Olen tässä reilut kolme vuotta häärännyt kouluttajana näissä orgin tapahtumissa. Pääasiassa olen vetänyt ajotaito II kursseja, mutta pariin kertaan on tullut vedettyä myös vähän edistyneemmille rata-ajon perusteita ja tällä viikolla olin ihmettelmässä Ajotaito I hitaat harjoitukset osuutta.
Jos kurssit ovat tuntemattomia, keskittyy tuo Ajotaito II kaarreajoon ja Ajotaito I pyörän peruskäsittelytaitoihin.
Muutaman vuoden kokemuksen perusteella olen sitä mieltä, että ajokortissa tulisi olla pakollisena osiona esim. puolikas päivä rata-ajoa. Valitettavasti kustannukset karkaavat sen verran korkeaksi, ettei tuo käytännössä ole mahdollista. Toinen tuota vastustava seikka on se, ettei tässä maassa ole riittävästi riittävän kompetenssin omaavia kouluttajia, että tuollaisen ajokorttikoulutuksen järjestäminen olisi mahdollista. Nykyisillään peruskäsittelyn opettamisessakin näyttää olevan todella isoja eroja autokoulujen ja ajo-opettajien välillä.
Jokaisen olisi kuitenkin hyvä käydä keväällä harjoittelemassa pyörän käsittelyä mahdollisuuksien mukaan. Ainakin pyörän peruskäsittelyn treenaaminen onnistuu jokaisella paikkakunnalla. Ilta-aikaan käy vaikka jollain tyhjällä parkkiksella treenaamassa hidasajoa, pujottelua, ympyröitä jarruttamista, katseen käyttöä yms.. Mutka-ajon harjoitteluun voin taas lämpimästi suositella moottoriradalla ajamista. Suurimmasta osasta Suomea (Lappi ja itärajan tuntuma erikseen) kuitenkin pääsee moottoriradalle kohtuullisella ajomatkalla ja ajankäytöllä, eikä n. 50€ ratapäiväkustannuskaan luulisi taloutta kaatavan. Ensimmäistä kertaa radalle tulija oppii todennäköisesti päivän aikana ajamisesta enemmän kuin muuten koko kesänä. Orgin päivillähän tuohon ratamaksuun kuuluu myös tuo Ajotaito II kurssi.
Jotain harjoittelun tärkeydestä kertoo sekin, että ammattilaiset käyvät joka kevät kurssin ja myös me kouluttajat joudutaan karistelemaan ruosteita ennen tositoimiin ryhtymistä. (Valitettavasti ihan viikon kurssiin ei ole varaa, joten on pakko tyytyä omaehtoiseen treeniin) Luulisin kuitenkin, että sekä mp-poliiseilla, että mp-kouluttajilla pyörän käsittelytaidot ovat keskimääräistä motoristia paremmalla tasolla, mutta silti treeniä keväisin tarvitaan. On siis melko huono syy välttää harjoittelua, koska "ei joudu poikkeaviin tilanteisiin". Joka kerta kun pyörän päälle hyppää, voi se poikkeava tilanne tulla eteen silloin kun sitä vähiten odottaa, oli se sitten kolmion takaa tuleva auto, hiekkaa mutkassa tai hirvi tien pientareella. Noissa tilanteissa on ihan kiva jos osaa jarruttaa, väistää tai tiukentaa ajolinjaa ilman suurempaa paniikkia.