• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kysymyksiä rekan ratin takaa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RekkaJaska
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Todella fiksu veto ketjun aloittajalta kysellä motoristienkin mielipiteitä.:respect:
Itsellä pelkkää positiivista palautetta rekkakuskien käyttäytymisestä liikenteessä.Koskaan ei ole vielä ison auton kuljettaja kiilannut,tullut kolmion takaa eteen tms.
Pari kertaa on rekkakuskin vilkun väläytys vasemmalle pelastanut melko varmalta porokolarilta,kun on jäänyt aiottu ohitus tekemättä em. varoituksesta johtuen.
Mitä vinkkejä/toivomuksia kuljetusalan ammattilaisella on meitä 2-pyöräisellä liikkuvia kohtaan ?
Täällähän niitä on hyvä kertoa.:jpstyle:

RekkaJaska sanoi:
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miltä se tuntuu MP:n satulassa maantienopeudessa ajaa rekkaa vastaan tai rekan perässä?
Itsellä kun ei edelleenkään ole noista 2 pyöräisistä kokemusta.

Vastaantullevasta rekasta tulevan puuskan voimakkuus vaihtelee, joskus se on melko vähäistä mutta toisinaa melko voimakas puhallus (märällä kelillä ihanat kurasumut).
Mutta ei se nyt kauheasti pyörään vaikuta, jos on kädet sarvilla ja edes vähän valmistautunut kohtaamiseen.

Rekan perässä ajaessa ei rekan imu paljon vaikuta pyörään, mutta yleensä yläkroppa ja varsinkin kypärä heiluvat rekan imussa jonkin verran.

Minä ajelen teidän perässä ja menen ohi, jos siltä tuntuu. Autollakin rekan kanssa yhtä matkaa meneminen on niin leppoisaa puuhaa. :thumbup:

Älä anna tietä, älä näytä merkkejä, aja vaan omaa omaa juttuasi. Älä missään nimessä ala väistelemään mihinkään suuntaan. Ole ennalta-arvattava. Me herran pikku muurahaiset hoidammesitten teho/painolla loput. Kiitos etukäteen.

RekkaJaska sanoi:
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miltä se tuntuu MP:n satulassa maantienopeudessa ajaa rekkaa vastaan tai rekan perässä?

Omista kokemuksista "pahin" on ajaa tyhjän tukkirekan perässä. Se luo perään melkoisen pyörteen, kypärässä tuntuu kuin vuorotellen jystäisi vasemmalta ja oikealta. :) Muita ei ole isommin jääny mieleen, mahdollisimman nopeastihan sitä ohi aina yrittää päästä. Ja yhdyn kyllä edellisiin kirjoittajiin että koskaan ei ole rekkakuskeista harmia tien päällä ollut. :thumbup:

Ei suuremmin toiveita ole, muita kuin että yksi väläytys pitkillä ohitusta aloittaessa.
Itse tulee vedettyä kokonaan vasenta kaistaa pitkin (näkyvyyden yms salliessa) jos pientareella on polkupyöräilijä.
MP:tä ei välttämättä huomaa ennen kuin se on jo ohittanut.
Kärsivällisyyttä ja ymmärrystä. Jos minä lähden moottoritiellä ohittamaan toista rekkaa ja joudut hiljentämään tämän takia:
Minä voin olla tyhjällä autolla liikkeellä joka ei hyydy ylämäkiin, ja ohitettava rekka rautakuormassa (hyytyy 100% varmasti).
Minut on silti rajoitettu 90km/h nopeuteen enkä minä pääse sen nopeammin ohi vaikka kuinka pitkät valot vilkkuisivat takana, tai kuinka monta keskisormea näen.
Samoilla teillä kuitenkin liikutaan, niin eikös se ole ihan hyvä että ollaan kohteliaita toisillemme.:thumbup:

edit: Korjatu kiroitushäriö.:D

Viimeksi muokattu:
Täytyy varmaan vastata, kun joku ehdottaa hyvässä hengessä yhteistyötä liikenteessä. Eli siis hieno veto aloittajalta.

Niinkuin edellä; on vaikea keksiä rekkaikuskien ajamiseen liittyviä epäkohtia. Rekkojen meno tosiaan luotettavan tasaista.
Kyllä tuo vilkkumerkki ohitusmahdollisuudesta on ihan hyvä, mutta vain jos se saattaa olla mahdollista eli oikealle.
Tuon vasemmalle "älä jumalauta ohita" voi ajatuksissaan tulkita väärin;sitä ei mielestäni pidä näyttää.
Jokatapauksessa on varmaa, että vaikka ohitusmahdollisuuden merkin saakin niin yksikään motoristi ei sokkona siihen luottaen lähde ohi, mutta niinkuin edellä, onhan se vinkki jotta nyt voi siihen hollille tulla tarkkailemaan tilannetta. Eipähän tarvitse kilometritolkulla kärkkyä vaan voi pysytellä vähän kauempana pyörteestä.

Jaa, sitten voi tietysti tsekkailla renkaiden kuntoa jotta eivät pamahda silmille siinä ohitettaessa:)

En keksi mitään, koska rekkojen kanssa ei ole koskaan ongelmia ollut. Päinvastoin väsyneenä/pimeällä/huonolla kelillä (vain autolla) ajelen mielelläni rekan perässä kun näkee mihin tie vie ja se saattaa heittää ne suurimmat hetekat siitä edestä pois.:thumbup:

Löytyyhän meitä niin mopon kuin rekankin ratista monenlaista kuskia. Rekkakuskit n. 90% asiallisesti toimivia ja huomaavaisia, mutta aina joukkoon mahtuu joku "liian innokas" tai huonolla arviointikyvyllä varustettu kuski. Itse aikoinaan bussia...siis linja-autoa ajaneena on ollut pari läheltä piti tilannetta tuohon ohitusmerkkiin liittyen.

Ajoin yhdistelmän takana 8-tiellä kun rekka näytti ohitusmerkkiä. Siitä vilkku vasemmalle ja kurkistus ja varmistus ja tie näyttää tyhjältä, sitten ohi. Juuri kun pääsin rinnalle, niin tiessä olleesta notkosta sukelsi henkilöauto esiin. Voitte kuvitella kotilokuskin tunnelmat kun toisella kaistalla rekka ja toisella bussi. Tiukka jarrutus ja viime hetken pako takaisin rekan taakse, selän takana istuoi n. 60 matkustajaa eli täys tilkkari. Tuli saa..na hiki.

Yhden toisenkin kerran on sattunut samanlainen tilanne, toki noissa molemmissa tilanteissa oli syytä rekkakuskissa sekä minussa. Rekkakuskilta arviointivirhe ja minä luotin liikkaa ohitusmerkkiin.

Sattui muuten tuossa tasan viikko sitten perjantai aamuna Hämeenlinna-Tampere välillä tapaus, kun ajelin mopolla kohti Tamperetta, niin edessä vähän kauempana olevan täysperävaunun takana näytti olevan joku outo muhkura, vettä satoi ja sitä lensi sumuna rekan takana niin, etten heti erottanut mikä se muhkura oli.
Ajelin vähän lähemmäksi ja siitä muhkurastahan muodostui pian intruder jonka eturatas oli ehkä noin metrin päässä rekan takapuskurista. En ole koskaan ennen nähnyt, enkä toivottavasti koskaan enää näekään noin itsestä piittaamatonta ajotapaa. Oli vielä aamu ja tiellä oli paljon kuolleita jäniksiä ja pari isompaakin kärsäkästä, joita olisi ollut mahdoton havaita niiden tullessa yllättäin rekan alta, tai mitä tahansa muuta roinaa.

Oltiin sitten yhtäaikaa kaverin kanssa seuraavalla huoltiksella ja äijä oli umpi jäässä ja oli kait ollut siinä imussa lämmittelemässä.

PS. toivottavasti kävit ostamassa ideaparkista ne kalsarit, niinkuin lupasit.

RekkaJaska sanoi:
Pääsääntöisesti vastaan tullessa ei juuri mitään erikoista, mutta joskus tymähtää! Mulle tuli joskus joku pikkasen erikoisemman näköinen kuljetus vastaan ja oli niinkun hiekkasäkki olis tipahtanut syliin! kypäräkin tuli pikkasen naamaa vasten. Mitään vaaratilannetta ei varsinaisesti tullut, mutta tosissaan tömähti raskaasti syliin. Se oli jokin kuljetus missä oli iso levymäinen pystysuora pinta rekan puolivälissä tai takana, niinkuin joku valtava pöytä tms. Vetoauton ja pystysuoran pinnan välissä siis paljon tyhjää.

Perässä ajaessa (tommonen peruslaatikkomallinen rekka tai yhdistelmä tms.) aiheuttaa mulle sellaisen pienehkön tasaisen vasen-oikea-vasen-oikea heilutuksen tietyllä etäisyydellä. Ei taaskaan mitään radikaalia, mutta selvästi huomaa tietyllä etisyydellä. Voi olla että tukevampi/isompi/modernimpi pyörä ei paljoa heilukaan...

RekkaJaska sanoi:
Ei suuremmin toiveita ole, muita kuin että yksi väläytys pitkillä ohitusta aloittaessa.
Itse tulee vedettyä kokonaan vasenta kaistaa pitkin (näkyvyyden yms salliessa) jos pientareella on polkupyöräilijä.
MP:tä ei välttämättä huomaa ennen kuin se on jo ohittanut.
Kärsivällisyyttä ja ymmärrystä. Jos minä lähden moottoritiellä ohittamaan toista rekkaa ja joudut hiljentämään tämän takia:
Minä voin olla tyhjällä autolla liikkeellä joka ei hyydy ylämäkiin, ja ohitettava rekka rautakuormassa (hyytyy 100% varmasti).
Minut on silti rajoitettu 90km/h nopeuteen enkä minä pääse sen nopeammin ohi vaikka kuinka pitkät valot vilkkuisivat takana, tai kuinka monta keskisormea näen.
Samoilla teillä kuitenkin liikutaan, niin eikös se ole ihan hyvä että ollaan kohteliaita toisillemme.:thumbup:

OK,koitetaan muistaa.
Tuo nopeudenrajoitin on kyllä kammottava keksintö.Jos ei ole koskaan rajoitetulla ajoneuvolla ajanut,on vaikea ymmärtää,miten paljon se noihin em. ohituksiin vaikuttaa.
Siinä ei paljon käsimerkit auta.Mutta ohikin olisi mentävä,varsinkin tyhjällä autolla.
Omassa kevytkuorma-autossa myös tuo rajoitin,kyllähän sen helposti ohitettuakin saisi,mutta ..................:WAZAAP:
Joten maltti on valttia,antaa rekkamiesten ohitella toisiaan,ei ne sitä turhaan tee.
Hetken,kun odottelee,kyllä siitä sitten taas mopolla pääsee.:orgmp:

RekkaJaska sanoi:
Kärsivällisyyttä ja ymmärrystä. Jos minä lähden moottoritiellä ohittamaan toista rekkaa ja joudut hiljentämään tämän takia: Minä voin olla tyhjällä autolla liikkeellä joka ei hyydy ylämäkiin, ja ohitettava rekka rautakuormassa (hyytyy 100% varmasti). Minut on silti rajoitettu 90km/h nopeuteen enkä minä pääse sen nopeammin ohi vaikka kuinka pitkät valot vilkkuisivat takana, tai kuinka monta keskisormea näen.
Kehuja olin myös laittamassa avauksesta ja hyvä, että vuoropuhelua syntyy. Itsellä kanssa ei ammattiliikenteen kanssa ole juuri mitään hampaankoloon jäänyt, ja koitan itsekin liikkua sen mukaan, että olen mahdollisimman vähän kenellekään vaivaksi. Oli kulkupeli sitten mikä tahansa. Mutta otit itse aiheeksi sen ainoan asian, joka saattaa joskus harmittaa, eli kun lähdetään moottoritiellä muutaman kilometriä tunnissa marginaalilla ohittamaan toista ajoneuvoyhdistelmää, niin kestäähän se ohitus silloin kauan. Eikä siinäkään mitään, jos tilanne tulee selkeästi eteen ja osaa asennoitua siihen. Silloin kyllä saattaa harmittaa, kun tulen 40km/h nopeuserolla (130 vs 90) tilanteeseen, jossa sulta lyödäänkin ovi kiinni juuri edes peileihin vilkaisematta. Yleensä siellä motarilla ajaa silloin, kun on halu edetä, eikä siinä vieressä menevällä "vanhalla" tiellä.

No, mut nää oikeasti mitään ongelmia ole, joskus vaan saattaa tuntua siltä :D Ja nykyään MP:llä ajo moottoritiellä on vasemmalla olevan autojonon ohittamista oikealta niiden kahden toisistaan ½ kilometrin etäisyydellä olevan rekan välissä.

Mukava kuulla että meistä raskaskalustolaisista ei ole ollut haittaa. :grin:

Itsehän ajelen molemmilla ja pyrin aina huomioimaan pienemmät tielläliikkujat, joskus todellakin peilin tai hytin kulman taa jää pimeä kulma ja silloin sinne katoaa helposti pakettiauto kuin mp:kin, ikävä kyllä.. Joten pieni varovaisuus on aina paikallaan meitä rekalla liikkujia kohtaan. :thumbup:

Mutta muillekin rekalla ajajalle, älkää väistäkö pientareelle helpottaaksenne ohitusta (Jumalaton pölypilvi). Vilkkua jos näytätte niin näyttäkää niinkuin se olisi henkilöauto lähdössä ohi (kyllä se pyörä lähtee mutta turhaa vaarantaa ketään tiukalla ohituksella).

Pyörällä ajajalle, jos havaitsette rekassa tai kärryssä jotain vikaa niin jääkää tilanteen sen salliessa rekan oven kohdalle hetkeksi saadaksenne huomion ja vinkkailkaa käsin osoittaen et nyt o retelissä jotai vikaa.. Kuski alkaa yleensä silloin kyllä vilkuilla peileihin.

Meikäläinen ajaa kans molemmilla, tosin nykyään enimmäkseen pelkällä nupilla (siis kuorma-auto suomeksi). Vilkkua tulee käytettyä yleensä, jos vaan ehdin huomata pyörän takanani.

Aikaisempia kompaten.

Raskaan kaluston kanssa liiketeessä ei oo yleensä ongelmia, yleensä kaikkein johdonmukaisimpia siellä. - pitää vaan muistaa että niillä joskus kestää, isoja kun ovat - liikkeelle lähöt ja ohitukset yms - juuri koskaan ei kyllä oo ne mua haitannu/äsyttäny.

noista mitä tehdään:
Ohitus merkkiä vilkulla -sillon tällön tulee ja mukava vaikka ei pyörällä niin tarpeellinen.
Elä ohita merkkiä vilkulla- näitä on joskus tullu - ja ihan hyviä on ollu, yleensä ollu ohitus aika lähellä lähtöä tuollon ja jostain notkosta tms tullu esille auto tms parin sekunnin sisällä. Olis saatanu ehtiä pahaan rakoon vaikka yleensä kattoo tarkkaan.

Pahin mitä iso voi pienelle takana tehä on antaa tietä siirtymällä reunaan, kuten monessa on sanottu, rekka/linja-auto saattaa nostaa aika isojakin kiviä ja melkoisen määrän kuraa ja hiekkaa yms.
Näkyvyys voi hävitä hyvin nopeasti, kovan paukkeen ja kolinan säestyksellä.

Muuten kohtaamisissa vastaan tuleva yleensä pikkasen humpsahtaa - mut ei tee sen kummempaa. Takana pyörän keula pikkasen hakee ja kypärää heiluttaa mut ei sen ihmeempiä eikä oo mitenkään hälyyttävää - jollei tosiaan nosta vettä/hiekkaa siihen pyörteeseen.

Yksi toive olisi rahtareile: Tienpinnan ollessa liukas/hiekkainen/vaurioitunut, mopoilija voi ajaa kurvit yllättävän hitaasti. Jätä tällöin pelivaraa, kiitos!

Tilanne on yleensä realisoitunut jollain pikkutiellä, huonoissa keliolosuhteissa ja alamäkisellä pätkällä ajaessa varovasti ja rekka/kuormuri takarenkaassa puskemassa rajoitinta vasten. Pistää hermostuttamaan, kun saattaa kaatua mutapaakuista, ja rekka ei tällöin ehdi pysähtymään ajoissa. Henkilöautot yleensä saa päästettyä ohitse millä tahansa pätkällä, mutta isommat vaativat tilaa.

En muuten tiennyt että on olemassa "älä ohita"-vinkkausta...

Juha_H sanoi:
En muuten tiennyt että on olemassa "älä ohita"-vinkkausta...
Luultavasti olet kuitenkin ollut tietoinen ettei ohittamaan kannata ryhtyä, kun edessä oleva vinkkaa vasemmalle.
Ainakin tunnut olevan hengissä.:thumbup:

Hemmetti. Olen itse tainnut käyttää vilkkuja aivan väärin, kun olen antanut tietä... Noh, tässä sitä oppii :paikallatuulee:

En ole tehnyt sokko-ohituksia, toisten vilkutuksiin luottaen - tämä "älä ohita"-vilkutus selittääkin parit tapaukset, kun luulin kuskin antaneen erheellisen signaalin. Tai vain v###uilleen.

Viimeksi muokattu:
tulipa tässä nyt mieleen, että jos se rekka nyt sattuu näyttämään sitä ohitusmerkkiä, ni muistakaas nyt sitä kuskia sitten kiittääkki mulauttamalla vilkkua takaspäinki.. kohteliasta. :thumbup:

ja tulee muistaa, että ohituksessa vastuu on edelleen ohittajalla, vaikka edessä ajava ajoneuvo antaisikin ohitusmerkkiä. ohitusmerkki on sanotaanko vain ohjaava eli edelleen varovainen on oltava.

Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä täältäkin suunnasta elikkäs rekkamiesten kanssa olen hyvin tullut toimeen. Tuo ohitamaan lähtevän pitkien vilautus on hyvä vinkki. Sehän oli joskus 60- 70 luvulla aika yleistäkin, mutta sittemmin hiipunut vissiin "kohteliaisuussyistä". Itse tykkään rekkamiehen ojan puolen vilkkumerkistä, joka osoittaa, että kaveri on meikäläisen havainnut ja on pelissä mukana. En siltikään sokeasti tuohon luota juuri tuossa aiemman bussikuskin esittämästä syystä eli virhe voi sattua rekkakuskillekin. Omilla vilkuilla sitten kiitetään kaistalle palatessa.

Ainoa kiroilua aiheuttavat tilanteet ovat tosiaan nuo rekan keväiset pientareelle ajautumiset ja sen huikean pölypilven nostattelut. Kerran jopa kävi mielessä, että ratin takana istui ihan oikea MP-vihaaja, koska pöllytys (moottoritiellä) vaikutti ihan tahalliselta. (Tai sitten oli tupakki pudonnut haarojen väliin ja sitä etsittiin... )

Ameriikan väyliä kohta 50 tonnia mopolla kolunneena en osaa sanoa, onko tuo rekkojen nopeusrajoitin hyvä vai huono juttu. Siellä ei tietenkään rekkoja tartte yhtä usein ohitella kun ne päästelee jopa sataaneljääkymppiä mutta sitten jos jotain sattuu on jälki tietysti sen mukaista. Periaatteessa rekoilla on siellä yleensä 10 mph alempi rajoitus kuin muilla, mutta tuo on tietysti vain periaatteessa. Tieto nopeuskytistä leviää äkkiä, joten jos LA-radiossa ei kuulutella "County Mountysta" niin sitten saa Peterbilt, Kenworth ja mitä noita nyt onkaan kenkää raskaamman jälkeen. Isossa maassa ei tietenkään tavara liikkuisi jos siellä rekoissa olisi rajoitimet, mutta kyllä Suomen väylillä nuo rajoittimet varmaan ihan paikallaan ovat. Niissä kun ei varmaan ihan vähään aikaan vielä ole ominaisuutta, joka kytkisi rajoittimen automaattisesti pois moottoriteillä ja sitten taas päälle pienemmillä teillä. (Tai miksei tuon voisi jotenkin GPS-paikannukseenkin kytkeä, samalla kun kohta kaikki muukin ihmisten liikkuminen pannaan valvonnan alle...)

No joo, alkuperäiseen aiheeseen vielä sen verran, että silmille räjähtävät renkaat on tietysti mopomiehelle helposti kohtalokkaat. Noitahan on rekkakuskin tietysti ehkä vaikea välttää, koska yllätyksenähän ne tulee tietysti hänellekin. Renkaitakin kun on pahimmassa tapauksessa alun kolmatta kymmentä tarkisteltavaksi eikä sitä isännältäkään välttämättä uutta rengasta alle saa jokaisella vinkaisulla. Kumirahat taitaa monessakin firmassa palaa yhä kallistuvana naftana taivaan tuuliin.

Eli RekkaJaskalle vaan turvallisia kilometrejä ja kai semmoisenkin toiveen voisi esittää, ettei kukaan omat päivänsä päättämään ryhtyvä valkkaisi yhdenkään rekan keulaa törmäyspaikaksi. Kai noita keinoja nyt olisi muitakin (joita en toivo tässä ketjussa enempää ehdoteltavaksi...)

t. pozo
:orgmp:

pozo izquierdo sanoi:
No joo, alkuperäiseen aiheeseen vielä sen verran, että silmille räjähtävät renkaat on tietysti mopomiehelle helposti kohtalokkaat. Noitahan on rekkakuskin tietysti ehkä vaikea välttää, koska yllätyksenähän ne tulee tietysti hänellekin.

ja kun niitä renkaan palasia tielle jää, niin kyllähän siinä pyörä hieman hypähtää kun satasta yli ajaa vahingossa.

vielä jos se etunen pamahtaa niin sitten se vasta huonosti käykin. vasta tuossa meidän kohdalla nelostiellä nostettiin turveautoa, josta etunen oli pamahtanut. kuski ei mahtanu mitään ja koko reteli meni komeasti ojan pohjalle. mitenpä sitten jos se onkin vasemman puoleinen eturengas, siinä äkkiä alkaa tulla rumaa jälkeä kun mennään vastaan tulevien kaistalle mahdollisesti..

Back