• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kysymyksiä nopeuden ylityksistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fifi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Harrastan mm. lajia, joka on Suomessa kielletty ja jossa kuolleisuus on suuri, mutta sivullisille siitä ei aiheudu vaaraa. Lähiomaisille henkisen stressin ja mahdollisen kuolemani vuoksi kylläkin.
Tajuton runkkaaminen tuli ensimmäisenä mieleen... Nimittäin keksikääpä harrastus jossa kuolee vähemmän "porukkaa", mutta ymmärsin kuitenkin ettet ole miespuolinen, vai oletko ?
Ja tokkopa tuo koti-oloissa on kiellettyäkään.
tounge.gif
*totaalireps*
biggrin.gif
:D

OK. Eli ilmeisesti moraalisi kestää sen, että aiheutat riskin muille. Se on sitten ihan ok. En vain ymmärrä sitä tämän foorumin kaksinaismoralismia, että toisaalta syytetään autoilijoita varomattomuudesta ja toisaalta itse aiheutetaan tietoisesti riskejä ja sen jälkeen väitetään, että eivät ne mitään riskejä olekaan.

Teidän siis kannattaisi pistää poliitikoille sellaista viestiä, että liikenteen riskejä tulisi kasvattaa ja suuremmat nopeudet sallia.
Öööö... ei ollut tarkotus provosoida?
confused_orig.gif
nixweiss.gif
withstupid.gif

Tämä keskustelu ei lähtenyt liikkeelle niin kuin kuvittelin. Tein virhearvion, joten poistun takavasemmalle. Mukavaa ajokesää tai miten nyt haluattekaan sen sanottavan ettei se tuntuisi vittuilululta.

Tämä keskustelu ei lähtenyt liikkeelle niin kuin kuvittelin. Tein virhearvion, joten poistun takavasemmalle. Mukavaa ajokesää tai miten nyt haluattekaan sen sanottavan ettei se tuntuisi vittuilululta.
Ken leikkiin ryhtyy niin sen kestäköön.
Kyllähän minä leikin kestäisin, mutta kukaan ei näytä haluavan keskustella aiheesta. Tämä on kyllä hauska foorumi, kun te olette kaikkien mahdollisten asioiden suhteen ihan helvetin herkkänahkaisia, mutta sitten oman vastuun kanssa on vähän niin ja näin.

Kyllähän minä leikin kestäisin, mutta kukaan ei näytä haluavan keskustella aiheesta. Tämä on kyllä hauska foorumi, kun te olette kaikkien mahdollisten asioiden suhteen ihan helvetin herkkänahkaisia, mutta sitten oman vastuun kanssa on vähän niin ja näin.
Kyllä provosoimalla saa jokaisen aihealueen erikoisfoorumissa varmasti mielenkiintoisia vastauksia. Kokeilet sitten vaikka polkupyöräilijöiden, kilpa-autoilijoiden tai vaikka pitsinnypläyssaitilla trollausta niin tulos on sama.

Noh, älä ota tätä ny niin raskaasti, Pojat hiukan vaan antaa tulla nyt sitä pyytämääsi palautetta. Ole kuin MIES ja keskustellaan asiat loppuun asti.
Kuten sitä omaa ylinopeusasiaani kuvailin, "kuka leikkiin ryhtyy, sen kestäköön", niin koitahan nyt sitten ottaa asia ihan ilman hernepussia nenään.

Muutenkin, olisi kiva hiukan tietää perustelua Sinun alkuperäiselle kirjoitukselle.

Mielestäni ymmärsin, että motoristit ajavat ylinopeutta piittaamatta muista? Olet vaikka fillarilla liikkeellä ja joku Busanisti (vaikkapa minä) tuuppaa ohi kolmeasataa nahkapuku paukkuen ja siinä ohitusvaiheessa Sinusta tuntuu pahalle? Tämäkös se "teema" oli?

Tällaisella foorumilla voi palaute olla tosiaan ihan "suoraa", joten, kestä nyt ja keskustellaan.

pftroest.gif

fifi kirjoittaa asiaa eikä kysy tyhmiä. Mutta täällä on jos jonkunlaisia spedejä jotka eivät ymmärrä että maailmassa on muitakin kun minäitse. Välinpitämättömyys liikenteen sääntöjä kohtaan näkyy joskus räikeästi, omiksi oikeuksiksi luetaan vaikka mitä mutta velvollisuuksia vähätellään rajusti. Ylinopeusrikoksesta karkuun päässyt on suurinpiirtein samanlainen sankari kuin kauha -apina joka räjäyttää itsensä lähi -idän temppelissä. Motoristin eteen ajanut autoilija taas pitäisi tuomita elinkautiseen koska ei arvioinut motarilla kahtasataa takaapäin lähestyneen prätkän nopeutta oikein. Esimerkkejä on lukemattomia eikä niiden spekulointi / pilkun nylkyttäminen mitään auta.

Prätkällä ajelu on ihan sairaan hauskaa kaiken tyyppisillä ja näköisillä pyörillä. Me ei kaikki aina tajuta sitä että kehän ulkopuolella on elämää ja juuri sen meidän silmissä "hiljaisen" kylätien varressa on toisten kotipihoja joiden läpi me huviajot tykitetään..
lookaround_orig.gif

Fifi, kyllä ajatuksiasi ymmärretään motoristien piireissäkin sillä oikeassahan olet mielipiteinesi.

Kaikki motoristitkaan eivät ole välinpitämättömiä, ei alkuunkaan. Suurin osa motoristeistakin kykenee ajattelemaan vaaratekijät ja ajavat sen mukaisesti.

Tässäkin asiassa mitättömän pieni, mutta äänekäs marginaaliryhmä antaa kokonaisuudesta täysin väärän mielikuvan. Lähes kaikki motoristit kokeilevat prätkän kiihtyvyyttä ja nopeutta joskus. Ja lähes kaikki myös ymmärtävät valita kokeilulleen ns. vaarattoman tilanteen ja olosuhteen. Valitettavasti kaikki eivät...
Juu, olen samoilla linjoilla. Suurin osa motoristeista ajaa ihan  nopeusrajoitusten mukaan ja liikennesääntöjä noudattaen.
062802moto_prv.gif

Vastuusta muutama sananen. Mielestäni ei voida sanoa, että olen vastuussa vain itselleni. Olemme (sekä moottoripyöräilijät että autoilijat ym.) vastuussa muistakin tienkäyttäjistä. Ei tienpäällä voi ajella niin itsekkäästi ettei välitä toisista tielläliikkujista. Ehkä pieni mielikuvitusharjoitus auttaisi asiassa, kuinka moni voisi oikeasti lähteä onnettomuuspaikalta (jonka olisi esim. omalla ajotavallaan aiheuttanut) todeten, että paska juttu, mutta minkäs teet..

Juu, olen samoilla linjoilla. Suurin osa motoristeista ajaa ihan nopeusrajoitusten mukaan ja liikennesääntöjä noudattaen.
062802moto_prv.gif
Tätäpä juuri.
En minäkään ole vielä "ehtinyt" kokeilla busan huippunopeutta Suomen tieverkolla
tounge.gif

Ei likikään kaikki tuuppaa täysillä menemään tiellä.
Sitäpaitsi, kun juoksulenkillä menee tienlaitaa, niin ohimenevän liikenteen nopeutta on hiukan hankalaa arvioida varmasti. toisinaan tuntuu kun rekka tulee vastaan, että sen täytyi mennä vähintään 100km/h, kun ilmavirta on sellainen.

Eli tulit tänne kuitenkin vain jakamaan omia mielipiteitäsi kysymysten varjolla asiasta, josta et tiedä hevon persettä? Olet jo mielipiteesi muodostanut ja nyt haluat vain heittää bensaa liekkeihin avaamalla uuden keskustelun aiheesta, joka täällä muutenkin jakaa mielipiteitä.

Taidat olla jonkun nykyisen jäsenen alter-ego.
Äläs nyt, eikös mielipide kumminkin ollut varsin varovasti ja maltillisesti esitetty.
Lähinnä suht taidokkaasti kasattu trollaus-post.

Näemmä sut sai vipuun.

Miksi olisin trolli?

Menenpä mille tahansa seikkailulajien foorumille tai ilmailuihmisten joukkoon, niin kaikkialla siellä korostuu turvallisuus. Vaikka riskit voivat olla suuria ja niitä otetaan, niin kaikkea omaa ja toisten turvallisuutta liittyvää keskustelua arvostetaan ja sitä kuunnellaan. Vaikka riskit voivat olla osa lajin viehätystä, niin samalla ne kuitenkin myönnetään eikä niitä ei yritetä vähätellä.

Tämän foorumin äänekkäin joukko (joka on luultavasti vähemmistö) näyttää olevan pikkupoikia, joilla tuskin on rahkeita kantaa vastuuta mahdollisten onnettomuuksien seurauksista. Uho on suurta ja kaikkea mahdollista syytellään. Naurettavinta on, että tällä foorumilla ylpeillään pakoon ajamisesta, vittuillaan poliiseille avoimesti ja sitten kuitenkin ihmetellään poliisien ennakkoluuloisuutta. Kas, kun kysymyksessä ei näytä olevan ennakkoluuloisuus vaan nuivaan suhtautumiseen on olemassa peruste.

Ei siinä mitään, jos katsotte oikeudeksenne leikkiä omallanne ja toisten hengellä, myönnätte sen etukäteen ja mietitte avoimesti mahdollisia ikäviä seurauksia. Nyt te vastuun kantamisen sijaan kuitenkin syyttelette muita. Monet valittelevat Suomea sossulandiaksi. Jos tämä maa ei olisi sossulandia, niin monilla täällä voisi olla asiat paljon ikävämmin. Se sossulandia kun yrittää sietää tuollaista keskenkasvuista uhoakin.

Itse taas maantiepyöräilyä ja motoilua harrastaneena voin sanoa, että tiet ovat yhtä lailla tyhjia silloin, kun ne siltä näyttävät. Kukkahatut saavat minun puolesta tunkea palkokasvin nokkaansa. Ei haittane minun harrastuksia.
cool.gif

Itse taas maantiepyöräilyä ja motoilua harrastaneena voin sanoa, että tiet ovat yhtä lailla tyhjia silloin, kun ne siltä näyttävät. Kukkahatut saavat minun puolesta tunkea palkokasvin nokkaansa. Ei haittane minun harrastuksia.
cool.gif
Ja kukkahattuja ovat mielestäsi kaikki, jotka eivät salli sinulle erityisoikeuksia. Niinkö?

Aikamoista moralismia joo... kai itse muistat taluttaa pyörää suojatiellä, pyörätien välissä ??

Itseasiassa  koko kysymys ei olisi edes ansainnut vastausta.
Jos yrittää olla ironinen, niin kannattaisi opetella ensiksi ne liikennesäännöt..
033102bebe_1_prv.gif

Suojatie pyöräteiden välissä on ns. pyörätien jatke, jossa EI tarvitse taluttaa polkupyörää, jos pyörätie jatkuu myös suojatien jälkeen...

Miksi olisin trolli?

Menenpä mille tahansa seikkailulajien foorumille tai ilmailuihmisten joukkoon, niin kaikkialla siellä korostuu turvallisuus. Vaikka riskit voivat olla suuria ja niitä otetaan, niin kaikkea omaa ja toisten turvallisuutta liittyvää keskustelua arvostetaan ja sitä kuunnellaan. Vaikka riskit voivat olla osa lajin viehätystä, niin samalla ne kuitenkin myönnetään eikä niitä ei yritetä vähätellä.

Tämän foorumin äänekkäin joukko (joka on luultavasti vähemmistö) näyttää olevan pikkupoikia, joilla tuskin on rahkeita kantaa vastuuta mahdollisten onnettomuuksien seurauksista. Uho on suurta ja kaikkea mahdollista syytellään. Naurettavinta on, että tällä foorumilla ylpeillään pakoon ajamisesta, vittuillaan poliiseille avoimesti ja sitten kuitenkin ihmetellään poliisien ennakkoluuloisuutta. Kas, kun kysymyksessä ei näytä olevan ennakkoluuloisuus vaan nuivaan suhtautumiseen on olemassa peruste.

Ei siinä mitään, jos katsotte oikeudeksenne leikkiä omallanne ja toisten hengellä, myönnätte sen etukäteen ja mietitte avoimesti mahdollisia ikäviä seurauksia. Nyt te vastuun kantamisen sijaan kuitenkin syyttelette muita. Monet valittelevat Suomea sossulandiaksi. Jos tämä maa ei olisi sossulandia, niin monilla täällä voisi olla asiat paljon ikävämmin. Se sossulandia kun yrittää sietää tuollaista keskenkasvuista uhoakin.
Olen edelleenkin
smile_org.gif
sitä mieltä, että suurin osa motoristeista ajaa erittäin fiksusti. Yleensä ja valitettavasti otsikoihin pääsee pienen marginaaliryhmän toilailut.

Ystäväni harrastaa ilmailulajia (ties monettako vuotta) ja olen hänen kanssa silloin tällöin keskustellut harrastustemme turvallisuuskysymyksistä. Olen saanut käsityksen, että harrastuksesta kuin harrastuksesta löytyy aina pieni ryhmä ihmisiä, joilla ei vastuu/turvallisuus ja toisten huomioonottaminen paina päätä.

Hei Fifi,

Veikkaanpa, että moni tällä foorumilla on kanssasi samaa mieltä siitä, että ylinopeutta ajetaan väärissä paikoissa. Ilmeisesti kuvaamasi tieosuudet ovat jotain 40-60 km/h (?)rajoituksella varustettuja (joissa mopoilijat, pyöräilijät yms liikkuvat öiseen aikaankin). Itse en tunne motoristeja, jotka kaahailevat tuollaisilla tieosuuksilla edes öiseen aikaan. Negatiiviset reaktiot tässä topicissa johtuu varmasti siitä, että kirjoituksesi vaikuttaa siltä, että syytät enemmistöä marginaalisen ryhmän toiminnasta.

Useimmat tuntemistani vauhdikkaamman ajotavan omaavista kuljettajista saattavat hairahtua ajamaan kovempaa ylinopeutta vain lähinnä 80-120 alueella. Omasta hyvin subjektiivisesta katsontakannastani olisi hyvinkin erikoista elää sellaisessa uskossa, että esimerkiksi moottoritiellä tarvisi pelätä mummuja ja polkupyöräilijöitä.. Aina tarvitsee olla toki valpas, mutta eiköhän ongelma ole silloin jossain muualla kuin moottoripyöräilijässä jos joku tampio tuolla eksyy väylälle pimeällä hortoilemaan. Eikö voitaisi kuvitella myös, että öiseen aikaan teollisuusalueella ilman heijastinta keskellä tietä liikkuva jalankulkija olisi hieman vastuussa liikkeistään jos kuulee pakoputkiviritteisen katupyörän lähestyvän..

Suomesta löytyy vaikka kuinka ja paljon suoranpätkiä joilla voi turvallisesti ajella kovempiakin nopeuksia. Jos nyt kuvitellaan, että sinnekin voi yön pimeydestä kirmata potkukelkkailija pellolta, niin moottoripyöräilijän nopeus on tuskin ratkaiseva tekijä kun toinen osapuoli aktiivisesti onnettomuuteen pyrkii.

Back