Onko sun mielestä rangaistukset järkeviä?
Relaa
sanoi:
Onko sun mielestä rangaistukset järkeviä?
Vois ne olla vielä huonomminkin - uskon kuitenkin edelleen että virkavalta ja oikeuslaitos antavat rangaistukset juuri siten kuin laki ne määrää annettavaksi tietyn vaihteluvälin rajoissa.
sanoi:
Esimerkki. Kaveri kiskas baari-illan jälkeen jotain urpoa turpaan -> käräjille, n. 300e sakkoa, ei muuta.
Tuohan oli vain yksi ratkaisu, olis voinut käydä toisinkin ja huonolla tuurilla kaveri olisi voinut joutua jopa maksamaan pidempään...
sanoi:
Mielestäni rangaistuksissa ei ole mitään järkeä, toisessa käytiin käsiksi ihmiseen, siis siinä oikeasti vaarannettiin toisen ihmisen terveys, jopa henki. Toisessa tapauksessa ajettiin vain ylinopeutta, kukaan ei oikeasti ollut vaarassa, syytteen nimikekin oli "abstrakti liikenteen vaarantaminen".
Kyllä se noissa ylinopeuksissakin esim. 50 yli sallitun alkaa olla jo muiden tielläliikkujien hengissäpysymisen rajamailla - jos on huonoa tuuria ja mopo lähtee käsistä. Nyrkillä nyt saa jonkinlaista jälkeä mutta tuommonen parisataakilonen ihmiskuula 150 vauhdista tekee jo aika paljon pahempaa jälkeä ja laajemmin - jos sattuu vahinko.
sanoi:
Koita nyt hyvä mies ymmärtää, että kenkä puristaa noista rangaistuksista nimenomaan. Kaikki ymmärtävät sen, että jos lakia rikkoo, ja jää kiinni, niin saa rangaistuksen. Niin se kuuluu ollakin. Se on eri asia kuin itse rangaistus teosta, ja liikennerikkomuksista saatavat rangaistukset on ihan järkyttävän kovia!
Sorry jos oon tylsä, kun lakia rikotaan on siitä oikein saada rangaistus. Se onko se millä periaatteella oikein, en minä osaa sitä määritellä - ne on varmaan aina tapauskohtaisia ja voi varmasti joskus tuntua kohtuuttomilta. SO - kun lakia rikotaan tulee siitä rangaistus ja se on sitten kestettävä, väärin on tehty ja seuraukset pitää kestää. Kaikelta vaivaltahan säästyy kun ajaa rajoitusten mukaan eikä muutenkaan vaaranna muiden tielläliikkujien terveyttä...
Ja itse se vastaus siihen onko rangaistukset järkeviä; ei ne minusta kohtuuttomiakaan ole. Ehkä niitä pitäisi kuitenkin jtoenkin kehittää kun 4 kk kortitta olo tai tuhansien eurojen sakotkaan eivät riitä vielä siihen että tekoa ei heti tilaisuuden tullen toistettaisi - näin ajatellen rangaistus ei ole täyttänyt silla asetettua tehtävää ja on täten järjetön tehottomana.