• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kyparättä ajelu vs. potta päässä kaahailu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yahama
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Suht tuoreena motoristina olen tässä nyt vuoden päivät seurannut tätä foorumia ja ei voi kuin ihmetellä tätä asenneilmastoa. Onnettomuustilastoja kun lukee niin suurin osa on tieltä suistumisisa, hallinnan menetyksiä ja ylinopeudella auton kylkeen ajamisia. Silti syyllinen on aina jossain muualla kuin peilikuvassa.

Samaan hengenvetoon ollaan kuitenkin yhtenä miehenä tuomitsemassa farkuissa ja t-paidoissa rauhakseen ajelijat kun itse lähdetään lähikauppaankin nahkasuojissa, goretexissa, neonvärikypärässä ja pelastusliiveissä. Ylinopeus ja keuliminen kuitenkin sallitaan.

Kyllä, tykkään ajaa ilman kypärää. Rennosti kurvaillen. Se ei itse asiassa ole edes laitonta näillä seutukunnilla. Kummastelen vaan kun kypärättomyydestä huolimatta täällä päin tunnutaan pysyvän aikaslailla paremmin tien päällä kuin siellä härmässä eikä kynttiloitä tarvitse samaan malliin sytytellä.

Olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä kanssasi.

Ei niitä varusteita tarvi ollenkaan jos itse vain ajaa kunnolla niin silloin ei voi sattua mitään
pftroest.gif

Kyllä sielläkin kuallaan,mutta siellä ei ilmoiteta lehdissä niitä kualleita. Siel on semmonen tapa että kualleet motoristit harjataan jäteautoon,eikä siittä puhuta sen enempää
tounge.gif

Mutta taitaa olla niin että minä mielummin panen kypärän päähän vaikka shortseissa ajaisinkin,ei viitsi kaikkea paskaa ja pölyä ottaa naamalleen,ja hyönteisistä puhumattakaan.

No kaikki on suhteellista, teillä päin taidetaan vuodessa tappaa koululaisia kouluissa enempi kuin meillä kuolee prätkällä. Onneksi meille.
Itse pidän kiinni kypärästä ja ajovarusteista, mutta en myöskään hyväksy kaikkea kaahausta ja keulimista. Välillä sorrun jopa moralisointiinkin. Se siitä ennen kuin menee taas juupas eipäs malliin. Suosittelen heti alkajaisiksi että lukkoon tämä juttu.

No kaikki on suhteellista, teillä päin taidetaan vuodessa tappaa koululaisia kouluissa enempi kuin meillä kuolee prätkällä. Onneksi meille.
Itse pidän kiinni kypärästä ja ajovarusteista, mutta en myöskään hyväksy kaikkea kaahausta ja keulimista. Välillä sorrun jopa moralisointiinkin. Se siitä ennen kuin menee taas juupas eipäs malliin. Suosittelen heti alkajaisiksi että lukkoon tämä juttu.
Jep,samaa mieltä kanssasi
bowdown.gif
Keulimisiin
tounge.gif

No kaikki on suhteellista, teillä päin taidetaan vuodessa tappaa koululaisia kouluissa enempi kuin meillä kuolee prätkällä.
Miten tuo yo. nyt liittyy yhtään mihinkään? Kai sä nyt parempaankin pystyt..?

Pointti mulla on se että kaikestä xyz-gorenahkavarustuksesta huolimatta pohjolan motokuskit ei tunnu pysyvän tien pinnassa mutta jo ollaan paheksumassa jos joku päristelee kaivarissa 30-40kmh sortseissa ja avopotassa.

biggrin.gif
Varmasti suurin osa ulosajoista ja kaahailusta pystyttäisiin estämään yksinkertaisesti kieltämällä kaikki suojavarusteet.
Paras vakuutus/turvaväline on siellä kypärän sisällä. Eikä sitä korvaa mitkään goret/nahkat,tahi suubertit... Täysin turhaa kyykyttää kaikkia motoristeja muutaman evoluution kelkasta pudonneen hd-miehen takia.
nixweiss.gif

sanoi:
Onnettomuustilastoja kun lukee niin suurin osa on tieltä suistumisisa, hallinnan menetyksiä ja ylinopeudella auton kylkeen ajamisia. Silti syyllinen on aina jossain muualla kuin peilikuvassa.

Samaan hengenvetoon ollaan kuitenkin yhtenä miehenä tuomitsemassa farkuissa ja t-paidoissa rauhakseen ajelijat kun itse lähdetään lähikauppaankin nahkasuojissa, goretexissa, neonvärikypärässä ja pelastusliiveissä. Ylinopeus ja keuliminen kuitenkin sallitaan.

Aika hyvä huomio...

Suattaapi olla, että moni ulosmittaa hurrjastelulla polvipalojen ja selkäkyttyröiden tuoman hyädyn.
nixweiss.gif
Oma häpee.

Kyllä se suojavarustus taitaa tuoda sitä liiallista turvallisuuden tunnetta ja sit uskalletaan ajella kovempaa ja ottaa turhia riskejä. Välillä kun ajelen pelkissä farkuissa, huomaan ajavani huomattavasti varovaisemmin, kuin topatuilla gore-pöksyillä ajaessani. Ilmeisesti mulla on liian hyvä mielikuvitus ja näen "sieluni silmin" sen jauhelihamössön, mikä on tuloksena jos kaatuu.
Pikkusällinä mopoillessa, kun ei ollut vielä kypäräpakkoa, oli kyllä tosi kiva ajella kesähelteillä tukka hulmuten. Nykyisin tuskin uskaltaisin ajella ilman kypärää, vaikka kypäräpakko poistettaisiin.
Pisteet Yahamalle hyvästä provosta
smile_org.gif

Mopo aikana tosiaankin tukka hulmusi ilman pottaa, nyt ei ole valia mita tekee, nahkakuula ei hulmua mihinkaan.
biggrin.gif

Ihan hyviä näkemyksiä kaikki, heitän omani sekaan soppaa hämmentämään.
biggrin.gif

Ensiksi mitä tulee näiden kynttilöiden sytyttämiseen. Uskon ja toivon, että kaikkien muidenkin mielestä jokainen kynttilä on liikaa.

Kynttilöiden lukumäärään saattaa vaikuttaa osaltaan muutama asia:
- Moottoripyörien määrän huomattava kasvu viime vuosina. Eli todella moni on ostanut sen ensimmäisen pyörän, ihan kuten allekirjoittanutkin. Tämän seurauksena on aloittelevien/vähän kokemusta omaavien motoristien määrä huomattaman suuri suhteessa pyörien lukumäärään.
- Suomen huonot tiet. Suomessa on ihan oikeasti todella paljon huonokuntoisia teitä. Kiva pieni mutkatie jossa keskellä mutkaa on yhtäkkiä joko monttu, iso halkeama tai irtosoraa yllättää kokeneemmankin. Tietenkin aina voi laittaa liian suuren tilannenopeuden piikkiin...
- Suomen kesä on lyhyt. Tämä tosiseikka mielestäni vaikuttaa. Tietenkin ajotaidot hieman ruostuu talven aikana, kun vastaavasti into kasvaa lähempänä kevättä. Jos moottoripyörällä pystyisi ajamaan läpi vuoden, niin uskon että onnettomuudet laskisi ainakin suhteessa ajokauden pituuteen. Tietenkin täytyy myös muistaa, että myös muut liikenteessä liikkujat eivät ole tottuneet näkemään moottoripyöriä talven aikana. Näinollen ne tulevat yllätyksenä -joka kevät-.

Mitä tulee siihen että keulitaan 200km/h asuntoalueen läpi, tottakai se on asennevamma. Ainakaan se ei ole mielestäni mitenkään järkevästi perusteltavissa. Ne jotka sitä tekee, niin en lähde sormi pystyssä lakia heille lukemaan, mutta en myöskään hyväksy.

Ja mitä tulee tuohon shortsit päällä ajamiseen, niin ajakoot ketä huvittaa. Itse voisin vain kuvitella mitä minun linnunluistani jäisi jäljelle "vain" 50 km/h nopeudessa nuppailessa.

Täytyy aina muistaa kun tällläisiä foorumeita lukee, niin lukee aina yhden ihmisen mielipiteen. Aika usein provosoidaan ja liioitellaan juttuja. Tämäkin juttu on yhden ihmisen mielipide, minun.

Suurin osa on kuitenkin aika tavallista liikenteen seassa liikkujia. Liikennevaloissa on helppo nähdä kun joku menee jonon ohi, mutta huomaatko sen, joka jäi jonottamaan?

Itse ajelen pääsääntöisesti työmatkat. Laitan gorekamat päälle ja köröttelen liikenteen seassa nopeusrajoituksia noudattaen, eturengas pysyy maassa. Olen siis "kukkahattu" hikipinko joka varoo toisia eikä splittaile jonoja, antaa tilaa autoille ja tunnustan, etten ole yksin liikenteessä enkä ole kuningas, vaikka moottoripyörällä ajankin. Siitä huolimatta sinne rapakon taakse, turvallista ajoa ja moikataan jos kohdakkain osutaan, vaikka sulla on ajohousuina shortsit.
biggrin.gif

höh

ylimainostettu juttu koko kypärättä ajaminen.

on se niin makeeta kun naama palaa auringossa, ampiaiset törmäilee päin näköä ja tukka on tuhannen takussa!

Kieltämättä hieman hämmästytti toissa päivänä Turun motarilla, kun ohitin moottoripyöräilijän, joka ajoi ilman kypärää. Ajeli pelkkä buffi tai muu liina päässä.

Kummastelen vaan kun kypärättomyydestä huolimatta täällä päin tunnutaan pysyvän aikaslailla paremmin tien päällä kuin siellä härmässä eikä kynttiloitä tarvitse samaan malliin sytytellä.
Google varmaan kertoisi jos jaksaisi kaivaa, mutta olisiko sulla tiedossa jotain faktaa noista "sen seudun" onnettumuuksista? Jonkinasteista tilastoa että paljon niitä pannutteluja sitten oikeasti sattuu? Täällä tosiaan se jotain 150000 mopoa, ja pääsisikö reilu 30 vuodessa hengestään. Ja kaikki taidetaan jollain asteella noteerata mediassa.

Ihan vain mielenkiinnosta noita huvittaisi nähdä, kaiketi jenkeissä ainakin jossain osavaltioissa customit aika lailla hallitseva pyöräryhmä?

Eipä tulis edes mieleen ajaa ilman pottaa. No jokainen taaplaa tavallaan jos siltä tuntuu niin antaa mennä vaan. On tuosta potasta kuitenkin hyötyä ollut, ettei ilman viitsis pahemmin kokeilla
smile_org.gif
Täällä härmässähän monet ajaa ihan polkupyörälläkin kypärät päässä, että näin.

Kypara sama kuin turvavyo autolla. Tunnen pari kun ajaa aina ilman vyota mutta kypara kaytossa. Kun kysyy miksi he on autolla niin hyvia ei tarvitse vyo. Vaan bikella voi kuulemma tulla kolari ilman omaa vikaa. Hullun hommaa.

Faktaa ei ole esittää, vuosien aikana muodostunut perstuntuma vain. Enkä lähde tässä muutenkaan numeroita esittelemään ja tilastoilla pätemään, kummeksun lähinnä vain tätä asenneilmastoa Suomi - USA.

Täällä useaan otteeseen kauhistellaan miten pahaa jälkeä tulee kun konttaa farkuissa 50kmh nopeudesta. Tottahan tuo, mutta eipä kuitenkaan uhrata ajatusta sille miltä kuski näyttää kun pyyhkäisee 180 lasissa lepikkoon vaikka olisi mikä kumipuku yllä. Jälkimmäinen on kuitenkin koko lailla todennäkoisempi vaihtoehto kun uutisia seuraa.

En aja itse sortseissa, farkuissa kyllä ja näillä keleillä t-paitasillaan. Potta on päässä 60% ajoista. Avo -sellainen. Tyylijuttu.

Back