• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kysymys koskien romani moottoripyöräilijöitä

kysymys koskien romani moottoripyöräilijöitä

Kysymys vastaa ja perustele vastaus.

Eli meitä on kolme romani miestä jotka olemme harrastaneet moottoripyöräilyä n.5v etelä-Pohjanmaalta
emme ole ns. stereotypiä mustalaisia vaan elämme yhteiskunnan sääntöjen mukaan.

kysymys kuuluukin että kuka katsoo meidät tervetulleiksi esim letkat,kokoontumisajot, meetingit kerhot
,,,,
ja onko valmiina ennakkoluuloja ?

vastaa perustelluin kiitos.

:orgmp:

ystävällisesti kiittäen etukäteen vastauksista Leif (kingbrowning) Sjöberg

Minulla oli aikoinaan romani työkaverina ja aivan samanlainen kuin ns. perussuomalaiset.
Kyllä nämä asiat ratkaistaan yksilötasolla.Tai ainakin täytyisi.

Ehdottoman selkeästi oma kantani on että tervetuloa joukkoon.
Onko ennakkoluuloja?
Varmastikkin jonkun verran jos ihan rehellisiä ollaan.
Eli saa tulla niitä reilusti karistelemaan pois, en niistä tykkää itsekkään.

Sen mitä kolmen vuoden aikana olen huomannut, niin motoristeja tässä kaikki ollaan - aivan sama mitä muuta olet. Poliisi, siivooja, työtön tai miljonääri. Homoseksuaali, maahanmuuttaja, vähemmistöedustaja, ulkomaalainen, uskonnollinen vakaumus, syntyperä - ketä kiinnostaa? Ei ketään. Motoristien kanssa puhutaan mopojuttuja, ja monille se tuntuu olevan yksi homman hienouksista - saa harrastaa porukassa, missä millään muilla yhteiskunnan luokitteluilla ei ole väliä. :ohmy:

Nämä havainnot perustuvat kanssakäymiseen PK-seudun, Tampereen ja Turun seudun orggilaisten kanssa. Muihin ryhmittymiin en voi ottaa kantaa, sillä en tiedä kuinka sisäänpäinkääntynyttä touhu on muualla, tai kuinka tarkkaa taustaselvitystä muualla on tapana tehdä.

kirjoittelin samaa tuolla facen org sivustolla ja yllättävän positiivista vastaanottoa on ollut tokihan ihan varmasti mahtuu mukaan niitäkin jotka eivät niin positiivisia ole mutta kiitos kaikille jotka ovat oleet ns. positiivia

josko sitä sitten uskaltautuisi joskus mukaan jonnekkin yhteispippaloihin :) täytyy kyllä sanoa että suuret kiitokset näistä positiivisista mielipiteistä.

ja me puolestamme haluamme esiintyä jokapaikassa siten että ei ainakaan itse anneta aihetta siihen negatiiviseen.

Ei kai siinä, tervetuloa vaan. Ennakkoluuloihin ja epäluuloon törmää varmasti ennemmin tai myöhemmin mutta omalla käyttäytymisellään ja esiintymisellään noita varmasti voi karistaa. Myönnän että itsellänikin on ennakkoluuloja romaniväestöä kohtaan mutta siitä huolimatta myös erittäin hyviä kokemuksia romaneista. Jokaiseen kansanryhmään mahtuu ihmisiä laidasta laitaan eikä valtaväestökään aina yhteiskunnan normien mukaan elä.

Suomen kantaväestöllä ja romaniväestöllä on takanaan reilut 600 vuotta yhteistä historiaa. Mielikuva stereotyyppisestä romanista on muotoutunut tuona aikana ja kulkee jo perimätietona kantaväestön keskuudessa. Harmillista on että nuo stereotypiat ja ennakkoluulot vahvistuvat joka kerta kun romaniväestön jäsen tekee jotain normien ja sääntöjen vastaista. Nämä tapahtumat kun uutisoidaan. Ei kukaan kirjoittanut edes paikallislehteen kun aikoinaan eräästä Lahtelaisesta koulusta valmistui romaninuori koulun parhain arvosainoin, olisiko keskiarvo ollut siinä 9,9 :;):

Motoristithan ovat melkolailla samanlaisessa asemassa. Suurin osa meistä on ihan tavallisia harmaita lainkuuliaisia ihmisiä jotka kesät ajavat moottoripyörillä. Silti uutisoinnin perusteella meidät leimataan reikäpäisiksi hulluiksi jotka ajavat yleisen liikenteen seassa keula pystyssä kumia polttaen ja ainakin neljääsataa. Ja ne jotka eivät vaaranna muiden henkeä ja terveyttä päättömällä käytöksellään ovat sitten niitä liivimiehiä ja prosenttijengiläisiä.

Joten, tervetuloa vain. Tänne Lahteen on sieltä hieman matkaa mutta jos tänne eksytte niin mielelläni kahville lähden ja vaikka lähiseudun mutkapätkiä esittelen. Tulkaa ja osoittakaa ennakkoluuloni vääriksi, motoristejahan tässä kuitenkin kaikki ollaan :orgmp::thumbup:

Toivottavasti ei tullut kauhean sekavaa tekstiä, aamulääkkeet vähän ajatusta sotkee :grin:

Ensiajatus oli että kingbrowning heitti päivän trollin... :) Mutta tupakkitauon jälkeen päätin myös kommentoida: En ole muuta kuin satunnainen rivijäsen, mutta omakohtaisiin kokemuksiin perustuen voin todeta org! porukan olevan heterogeeninen läpileikkaus suomalaiseen yhteiskuntaan. Kuten R1ivattu yllä kommentoi, ei taustoilla ole merkitystä, kukin yksilö hyväksytään mukaan. Sosiaalinen ja muu kanssakäyminen perustuu ihan omiin valintoihin ja on aika lailla itsestä kiinni. Juttuun tullaan ja pääsee, mikäli haluaa osallistua... Merkki- ja erilaiset "aatekerhot" erikseen - org toiminnassa pyöräily on "pääasia", hyvässä jengissä ja hengessä. No, toiminta sopii toisille - toisille ei, kaikki ei tykkää kaikesta...

Sekaan vaan, ja jos ei teidän seuduilla ole aktiviteetteja, viimeistään kesäpäiville mukaan! :bye:

Reippaasti mukaan vaan. Omat kokemukseni romaneista on pääasiallisesti hyvät, mutta ainahan joukkoon mahtuun niitä huonompiakin kokemuksia.

Ite ainakin olen huomannut, että oma asenteeni ja suhtautuminen on ollut hyvin ratkaisevassa osassa kun romanien kanssa olen ollut tekemisissä. Kun kohtelee ihmisiä, siis ketä tahansa tasa-arvoisesti ja kunnioittavasti, niin samanlaista kohtelua saa itsekin. Eli minä en ihmisiä arvio ennakkoluulojen/tietojen kautta.

aloitusviesti ei todellakaan ollut trolli. kyselyyni vaikuttaa se että olen romani/joidenkin valkolaiskavereiden kanssa ajellut ympäri suomea ja siinä vaiheessa kun kypärä on päässä kaikki morjestelee esim: huolttiksen pihassa täysin estoitta mutta kun kypärän otan pois päästä niin 10 motorista 9 vaihtaa paikkaa ja meille ei sanota enään sanaakaan vaikka itse yrittäisimme olla niiin sanottuja jään murtajia. toki mukaan sattuu niitäkin jotka tulee hyvässä mielessä ihmettelemään kuinka romanit ovat lähteneet motoristi alalle.

kerron tässä esim yhden pienen esimerkin. koetimme erääseen nimeltä mainitsemattoaan normi kerhoon hakea jäsenyyttä kaikki oli ok siihen saakka kun mainitsen että me olemme sitten romaneita mutta emme ns. stereotypia romaneita vaan osaamme käyttäytyä kaiki puolin, ylläpidon vastaus oli että.... hmmmmm no joo ei meillä ylläpidolla henk. koht ole mitään vastaan mutta muut jäsenet eivät pidä romaneista.

ja kukaan ei heistä vielä tuntenut meitä että jollain olisi voinut olla huonoja kokemuksia tjms. mutta se kaatui siihen.

ja usein olen törmännyt siihen että jos olemme eksyneet ns, kokoontumisiin niin päivällä saattaa joku morjestaakkin mutta illan tullen kun alkaa olut virtaamaan niin ensin se alkaa "manne" vitseillä sitten joku saa päähänsä että joo mun mummon ukin siskon kaimalle joskus romanit teki väärin ja sitten muutkin osallistuu tähän samaan pashaan. tunneppa itsesi siinä vaiheessa sitten tervetulleeksi.

no mutta toivotaan että parempaan suuntaan oltaisiin menossa.:thumbup:

On täällä ollut paljon vähemmistöjen edustajia(?), mutta kuka noita on udellut?
joku on avoimesti homo, toinen on visusti kaapissa. On ruotsinkielistä, eestiläistä, ties muita vähemmistöjä. Mustaa maahanmuuttajaa ei ole kyllä vielä tullut vastaan näissä tapaamisissa...

Moottoripyörällähän tässä ajetaan, joten mitäpä tässä taustoja enempää utelemaan...

meidän olisi syytä muistaa, kun itse lähdemme ulkomaille, niin tuolloin me muutumme vähemmistöksi. Hyvin Salmon kiteytti asian.

kingbrowning sanoi:

Toivotaan, mutta, suomalaiseen mentaliteettiin on aina kuulunut muutama keppana jään murtamiseen uusien ihmisten kanssa, riippumatta vähemmistötyypistä. Toki mätiä omenoita löytyy aina, joille riittää väärä naama/ihonväri/uskonto/seksuaalinen suuntautuminen/alkoholittomuus jne ärsykkeeksi. Jotkut suomalaiset on selvinpäin ujoja ja hermostuneita, alkoholi rentouttaa jutustelua. Esim mun naapuri kyl huutelee mulle kännissä mut selvinpäin ei sano edes moi :)-

Tätähän on hyvä testaa 3.8 ORGin kesätapahtumassa.

Itse olen todennut jo aikoja sitten: Pieni äänekäs vähemmistö mistä tahansa "joukkiosta", pilaa suurimman osan maineen. Oli kyse sitten geeniperimä-vähemmistöistä, moottoripyöräilijöistä, jonkun puolueen kannattajista tai jonkun uskontokunnan edustajista.

Tervetuloa mukaan hienoon harrastukseen ja rohkeasti vaan tähän joukkoon! :)

kingbrowning sanoi:
tunneppa itsesi siinä vaiheessa sitten tervetulleeksi.

Usein on kans se, että mitä enemmän odottaa ja manailee itsekseen jotain tapahtuvaksi, sitä varmemmin juuri niin tapahtuu. Eli mukaan vaan hyvällä mielellä moottoripyöräilijänä ja sinut todennäköisemmin otetaan hyvällä mielellä moottoripyöräilijänä vastaan. Sinussahan ei ole mitään vikaa, vaan tässä maassa nyt on hiljalleen hälvenevä historiallinen stigma mustalaisten ja valkolaisten välillä, joka sitten kuplii erilaisina ennakkoluuloina esille. Nuoremmilla sukupolvilla ehkä vähemmän kuin vanhoilla.

Mulla ei ole huonoja kokemuksia romaneista, joten ilman, että joku asiasta mainitsee, niin mä en varmaan edes tunnistaisi romaneita romaneiksi, jos on ajokamat päällä eikä ne kulttuurinne tyypilliset vaatteet, joihin romanina esiintyminen samaistetaan. Täällä on kaupunki täynnä kaikenväristä ja -maalaista porukkaa muutenkin, niin ei jaksa ihmetellä. Jossain maaseutukylällä varmaan jaksetaan.

Muista myös, että mahdolliset kommentit romaneista kertovat enemmän kommentoijasta kuin romaneista.

Kyllähän kaikkia motoristeja on tullut morjestettua, useinmiten ne ovat olleet kyllä ihan "suomalaisia".
Täytyy kyllä sanoa näin henk.koht. että morjestaisin kyllä, mutta saattaisin kyllä :blink: uudelleen että romani ja :orgmp:
Juttelemaan kyllä voisin tula ja saattaisin jopa ehkä kysellä että mites noin poikkeat omista, omat kokemukset romaaneista on vaan valitettavan negatiiviset johtuneen ehkä omasta alasta missä työskentelen.:sad:
Juttelemaan tulen jos vastaan tulet kahvilassa..:thumbup:

Mulla ei ole romaneista muuta kuin hyvää sanottavaa - tosin seurakuntakokemuksia lähinnä. Yksi romani kertoi joskus löytäneensä lompakon rahoineen ja oli ollut ihmetys suuri kun lompskaa palautettaessa palauttaja oli romani ja rahat ja kaikki tallella. Tervetuloa siis myös minun puolesta mukaan.

Mua ei häiritse yhtään minkänäköinen kuski mopoa ajaa. Itseasiassa viime vuonna taisin kerran jopa nähdä yhden romanisällin ajelevan Suzukin kyykyllä eikä minussa syntynyt mitään sen kummempia tunnepurkauksia. Romaneista liikkuu monenlaista tarinaa tietysti - niin hyvää kuin myös sitä huonompaa. Mikä sitten on se totuus.
Ihan varmasti prätkällä ajeleva romani herättää huomiota myös tai pitäisikö sanoa etenkin sellaisissa jotka eivät edes omista prätkää. Me motoristiteille tämä on kuitenkin harrastus ja sen ympärillä liikutaan ja touhutaan. Joillekkin voi tietysti olla "sulattamista" jos kohtaa romaniprätkäilijän, mutta luulisin että nykyään ei enää useimmille. Se on tämä ihmisen ulkonäköön tarrautuminen jännä ominaisuus - "valkolainen" voi olla miten tahansa hämärä mieleltään mutta uospäin valtaväestöön sulautuva, ei kukaan noteeraa asiaa mitenkään. Mutta jos joku on nähnyt romanin jossain, vaikka töissä, niin ihan hirvee haloo nousee. Ja Pohjanmaan alue ei varsinkaan ole sitä kaikista helpointa aluetta....

Kaveripiiristä löytyy romani ja frendin pikkusisko on naimisissa yhden kanssa, paremmin kohtelee kuin entinen prossajengiläinen ukko... että ei muuta kuin morjens vaan, kaikkiahan ei voi aina miellyttää mutta se nyt on heidän häpeänsä.

Tässä toi sama, mitä facebookin puolelle rustasin:

Ennakkoluulot ovat monelle iskostuneet vuosikymmenten aikana nähdyistä kulttuurieroista. Vanha sanonta "99% romaneista pilaa lopun 1% maineen", on monelle tuttu, eikä sterotyypiset puukko/asehippaset, hameiden alta löytyvät "ostokset", kolmikymppiset eläkeläiset ja muut klassikot auttane tilannetta teidän kunnollisten edustajien kannalta.

Leifin kirjoituksesta huokuu, että tässä lienee kyseessä sinne jutussa viitattuun 1% porukkaan kuuluva edustaja, joka tässä tilanteessa on siis pelkästään positiivisessa hengessä sanottua, ilman pienintäkään vittuilua. Kun tässä mietin niin taitaa kyseessä olla ainoita näkemiäni romanimotoristeja.

Ei muutakuin rohkeasti vaan kokkareisiin, tolla asenteella kyllä pärjäilet ihan mainiosti.

Porukan ennakkoluuloja saattaa kanssa helpottaa, jos oma kulttuuritausta antaa periksi luopua kulmahousuista ja vetskaritakista/neuleesta kokkareiden ajaksi :) Vastaanotto farkuissa ja mopokerhon t-paidassa saattaisi olla loivempi, ainakin niin pitkään kunnes porukka oppii tuntemaan :D

Moro Lefa

Mulla on kaaleista huonoja ja hyviä kokemuksia suhteessa 9:4 kun kelailen taaksepäin mitä pääkopasta löytyy. Suurin osa ajalta jolloin roikuin ovilla ja huonoihin liittyy aika ikäviä juttuja joita en edes halua muistella ja niiden takia saattaa käydä niin että kun kypärä lähtee päästä, ensimmäiseksi otan askeleen taaksepäin, mutta mutta, voidaan me silti ottaa pari mutkaa ja hörpätä kaffeet jossain :thumbup:

-Jukkis-

Back