• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kysymys koskien romani moottoripyöräilijöitä

wellu_76 sanoi:
Mutta jos joku on nähnyt romanin jossain, vaikka töissä..

Missä?:grin:

Mulle myös ihan sama minkä värinen naama sieltä kypärän alta paljastuu, motoristeja kaikki tyynni!

wellu_76 sanoi:
Mutta jos joku on nähnyt romanin jossain, vaikka töissä,

jarska sanoi:
Missä?:grin:

Mulle myös ihan sama minkä värinen naama sieltä kypärän alta paljastuu, motoristeja kaikki tyynni!

Mulla on duunikavereina 4 romaanimiestä.
Samassa veneessä kaikki keikutaan ja ihan samalla tavalla hommat hoidetaan.
Ainut eroavaisuus muihin verrattuna on että kun muut pitää kesäkuumalla lyhythihaisia työpaitoja, duunikaveriromanit pitää pitkähihaisia paitoja. Eikä sekään ihmetytä enää, silloin kun aloitettiin hommat samaan aikaan samassa duunipaikassa 2001, se hiukan ihmetytti, mutta kun tietää syyt siihen, kukaan ei kiinnitä edes huomiota siihen.

Ennakkoluulot eivät ole varmasti syntyneet tyhjästä.
Mutta jos osaatte ottaa huumorilla "vittuilut" eli mannevitsit yms niin siitä saatte kyllä täydet rispektit :)
Tuntuu että vähemmistöryhmät ottavat kaikki mitättömätkin jutut rasismina ja suututaan samantien niin eihän siitä mitään tule.
Teretulemast vaan joukkoon jos osaatte (ja ilmeisesti osaattekin) käyttäytyä :)

jyk4 sanoi:
Ennakkoluulot eivät ole varmasti syntyneet tyhjästä.
Mutta jos osaatte ottaa huumorilla "vittuilut" eli mannevitsit yms niin siitä saatte kyllä täydet rispektit :)
Tuntuu että vähemmistöryhmät ottavat kaikki mitättömätkin jutut rasismina ja suututaan samantien niin eihän siitä mitään tule.
Teretulemast vaan joukkoon jos osaatte (ja ilmeisesti osaattekin) käyttäytyä :)

Onko tämä nyt sitten sitä kuuluisaa rasisimia? :grin:

jyk4 sanoi:

Tämä on minusta todella tärkeä asia huomioida. Koska kyllä lihavista, blondeista, turkulaisista, ärrävikaisista, iso nenäisistä... vitsaillaan kokoajan. Jos vähemmistöt haluavat nostaa itsensä tämän yläpuolelle, niin ei se toimi. Jos heitä saa kohdella joka osa-alueella kuten muitakin, niin homma toimii paremmin. Vai onko se vain vähemmistöedustajan omaa huonoa itsetuntoa, jos ei kestä vaikka manne- tai homovitsejä.

Streethawk sanoi:
Tämä on minusta todella tärkeä asia huomioida. Koska kyllä lihavista, blondeista, turkulaisista, ärrävikaisista, iso nenäisistä... vitsaillaan kokoajan. Jos vähemmistöt haluavat nostaa itsensä tämän yläpuolelle, niin ei se toimi. Jos heitä saa kohdella joka osa-alueella kuten muitakin, niin homma toimii paremmin. Vai onko se vain vähemmistöedustajan omaa huonoa itsetuntoa, jos ei kestä vaikka manne- tai homovitsejä.

Kysymys: jos olisit lihava, miltä tuntuisi jos kuulisit siitä vitsailua koko ajan? Tai romani? Mitä tekisit?

-Jukkis- sanoi:
Kysymys: jos olisit lihava, miltä tuntuisi jos kuulisit siitä vitsailua koko ajan? Tai romani? Mitä tekisit?

Riippuu porukasta, mutta meillä töissä on kokoajan sellasta rakentavaa vitsailua. Itse kun olen niin todella hoikka että hyvä kun mut huomaa :grin: ja vieressä istuu turkulainen, niin kyllä vitsailua on puolin ja toisin koko ajan. Jos kaikki tietää sen olevan viatonta ja todella vaan vitsi niin ei siitä pidä suuttua. PS lisää löylyä antaa sekin, että olen suomenruotsalainen. Joten jos ylipainoinen suomenruotsalainen on saanut tulla mukaan esim kahteen letkaan ilman mitään kettuilua veikkaan että kuka tahansa saa ja voi liittyä mukaan.

Ja itsekin olen ollut ennen todella ennakkoluuloinen, mutta kokemus on saanut monet ennakkoluulot häviämään.

Vitsi vitsinä ja herja herjana.

-Jukkis- sanoi:

Jos sitä kuulee kokoajan, niin ei varmaan ketään nappaa. Mutta, jos se heitto silloin tällöin ja vastaanottaja sinut itsensä kanssa, niin ei pitäisi olla ongelmaa. Jos osaa nauraa myös itselleen, niin se auttaa elämässä aika paljon.
Ehkä paras jäänmurtaja olisi, kun manne kertoo mannevitsin.

Streethawk sanoi:
Jos sitä kuulee kokoajan, niin ei varmaan ketään nappaa. Mutta, jos se heitto silloin tällöin ja vastaanottaja sinut itsensä kanssa, niin ei pitäisi olla ongelmaa. Jos osaa nauraa myös itselleen, niin se auttaa elämässä aika paljon.
Ehkä paras jäänmurtaja olisi, kun manne kertoo mannevitsin.

Niinpä. Samassa duunissa kolme romania, yksi heittelee itsestään vitsejä koko ajan ja kaksi muuta loukkaantuisivat jos kertoisin mannevitsin. Toisella heistä on itse asiassa Can-Am Spyder... :D mutta eipä tulis mieleenkään vitsailla heistä ja sitten ihmetellä että ovatpa herkkänahkaisia. Sen verran on kuitenkin respectiä toista ihmistä kohtaan.

Teretulemasta vaan ilman sen kummempia odotuksia tai pelkoja.

Kun ei vaadi porukalta liikoja ja malttaa rauhassa tutustua, niin aina löytyy ne omallakin aaltopituudella olevat kaverit. Kaikkien kanssa ei kaveri tartte ollakaan, eikä se olisi varmaan mahdollistakaan ilman liiallisia omia henkisiä uhrauksia. Sopivasti diplomatiaa tarpeen vaatiessa oikoo mutkia ja suoristaa turhia ryppyjä.

Mopoillessa taas ne mutkat ja rypyt on joillekin ihan henki ja elämä mutta tuolloin liittynee siihen ajoalustaan..:thumbup:

Kaikkihan tuossa edellä taitaa olla jo sanottukin, mutta lisätään ny joku rikka rokkaan.

Mopoilu alkoi omalla kohdalla n. 13v ikäisenä ja sekin siten, että naapurin sedän jo vajaan patinoitumaan työnnetty pappatunturi ostettiin muistaakseni kolmella kympillä työn alle ja saatiin lopulta käymään ja kukkumaan. Apuja tuli sieltä täältä ja homma rokkasi.

Orgissa on seassa mukana myös melkoisesti mukavaa porukkaa. Jotkut ehkä ei edes kännissä vittuile vaan juttelee mukavia. Paitsi Kalle joka vittuilee aina ja koko ajan, ainaki mulle.

Tässä iässä mielenkiinnon kohteet on osin erilaisia kuin nuorella porukalla. Itseä kun kiinnostaa nykyään entistäkin enempi tyyli, perinteet ja muhevat pakoäänet. Rento meininki. Vauhtia ja tehoa kun ei kauheesti tiellä ajaessa tartte olla. Tyhjätaskuna yrittäjänä ei vaan tahdo voida nyt edes pyörää hankkia. Liian kalliita nuo halvimmatkin Ducatit ja HD:t, joita vois ees harkita muilta osin. Ja tarkotan tässä nyt käytettyjä, en uusia.. Minulla kun on jo takana se "loistava tulevaisuus" :D

Miten tämä sitten liittyy romaneihin, niin ei kyllä yhtään mitenkään. Ja miksi pitäisikään? Siitä nuoruusiän mopoharrastuksesta jäi siis kytemään valitettavasti kaksipyöräisen moottorilla kulkevan laitteen kärpänen, joka aina puree uudelleen ja uudelleen.

Sepä asia ei todellakaan ihonväriin katso ja niinpä olenkin ihmetellyt, miksi romaneita tai afrikaaneja ei juurikaan näe pyörien selässä. Aasialaisgeenitaustaisilla on mopoja huomattavasti enempi samoin kuin Suomen Eestiläisillä ja Ruotsalaisilla.

Olisikin kiinnostavaa tietää, mitä ja miksi ihmeessä ne 7 romania kymmenestä nauraa kun nousette pyörienne päältä omassa porukassanne?:O

kingbrowning sanoi:
monta kertaa olisi tehnyt mieli lähteä ns. kokoontumisajoihin esim Posari jne,,, mutta ajatus siitä että siellä monet ottavat illan tullen alkoholia ja yleensä silloin monilla silloin alkaa se ns. v ittuilu :jpstyle:

Otin joo alkoa Posarissa, eikä vittuilu oo mun alaani...mutta jos mulle auotaan päätä, auon takaisin...mutta villi taisin Posarissa ehkä vähän olla :)- Ei musta kaikki siellä Posarissa tykännyt...aika pieni osa varmaan vaan tykkäsi...mutta mä oon silti oma itseni ja änkeän itseni mukaan, haluttiin tai ei :WAZAAP:

-Jukkis- sanoi:

Katuhaukka on sellanen riisikeppi, että se lähtee tuulen mukaan jos ei laita kiviä taskuun, mutta kyllä se kuittailua ja hyväntahtosta kettuilua kestää siinä missä lähes kaikki muutkin motoristit. Tässä porukassa on helvetin hyvä henki ja toisille heitetyt kuitit on tarkoitettu oikeasti meiningillä vittuilu on välittämistä. Suomalainen mies kun ei suoraan sano sitä, että piru kun ootte kivaa porukkaa niin se pitää tuoda muuten esille.

kingbrowning sanoi:
ja usein olen törmännyt siihen että jos olemme eksyneet ns, kokoontumisiin niin päivällä saattaa joku morjestaakkin mutta illan tullen kun alkaa olut virtaamaan niin ensin se alkaa "manne" vitseillä sitten joku saa päähänsä että joo mun mummon ukin siskon kaimalle joskus romanit teki väärin ja sitten muutkin osallistuu tähän samaan pashaan. tunneppa itsesi siinä vaiheessa sitten tervetulleeksi.

Nitrous sanoi:
Katuhaukka on sellanen riisikeppi, että se lähtee tuulen mukaan jos ei laita kiviä taskuun, mutta kyllä se kuittailua ja hyväntahtosta kettuilua kestää siinä missä lähes kaikki muutkin motoristit. Tässä porukassa on helvetin hyvä henki ja toisille heitetyt kuitit on tarkoitettu oikeasti meiningillä vittuilu on välittämistä. Suomalainen mies kun ei suoraan sano sitä, että piru kun ootte kivaa porukkaa niin se pitää tuoda muuten esille.

Jotkut kestää paremmin kuin toiset. Kyllä vittuilla saa mutta tilannetajua pitää olla mukana. Kännissä se usein unohtuu.
Tuntemiani poliisejakin vituttaa aivan saatanasti kun joku vapaa-ajalla alkaa suu täynnä muistella kohtaamisiaan virkavallan kanssa.

Italowestern sanoi:
Olisikin kiinnostavaa tietää, mitä ja miksi ihmeessä ne 7 romania kymmenestä nauraa kun nousette pyörienne päältä omassa porukassanne?:O

Ehkä ovat vain kateellisia, koska eivät osaa ajaa kun autolla ja koittavat peittää sitä ilkkumalla. :;): Saatais heilläkin mieli muuttua kun pääsis pyörällä ajamaan ja kokemaan millaista tää touhu oikeen on. :D

Mitä värillisiin motoilijoihin tulee, niin ei ole omalle kohdalle vielä osunut huoltsikalla tai missään muuallakaan. Sen verran "nuori" ja ennakkoluuloton taidan kuitenkin olla kun täällä Helsingissä tullu asustettua jonkin aikaa ja on nähny sekä ja tutustuttua kaikenlaista kulkijaa ympäri maailmaa. Kaikki ihmiset arvion aina yksilöinä. Tuskin mä romanimotoristia tai mitä tahansa muutakaan motoristia karkuun juoksisin jos mulle asiallisesti tulee juttelemaan. :D Rohkeesti vaan muuttamaan muiden ennakkoluuloja. :thumbup:

Italowestern sanoi:
Teretulemasta vaan ilman sen kummempia odotuksia tai pelkoja.

Kun ei vaadi porukalta liikoja ja malttaa rauhassa tutustua, niin aina löytyy ne omallakin aaltopituudella olevat kaverit. Kaikkien kanssa ei kaveri tartte ollakaan, eikä se olisi varmaan mahdollistakaan ilman liiallisia omia henkisiä uhrauksia. Sopivasti diplomatiaa tarpeen vaatiessa oikoo mutkia ja suoristaa turhia ryppyjä.

Mopoillessa taas ne mutkat ja rypyt on joillekin ihan henki ja elämä mutta tuolloin liittynee siihen ajoalustaan..:thumbup:

Kaikkihan tuossa edellä taitaa olla jo sanottukin, mutta lisätään ny joku rikka rokkaan.

Mopoilu alkoi omalla kohdalla n. 13v ikäisenä ja sekin siten, että naapurin sedän jo vajaan patinoitumaan työnnetty pappatunturi ostettiin muistaakseni kolmella kympillä työn alle ja saatiin lopulta käymään ja kukkumaan. Apuja tuli sieltä täältä ja homma rokkasi.

Orgissa on seassa mukana myös melkoisesti mukavaa porukkaa. Jotkut ehkä ei edes kännissä vittuile vaan juttelee mukavia. Paitsi Kalle joka vittuilee aina ja koko ajan, ainaki mulle.

Tässä iässä mielenkiinnon kohteet on osin erilaisia kuin nuorella porukalla. Itseä kun kiinnostaa nykyään entistäkin enempi tyyli, perinteet ja muhevat pakoäänet. Rento meininki. Vauhtia ja tehoa kun ei kauheesti tiellä ajaessa tartte olla. Tyhjätaskuna yrittäjänä ei vaan tahdo voida nyt edes pyörää hankkia. Liian kalliita nuo halvimmatkin Ducatit ja HD:t, joita vois ees harkita muilta osin. Ja tarkotan tässä nyt käytettyjä, en uusia.. Minulla kun on jo takana se "loistava tulevaisuus" :D

Miten tämä sitten liittyy romaneihin, niin ei kyllä yhtään mitenkään. Ja miksi pitäisikään? Siitä nuoruusiän mopoharrastuksesta jäi siis kytemään valitettavasti kaksipyöräisen moottorilla kulkevan laitteen kärpänen, joka aina puree uudelleen ja uudelleen.

Sepä asia ei todellakaan ihonväriin katso ja niinpä olenkin ihmetellyt, miksi romaneita tai afrikaaneja ei juurikaan näe pyörien selässä. Aasialaisgeenitaustaisilla on mopoja huomattavasti enempi samoin kuin Suomen Eestiläisillä ja Ruotsalaisilla.

Olisikin kiinnostavaa tietää, mitä ja miksi ihmeessä ne 7 romania kymmenestä nauraa kun nousette pyörienne päältä omassa porukassanne?:O[/QUOTE]

Tässähän se suurin kulminaatiopiste juuri taitaa tässä rotujen vastakkain asettelussa ja ajattelussa olla?
On varmaankin helppo tehdä testi ja mennä sinne missä on kymmenen "valkolaista" ja testata sitä että nauraako enempi kuin 7:n 10:stä pyöräilevän romaanin nähdessään, että kuka syrjii ja ketä.

Moi täällä yks kolmesta romani bikeristä:häähää:....Tohon manne vitsailuun ja vastaavaan on pakko laittaa oma mielipide. Kyllä mun mielestä pitää olla jonkinlainen kaveri/ystävyys suhde ennen kun aletaan heittämään manne/läski tai vastaavia vitsejä. Itse ainakin toimin niin, että jos nään ekan kerran vähä tuhdin kaverin niin en ala heti kyllä heittämään läski vitsejä. Mutta jokainen taaplaa tyylillään. Vielä on kesää jäljellä:jippikaijee:.

reba74 sanoi:
Tohon manne vitsailuun ja vastaavaan on pakko laittaa oma mielipide. Kyllä mun mielestä pitää olla jonkinlainen kaveri/ystävyys suhde ennen kun aletaan heittämään manne/läski tai vastaavia vitsejä.

Joo samaa mieltä. Tilannetajua pitää olla eikä nyt heti aloittaa keskustelua mannevitsillä.

Yhteenveto edellisistä:

tervetuloa, jos käyttäydyt toisin kuin romani (mielikuva, vaikea peesailla), nähkääs kun ennakkoluulot eivät ole syntyneet tyhjästä
tervetuloa, jos et laita kulmahousua = et näytä romanilta
tervetuloa, jos kestät tuntemattomien heittelemiä romanivitsejä = et paljon välitä taustoistasi tai olet muuten tyhmä.

aivan mahdottomat ehdot. Ja pelkästään etnisen taustan perusteella. Arkipäivän rasismia. Tulee mieleen aikaisempi "monikulttuurikeskustelu", joka häpeällinen älämölö onneksi myöhemmin poistettiin tältä saitilta.

Oletan, että moottoripyörän omistaminen ja johonkin keksustelupalstaan osallistuminen ei suuremmin muuta ihmistä. Samat ennekkoluulot ja asenteet ne täällä jylläävät kuin muutenkin valtaväestössä. Sille mitään mahda.

Itse annan Kingbrowningin ja hänen kavereittensa olla rauhassa enkä tekeydy heidän seuraansa yhtään sen enempää kuin muidenkaan tuntemattomien ihmisten. Ellei pyörä kiinnosta. Silloin kysyn siitä pyörästä.

ps. JGo taisi tuossa edellä muotoilla asian oikein

Samaa mieltä hra 1150:n kanssa.
Ennakkoluulot säilyy käytännössä, vaikka täällä kuinka jeesustellaan.
Mutta Kingbrowning, tule juttusille kun tavataan, siitä se keskustelu syntyy, jos on syntyäkseen. Koita sopeutua valtaväestöön, se ei yritä sopeutua itsestään sinuun.
Lycka till.

Parin viinilasin voimalla vahvistan kannanottoani ja totean että ainakin mulle on tuhannen yhdentekevää kulkeeko joku kulmahousuissa, bermudashortseissa tai kuten muutama perusörkki, munasillaan. Itse en mittaa miestä vaateparrella enkä edes sen puuttumisella (ei ole edes ollu paljoa mitä mitata)
:grin:

En niin ikään edes halua että ihminen karttaisi etnisiä tai alueellisia piirteitään koska ne on rikkaus. Suren jo nettisukupolven puolesta murteiden katoamisen kiihtymistä (paitsi savo joka on stnan ruma murre).

Aivan hemmetillinen haloo on sen puolesta että "kunhan näytät ja kuulostat meiltä niin sit on ok". Huiman sulaa hulluutta moinen. Parasta näissä piireissä edelleen on se tasapäisyys ja yhdenveroisuus, koska kypärä päässä, kuten on todettua, kaikki on samalla viivalla. Jotkut hieman huonommilla mopoilla kuin minä tosin.

Hieman asia lienee sama kuin villissä lännessä. Hevosvaras ammutaan, yks lysti onko se inkkari vai cowboy. Mutta ei elämäänsä saa sen varaan rakentaa että joku sen oman hevosen varastaisi. Tylsää ja kyynistä olisi sellainen elämä. Nautitaan harrastuksesta, uusista tuttavuuksista, erilaisuudesta (jota luoja paratkoot tässä harrastuksessa tapaa) ja erityisesti ajamisesta, kuka missäkin ja kuka milläkin.

Back