• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kyselytutkimus moottoripyörän huolloista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Schtudio
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Schtudio

MotOrg ry jäsen
Kyselytutkimus moottoripyörän huolloista

Moikka vaan kaikki,

teen koulua varten kyselyä, jossa on joitakin kysymyksiä moottoripyörän huolloista ja toivon saavani täältä siihen vastauksia.
Vastaamiseen kuluu pari minuuttia aikaa.
Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Tässä vielä linkki kyselyyn:
https://goo.gl/forms/zLU5EvGFqK8UJZc52

Hyvää joulunodotusta :kynttila:

Kas siinä napakka kysely, jossa pureuduttiin selvästi rajattuun asiaan täsmällisin kysymyksin. Mihin kouluun teet tätä työtä? Ja tule toki kertomaan, millaisia tuloksia sait.

:orgmp:

Mukavaa joulunaikaa!

Tähän kyselyyn vastaa hetkessä. Vastasin. Vähän kuumottaa, että miten tuo mp-veron vaikutus vastataan. Tuleekohan tuloksia ja analyysia joskus nähtäville johonkin?

Vastasin myös. Naseva ja ytimekäs kysely. Ehkä jopa liiankin suppeasti käsitteli aihetta.

Napakka kysely, mutta yksi merkittävä vaihtoehto puutui kohdasta "miksi et huolla pyörää itse?"; Suomessa myydään kuitenkin vielä sen verran uusiakin pyöriä, että olisi ollut paikallaan lisätä vastausvaihtohdoksi "pyörä takuun alainen".

-jp-

J-PS sanoi:
Napakka kysely, mutta yksi merkittävä vaihtoehto puutui kohdasta "miksi et huolla pyörää itse?"; Suomessa myydään kuitenkin vielä sen verran uusiakin pyöriä, että olisi ollut paikallaan lisätä vastausvaihtohdoksi "pyörä takuun alainen".

-jp-

Ei mikään estä huoltamasta takuun alaista pyörää itse!

Olipa kyllä lyhyt ja ytimekäs. Ihmettelin, että joko ne kysymykset loppuivat, kun tulin kohtaan LATAA, eikä seuraava sivu latautunutkaan uusine kysymyksineen. :blink:

Pave. sanoi:

Ei liioin työntämästä ysimillisen piippua kitalakeen ja laakasemasta.

Riskien, vaivannäön ja ehkä jollain todennäköisyydellä syliin tulevien vääntöjen "hallitusta kohtaamisesta"
tuossa tietenkin on kyse.

Eli mihin on pelimerkkinsä sijoittanut ja millaisen pinon.

Ihan malliesimerkkinä lähimenneisyydestä vaikka joku 1400 GSX.
Alta kympin uusi, yksinkertainen ja pomminvarma keksintö.
Jos yhtään pysyy muut vehkeet kuin jonkin kokoinen reikäpäämeisseli
käsissä ja on joku käsitys "perushommista", on enemmän kuin jonkin verran
sekaisin mikäli polttaa rahaa ostopalveluihin.... Siinä saa silti monessa paikassa
vahtia mitä tuli tehdyksi.... mitä ei. Eli pitkälle toistasataa tuhatta turvallisesti pienillä "iltapuhteilla" silloin tällöin.

Sama koskee toki montaa muuta, hieman modernimpaakin "perusvihannesta" samalla tavalla.

Ei liioin ole kovin monimutkainen juttu "dokumentoida" tehdyt työt ja tarkastukset sillä tasolla,
että niiden väittäminen laiminlyödyiksi menestyisi kovinkaan suurella todennäköisyydellä.
Ei varsinkaan sitä tutkittua ja todettua realiteettia vasten, että MP-huoltojen suoritustaso
on osoitettu jatkuvasti kirjavaksi ja kehnoksi. Harvat poikkeukset tästä säännöstä ei "tee kesää" laajemmin.

Erinäiset ja suolasen hintaiset "puolivalmisteet" ovatkin jo hieman toinen juttu.
Niiden kanssa joutuu väkisin omatoiminenkin kaveri vahtaamaan bulletiineja... ettei vaan sattuis mitään....
huolehtimaan erinäisistä päivityksistä, recalleista jne.

Pave. sanoi:

Ei estä, mutta...

Takuuaika menea ihan kivasti, mutta sitten kun jotain sattuu, niin helpompi on hoitaa asioita, kun on vähän vienyt rahaa huoltoliikkeen kassaan.
Parhaan palvelun saa, kun huollattaa takuuaikana siinä liikkeessä mistä rätkä on uutena ostettu.
Näin varmistaa parhaan mahdollisen GW:n

Kyselystä puuttui kohta "Muuta kommentoitavaa"
Muutama vastausvaihtoehto ainakin puuttui.

Hyvä kysely oli kyllä.

Viimeksi muokattu:
lario sanoi:
Ei estä, mutta...

Takuuaika menea ihan kivasti, mutta sitten kun jotain sattuu, niin helpompi on hoitaa asioita, kun on vähän vienyt rahaa huoltoliikkeen kassaan.
Parhaan palvelun saa, kun huollattaa takuuaikana siinä liikkeessä mistä rätkä on uutena ostettu.
Näin varmistaa parhaan mahdollisen GW:n

Noo... voitko jotenkin konkretisoida tuon "palvelun" ja rahanarvoisuuden?

Meinaatko, että tekevät takuuaikana kalliilla huoltoja sen takia, että voivat sitten hövelisti
tuon jälkeen tehdä ilmaista työtä... vai mitä ajat takaa?

Onhan se ihan kiva kun on kivaa, mutta mutta mistä tulee se selvien asioiden "helpompi hoitaminen",
puhumattakaan ehkä jonkun "ilmaisen" piikin keräämisestä??

Jos jossain on "hinta kohdillaan", tupa ja kädet täynnä töitä, niin aika sutari saa olla jos sellaisen
"Vipin" oikeasti on saanut.... millä muita hyviä maksavia asiakkaita kustaan suuhun:D.

Aika monella eri toimialalla olen kuunnellut PK-yrittäjien manaavan naama norsunvitulla
kaikkia niitä "Vippinä" itseään pitäviä "tuttuja".:D.

Se on sitten toinen asia, jos joku asiakkuutensa ohessa tuottaa toimijalle ihan konkreettisesti
jotain merkittävää "lisäarvoa".

Näitä kuitenkin tahtoo yleensä vähemmän nurkissa pyöriä:D.

Minä aloin huoltamaan omaa mopoa, kun takuu loppui ja kysyin keväällä huoltoliikkeestä milloin kiireet loppuvat. Vastaus oli "joskus syksyllä"Aloin väkisinkin miettimään kiiressä huollettua mopoani, joka ehkä selitti melko villin katteen kiinnityksen huollon jälkeen:rant:

Käydään taas kerran läpi takuun luonne. Takuu on myyjän, maahantuojan, valmistajan tai muun tahon myöntämä lisäetuus, jonka kattavuutta ja voimassaolon ehtoja takuun myöntäjä voi varsin vapaasti rajata. Takuu ei siis ole minkään lain vaatima etuus vaan em. instanssien myöntämä lisäetuus, joka täydentää virhevastuuta.

Niinpä lähestulkoon aina moottoriajoneuvojen takuun voimassaolo on sidottu huoltoliikkeessä tehtyihin takuuehdoissa määriteltyihin huoltoihin. Itse tehdyt huollot nähdään kynällä hiihtämiseksi, jotka on vian ilmetessä helppo tehdä huoltokirjaan vaikka jälkikäteen. Liikkeessä tehdyt huollot taas on ainakin ajankohtien osalta helpommin todennettavissa vaikka huoltotyön laatu voikin olla mitä tahansa.

Bone sanoi:

Meinaatko, että tekevät takuuaikana kalliilla huoltoja sen takia, että voivat sitten hövelisti

Toistakymmentävuotta vekslasin ajoneuvojen takuiden ja GW:n kanssa edellisessä elämässä ja kokemus opetti.
Ei mulla muuta.

Viimeksi muokattu:
Bone sanoi:

Onhan se ihan kiva kun on kivaa, mutta mutta mistä tulee se selvien asioiden "helpompi hoitaminen",
puhumattakaan ehkä jonkun "ilmaisen" piikin keräämisestä??

Omalla kohdalla tuo konkretisoitui autossa siten, että maahantuoja/tehdas maksoi vuosi takuuajan päättymisen jälkeen virhevastuun perusteella tehdystä korjauksesta ja osista 70%. Auton uutena myynyt merkkiliike maksoi pienen kinastelun jälkeen 15% lisää, "kun olen tehnyt määräaikaishuollot heillä ja haluavat jatkaa hyvää asiakassuhdetta". Rahallisesti puhuttiin kuitenkin myyjän osuudessakin useista satasista. Jos olisin teettänyt edeltävät kaksi määräaikaishuoltoa jossain muualla, niin tuo 15% olisi melkoisen varmasti jäänyt saamatta.

Tuo verokohta meni vähän lonkalta, kun emme vielä tiedä edes mahdollisesti tulevan veron suuruutta. Ja jos jotain lankeaa maksettavaksi, niin saatan kompensoida sitä lyhentämällä ajokautta, eli säästö tulee vakuutusmaksuista. Suuremman veron iskiessä saa pyörä lähteä

Bone sanoi:
Voi,esim. näin.
Olen aina ollut uskollinen samalle myyjälle ja jos olen auton uutena ostanut,merkkiliikkeessä huollattanut sitä.
Sain esim. kolarin jälkeen auton liikkeestä viikoksi lainaksi,kun ei ollut oikeanlaista kaskoa ja huoltojen ajaksi aina saanut auton tilalle.Saanut pakua tarvitsessani lainalle.
Nyt takuun jo loputtua.Puolapaketti pimeni.Liike maksoi mukisematta koko roskan.Olisikohan nuokaan ihan vain onnistuneet ,jos olisin pelkästään ostanut auton joskus.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Back