• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kyykky vaihettuna enskaan, mitä jää kaipaamaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uiop
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
HondaCebari sanoi:
Älä ny viitti koijjata,mikä tuossa muka on enskaa ?

V-Storm kuuluu kategoriaan matkailuenduro joilla ajellaan pääsääntöisesti hyvässä tai kohtalaisessa kunnossa olevia teitä reissusta toiseen.

Sitten on nämä isomukiset seikkailuenskat joiden kotikenttä on melkein missä tahansa.

Kolmas kategoria on kisaenskat joilla ei viitsi pikiteillä suhailla vaan ne viihtyy siellä mihin ne on suunniteltu.

Noiden väliin mahtuu leegio erilaisia pyöriä joten ei voi suoralta kädeltä sanoa mikä on enska ja mikä ei, käsite on älyttömän laaja kun kaikki yhdistää sana enduro, etuliite vaan vaihtuu pyörätyypin mukana:;):

Itsekin olen jo pitkään miettinyt tuota vaihtoa kyykystä johonkin enskan tyyliseen, mitään kokemuksia ei niistä ole, mutta jotenkin tuntuu siltä, että sellaisella pyörällä olisi paljon hauskempaa, noita KTM:miä on paljon kehuttu. Miten toimii tollanen supermoto hiekkateillä ja vähän maastommassa ympäristössä? Tosiaan yhtikäs mitään kokemuksia ei ole kuin kyykyistä ja katupyöristä.

Tällä hetkellä omistan yhden kilvellisen kyykyn ja kilvettömän, ja tänään viimeksi alastarolla pannuttaneena alkoi mietityttämään nämä vaihtohommat entistä enemmän, kun taas on pyörä palasina, mikä tietää suunnatonta rahanmenoa, ja mikä pahinta, vi....skäyrä on jossain taivaissa. Vois olla aika kokeilla jotain muuta, että sais taas hauskuuden takasin tähän touhuun.

Koheltaja sanoi:
V-Storm kuuluu kategoriaan matkailuenduro joilla ajellaan pääsääntöisesti hyvässä tai kohtalaisessa kunnossa olevia teitä reissusta toiseen.

Sitten on nämä isomukiset seikkailuenskat joiden kotikenttä on melkein missä tahansa.

Kolmas kategoria on kisaenskat joilla ei viitsi pikiteillä suhailla vaan ne viihtyy siellä mihin ne on suunniteltu.

Noiden väliin mahtuu leegio erilaisia pyöriä joten ei voi suoralta kädeltä sanoa mikä on enska ja mikä ei, käsite on älyttömän laaja kun kaikki yhdistää sana enduro, etuliite vaan vaihtuu pyörätyypin mukana:;):

Eikä sovi unohtaa että se mikä on nykyään matka-enduroksikin tehoton ja painava lehmä, jolla ei siis voi päällysteeltä poistu, eikä siellä päällysteelläkään sillä mitään tee, on voinut olla joskus tuollainen kilpapeli...
Tai voi jossain muualla olla edelleen...

Tekniikka ja säännöt muuttuu.

Jone-83- sanoi:
Itsekin olen jo pitkään miettinyt tuota vaihtoa kyykystä johonkin enskan tyyliseen, mitään kokemuksia ei niistä ole, mutta jotenkin tuntuu siltä, että sellaisella pyörällä olisi paljon hauskempaa, noita KTM:miä on paljon kehuttu. Miten toimii tollanen supermoto hiekkateillä ja vähän maastommassa ympäristössä? Tosiaan yhtikäs mitään kokemuksia ei ole kuin kyykyistä ja katupyöristä.

Tällä hetkellä omistan yhden kilvellisen kyykyn ja kilvettömän, ja tänään viimeksi alastarolla pannuttaneena alkoi mietityttämään nämä vaihtohommat entistä enemmän, kun taas on pyörä palasina, mikä tietää suunnatonta rahanmenoa, ja mikä pahinta, vi....skäyrä on jossain taivaissa. Vois olla aika kokeilla jotain muuta, että sais taas hauskuuden takasin tähän touhuun.

Käy ihmeessä koeajamassa ...tai no... jos et ole ihan täysin tosissaan vielä niin älä käy. Joudut tekemään kaupat :grin:

Itse kävin ensin tosiaan KTM 640 LC4 testaamassa. Olisin tehnyt jo tuosta kaupat, mutta meni ohi suun. Sen jälkeen seuraavana päivänä sain tuon 450 exc:n testiin ja helvetti sitä hymyn määrää ku pääs ihan vain tavalliselle hiekkatielle ajamaan. Kyykyllä kun ajoi mutkatietä ja sattui perse lähtemään luisuun niin jännitti niin perkeleesti, että luisuuko yli vai tuleeko yhtäkkinen stoppi ja siitä yli. Tolla vehkeellä sitä vain oikein tyrkyttää luisuun ja meno vain jatkuu. Sekä hymy.

Nuo LC4 katuenskat on todella maastokelposia vehkeitä, hieman painavampia (ei niin kiva repiä ylös / irti), mutta huoltovapaampia kuin esim nuo pienemmät nelitahtiset "tosienskat" kuten tuo oma. Itseä vieläkin naurattaa tuo keveys ja se, että kuinka voimakkaalta tuo vehje tuntuu vaikka siinä ei ole kuin noin kolmannes edellisen pyörän tehoista.

Sitten se huoltojen helppous.. Joka päivä on melkein tullut jotakin pientä näprättyä silloin kun ei ole ollut ajamassa. Sitä kun voi tehdä tossa kotipihalla ilman helvetillistä katejumppaa. Kaasarikone minulla on viimeksi ollut mopoikäisenä joten tuon säätäminen ja tietäminen on vielä hieman uudestaan opiskelussa.

Anna mennä!

Seikkailu_R sanoi:
Eikä sovi unohtaa että se mikä on nykyään matka-enduroksikin tehoton ja painava lehmä, jolla ei siis voi päällysteeltä poistu, eikä siellä päällysteelläkään sillä mitään tee, on voinut olla joskus tuollainen kilpapeli...
Tai voi jossain muualla olla edelleen...

Tekniikka ja säännöt muuttuu.

Ja paljon riippuu siitä mihin vertaa. Jos otetaan vaikkapa V-Stromille verrokiksi joku alle 100kg kisaenska ja lähdetään upottamaan fillareita suohon, niin eipä toi varmaan kovin enskalta siinä vaiheessa tunnu.

Toisaalta, jos ottaa rinnalle vaikka Panigalen tai S1000RR:n ja lähtee ajelemaan sopivia sora- ja metsäautoteitä niin sopivalla rengastuksella tuollainenkin voi tuntua kovinkin endurolta.

Nettiforumeilla homma vaan tuppaa usein menemään niin, että ei ole olemassa muuta, kuin ne ääripäät - eikä mitään siltä väliltä. :)

Kyllä mä ihan tosissani oon tuota miettinyt, kolmeen ratailuvuoteen ei yhtään kaatumista ja tänä vuonna viisi ratapäivää ja kaksi kaatoa, rahaa mennyt näihin ratailuihin tänä vuonna ehkä noin 10000euroa, ei ehkä ihan sen arvoista. Lisäksi ei aika tahdo riittää ajella pitkiä matkoja radoille ja laittaa pyörää koko ajan, ja tosiaan Suomessa kadulla ajaminen kyykyllä on jotenkin turhauttavaa huonokuntoisten teiden ja kortin menettämisen pelon vuoksi.

Tyhmä kysymys, mutta ajeletteko noilla katurenkailla hiekkateitä vai käytättekö nappuloita? itseäni saattaisi kiinnostaa myös talvella ajaminen piikeillä, ja toi ei varmaan ihan niin kallista puuhaa ole kuin toi ratojen kiertäminen? Tosiaan kun yhtään mitään kokemusta noista ei ole niin, en oikein tiedä kannattaisiko sitä alkaa katselemaan enemmän enska tyyppistä vai supermoto tyyppistä pyörää.

No mulla on tossa 690 sm:ssä nyt ihan katurenkaat, conti attack sm:t, ja kyllä niillä hiekkateitä ajelee.
Asfalttiominaisuuksien takia en kyllä enää mitään seminappuloita alle harkitsekaan. Niin no, ei ole pyöräkään mikään enduro, semmonen joka paikan jyrä enemminkin.

Jone-83- sanoi:
Itsekin olen jo pitkään miettinyt tuota vaihtoa kyykystä johonkin enskan tyyliseen, mitään kokemuksia ei niistä ole, mutta jotenkin tuntuu siltä, että sellaisella pyörällä olisi paljon hauskempaa, noita KTM:miä on paljon kehuttu. Miten toimii tollanen supermoto hiekkateillä ja vähän maastommassa ympäristössä?

Yleensä kantti loppuu kesken ennekuin renkaista ominaisuudet, ellei ota ihan kaupan sileimpiä sliksejä alle.

Smotorenkaiden ominaisuudet loppuvat päällysteen ulkopuolella oikeastaan vasta kun irtohiekkaa on runsaasti, tai polku menee mutaiseksi, jne.

Jone-83- sanoi:
Kyllä mä ihan tosissani oon tuota miettinyt, kolmeen ratailuvuoteen ei yhtään kaatumista ja tänä vuonna viisi ratapäivää ja kaksi kaatoa, rahaa mennyt näihin ratailuihin tänä vuonna ehkä noin 10000euroa, ei ehkä ihan sen arvoista. Lisäksi ei aika tahdo riittää ajella pitkiä matkoja radoille ja laittaa pyörää koko ajan, ja tosiaan Suomessa kadulla ajaminen kyykyllä on jotenkin turhauttavaa huonokuntoisten teiden ja kortin menettämisen pelon vuoksi.

Tyhmä kysymys, mutta ajeletteko noilla katurenkailla hiekkateitä vai käytättekö nappuloita? itseäni saattaisi kiinnostaa myös talvella ajaminen piikeillä, ja toi ei varmaan ihan niin kallista puuhaa ole kuin toi ratojen kiertäminen? Tosiaan kun yhtään mitään kokemusta noista ei ole niin, en oikein tiedä kannattaisiko sitä alkaa katselemaan enemmän enska tyyppistä vai supermoto tyyppistä pyörää.

Lähtökohdiltaan olet täysin samassa asetelmassa, kuin minä kaksi viikkoa sitten. :-)

Alkuun epäröin kovasti sitä, että miten noilla motovanteilla / katukumeilla uskaltaa metsään, mutta sielläpä sitä nyt on tullut turattua. Asfalttia ajan ainoastaan siirtymäpätkät jos on tarvis. Nyt minulla on hakusessa seminappulainen rengastus noille vanteille, että pitoa märemmissä olosuhteissa on enemmän. Nyt kun yksinkertaisesti budjetti ei riitä vielä ostaa 1000€ enska vanteita ja siihen kumit että sais isompaa nappulaa. Eli pieni kompromissiratkaisu. Varmasti enska vanteet tulee myös viimeistään talven kieppeillä, kun piikit pitää hommata. Tosiaankin ympärivuotiseen ajoon olen tuon hommannut myös.

Raskaammalla smotolla tietysti painuu helpommin syvemmälle ja silloin pito on enemmän kuin tervetullut.

Vakuutuksien hinnat tipahti puoleen vs. entinen kilogixu (~600€/vuosi ympärivuotinen liikennevakuutus+osakasko)

Mulla on 690 Enduro ja siinä oli viime kesänä alla ContiAttack SM:ät motovanteilla, näitä olen melkein kaikille suositellut myös sekalaiseen piki/soratie ajoon. Vaikka rengas on sileä niin yllättävän hyvin pystyy työntämään soralatua, jopa hyväkuntoisia metsäautoteitä missä ei ola paljoa vihreetä, siinä ne on liukkaat.

Jos ajaa motoilla sekalaista ajoa niin renkaat ja rengaspaineet nousee arvoon arvaamattomaan. Kannattaa heti kättelyssä unohtaa touring-renkaat ja laittaa alle Supermotoon tarkoitetut pehmeärunkoiset renkaat. Niihin oikeat paineet, liikkuu 1.8-2.1 välillä ja ei kun ajamaan. Liian suurilla paineilla tapetaan renkaan monipuoliset ominaisuudet ja silloin on ihan sama mitä mustaa ja pyöreää on alla.

Toisaalta, mä laitoin motot myyntiin tänä keväänä kun tuntui aina olevan väärät renkaat alla. Nyt ajellaan katunappuloilla jotka ei loista missään mutta aina on oikeat renkaat alla, ajoi tietä pitkin tai sen ulkopuolella. Eihän niillä samaa hurmiota saa pikitiellä mitä motojen kanssa, mutta vauhdit pysyy järkevinä ja toisinaan katunappuloita on kiva viedä pikitiellä pienessä moto/power sladissa:thumbup:

Seikkailu_R on aivan oikeassa pyörien painosta ja miten maailma menee trendien perässä. Esimerkiksi Africa Twin on edelleen suosittu pyörä sekalaiseen ajoon ja käytännössä sillä pääsee ihan yhtä pahoihin paikkoihin jumiin kun V-Stormilla, ja on yhtä tuskaista nostaa se sieltä pois:D

Siinäkin ollaan oikeassa että Suomalaiset menee aina ääripäästä ääripäähän ja mitään kompromissejä ei ole olemassa. Kossu juodaan raakana, kahvi mustana ja HK-blöö syödään kuorineen:D

Siitä huolimatta mä ajelen pyörällä joka on lähes kaikkien ominaisuuksien kompromissi, ei loista missään mutta joka paikkaan sen kanssa pitää ängetä, viimeksi krossiradalle vaikka siellä hc-krossikuskit sanoi ettei tolla möhköllä pysty kunnolla krossia ajamaan. Hiki tuli, kunto koheni ja ajotaidot parani, vaikka oikealta/vasemmalta/päältä meni krossipyöriä ohi vähän väliä:WAZAAP:

Kyllä rupee krossikuume nousemaan... pitää kattoa jos ens kesänä ois varaa ostaa semmonen toiseks leluks vai onko olemassa hyvää ja halpaa? Tarkotus ois sillä päästellä ihan metsässä ja hiekkateillä eli varmaanki riittäis joku 200-450cc(?).

HondaCebari sanoi:
No eipä,mut rumuuden takia en tenereä kelpuuta omiin karkeloihin :D

Kannattaa myös harkita yamaha tt600r pyörää :thumbup: Noita on todella harvakseltaan myynnissä, mutta hyviä pelejä ajaa ja niin sanottuja "pommin varmoja" kestävyydeltänsä. Itselläni on tuollainen pyörä ja tykkään aivan törkeästi vaikka tehoa ei olekaan kuin noin 45hp.

Koheltaja sanoi:
Seikkailu_R on aivan oikeassa pyörien painosta ja miten maailma menee trendien perässä. Esimerkiksi Africa Twin on edelleen suosittu pyörä sekalaiseen ajoon ja käytännössä sillä pääsee ihan yhtä pahoihin paikkoihin jumiin kun V-Stormilla, ja on yhtä tuskaista nostaa se sieltä pois:D

Täytyy muistaa että tuolla AT:llakin on ollut loiston hetkensä kilpapyöränä, kuten monella muullakin noista vanhemmilla matka-enduroista... :thumbup:
Laji ei vaan ollut tämä kotoisa kannonkierto...

Eikä varmaan ole ollut mitänkään kevyt työnnettävä tuollainen äärimmilleen viety kilpakone... :p

Tämähän on sitä missä nämä on parhaimmillaan, aivan loistavaa puuhaa...

Kohta on hyvä 690 Enduro nettimotossa myytävänä.

Vuosimalli on 2009, kilometrejä n. 6500 km ja 5000 km huolto tehtynä ja sen jälkeen vielä öljytkin vaihdettu kertaalleen. Hintaa vakio putkella ja pelkillä enska vanteilla n. 7400 e ja moto vanteilla (toiset jarrulevyt eteen ja taakse), SC -projectin sliparilla (e-hyväksytty) 8700 e.

On tuohon muutakin tehty mm. säädätetty, vaihdettu avarampi ilmanputsari ja kotelo, tehokkaampi etulamppu, touratech suojat pohjaan, takajarrusylinteriin sekä syyläriin.

Vakio-osat on varastossa vielä tallessa.

Priva viestillä voi tavoittaa, jos kiinnostaa. Pyörä tällä hetkellä mökillä Kuusamossa ja myöhemmin heinäkuussa kirkkonummella.

-Matti

Nyt on R6R laitellu myyntiin ja tilalle kiinnostaisi kovasti hankkia Aprilia RXV 450cc jolla pääsisi motoilla kadulle ja enskoilla metsään. Teho/paino suhde vaikuttaisi tuossa olevan kohdillaan 106kg ja 50-60hp.

Tuon tehoisessa RXV;ssä ei taida enää pitää ne ohjekirjan huoltovälit paikkaansa...
Katu kuosissahan tuossa on jonkin verran vähemmän tehoa.
Näin muistan aprilian edustajan joskus kertoneen kun tuollaista kuolasin.

Okei, no kilvellistä olen hankkimassa, voi olla, että on vähemmän tehoa, mutta varmasti kuitenkin riittää mulle. :)
muistatko paljonko on vakio mallissa?

Itse himoitsen Aprilia 550sxv........Mutta mutta ei vain uskalla hommata sellaista, kone on meinaa niin hauras. No sekin asian miten ottaa, toisilla on ajettu yksi kauden aikana muutama kerta remontti kustannukset 3-4000€.
On kansipahveja palanut, mangneettoja hajonnut jne. Näissä on aika tiukka se huolenpito. Ja sitten se jos kone remontti tehty, niin miten tarkasti. Mutta ne äänet, V-2 aaaahhhhh:orgmp2::orgmp2::orgmp2:

Jos kommentoisin tuota vannekokoa.Itse en tykkää ajaa motovanteilla hiekalla ja huonoilla teillä,jos puhutaan 17'' vanteista,mitä ymmärrän motovanteiksi.Itselle ainut ja oikea on noihin pyöriin 21'' etunen,meno on paljon rauhallisempaa pehmeällä ja huonoilla teillä.Bemarissa mulla on 19'' ja Betassa 21'' etunen ja siinäkin vielä huomaa eron.Kommentti siksi,kun tässä ketjussa puhutaan motovanteista hiekkatielle.

Back