• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kyytiläinen putosi kyydistä ja loukkaantui

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kopukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
mikään ei ole niin tärkeää kuin matkustajan turvallisuus. sen takia pidän kiinni siitä että kyytiläisellä on myös ajokamat ja tarvittaessa aina lainaan sopivat tutuilta. täytyy kyllä myöntää että jotenkin luontevammalta tuntuu kyyditä neiti-immeisiä juurikin tuon vyötäröltä pitämistaktiikan kannalta, mutta hyvin ovatkin sitten kyydissä pysyneet, mm. tuo vasemman käden "taktiikka" tiedonvälityksessä kuskilta kyytiläiselle on hyvä. kerran on kokeneemman kyytiläisen jalka lipsahtanut tapilta hitonmoisessa röykyssä ja sen huomasi heti vyötäröotteen välityksellä.

Suosittelen tätä: Uusi putkisto jonka takia pitää takajalkatapit poistaa ja seat coveri paikalleen niin nou hätä! Ei ole huonoa omaa tuntoa siitä kun ei kyyditse. Eihän sille nyt voi mitään että pakoputki pakottaa ottamaan takajalkatapit pois?
biggrin.gif
Eikä tarvitse pelätä kyydissäolevan puolesta. Emännällä oma pyörä niin ilo vain kaksinkertaistuu kun saa yhdessä ajella
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
bowdown.gif

Ärhäkkäät kiihdytykset pitäisi kyllä takanaolijalle kommunikoida selkeästi. Kerran 90-luvun alussa sattui näin:
- lasten kaveri oli kinunut päästä kerrankin moottoripyörän taakse
=> kypärä päähän ja lenkille !
- sanoin että pidä sitten kiinni lujasti => kaveri piti takaraudasta kiinni rystyset valkoisena
- yhden risteyksen jälkeen sanoin että pidä nyt sitten kiinni että hieman kiihdytellään
- kahva auki ja kaveri kippas selälleen, mutta onneksi nousi jalat mun kainaloon ja kaveri ei pudonnut, mitä nyt hieman säikähti
Muistaa tilanteen varmaan ikuisesti. Totesi vaan että "tää kiihtyy ihan sairaan kovaa" !
sport05.gif

Ennenkuin juttu ehtii enempää paisua, niin kerrottakoon selvennykseksi muutama tosiasia. Ensinnäkin kyyditettävä ei ollut ensikertalainen, vaan olen pyörien kyydissä ollut useammin kuin muutaman kerran, itse tosin mieluummin ajan. alkumatkasta pitelin kuskista kiinni kiihdytyksissä, tällä kertaa taisin "torkahtaa", lienekö flunssan tai komian auringonpaisteen syytä.Pyöränä oli Bandiitti joka ei takana istuvalle kummoista tukea tarjoa, eikä selässäni ollut painava reppu asiaa ainakaan helpottanut. Kuljettaja ei kiihdyttänyt mitenkään hullunkiilto silmissä, vaan kyseessä oli enneminkin normaali ripeä kiihdytys risteyksestä. Koko jupinasta selvittiin pienellä aivotäräyksellä ja asfaltti-ihottumalla. Suurimman kolauksen sai itsetunto. Sairaalassa olin pari tuntia tarkkailussa ja sitten kotiin. Pyörällä ajelen tulevaisuudessakin ja saman kuskin kyytiin uskaltaudun koska vaan. Poliisille myönsin, että syy oli minussa, aika näyttää saanko sakkoja kun sillälailla kyydistä hyppäsin..

Olin joskus aivan kohdalla, kun takapenkkiläinen teki voltin ja
tipahti suoraan häntäluulleen .. kuski näet avasi ihan huolella
kaasua .. tilanne oli oikeasti erittäin koomisen näköinen, mutta
samalla aika vakava .. se tyyppi loukkaantui niin ettei päässyt
minnekkään omin avuin .. kivikatu osaa olla kivikova ..
Elämä opettaa aika kovakouraisesti välillä ...  
lookaround_orig.gif

Tietääkö joku, että saako lasta kuljettaa kuskin ja pensatankin
välissä? Niitä näkee silloin tällöin .. mutta jotenkin olen muistavinani,
että kyyditettävän olisi oltava omalla istuimellaan .. siis siinä
takapenkillä ja siksi takapenkkiläiselle on väsätty jalkatapitkin.
Vaikka ihan pikkuiset ovat varmasti turvallisemmin siinä "sylkyssä"
kuin muualla. Itse en kyllä ihan pieniä uskaltaisi kuljetella mopolla
lainkaan.
nixweiss.gif
Toi häntäluulle putoominen ei oo kauheen koomista sen jälkeen, kun saat siitä elinikäisen selkävamman, kuten eräs kuntosalilla käynyt ystäväni...siis ei pysty käymään enää, kun selkäkivut pahenivat vanhemmiten murtuman takia, ole sitten lopun ikää jollain kolmiolääkkeillä. Itse kerran paiskauduin takalaukkuun kumppanin "reippaamman" kiihdytyksen takia, saipa kuulla siitä sen verran ettei ole enää viittinyt toistaa temppuu.  
tounge.gif

Enpä antais lastani kyytiin ennen kuin jalat yltää tapeille, ja on ainakin kouluikäinen, ts. ei nukahda ja osaa pitää kunnolla kiinni...ja ennen kuin kumppani on käynyt silmäleikkauksessa...  
confused_orig.gif
Mites se lapsi voi siinä kaarteissa esim. jossain tankin päällä pysyy kunnolla muuten kuin jossain korkeintaan 30 km/h vauhdissa?  
sad_orig.gif

Voihan sinne taakse vaikka nukahtaa, pitkällä taipaleella.
confused_orig.gif
Kokenut matkustaja osaa pitää kiinni oikein, tarkkailla ja ennakoida kuskin/pyörän liikkeistä mitä tuleman pitää. Tuuli on ikävä tekijä varsinkin motarilla. Mutta kun on tarpeeksi ruista ranteessa, pysyy kyydissä, vaikka kuinka paikat puutuu.
tounge.gif
Tervehtymistä ja tsemppiä tipahtajalle!

Back