• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kymysys kerrostaloasukkaille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wille-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Entisessä taloyhtiössä oli hiekkapiha, missä autopaikat sähkötolppineen. Itse pidin pyörää nurmikolla hiekkalaatikon vieressä, oli parvekkeelta hyvä näkyvyys pyörän suuntaan, ja pihan harvoista katulampuista yksi oli juuri pyörän vieressä. Pressun alla sai olla rauhassa. Yhtä vanhaa pyörää oli yritetty polkea käyntiin, se kun oli talon sivulla hiukan katveisessa paikassa.

Nykyisestä taloyhtiöstä sain onneksi autopaikan hallista, missä pyörä lepää. Enpä olisi todellakaan uskaltanut pitänyt Monsteria pihalla. Autoon murtauduttiin sen pihalla ollessa yhden kk:n aikana kaksi kertaa.
bawling.gif

Taloyhtiön jäseniä kannattaa kunnioittaa. Itse kerran meinasin hermostua kun aamulla oli vapaata, olin suunnitellut nukkuvani pitkään mutta naapuri käynnisti pakoputkivikaisen autonsa tyhjäkäynnille ja käytti sitä lämpimäksi (talvi) ainakin 15 minuuttia.
Tätä on tapahtunut silloin tällöin ja jos itse olet nukkumassa niin alkaa pikkuhiljaa ketuttaa moinen.

Kerran taas naapurin pihassa jannu oli tuunannut autoonsa muhkeimmat saundit mitä voi nelisylinterisestä saada mutta unohtanut että kone on se nuhapumppu mikä on eli jannu ensin käytti konetta kuumaksi (kun muuten sammuu liikkeellelähdettäessä) ja luonnollisesti tähän kuuluu jatkuva kaasuttelu kun tasakaasulla auto ei lämpiä. Pihassa vekslaillessa kaasunkäyttö jatkuvaa pummppaamista ja tämä kumea murina kuuluu siis ovien ja ikkunoiden läpi kämppään.

Otetaas vielä esimerkki; kävin kaverin pihalla nappulakumisella prätkällä. Oli hieman kiire pois lähtiessä joten kiihdytin hiekkaisella (sileällä ja kovalla) pihalla hieman kantaten. En mitenkään rajusti mutta palatessani pihalle myöhemmin autolla ihmettelin miten perkeleen syvä ja pitkä ura oli jäänyt maahan takarenkaasta. Ihan kuin joku olisi tahallaan revitellyt pihan ruman näköiseksi.

Kaikissa noissa on kyse ihan harmittomasta asiasta eli ei tule mieleenkään että joku voisi tällaisista asioista vetää hernettä nenään. Kuitenkin se yövuorosta palannut ja unen kanssa taisteleva työläinen ei oikein tykkää että aamulla ei saa nukuttua kun joku on hieman vain tuunannut autoaan. Tai mummot ihmettelee pihalla miten on taas kaahailtu kun pihatie on möyritty pahan näköiseksi.

Jos on äänekäs kone niin turhaa tyhjäkäyntiä voi välttää. Turhaa kiihdytellä tai kaasutella pihalla. Revittelykin on turhaa vaikka olis kiire eli pihaan saapumiset ja lähdöt rauhallisesti rullaillen ja kun pääsee mutkan taakse niin ensi kiihdytykset iisisti. Muuten sivulliset kuulee kuinka taas vingutetaan rajoittajalle, ylinopeutta ja varmaan keulakin on pystyssä.
Ne on ne mielikuvat jotka vaikuttaa asenteisiin. Sama juttu kun pitkätukkaharrikkamiehet kuvitellaan heti rikollisiksi kun taas tiedän monta jotka ovat todella rentoja kavereita vaikka kadulla eka kertaa vastaan tullessa tulee mieleen pitäisikö siirtyä tien toiselle puolelle
biggrin.gif

Elikkäs ne kenellä ei ole autopaikkaa, eikä talollakaan omaa parkkipaikkaa niin miten olette saaneet parkkeerata moponne?

Itse muutan kuukauden päästä Lappeenrantaan ja autopaikkaan ei ole mahdollisuutta ainakaan tulevana kesänä(jonossa). Ainoa virallinen parkkipaikka olisi tienlaidassa, talon vieressä, mutta kun talo on niin prkeleen jyrkässä mäessä, että jotenkin epäilyttää jättää siihen... saman kadun varressa on myös lähikuppila mikä lisää ainakin meikäläisen jännitysmomenttia.

Lähinnä tässä haaveilen, että antaisikohan ne pitää sitä mopoa siinä etupihalla esim polkupyörien kanssa samassa rivissä tai jossain muualla "enemmän turvallisessa" paikassa, että saisin edes yöni nukuttua rauhallisin mielin?
tounge.gif
Etupihalla tyypillisesti pysäköinti kielletty kun se on pelastustie...

Aluksi kyllä tappelin kyseistä asuntoa vastaan tämän takia, mutta tossun alla kun olen ja muuten ihan täydellinen kämppä niin...
baaa.gif
Edellisessä asuinpaikassa sai pitää talon edessä.Taloyhtiön hallitukselta kannattaa kysyä,eihä tuo tilaa vie eikä ketään häiritse,mutta suomalainen on tunnetusti kateellinen ja tykkää niin elää sääntöjen mukaan,ja varsinkin tykkää panna kaikki muut elämään sääntöjen mukaan. Parkkipaikathan ovat suomessa niin tabu asia,naapurin auto tai mopo on tärkein puheenaihe,ja varsinkin se parkkeeraus
omg.gif

Eipä täällä helsingin keskustassakaan ole liikoja parkkipaikkoja. Talonmieheltä kun paikkaa kyselin niin sanoi että kyllä se yksi mopo aina sisäpihalle sopii. Siihen vain kukkalaatikon viereen. Ei suostunut ottamaan edes mitään maksua.
smile_org.gif
.

Mä kävin taloyhtiön kokouksessa ja kyselin sieltä mihinkä voisin pyörän laittaa... Sieltähän löytyi yhdeltä sedältä talli johonka ei mahtunut hänen Haisuli. Sain siitä sitten pyörälle alivuokralaispaikan
smile_org.gif

Autolle löytyy oma ruutu ja vieraspaikkojakin on ylenpalttisesti. Parkkis kuitenkin melko kaukana ja eihän sinne nää edes mistään..
(yksi auto varastettu ja seuraavasta kilvet)
mad.gif

Soittelin sitten eräänä päivänä isännöitsijälle ja kyselin josko taloyhtiön pihalla sopivassa paikassa voisi pärrää pitää. (löytyy ajokieltomerkit ja pihassa aina muutenki autoja). Käski kääntymään hallituksen puheenjohtajan puoleen.
Tänään sitten turisin mukavia kyseisen henkilön kanssa ja lupahan sieltä tuli
bowdown.gif

Siellä se nyt sitten majailee pihalla kunnes joku kateellinen alkaa siitä valittamaan..
wink.gif

Kannattaa kyllä kysellä hyvin etukäteen.. Itselläni kävi moinen tilanne, että talonyhtiön hallituksen jäsen antoi mulle luvan pitää pyörää seinän vieressä sisäpihalla, missä kukaan ei ikinä kulje..Kaksi yötä ja molemmat (kiekka ja nopeus) mittarinlasit paskana, eka yönä toinen ja seuraavana toinen.. Kyllä otti pattiin
mad.gif
Ilmeisesti jotakin spadua se haittas että otin tien vierstä vähän "turvallisemmille" vesille pyörän... Vieläki ottaa pattiin koko homma
veryangry.gif

Kysyin taloyhtiön kokouksessa paikkaa mopolle ja vastaus oli että yksi vapaa autopaikka löytyy oman kotilon vierestä että siihen ja vuokrasin myös sen niin ei ole kellään mitään sanottavaa siitä. Talvella on samaan ruutuun hyvä ajaa sit kelkka.
Sattu vielä niin hyvä tuuri että molemmat paikat on makkarin ja keittiön ikkunoiden alla
biggrin.gif

Kyllä mun mopo on saanu olla ihan rauhassa oven vieressä, polkupyörätelineen sivussa. Ei ole kenenkään tiellä ja on sateen suojassa + omalta parvekkeelta näen suoraan jos hälyt alkaa huutaa. Asun toisessa kerroksessa joten alaskin pääsee äkkiä partsin kautta jos tarvetta tulee.

..eiks se mene niin että, mitä ei ole erikseen kielletty; on aina sallittu? ..meni joskus vaimokkeellekin läpi =)

Ite piti omassa asuintalossa vuokrata autopaikka, koska talon liepeiltä ei löytyny yhtää sellasta nurkkausta johon voisi pyörän pistää. Eipä tuo tosin hirveitä maksa, ja parkkiruutu näkyy parvekkeelta, joten ei huolia.

Heh... Meillä on taloyhtiöllä kanta että kaikki moottoriajoneuvot vain ja ainoastaan autopaikoille. No autopaikkoja kun ei ole vapaana ja mitään poikkeusta ei moottororipyörän takia tehdä vaikka taloyhtiön pihalla on vaikka millasia koloja jonne sen voi parkkeerata ettei se ole kenenkään tiellä.

Parkcom pitää huolen kyllä että 40e tulee heti jos yrittääkään. Niin, tähän taloon on osunu kaikki mulkut.

Mietin tossa käyväni kysymässä saiskos tossa taloyhtiön "piha-alueella" pitää pyörää jos tarvii pidemmäksi aikaa jättää niin ettei ite ole kotosalla. Siihen kun saisi sen lukittua rautaputkeen tarvittaessa.

Muuten saan pyörän lähes aina tuohon oman ikkunan viereen kadulle josta pystyy kohtuullisesti "vartioimaan" ja jos hälyn saa hommattua niin ulinan alkaessa mulla menee n. 7 sek kun nappaan pesismailan mukaani ja painun pihalle. 10 sek jos tarvii vetää housut jalkaan.

Mopotin on oman rivitalo-osakkeen edessä, edellinen asukas tehnyt sellaisen kivan levikkeen etuterassin eteen, pitänyt hänkin siinä pyörää, moottorilla ja ilman.
Kysyimme talon muilta asukkailta, saapiko sitä mopoa tuua siihen eteen ja haittaako. -> lupasivat hövelisti
biggrin.gif

Voi siinä tietenkin naapurilla pari ärräpäätä aamusin päästä, kun veivaan mopottimen käyntiin aamuisin klo 6.30...

Itse olen myös asunut vuoden alusta asti kerrostalossa Töölössä. Taloyhtiön yhtiökokous oli viimeviikolla ja otin sielä esille asian ja pyysin lupaa säilyttää pyörää sisäpihalla. Kävimme asiasta hetken keskustelua ja osakkaat totesivat, että mikäs siinä kunhan pyörä ei ole tiellä ja se ei aiheuta ylimääräistä melua. Eli sain suostumuksen paikalla olleilta osakkailta, hallitusen puheenjohtjalta ja isännöitsijältä.
Nyt aina kotiin tullessa sammutan pyörän jo kadulla ja rullaan sisäpihalle, ja pois lähtiessä työnnän pyörän pois sisäpihalta kadulle ennen kuin käynnitän pyörän. Kun tämä mun 500cc yksi mukinen on aikas kovaääninen laite  
tounge.gif

Ainakaan vielä ei ole tullut soraääniä keneltäkään.

itsellä on autopaikka parkkihallissa hesassa,parkkihalli sijaitsee kerrostalon alapuolella mutta pyörää pidän tuollaisella parkkihallin tyhjällä osalla jossa on pari skootteria ja 2 muuta pyörää oman lisäksi.ja tottakai valvontakamera kuvaa kaiken
062802jumpie_prv.gif

Ei kannata sijoittaa omasta mielestään sopivaan kohtaan vaikka mahtuisikin. Taloyhtiössä joku kateellinen kuitenkin herää ja alkaa valittaa. Parempi on ottaa yhteyttä hallituksen puheenjohtajaan tai isännöitsijään.

Minäkin kuvittelin että p-alueen kaikki ruudut ovat varattuja vaan sieltäpä löytyikin mopolle ihan oma paikka.  
062802moto_prv.gif

Yllättävää kyllä, omatoimisesti vallattu paikka parkkiruutujen päässä ja puun vieressä ei ole aiheuttanut yhtä ainutta valitusta näinä neljänä vuotena kun tuossa olen pyörää pitänyt.
Johtuisikohan osittain siitä että jos pyörä ei ole siinä, joku vieras tyrkkää siihen autonsa jolloin kulkuväylä tuolta kohti kapenee puoleen, pyörä taas ei tuon mainitun puun takia kavenna kulkuväylää ollenkaan.
No, pian asumismuoto vaihtuu omakotitaloon, joten ei tarvitse tuostakaan enää huolehtia...
smile_org.gif

Lähinnä tässä haaveilen, että antaisikohan ne pitää sitä mopoa siinä etupihalla esim polkupyörien kanssa samassa rivissä tai jossain muualla "enemmän turvallisessa" paikassa, että saisin edes yöni nukuttua rauhallisin mielin?
tounge.gif
Etupihalla tyypillisesti pysäköinti kielletty kun se on pelastustie...
Me asutaan luhtitalossa (alakerta pääty, onneksi)  ja me pidetään keittiön ikkunan alla kahta moottoripyörää. Kukaan ei ole tullut valittamaan, koska me pukataan pyörät aina lähtiessä autokatoksen kohdalle ja siellä vasta käynnistetään ne. Kun tullaan pihaan, niin sammutetaan moottorit ennen pihaan tulemista ja liu'utaan pihalle -> Ei aiheuta häiriötä. Ollaan myös sanottu kavereille, että helpottaa meidän elämää, jos hekin ottavat meidän naapurit huomioon, kun tulevat kyläilemään motskareilla. Kukaan naapuri ei ole asiasta valittanut koskaan = viiteen vuoteen. Positiiviseen suhtautumiseen voi vaikuttaa myös se, että olen taloyhtiön hallituksessa.  
wink.gif

Älä päristele pihalla turhan päiten ja pidä pyörää siinä etupihalla niin kauan jos joku tulee valittaa. Ja jos joku valittaa, niin keskustele asiasta rakentavasti. Muista aina hymyillä naapureille!!
biggrin.gif

Back