevasta rekasta.

Oltiin siinä rekan takana ja kohta kuuluu kova PAM ja rekan yksi oikea takarengas säpäleinä. Siinä sitten hetken katson ku rekan perä rupee heijaamaan edestakaisin ja renkaan kappaleita lentää. Onneksi kyseessä oli oikean puoleinen rengas ja vasemmalle kaistalle ei lentänyt paljoa rojua.

Rekka jarrutti penkalle ja me jatkettiin matkaa. Säikähdyksellä selvittiin onneksi.
smile_org.gif

eek.gif
En tehnyt paniikkijarrutusta toivoen jonkinlaista väistämismahdollisuutta, jota ei lopulta tullut lisäksi tie kaarsi loivast siinä kohden jossa peuran havaitsin. Lukkojarrutus olisi vienyt  minut kovastava vauhdista männikköön. Poliisin kysymykseen vauhdista, vastasin että hiukan reilu 80 km/h. Tapahtumapaikka sijaitsee Pohjoispohjanmaalla välillä Kalajoelta Sieviin. Hengittäminen tekee vieläkin kipeää ja joka ikinen lihas on arka. Onneksi röntgenkuvissa ei havaittu vaurioita.
Hmm, kannattaisi miettiä mitä tänne ja miten tarkkaan kirjoittelee, suottaappi militzaikka ja miksei vakkarien väkikin lueskella näitä ja tälläisiä onnettomuuksia ei joka päivä satu, eli helpohko yhdistää.....Eli jos on kiire niin silloihan nopeus just "kiireellinen rajoistusten mukaan"
wink.gif

Back