• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kyyditettävä putosi: nyt Kuopiossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wili
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moottoripyörän kyydissä ollut tippui tielle Kuopiossa

Moottoripyörän kyydissä ollut nuori mies tippui tielle Karjalankadun moottoritielle menevällä rampilla Kuopiossa tänään aamupäivällä.

Mies vietiin KYSiin tarkastettavaksi. Poliisin mukaan vuonna 1985 syntynyt nuorukainen ei tiettävästi loukkaantunut vakavasti.

Tippumisen syystä ei ole tietoa. Alkoholilla ei ole osuutta onnettomuuteen.

Kyllä kuljettajan pitää katsoa peiliin, jos syyllistä etsii. Kuljettajan vastuulla on se, että matkustaja pysyy kyydissä.

Vois kuvitella ettei kyytiläinen oo halunnu pitää kuskista kiinni ettei vaan tuu mitään homovaikutelmaa
biggrin.gif

Miten näitä on muutaman päivän sisällä kaksi, kun ainakaan mä en muista kertaakaan aiemmin uutisoidun vastaavia...

En mä sillä, että niitä ei ole tapahtunut ja kerran meinasi itsellekin käydä hullusti, tai lähinnä kyydissä olleelle...jalat kävi mun kainalossa
wink.gif

Miten näitä on muutaman päivän sisällä kaksi, kun ainakaan mä en muista kertaakaan aiemmin uutisoidun vastaavia...

En mä sillä, että niitä ei ole tapahtunut ja kerran meinasi itsellekin käydä hullusti, tai lähinnä kyydissä olleelle...jalat kävi mun kainalossa  
wink.gif
Hyvä kaveri otti kunnolla pataan vastaavassa tapauksessa, oli vienyt pikkuveljensä kaverin kotiin ja oli vetänyt tupin nurin kikserillään ja kyyditettävällä oli nilkat kaverin kainalossa. Kyyditettävä ei pitänyt tilanteesta vaan antoi nuoriso-ohjaajaa kunhan mopo stoppasi. Ihan hyvä että joku opetti....opetettavakin oppi....

Asia on kyllä niin, että kuski on totaalinen k***pää, jos ei kunnioita matkustajan toiveita, tai kaahaa epämiellyttävästi.

Kyydissä voi olla vaikea pysyä, jos on ns. kyykkypyörä. Tehoa ja toisaalta kyytiläisen paikka aika erillään kuskista eikä kiinnipitokahvoja tms.

Tuonkin takia ei napostele moottoripyörän(kyykkypyörän) kyydissä olla, ei ole mitään parasta moottoripyöräilyä, vielä jos joutuu halimaan miespuolista kaveriaan =D

Kyytiläisillä näkee useammin heppoiset varusteet mitä kuskilla, kun kyytiläinen ei ole välttämättä itse moottoripyöräilijä eikä omista kunnollisia varusteita. Itse en mielelläni ota ketään ilman kunnon varusteita kyytiin. Ei tulisi mieleenkään tehdä täyskiihytyksiä ilman että kyytiläinen pitää kuskista kunnolla kiinni

Kesällä tuli kyyditettyä yhtä humalaista. Ainakin 2,5 promillen kännissä n.60 kg itseäni painavempi kaveri,joka ei ole ikinä ollut pyörän kyydissä. Onneksi en ole itsekään riisitautinen.
Ei oo helppoo,mutta varmasti huvittavan näköistä.
-Turvavarusteet? Lainasin aurinkolasit. Säälistä.
biggrin.gif
Kaikkeen ei pysty varautumaan.

Viime kesänä kaveri heitti CBR 600:lla hakemaan omaa pyörää huollosta. Ei ajettu kun rauhallisesti kaupungin läpi, mutta olin aivan varma että tästä ei putoamatta selviä. Ei ole 190-senttiselle liian avarat nuo takaritsin fasiliteetit kyseisessä rakkineessa, ja kauhukahvan/kahvojen puute ja jalkatappien paikka herättivät lähinnä itkunsekaista epäuskoa 
tounge.gif

Inhottava ajatuksenakin tuo kyydistä putoaminen.

Onko niin ettei kaikkia pyöriä ole ajateltukaan kakspaikkaseks?  
nixweiss.gif
Joissakin pyörissä repsikan paikka nimittäin näyttää ainakin minun silmään onnettoman pieneltä. On vaan tyynynnysä. Takapuolen taakse ei jää minkäänlaista pidennysosaa tai koroketta henkiseksi tueksi. Eikä kahvoja mittään.

Esim tässä:

XL883R.jpg

tai tässä touringpyörässä:

FLHR.jpg

Tilanne tietty muuttuu lohdullisesti, kun pannaan lisävaruste paikalleen:

FLHTCU.jpg

Kyllähän se vähän on niin, ettei tänäpäivänä se kyytiläisen paikka oikein houkuttelevalta näytä.
Korkella hattuhyllyllä, noissa sporttipyörissä?
On pyöriä joissa ei ole mitään mistä kyytiläinen vois pitää kiinni...paitsi kuskista.
Sit jos kuski jarruttaa oiken rajusti, niin kyytiläisen massa siinä selkää vasten painautuneena...no huh huh...
Mitäs ne puhui autoissa siitä elefantista, joka on takapenkillä
confused_orig.gif

Ei oikein ole turvallista se, ei.

Täytyy sanoa kaksi asiaa:

Kaveri joka ajaa tai on aikaisemmin ajanut pyörällä ei kovin helpolla tipu kyydistä. Tämä lähinnä siksi että hän ottaa tosissaan sen takana olemisen ja tietää kuinka helposti keula saattaa vähän pompata jos on tehokkaampi pyörä. Ja jos on kaveri joka osaa siellä takana olla, niin sen huomaa lähinnä siitä että etupää on kevosempi ja kaasua antaessa keula meinaa pompata. Toki itsekin ajava kaveri osaa lukea/arvata mitä pitää tuleman.

Se toinen asia. Ne kyydissäolevat on usein täysiä puupäitä, heitä kyllä varoitetaan, mutta ku ne hölmöt ei usko mitä heille sanotaan.

Jotkut väittää että kun siellä takana ei tiedä mitä tapahtuu.

Mun mielestä pitää osata lukea kuskin liikkeistä mitä tapahtuu. useissa pyörissä pystyy takaa näkemään kun vilkku menee päälle ja kuski tietysti laittaa sen aina ajoissa päälle...
tounge.gif
Kun vilkku menee päälle risteykseen tultaessa takana olija painaa kämmenesä tankkia vasten. Sama juttu jos on syytä epäillä että kuski rupeaa jarruttelemaan esim . liikenne esteen tai vaikkapa liikennevalojen takia.

Kun kuski kyyristyy, niin tämä tarkoittaa kihdyttämistä ja sitä että takana olija kyyristyy myös. Kun kuski suoristaa selkänsä, on varauduttava hiljentämiseen.

Aina kun tullaan kaarteeseen, niin takana olija katsoo eteenpäin kuljettajan pään ohi sisäkaarteen puolelta.

Toki ei kaikkea osaa/voi ennakoida mutta monia asioita voi. Ja sit tietysti jos on se kypäräpuhelin niin voi varoitella ajoissaan vähän mitä tehdään.

Toki toki, otetaan huomioon sen kyytiläisen toiveet...
biggrin.gif

Kyllähän se vähän on niin, ettei tänäpäivänä se kyytiläisen paikka oikein houkuttelevalta näytä.
Korkella hattuhyllyllä, noissa sporttipyörissä?
On pyöriä joissa ei ole mitään mistä kyytiläinen vois pitää kiinni...paitsi kuskista.
Sit jos kuski jarruttaa oiken rajusti, niin kyytiläisen massa siinä selkää vasten painautuneena...no huh huh...
Mitäs ne puhui autoissa siitä elefantista, joka on takapenkillä
confused_orig.gif

Ei oikein ole turvallista se, ei.
A) ainut paikka josta pidetään kiinni on kuski(tai voi ostaa semmosen kahvavyön kuskille). Ne kauhukahvoista on ainoastaan iloa pyörän liikuttelussa käsivoimin.

B) Jarruttaessa takana olija ottaa tuen tankista. Kaikissa pyörissä tämä ei kylläkään toimi kovin hyvin (esim. Er-5) . Mutta esim. zx-9r:ssäni se toimii hienosti.

No minulla on kilokiksu ja kyydittänyt aikas paljon ihmisiä sillä. Ja voin kyllä sanoa etten ymmärrä miten joku voi tippua kyydistä. Ellei ala tahalleen nytkyttämään pyörää että se hypähtää liikkeelle, ja silloinkin kyydissä olevan pitää olla taakseppäin nojanneena. Tietenkin on kuskin vastuulla ottaa selvää miten hyvin kyyditettävä osaa olla kyydissä ja koittaa kattoa milloin se "ei ole valmis" mutta varsin oudolta kuulostaa. Oma veikkaus on se että kuski on ajanut normaalisti ja kyyditettävä on pelleillyt tai tehnyt jotain mitä ei saisi takana istuessa tehdä.

PS: tietty joku iso pomppu ja siitä seurannut pieni loikka voi aiheuttaa vaikeita tilanteita.

Back