• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärän sisään sopivat silmälasit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ohutsankaiset normisafilot käytössä avattavan potan kanssa, aurinkoisempaan ajeluun "road"- linsseillä varustetut lasit vahvuuksilla, hiukka hämärässäkin maisemat näyttävät noilla kirkkaammilta kuin tavallisilla linsseillä.
062802moto_prv.gif

Samanlaiset on havainnot kuin SenioRR:lla. Pelkästään suorat aisat eivät käy, jos on kumipäällystetyt. Ja mitä paksummat, sitä helpommin puristaa.

Hyvin on pärjänny ohutsankaisilla kennyO laseilla ja myös paksusankaisilla aurinkolaisella missä vahvuudet.. molemmissa sangat metallia.. ei oo juurikaan vääntyilly ja hyvin pysyy paikallaan..

Itellä semmoset taipuvat adidaksen sangat, taipuvat siis noin 45 astetta molempiin suuntiin, eivät paina päätä vasta kun parin tunnin jälkeen. Ainoa huono puoli on niiden saanti korvan taakse kun antavat periksi, mutta kun oikean taktiikan keksii niin aika hyvin siihe tottuu.

Juu Shoei raid on hyvä ollut. Kyllä se isompi kysymys taitaa olla niinpäin että etsii rillipäähän sopivan kypärän kuin kypäräpäähän sopivat rillit. Raidin kanssa ei ole mitään tarvetta olla mitkään viivasuorat sangat, tosin sellaiset korvan taakse taittuvat jousisangat nyt tuskin onnistuisi päähän laittaa shoeillakaan.

Itselläni on KBC:n avattava, sopii kyllä rillit kuin rillit, eli normisangalliset ja vähän paksummat aurinkolasit.

X-lite on ja ei oo ollut ongelmaa lasien kanssa. Vie aikaa sen 5 sekunttia kun työntää lasit kohdilleen. Ei tullut edes mieleen että olis ostanut avattavan mallin. Tiukka kypärä on, mutta hyvin toimii.

Jeps!

Lasit on mullakin 2-tehoiset vielä. Potta on ollut AGV:n avattava malli ihan OK.
Nyt pyörän vaihdettuani kypäräkin uusiitui ostin Nolanin avopotan.
Sopiii pyörän tyyliin. Uskon myös lasien pidonkin ed. helpottuvan....

P.S Oikein isoon ongelmaan näkisin ratkaisuna vain 2 x monokkeli.
Niin ja tietysti molemmista narut stongaaaaaan......
biggrin.gif

Itsellä "Peak Performance:n" titaani sangat joissa vielä joustosaranat, kestää mitä vaan. Sangoilla ikää jo useampi vuosi ja näyttää siltä että vaihdatan vain uudet linssit noihin sankoihin; ei ole edes lakkaus kulunut sangoista.
Joskus vaan kannattaa ostaa hyvää ja jättää lelut lapsille
biggrin.gif

Ai joo, Shubertin avattava on aika poppi kypärä laseja käyttävälle; lisäksi leukasuoja otsalla ajaessa on näkyvyys sivuille avokypärän luokkaa = hieno juttu kaupungissa.

Itellä "hengettömät" sangat ja nolanin 103 avattava kyrpärä tuli eilen postista haettua. Kyllä pelittää ainakin eilisten soffa testauksien jälkeen. Bonuksenahan tuossa kyrpärässä on se sisään rakennettu aurinkovisiiri, ei tarvii aurinkolaseja ottaa mukaan vaikka paistaisi.
062802jumpie_prv.gif

ps. hyvä hakea isolla postiennakolla ärrältä niin saa 3 pehmo koiraa vielä kylkiäisenä kotiin viemisiks...
tounge.gif

Mulla on silhouetten hengettömät sangat ja ovat kyllä pirun hyvät.  Perheen juniori on niitä koittanut tärvellä useaan otteeseen, mutta ne kestävät hittiä yllättävän hyvin.  Hinta ei ollut halvin, mutta nää saa kyllä hyvin kypärän sisään.  Joskus ne on ollu jopa ajolasien alla.  Joskus oon etsiny rillejä kun ei niiden olemassaoloa aina edes huomaa (olivat jo päässä). Eivät paina muutamaa grammaa enempää.  Seuraavat lasit on takuulla samanlaiset.
033102beer_1_prv.gif

Ite olen pari kesää ajellut AGV stealth -potassa ja Oakleyn titaanisissa pokissa. Laseissa on suorat sangat ja ne istuu kypärän kanssa erittäin hyvin.

Käytön jälkiä laseissa tosin on, mutta eipä niitä voi välttää muuten kuin pysyttelemällä kotosalla (lasit ovat pudonneet mm. maahan muutamaan otteeseen kamoja pukiessani ja varmuuden vuoksi niitä olen vielä saappaillani sen jälkeen tallonut).

Seuraavat näköväliineet ovat varmastikin samaiselta valmistajalta. Vaikka kuinka olen yrittänyt, niin rikki näitä en nimittäin ole saanut (tosin tuon lauseen jälkeen minulla mitä todennäköisimmin on kädessä kasa silmälasieni osia)...

Mulla on vain yhdet prillit, kun olivat niin pirun kalliit. Muovipokat. Lähinnä linssithän niissä maksoivat, ohennetut muovi- sellaiset. Yksi aika iso kriteeri uuden kypärän valinnassa oli se, miten pokat mahtuu / sopii kypärän sisään. Tilasin KBC:n VR1:sen liikkeeseen, kun sitä ei ollut hyllyssä. Muuten ok potta, mutta rillit eivät sopineet mitenkään sisään. Poskipalojen yläosa esti täysin aisojen saamisen korvien taakse. No testasinpa sitten kalliimpaa KBC VR2:sta ja kappas, samaan kokoon klasarit menivät ns. "heittämällä" päähän. Joten ostin sen VR2:sen siltä seisomalta.

Umpikypärien kanssa lienee pakko olla suorat sangat, jotta saa erikseen lasit päähän/päästä.

Mutta ei paksuja aisoja, ne saisi kieltää liikenteessä, olkoot kuinka trendikkäitä vaan. Oikein lääkärintarkastuksessa ensin tsekataan, että näkökenttä sivulle on riittävän laaja, ja sitten sangoilla kumotaan koko homma.
Ei tarvi olla suorat sangat, itselläni ei ole koskaan ollut ja hyvin olen lasini saanut sisään jokaiseen kypärään jota olen ikinä sovittanut. Useimmat näistä umpikypäriä, jostain syystä en ole noihin avattaviin viehättynyt vaikka sellaisenkin olen omistanut.

Ja tuosta näkökentästä sivuille, eipä minulla sellaista tarkistettu, ei aikoinaan ilman laseja BC:tä ajaessa eikä laseilla A:ta ajaessani. Tämän sanottuani on helppo arvata että käytän paksuja muovisankoja, olen käyttänyt kaikki 8 vuotta kun olen silmälaseja käyttänyt. Ja vaikka silmät ei liikkuiskaan niin onneksi pää vielä kääntyy
biggrin.gif

Omien kokemusten mukaan sankojen suoruuden ja paksuuden lisäksi oleellinen seikka on rillien leveys ohimon paikkeilta (jos siis kallon muodot unohdetaan keskustelusta). Omat hengettömät titaani-raybanit menevät kyllä kaartuvinakin muuten korvan taakse painamatta kalloa, mutta sanka on ulospäin kupera, vaikka itse rillit on teetetty leveyden suhteen päähäni eivätkä ole siis itsessään liian leveät. Ohimon kohdalle menee melkein sormi pään ja sangan väliin ja vielä pulisonkienkin kohdalla on yli puolen sentin rako. Tämä estää tehokkaasti ohimon takaa tiukkojen kypärien käytön sellaisenaan. Tällainen kypärä "pitää laseja" milloin missäkin kohtaa eikä siis vörki. Ellei poskipaloja halua tuunata, niin ei kiitos.

Toiset lasit on varmaan monille tyydyttävä ratkaisu, mutta itse en jaksa kuskata vaihtorillejä kun en jaksa kantaa aurinkolasejakaan mukana. Yksillä saa mennä.

Multitec itellä. Umpikypärät eivät sopineet joko rilleilleni tai päälleni, mutta muuten nekin olivat vaihtoehtona.

Sitten kun on ikää tarpeeksi ja myös valitettavan paljon kirjaimia
kortissa, niin näkökenttä tsekataan ihan varmasti. Itsellä meni
kortti uusiksi = rahaa, pelkästään sen takia, että sanat silmälaseja
käytettävä ajossa, tai jotakin sinnepäin, piti olla oikein printattuna.
Ihan kuin en itse tietäisi.

Kyllä mullakin sellanen perus näöntarkastus oli että mihin suuntaan ne E-kirjaimen sakarat sojottaa, mut siihen se jäi. Ja itsellänikin on merkintä kortissa että ilman laseja en saa ajaa, eräs virkavallan edustaja halusi kerran jopa nähdä että otin piilarit pois päästä että saattoi olla asiasta varma
biggrin.gif

Ei ollenkaan huono asia tuo näön ja muutenkin ajokyvyn tarkastelu aika-ajoin, taitaa siinäkin vaan olla eroja melko paljon kuinka tuo tarkastus suoritetaan. Paappani ajeli ihan kortilla 70+ ikäisenä, toinen silmä lasia ja niska ei kääntynyt. Harvoin on niin paljoa pelottanut olla kyydissä. Mutta ilman auto-onnettomuuksia hän silti hautaansa asti selvisi, toisin kuin minä....
confused_orig.gif

Back