Tosin siinä vaiheessa kun olin aivan auton kohdalla, akka runttas samalle kaistalle ilman vilkkua.
En nyt halua mitenkään puuttua aiheeseen, mutta johan tuon ennakoimiseen vaadittaisiin meedion taitoja.
Kyllä Safi75:n jutuissa järkeä on. Pakko myöntää halusi tai ei.
Meedion taitojako .. höpsis .. Jostain perkeleellisestä syystä
VAIN Suomessa (mulkkulassa) puretaan jonoja siten, että jonon viimeinen lähtee ensimmäiseksi ohitse koko letkasta. Tuo on niin persiistä kuin vain olla ja saattaa. Olen tässä muutaman ajovuoteni aikana pannut merkille (kortti täyttää 41v vasta), että jonon alkupää on erittäin usein saattanut jäädä "jumiin" jonkun aieman tilanteen vuoksi, jota jonon viimeiset eivät ole ikinä nähneetkään. Yhtään en ihmettelisi etteikö takaatuleva ohittaja vittuuntuisi, jos joku keskellä jonoa tai jonon alkupäässä laittaa vilkkua samaan aikaan ja myöskin lähteäkseen ohittamaan, kun takaa lähtevä ohittajakandidaattikin. Mitäköhän TLL mainitsee siitä, että jo ohitamaan lähtenyttä ei saa estellä. Menee varmaan oikeuteen, jos kolisee ja kumpikin ovat ohittelijoita. Mitä tulee siihen, että pystyykö puusilmät näkemään toisiaan ja pystyvätkö lainkaan ennakoimaan. Mikäli jonon häntäpäästä lähtee joku ohituksiin, niin hän saa todellakin varautua - siis ennakoida - ja olettaa isolla varmuudella, että joku saattaa ponkaista eteen tai jopa päälle.
Ulkomailla ohittamaan lähdetään jonon alkupäästä ja minä kyllä pystyn kuvittelemaan, että miksi - joillekin tässä ketjussa kirjoittaneille tuo on ilmeisesti vieras ajatus. Mutta helpottaakseni tilannetta annan kolmen (3) pisteen vihjeen. Miksi leffalippua edessäsi jonottava ostaa sen leffalipun ennen sinua? Jos pystytte tuon ratkaisemaan, niin ihan siinä lähellä pyörii autojonoissakin ohittamisen marssijärjestys. Asiaa selventää huomattavasti tilanne, jolloin ohittamisinnokkaan edellä ajelee vaikkapa mp-poliisi - tulisiko todella lähdettyä sieltä jonon hänniltä ohittamaan koko letka kerralla. Ehkä tulisi - ehkä ei? Itse en lähde arvailemaan.
Ja nyt ... tehkääpä edelleenkin ihan kuten haluatte .. minulle ihan saman tekevää kunhan pysytte hengissä - olette te kuitenkin ihan mukavia joka iikka.
No miksi sitten paasaan .. siksi, että oletuksellisesti sääntöjä on ja niitä tulisi noudattaa (ainakin joskus) ja niiden tietäminen ja tunteminen on se peruslähtökohta - vaikka käytännössä toimittaisiin ihan miten tahansa.
TLL
- 10 § Ajoneuvojen välinen etäisyys
- (17 § Ohittaminen) 18 § Ohituskiellot -kohdat 3,4, ja 5
- 19 § Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet
tämä on sikäli mielenkiintoinen kohta, että siinä käytetään
termiä "havaittuaan" elikkä .. jos ei ole nähnyt niin sitten ei ole nähnyt.
... ja herkkupalana pohjimmaisena
- 23 § Tilannenopeus
"...Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää
ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä
olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta
arvattavissa tilanteissa." Se, että joku saattaa ponkaista
jonossa eteen, on enemmän kuin mahdollista ja siis arvattavissa.
PS.
Vielä .. koko ohittamisprosessi on täällä Suomessa syvältä.
Ohituskaistan alettua alkaa aivan saatanalliset kilvanajot ja ajetaan niin paljon kuin autoista lähtee ja sitten, kun ohituskaista loppuu ja alkaa "normaali" tie, niin nopeudet lasketaan alas ja jatketaan sitä jurnuttamista ja hitaanpien kiroilua ja taas hetkenpäästä sama uudelleen. Kyllä luulisi stressaavan. Homma on kuin hullujen huoneelta.