• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kypärä ja kammo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Mikä eteen kun on ikänsä käyttänyt avokypärää ja nyt kun tekisi mieli hiukan turvallisempaa päänsuojusta niin iskee ahtaanpaikankammo.

Olen kokeillut useampaa eri mallia ja aina sama juttu, kun potan laittaa päähän niin ahdistus alkaa. Tuntuu, että ei näe mitään ja pää pyörii kuin telkänpojalla, eikä henkikään tunnu kulkevan kunnolla vaikka hampaatkin olisi juuri pessyt eikä kankkustakaan ole. Ajamiseen ei pysty keskittymään ollenkaan, eikä silmälasitkaan hommaa yhtään helpota....

Tuleeko kenellekkään mitään ratkaisua mieleen, vai onko pitäydyttävä vaan noissa avonaisissa päävärkeissä?

Hommaa avattava malli niin saat auki tarvittaessa ja muutenkin silmälasien kanssa huomattavasti parempi vaihtoehto.

Osta avattava potta. Jos rupeaa hirvittämään niin ei muuta kuin maski ylös. Sitten taas vedät henkeä ja keräät rohkeutta ja vetäiset maskin alas ja annat mennä. Pikkuhiljaa hyvä tulee
smile_org.gif

entisenä avokypärän käyttäjänä niin ekaks umpikypärä tuntu kyllä ahdistavalta, mutta asemaansa sopeutui ekalla pidemmällä ajoreissulla. eli mulla ei ole mitään oikeaa ahtaan ppaikan kammoa, oli tottumiskysymys.

schubert j1 on avokypärä jossa kuitenkin asiallinen kaari leuan edessä

crossi/supermoto-kypärä, jossa se leaun kaari ei tule niin lähelle naamaa, arai tour-x tms ?

tai sit tosiaan avattava, jossa pääsee totuttautumaan suljettuna olemiseen pieninä annoksina kerrallaan

kallonkutistajalta tai jostain apua ahtaan paikan tunteen voittamiseen

Kannattaa varmaan koittaa hiljalleen totutella. Tuo ahtaanpaikankammo saattaa olla todellakin vain väliaikaista tottumatomuutta. En silti suosittele heti aluksi mitään pitkää reisua umpipotta päässä ettei kammo jää päälle, vaan koittaa vaikka kotona hiljalleen pidentää päässäpito aikaa. Itse lähtisin tuollaa totuttelemaan. Ja tuo avattava potta voi olla todellahyvä ratkaisu.

AGV:llahan oli sellanen malli jossa oli sekä avo että umpipotta yhdessä...en vaan nyt muista nimeä  
nixweiss.gif

edit. No eipäs ollukkaan AGV:lla vaan Givillä, ja siitä saa tuon leukapalan pikkasen auki...kliks

Ahtaanpaikan kammo umpikypärästä?
lookaround_orig.gif

Ajattele vain että sulla on mahdollisuus se itse aukaista milloin haluat, eräänlaista itsesuggestiota se vain vaatii. Kaikkeen tottuu.
smile_org.gif

edellä tuli jo kaikki vastaukset, joten siitä vain erilaisia pottia sovittelemaan. jos kammo on ns. normaalielämää haittaavaa, niin psykiatrin pakeille mars tai sitten jonkun hypnologin. olen nähnyt useita ahtaanpaikankammoisia ihmisiä jobikseni. joillekin kevyt lääkityskin on tuonut avun. sellainenkin vaatii totuttelua. crossipotta voisi olla tarpeeksi avara. tai miksei tuollainen shuberthin poliisimallinen kypärä. mulla on sellainen avattava suupertti ihan kätevyyssyistä-on helpompi panna nuuska huuleen ja helpompi räkiä tai oksentaa. myös syöminen tai huikka onnistuu paremmin. siis vesihuikka. senkun sputtaa ja matka jatkuu taas. myös puhallusratsia on kätevämpi ohittaa avattavalla. tai normaali ratsiakin. jotkut tupakkamiehet kans tykkäävät kun voi tuprutella kuuppa päässä. samoin huutaminen on kuuluvampaa kun avaa ruukun. jne. monta etua on moisesta. suupertissa on lisäksi erinomainen aurinkovisiiri ja sumu-sadeasento visiirissä.

Multa myös ääni tuolle Schuberthin J1:lle. Hyvä ja mukava potta! Kallis, mutta niinhän hyvät kypärät yleensä aina.

Osta avattava potta. Jos rupeaa hirvittämään niin ei muuta kuin maski ylös.
Vetäisen taas kauniin 140 kg ruhoni kukkamekkoon ja totean:
mistä hemmetistä nämä "avattava kypärä auki ajettaessa" -ehdotukset kumpuavat?

Aivan samalla lailla kuin moottoripyöräpoliiseilla, niin myös siviiliprätkäilijöillä nuo ovat laittomia liikenteessä - avattuina...
cool.gif

Back