• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kynnys lähteä karkuun v.s. kortinmenetys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rolcen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kynnys lähteä karkuun? - v.s. kortinmenetys

• Aina pitää koittaa,riskeistä huolimatta!

Ääniä: 0 0,0%
  • Jos on tuttu seutu,alla sopiva pyörä ja poliisilla "maijja" yms.

Ääniä: 1 33,3%
  • Harkitsen tilanteen mukaan,mutta todennäköisesti ei.

Ääniä: 2 66,7%
  • Ei koskaan! Kärsin kuin mies!

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    3
Meinasinkin kysäistä, että onko se karkuun menemistä, jos vastaan tulee nopeudenmittauskalustoa ja siitä suivaantuneena jää odottamaan kiltisti läksytystä sopivalle metsätielle pysäköiden turvallisen välimatkan päähän risteyksestä?

Kaahaamalla karkuun? Ei näillä taidoilla, eikä kyllä innosta muutenkaan.
Sama. Kerran piti mennä vähäksi aikaa odottelemaan kyttiä metsänpuolelle, mutta kun ei näkynyt, niin jatkoin matkaa.

Karkuun en varmaan uskalla lähteä, kun en välttämättä luota omiin ajotaitoihin vielä niin paljoa. Toki jos on tutut tiet, niin joku simppeli pakoyritys saattaisi vielä onnistuakin, mutta ei mitään pitempää karkuunajoa.

mulla oli viimekesänä vauhtia 152/100 rajotuksella kortti 3.5 kuukautta hyllyllä. poliisit kyl kirjotti helpotuksia ei liikennettä hyväkeli/ tie sekä tarvii korttia työmatkoilla. mielestäni melko kova tuomio rikkeeseen nähden.
mad.gif
mut ny uus kesä ja huomattavasti tehokkaampi mopo alla
033102bebe_1_prv.gif

sanoi:
Sinulle ei ole ilmeisesti koskaan sattunut ensimmäistäkään läheltä piti-tilannetta. Koskaan ei ole tullut "mistä perhanasta tuo ilmestyi"-tilannetta, eikä mitään muutakaan vastaavaa, jossa joku on mahdollisesti tehnyt jotain hiukan liikennesääntöjen vastaisesti, puhumattakaan, että itse olisit koskaan, vahingossakaan, niitä rikkonut..?
Niin, ilmeisesti sitten ei. Sinähän sen ilmeisesti parhaiten tiedät, kuten tavallista. Eli saat toki pysyä tuossa uskossa, kuten tavallista, minulle se on ihan samantekevää.

sanoi:
Ja mistä hemmetistä on joidenkin päähän iskostunut idea, että nopeusrajoitus on ainoa olemassa oleva liikennesääntö? Ja vaikka kuinka yksinkertaistaisi, ei kaikilla mene jakeluun se , mitä yrittää sanoa.
Näinpä. Turha(uttava)a ajanhukkaa koko touhu, eikö vaan. Paitsi ehkä jos on asialleen omistautunut urhea uskonsoturi. Tokkopa tuo silti kaiken tuon energiantuhlauksen arvoista on. Varsinkaan jossain mp-foorumilla. Toivotaan vaan ettei mitään ikävää kellekään satu tänä kesänä.

sanoi:
<<*päänpuistelu-, syvähuokaus- ja voielämänkeväthymiöt*>>
Hellanduudelis.
tounge.gif

Turvallisia ja mielenkiintoisia ajeluhetkiä silti vaan itse kullekin.
sport05.gif

Sinähän sen ilmeisesti parhaiten tiedät, kuten tavallista.
Pipo kireällä? Jos edes kerran lukisit ajatuksella, mitä minä kirjoitan, ennenkuin aloitat "kaasunalle on täys mulkku, sille pitää väittää vastaan ja piilovittuilla"-tyylin. Asian käsittely loppuu osaltani tähän, eli saat puolestani taas kerran sen ah niin tärkeän viimeisen sanan. Siunattua kaikkitietävyyttä.
pftroest.gif

Tähän topicciin sais osallistua vain ne jotka on saaneet sakkoja. Tietäis mistä puhuu. Taitaa olla niin että äänekkäimmät on niitä jotka eivät ole koskaan mitään sakkoja nähneetkään tahi prätkällä niitä saaneet.
Kun edelliskesän 100km/h rajoituksella varustettua tietä ajatkin seuraavana kesänä ja epähuomiossa 104km/h lasissa, vastaan tulee poliisia ja antaa sakot koska tien nopeusrajoitus olikin talven jälkeen jätetty 80:een niin alkaa hieman vituttaa. Jos kymmenen vuotta pystyi tietä ajamaan satasta niin yhtäkkiä ei enää voikaan. Joka kerta kun ajan ko. kohdan ohi katson miten leveä, suora ja selkeä ko. tietkohta oli. Ei minniinnäköistä vaaraa. Kyselin sediltä että vaaransinko liikennettä niin sanoivat ettei nyt oikeastaan mutta kun lähellä oli risteys (jota varten hidastus ja kiihdytyskaistat!!!) niin eivät voi katsoa läpi sormien. Tuomari kertoi että sakot tuli taulukon mukaan vaikka lain mukaan on sedillä oikeus pudottaa sakon määrää jos haluavat.
Toinen tapaus oli moottoritiellä jolla on satasen rajoitus. Moni taitaa tietää tämän idioottimaisen keksinnön. Koska aamulla varhain oli vain muutamia autoja liikkeellä ja moottoritiellä yleensäkin nuo pientareet on laajoja sekä risteykset hyvin turvallisia ohituskaistoineen pudottelin 125 lasissa useampia kilometrejä. Kun motari loppui ja alkoi 80 rajoitus pudotin tottakai heti 80 nopeuteen. Tämän jälkeen siviiliauto kaahasi hurjaa nopeutta minut kiinni ja sediltä kysyttäessä myönsivät ettei motarilla tuollainen nopeus kovin vaarallista ole mutta kun "rajoitus on rajoitus".

Eli poliisit on niin perkeleen tyhmiä etteivät osaa soveltaa sääntöjä yhtään vaikka on siihen lain suoma mahdollisuuskin. Taulukosta katsotaan ja sen mukaan pelataan. Mitään järkeä ei osata käyttää.

Eipä kovin fiksua kuvaa liikenneturvallisuuden valvonnasta nuo sakot anna joten arvostukseni poliisin toimintaa kohtaan on laskenut kuin lehmän häntä. Ei näkyään sakoteta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vaan ylinopeudesta. Ylinopeus ei aina ole liikenneturvallisuuden vaarantamista.

Oho taispa olla arka jutun aihe kun tuntuu joillakin tunteet lämmetä  
tounge.gif
Ite annoin ääneni kakkos vaihto ehdolle. Mulla on sattunu niin hyvä tuuri (tai sitte ajan liian vähän) ettei oo sattunu ku yks kohtaaminen koppalakkien kans pyörällä. Ajelin nättinä kesäpäivänä huomattavaa ylinopeutta maantiellä ja ohittelin autoja ku ne ajeli liian hitaasti  
wink.gif
Arvioidessani edellämenevän takapuskuria, vastaan tulevaa autoa ja omaa nopeuttani tulin tulokseen, että kyllä minä vielä tosta kerkiän. Ja niin kerkesinkin ja tulin just hetki ennen vastaan tulevan kohtaamista takas omalle kaistalle. Ja mitä vittua se oli maija joka vilkutti (ilmeisesti mulle) valoja. Eipä käyny siinä vaiheesa mielesä, että pysähtysin kyseleen mitä niillä on kerrottavana vaan katoin että mulla oli noin 80km/h ylinopeutta ja väänsin kahvasta sinkin tiukalle ja menin appiukon talliin piiloon tupakille. Eipä näkyny pulla autua missään. Eikä oo kyllä kukkaan perään kyselly  
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

sanoi:
Jos edes kerran lukisit ajatuksella, mitä minä kirjoitan
No valitettavasti olen sitäkin joskus tehnyt. Siellä täällä, juuri tässä ketjussa, yleisen keskustelun ja esim. hiljattain tuolla turvallisuusjauhanta -osiossa. Ne asiantuntevat kommenttisi vaikka noissa uusissa onnettomuusketjuissa ovat varsin inspiroivaa luettavaa, ja nehän perustuvat tässäkin tapauksessa tarkkaan tietoon juuri kyseisistä tapauksista, vaikka et ole ollut lähelläkään onnettomuuspaikkaa. Varsin empaattiseen sävyyn, kuten yleensä.

sanoi:
ennenkuin aloitat "kaasunalle on täys mulkku, sille pitää väittää vastaan ja piilovittuilla"-tyylin
En tunne sinua, joten todellisen ja kuvitellun mulkkuusasteesi arvionti on pelkästään omien kirjallisten tuotostesi varassa. Sitäpaitsi, teet itse samaa mistä minua ja muita nytkin syytät. Toisinaan sitä sitten saa mitä tilaa. Tosin tällä ajatustenvaihdolla tuskin on enää mitään uutta informaatioarvoa.

sanoi:
Oho taispa olla arka jutun aihe kun tuntuu joillakin tunteet lämmetä
No jaa, miten tuon nyt ottaa. Tuohan on lähinnä teoreettinen, ja aika turha äänestys ylipäätään. Ilmeisen pyhä asia silti muutamille. Täytyy vaan toivoa ettei sellaista turhaa sakkoa ja tsetin hyllytystä pääse omalle kohdalle sattumaan. Mieluummin sitä ajais vaan rauhassa omaa ajoaan, reippaasti mutta turvallisesti, muita tahallaan häiritsemättä ja ilman muiden häirintää. Poliisit mukaanlukien.

Aika periaate kysymys, mutta omalla kohdallani en lähde karkuun. Sen verran munaa pitää olla, että voi ottaa vastuun teoistaan. Siviilipoliisin tullessa vastaan kirosin ihan h*****isti, mutta täysin oma moka, levikkeelle konstaapeli pysäytti ja sakot rapsautti. Jos hölmöilee, niin siitä PITÄÄ kärsiä. Muuten homma karkaa käsistä ja säännöt menettää merkityksensä...
confused_orig.gif

Sen ainoan kertani kun sain mopolla sakot, ei karkuunlähtö tullut edes mieleeni. Tulivat sairaalaan perässäni, sairasvuoteella kirjoittivat 5 päiväsakkoa "turvallisen tilannenopeuden noudattamatta jättämisestä". Oli mielestäni kohtuuton rangaistus, loppusumma satoja euroja...

Kerran olen "kotipoliisia" lähtenyt karkuun ja päässytkin..

Rangaistukset on mun mielestä ihan utopistisia ja olenkin sen takia yrittänyt tehdä tyhmyydet suljetulla alueella tms "varmassa" paikassa. Oma mopedi nyt ei mihinkään huikeisiin ylinopeuksiin edes kykene joten se siitä.

Tiedä sitten tulisiko tähän sen enempiä kirjoitella mutta ilmaistaan oma mielipide kuitenkin.
En pysähdy jos välttämään pystyn ennekuin pääsen perille.

Mikäli alkavat "kiilailemaan" niin sitten varmaan pakko suorittaa kiihtytys tai väistö toimenpiteitä.
Tyhmääkö? Varmasti, mutta entäs sitten. Viime kesänä kaksi sakkoa toinen autolla jäi huomaamatta rajoituksen muutos ei siinä mitään tuli aiheesta.
Toinen pyörällä rajoitus 80 => 60 mittari nopeus 90 kun päästin kaasun merkin kohdalla, lyhyestä mutkasta läpi ja mites kävi setä odottemassa. Aluksi luulin että puhalluttaa kun ei tullut mielenkään että sakkoja nopeudesta mutta tulihan sitä, rikesakon verran, pahoitteli vielä kun olin "jarruttanut" niin rajusti ettei saannut kovempaa lukemaa ja päässyt kirjoittamaan suurempaa sakkoa.

Joten kyllä ensi kerralla pyrin viemään kaverit ihan rajoitusten mukaisella vauhdilla maisema kierrokselle.

ps. onkos pakeneminen ja pysähtymättä jättäminen sama vai eri asia? Ei muuten mutta jos on niin tiedä viedä sakon rosikseen jos väittävät pyrinneen pakenemaan.

tilanteen mukaan,jos paikka on tuttu,ja kytät on maijal liikkeel,niin taidan päästää hevoset valloille....

Aika uskomatonta, että lähes viidesosa äänestykseen osallistuneista todennäköisesti pakenisi poliisia! Tietysti tulosta vääristää se, että moni asiallinen kaveri ei viitsi edes osallistua tähän, mutta kuitenkin. Voi aikoja.
sad_orig.gif

Tämä on myös jännä juttu, että aina kun puhutaan karkuunlähtemisistä niin perusteeksi vedetään epäreiluksi koettu sakotus/rangaistuskäytäntö. Ne on kaksi ihan eri asiaa.
Tuollainen lässytys kuulostaa yhtä järkevältä kuin pöllimisen perusteluna "kun se on niin kallis ettei mulla ole varaa ostaa". Ihan hyväksyttävää siis?!

Kilin kellit, jokainen vähänkään ajanut sen tietää, mitkä ne seuraukset voi olla. Miksi sitten kokeilla onneaan kun ei kestä kärsiä seurauksia?!

omg.gif

Asenteet on muuttuneet joka puolella. Aina vaan tuntuu että se minäkeskeisyys lisääntyy, mutta kai se on hyvinkin ymmärrettävää. Esimerkkejä kun on.

Se on silti hyvä tietää että iso osa on tätä mieltä, toinen osa tuota.

Ite en oo mikään esimerkki ollut, yritän silti olla suht nätisti. Tommosessa yhtäkkisessä tilanteessa tuntuisi riskinotto vähän samalta kuin siellä nakkarilla, ei turpaan lyödessä vielä tiedä että kuoleeko vai ei...(tyhmyyksiä nakkarillakin silti on tehty juu)
ghostface.gif

Laki on laki vaikka miten tulkittaisiin ja vaikka tuntuu että se ei toteudu kaikkien kohdalla oikein. Joten pysähdyn !

Ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä karkuun. En halua rikosrekisteriin. Ja muutenkaan en viitsi polliiseja kyykyttää. Työtään ne vaan tekee.

Motoristien maineenpilaajia nuo karkuunlähtijät ovat, vaikka tietynlaisia extremelajin harrastajia ovatkin
tounge.gif
.

Ylinopeuksissa toivoisin paljon suurempaa tilannejoustoa kuin nykyään harrastetaan valvonnassa.

Se, että kilokyykky turvallisesti ottaa tilanteen vaatiman hetkellisen vaikkapa sitten 50 km/h:n kirin, ei ole mielestäni edes rangaistava teko. Mutta, silloin tilanteen tulee nimenomaan olla ao. ylinopeuden vaativan tilanteen.

Autolla 50 km:n ylinopeus on paljon vaarallisempi juttu jo. Koska auton massa ja koko on ihan eri tasoa kuin kilokyykyn
033102bebe_1_prv.gif
.

Karkuun - no en tietenkään.

Kaikkihan on suhteessa siihen mitä voi menettää - tietenkin.
Yksinajolupa ei todellakaan ole niin tärkeä, että sen lisäksi
menisi/tulisi ties mitä kaikkea muutakin.
Vielä entistä tyhmempihän minä olisin, jos karkuun lähtisin.

Kannattaisko vetää johtopäätöksiä.. 55% on sitä mieltä, että karkuunlähteminen on vaihtoehto. Ja se on paljon se!

Ei se ole tosimiehen merkki alistua älyttömiin rangaistuksiin. Vastuu pitää kantaa, mutta se on eri asia kuin alistua mielivaltaisiin rangaistuksiin mukisematta. Se vasta onkin lammasmaista vellihousumeininkiä; "kaikki mikä tulee ylhäältäpäin on pakko kestää ja ottaa vastaan ilman kritiikkiä". Vellihousu pysähtyy ja ottaa rangaistuksen, oli siitä sitten minkälaiset seuraamukset hyvänsä, koska muutakaan ei uskalleta tehdä..

Mun mielestä se on todella alistuvaa käytöstä, ja osoittaa sen, ettei kyseinen henkilö uskalla/osaa ajatella asiaa omilla aivoillaan, vaan luotetaan siihen, että kyllä järjestelmä hoitaa.

Back