• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kymysys kerrostaloasukkaille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wille-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lähinnä tässä haaveilen, että antaisikohan ne pitää sitä mopoa siinä etupihalla esim polkupyörien kanssa samassa rivissä tai jossain muualla "enemmän turvallisessa" paikassa, että saisin edes yöni nukuttua rauhallisin mielin?
tounge.gif
Etupihalla tyypillisesti pysäköinti kielletty kun se on pelastustie...
Me asutaan luhtitalossa (alakerta pääty, onneksi)  ja me pidetään keittiön ikkunan alla kahta moottoripyörää. Kukaan ei ole tullut valittamaan, koska me pukataan pyörät aina lähtiessä autokatoksen kohdalle ja siellä vasta käynnistetään ne. Kun tullaan pihaan, niin sammutetaan moottorit ennen pihaan tulemista ja liu'utaan pihalle -> Ei aiheuta häiriötä. Ollaan myös sanottu kavereille, että helpottaa meidän elämää, jos hekin ottavat meidän naapurit huomioon, kun tulevat kyläilemään motskareilla. Kukaan naapuri ei ole asiasta valittanut koskaan = viiteen vuoteen. Positiiviseen suhtautumiseen voi vaikuttaa myös se, että olen taloyhtiön hallituksessa.  
wink.gif

Älä päristele pihalla turhan päiten ja pidä pyörää siinä etupihalla niin kauan jos joku tulee valittaa. Ja jos joku valittaa, niin keskustele asiasta rakentavasti. Muista aina hymyillä naapureille!!
biggrin.gif
Tuo liukuminen pihaan on tosi fiksusti tehty!
Meillä tosin se on mahdoton tehtävä, sillä pyörän säilytyspaikalle on kolme kipaletta 90 asteen käännöstä ja aika ahtaat välit, ettei ainakaan minun ajotaidoilla siinä liu'uta
bawling.gif

Tietty pihaan ajetaan ja pihasta lähdetään nätisti, ettei aiheuta turhaa melua. Joskus pyörä vain saattaa päästää sellaisen kivan *pierun* joka muistuttaa pyssynlaukausta, jos bensaa saa liikaa startatessa. Siinä voi olla itellä ja naapurilla pökäle pöksyssä
tounge.gif

mjoo tässä sitä nyt odotellaan isännöitsijältä sähköpostia, että saako sitä pitää pihalla vai ei....

Autopaikan ottasin mutta kun niitä ei riitä edes osakkeen omistajille, joten vuokralaisen niitä on turha haaveilla ilman 5vuoden jonotus aikaa, eli kuhan mummoja alkaa tipahtelemaan
tounge.gif

Itse juuri tänään soittelin isännöitsijälle ja talon sisäpihalta olevista parkkiruuduista yksi sattui olemaan vapaana, joten sinne saan moponi parkkiin niin ei tarvitse kadulla säilyttää.  
062802jumpie_prv.gif
Ainoa miinus on se, että kyseinen parkkis on hiekkapintainen, joten pitää muistaa laittaa jalan alle lätkä, ettei sateella käy vahinko.  
sad_orig.gif

Kuten monesta kommentista jo näkyikin, paremmin pärjää kun ottaa muut huomioon. Monia ihmisiä harmittaa, kun he kuvittelevat jonkun ottaneen omia vapauksia keneltäkään lupaa kysymättä.
Vastaavasti yllättävän usein asiat sujuvat, kunhan ottaa yhteyttä asianmukaisiin tahoihin ja kertoo ongelmansa.
cool.gif

Minulla oli pyörä vieraspaikalla aina, mutta taloyhtiöstä tuli ehdotus josko voisin pitää pyörää parkkipaikan kulmassa keltaisella alueella, johon siis ei saisi edes pysäköidä, että jäisi autoille enemmän tilaa.
No ilman muuta kun lupa on ja pyörä sinen helposti mahtuu.

Kerrankin näin päin, että asukkailta löytyy myös tervettä järkeä..
062802jumpie_prv.gif

Miten sakotus menee taloyhtiön pihalla, kun pysäköi moottoriajoneuvon pihalle vaikka säännöissä se on kielletty, mutta pysäköintikieltomerkkiä ei ole?

Tänään napsahti kirje luukusta, jossa muistutettiin pysäköinnistä pihalle ja taloyhtiön mahdollisuudesta pyytää viranomaisia sakottamaan luvattomasti pysäköityjä ajoneuvoja.
biggrin.gif
inlove.gif

Tässä muuten kaikille kotipoliiseille ikioma sakkolappu.
tounge.gif

Vuokrakämppä, ja isännöitsijän mukaan "periaatepäätös" ettei prätkiä sisäpihalle. Siinä sitten kyselemään, että mistä mahtaisi Helsingissä mahd. saada paikan? Isännöitsijä antoi toisen isännöitsijäfirman numeron ja neuvoi kyselemään.
Nyt on naapurikorttelissa hallipaikka nimellistä korvausta vastaan...
thumbs-up.gif

Itselleni sattui kerrostalossa seuraava tilanne. Pyörä oli talon etupuolella kadunvarressa parkissa kiekkopysäköintimerkin ETUpuolella -> eli ei vienyt autopaikkaa keltään. Olin myös varmistanut roskakuskilta (roska-astiat vieressä), että paikka on pyörälle ok. Eli ei hätää? Väärin. Eräänä kauniina päivänä pysäköinninvalvoja soittaa ja pyytää jos voisin siirtää pyörän johonkin muualle. Ainoa syy tähän kuulemma oli, että kun joku samasta talosta oli soittanut asiasta jo 3 kertaa. Jollakin on tarmoa valvoa tällaisia merkittäviä asioita. Mitään sakkoa ei tullut, kyseessä oli lähinnä pyyntö pysäköinninvalvojan puolelta. Tuntuu, että jonkun olisi syytä hankkia oma elämä...
nixweiss.gif

Tuntuu, että jonkun olisi syytä hankkia oma elämä...  
nixweiss.gif
Vohoi kuule, niittä ihmisiä riittää  
wink.gif

Vähän aiheesta sivuten. Mulla on talli tossa kannelmäessä, jossa siis säilytän ja huollan pärrää tarpeen tullessa. Noh, tässä pari-kolmeviikkoa sitten menin pesemään pärrää yms. pikku huoltoa tekemään. Hetken aikaa pärrää pestyäni ilmestyy paikalle semmottis 60-70 vuotias mies, joka omituisesti pälyilee touhuamistani. Eipä aikaakaan kun käydään sitten tämmötteinen keskustelu:

pappa- kait sulla on isännöitsijän lupa tohon pesemiseen?

minä- jaa, mitenkä niin?

pappa- kun ei tässä saa mitään pestä.

minä- no sehän on kummallista koska naapuripaikan omistaja sanoi että saa pestä

pappa- sillä mitään oikeutta ole semmottis lupaa antaa
pappa- ja taitaa tuo sun pesuaineeskin olla melekosta myrkkyä, ton väristäkin

minä- no se on kyllä ihan ympäristöystävällistä, haluakko nähä putelin

pappa- mutta ei sinulla ole oikeutta pestä tässä mitään, eikä tässä ole edes sellaista kaivoakaan

minä- siis mikähän tuo tuossa tallin edessä oleva ritilästö on

pappa- se on sadevedelle tarkoitettu, ei sinne saa pesuainetta päästää. eikä sulla taida olla edes lupaa pestä tässä

minä- jaaha, vai että niin. täytyy sitten kysyä sitä lupaa siltä isännöitsijältä. sehän ei sitten varmaan herraa haittaa jos  pesen loppuun tossa tallissa kun sielläkin on kaivo (en siis tosiaan meinannu tehdä niin, rupes vaan nyppimään)

pappa- ei, se ei todellakaan käy. eikä tuo mikään talli ole, se on varasto

minä- hiukkasen naurahdin ja sanoin kyllä se ihan talli on

pappa- (menee talliin sisään) mikäs korjaamo se tämä on, tämä on varasto. katso nyt, tuokin vain säilyttää tavaroitaan, niin kuin varastossa kuuluu...toisin kuin sinä.

minä- minä kuule säilytän ja huollan pärrääni tässä t-a-l-l-i-s-s-a, joten työkaluja on ja tulee täällä olemaan,samoiten pärrä. nyt, ole hyvä ja poistu tästä tallista.

pappa- nämä ovat varastoja, ei talleja.

minä- ihan se ja sama, ala painua

pappa- kysy, kysy mitä isännöitsijä sanoo asiasta..minä kyllä tunnen hyvin hänet.

minä- joojoo, kysyn kysyn..kiitoos heeeiheei

Tämän jälkeen on kyseinen pappa tarkkaillut tallilla käyntiäni ja yleensä tekee niin että kun tallin oven avaan, tulee hän ulos ja on mukamas vain roskista viemässä  
biggrin.gif

Meillä on pyörä oven edessä, rivitalon päätykämppä. Siitä voi jossain syntyä suurikin haloo, mutta toistaiseksi saanut olla siinä. Maalaisjärkeä käyttäen; ei kannata käynnistellä aamuvarhaisella tai keskellä yötä.
biggrin.gif

mutta suomalainen on tunnetusti kateellinen ja tykkää niin elää sääntöjen mukaan,ja varsinkin tykkää panna kaikki muut elämään sääntöjen mukaan. Parkkipaikathan ovat suomessa niin tabu asia,naapurin auto tai mopo on tärkein puheenaihe,ja varsinkin se parkkeeraus
omg.gif
Just niin!!  
veryangry.gif

Muutettiin äskettäin Käpylään kerrostaloon, jossa ainut varsinainen moporuutu on pahassa mäkikohdassa - siitä syystä yksikään mopo ei ole ottanut sitä parkkipaikakseen. Taloyhtiössä on monta pärrää, ja ihmiset on sit parkkeeranneet ne kuka mitenkin. Otin muuttaessani mallia samassa portaassa asuvan kaverin parkkitavasta; sit siinä oli peräkkäin  kaksi Viragoa sulassa sovussa pensaan vieressä talon edustalla. Ketään sen ei olis luullut häiritsevän - ja mun oma seisoi väljemmässä kohdassa kuin se toinen.

Yhtenä yönä puoli yksi soi ovikello, siippa meni avaamaan, ja eikö yläkerran naapurin mies tule kännissä valittamaan mun pärrän paikasta - se aiheuttaa kuulemma EPÄKULKUA pihalla ja että se on siirrettävä.  
veryangry.gif
 Kuitenkaan sen toisen pärrän omistajalle tää tyyppi ei ollut sanonut mitään (kävin kysymässä). Mahtoko naapurille yhdistelmä nainen + prätkä olla niin paha juttu, että piti tulla pistää vähän järjestykseen..?

Siirsin mopon joksikin aikaa kadulle - huoletti koko ajan, vaikka yleensä sainkin sen parkkiin makkarin ikkunan alle.

Lopulta siirsin sen takas pihalle toiseen kohtaan, kattoo nyt sit vieläkö naapuria nyppii.

multa vietiin huhtikuussa koskelasta ihan kerrostalon edestä pyörä, nyt varasin autopaikan joka on kulmassa ja siinä on aita johon saan uuden pyörän kiinni xenan hälylevyjarrulukolla ja xenan ketjulla, silti iljettää jättää pyörä siihen, toivottavasti saisi olla rauhassa niin voisi keskittyä taas ajelemiseen
sport05.gif

Ei ne isännöitisijän tai hallituksen luvat aina auta: pyynnön jälkeen sain luvan pitää mopoa sisäpihalla. Ei härinnyt liikennettä, näkyvyyttä eikä kulkemista mutta sanomistahan siitä silti tuli: kun oli taloon rakennettu ullakkoasuntoja ja rakennusluvan yhtenä ehtona oli kuulemma että pihalla ei saa pysäköidä moottoriajoneuvoja. Yksi helvetin kääkkä -anteeksi, korjaan, huolestunut osakas, oli raportoinut isännöitsijälle ja kadun varteenhan siitä lähtö tuli.

Ehkä mun mopo oli väärän merkkinen?

Viime vuonna pidin kiltisti mopoa autopaikalla ja autoa kadun varressa, tänä vuonna kysyin hallituksen puheenjohtajalta luvan ja nyt on pyörä sateensuojassa oman parvekkeen alla. Loistohomma, ei tarvitse käyttää pressua enää ollenkaan. Asiaa edisti se että hallituksen puheenjohtajan oma poika pitää mopoaan viereisen parvekkeen alla.
smile_org.gif

Ruvetkaa asunto-osakeyhtiössänne hallituksen jäseneksi tai vuokratalossa esim. talotoimikunnan jäseneksi.
Takaan, että talkootöitä saa tehdä vähintään riittävästi.
Mutta toisaalta on mahdollisuus vaikuttaa oman asuinympäristönsä asioihin. Myös taloyhtiön hallinnoiman tontin pysäköintiasioihin ja varsinkin m-pyörien pysäköintiasioihin- ja paikkoihin.

itse lähetin juuri seuraavansisältöisen kirjeen hallitukselle... toivotaan että tärppää...

sanoi:
Moottoripyörän pysäköinnistä sisäpihalle

Arvoisa hallituksen jäsen,

juuri ******tie 21:een (asunto, A 6) muuttaneena ja moottoripyörän omistajana tiedustelen kohteliaimmin mahdollisuudesta pysäköidä kyseinen ajoneuvo A-rapun sisäpihalta katsottuna vasemmalla puolella sijaitsevan ensimmäisen kerroksen parvekkeen alle. Muiden parvekkeiden alla sijaitsee ovia, ikkunoita tai autotallin ovia, mutta yllä mainitsemani paikka parvekkeen alla ei omasta mielestäni aiheuttaisi haittaa muille talon asukkaille eikä olisi takapihalle pysäköivien autojen esteenä millään lailla. Pyörän voisin aina taluttaa parvekkeen alle ja siitä pois jolloin meluhaitta kyseisen asunnon asukkaille olisi minimaalinen ja verrattavissa parkkipaikalta lähtevään ajoneuvoon.

Olisin erittäin kiitollinen jos mahdollistaisitte moottoripyöräni pysäköinnin kyseiselle paikalle kesän ajaksi. Moottoripyörän pystyy sijoittamaan hyvinkin lähelle seinää jolloin se ei vie juurikaan enemmän tilaa kuin polkupyörä ja parveke tarjoaisi kaiken lisäksi hieman sateensuojaa. Ajoneuvon voisi myös tarvittaessa peittää siihen suunnitellulla peitolla. Vuokranantajani **** ******* on omalta osaltaan jonossa autopaikalle sekä autotallin saamiseksi, mutta kunnes paikka vapautuu joudun pysäköimään autoni tienvarteen. Moottoripyörää en sinne mielelläni pysäköisi ilkivallan tai muun vahingon pelossa.

Keskustelen asiasta mielelläni hallituksen jäsenien kanssa lisää jos tarve vaatii.

Lisäkysymyksien kanssa voitte halutessanne ottaa suoraan yhteyttä alla olevaan puhelinnumeroon.

Ystävällisin kesäterveisin, **** ******

050-592 ****

Tuntuu, että jonkun olisi syytä hankkia oma elämä...  
nixweiss.gif
Vohoi kuule, niittä ihmisiä riittää  
wink.gif

Vähän aiheesta sivuten. Mulla on talli tossa kannelmäessä, jossa siis säilytän ja huollan pärrää tarpeen tullessa. Noh, tässä pari-kolmeviikkoa sitten menin pesemään pärrää yms. pikku huoltoa tekemään. Hetken aikaa pärrää pestyäni ilmestyy paikalle semmottis 60-70 vuotias mies, joka omituisesti pälyilee touhuamistani. Eipä aikaakaan kun käydään sitten tämmötteinen keskustelu:

pappa- kait sulla on isännöitsijän lupa tohon pesemiseen?

minä- jaa, mitenkä niin?

pappa- kun ei tässä saa mitään pestä.

minä- no sehän on kummallista koska naapuripaikan omistaja sanoi että saa pestä

pappa- sillä mitään oikeutta ole semmottis lupaa antaa
pappa- ja taitaa tuo sun pesuaineeskin olla melekosta myrkkyä, ton väristäkin

minä- no se on kyllä ihan ympäristöystävällistä, haluakko nähä putelin

pappa- mutta ei sinulla ole oikeutta pestä tässä mitään, eikä tässä ole edes sellaista kaivoakaan

minä- siis mikähän tuo tuossa tallin edessä oleva ritilästö on

pappa- se on sadevedelle tarkoitettu, ei sinne saa pesuainetta päästää. eikä sulla taida olla edes lupaa pestä tässä

minä- jaaha, vai että niin. täytyy sitten kysyä sitä lupaa siltä isännöitsijältä. sehän ei sitten varmaan herraa haittaa jos  pesen loppuun tossa tallissa kun sielläkin on kaivo (en siis tosiaan meinannu tehdä niin, rupes vaan nyppimään)

pappa- ei, se ei todellakaan käy. eikä tuo mikään talli ole, se on varasto

minä- hiukkasen naurahdin ja sanoin kyllä se ihan talli on

pappa- (menee talliin sisään) mikäs korjaamo se tämä on, tämä on varasto. katso nyt, tuokin vain säilyttää tavaroitaan, niin kuin varastossa kuuluu...toisin kuin sinä.

minä- minä kuule säilytän ja huollan pärrääni tässä t-a-l-l-i-s-s-a, joten työkaluja on ja tulee täällä olemaan,samoiten pärrä. nyt, ole hyvä ja poistu tästä tallista.

pappa- nämä ovat varastoja, ei talleja.

minä- ihan se ja sama, ala painua

pappa- kysy, kysy mitä isännöitsijä sanoo asiasta..minä kyllä tunnen hyvin hänet.

minä- joojoo, kysyn kysyn..kiitoos heeeiheei

Tämän jälkeen on kyseinen pappa tarkkaillut tallilla käyntiäni ja yleensä tekee niin että kun tallin oven avaan, tulee hän ulos ja on mukamas vain roskista viemässä  
biggrin.gif
Hiukan asiaa sivuten mutta ihan myötätunnosta.. lomat alkoi ja lupailin vanhuksille, jotka asustavat noin 400 km päässä omasta nykyisestä osoitteesta, että huolehtisin niiden omakotitalosta ja pienestä mutta lihavasta koirasta viikon verran kun ovat matkoilla..

Ei siinä mitään pyörä alle ja nokka kohti etelää, hirveet ohjeet millon pitää koira ulkoiluttaa ja mistä makkarasta se tykkää.. vanhukset kotilolla lentokentälle.. Siinä ennen kun vanhukset lähti terminaaliin niin ukko vaa totes että jaa niin on muuttanut joku sellanen vanhempi pariskunta siihen noin 200 metrin päähän ja, että se äijä on vähän sellanen valittajatyyppi ( vanhusten ja tämän äijän omakotitalojen välissä on vielä yksi talo, jossa asuu sellanen rento kuljetusyrittäjä jolla on yleensä yksi isompi jakeluauto kanssa siinä pihassa).. Noh, en mä sitä sen enempää ajatellut kun päräytin kotilolla takasin pihaan ja aloin katteleen, että jaaha nyt on sitten ideaali keli ja paikka pestä ja putsata pyörä..

Tuumasta toimeen.Pyörä pihalle ja pelit ja vehkeet esille.. siinä sitten ehdin hetken hinkata ja putsata kun selän takaa kuuluu ääni: Kukas sä olet? (kävi sitten myöhemmin ilmi, että kyseessä oli se uusi naapurin äijä)..Kattelin siinä hetken ja tuumin sitten ääneen, että mitäs tohon nyt sitten sanois..

Äijä: Jaa ei enää omaa nimeä tiedetä.. Minä: Kyllä se saattaa muistua mieleen jos oikeen potkii.. Äijä: Milläs asioilla sitä täällä liikutaan? Minä: En minä millään asioilla täällä liiku vaan pesen ihan hetero meiningillä pyörää. Äijä: Nii kukas sä oikeen olet ja millä asiolla täällä liikut, satun tunteen erittäin hyvin tämän talon asukkaat ja tiedän, että ne on matkoilla..joten ei taida sulla olla ihan puhtaat jauhot pussissa..

Minä (ajattelin hiljaa mielessä): Autotallin ovet auki, prätkä pihassa, sellaset paskemmat kuteet päällä että saa rauhassa hinkata, talon asukkaatkin uskoisin tuntevani paremmin kuin sinä.. Sitten ääneen: Että joo minäkin juttelin talon asukkaiden kanssa, että on ihan ok pestä pyörää tässä talon edessä.. Äijä: Ei täällä muutkaan pese autojaan pihoissa kun ei ole kuin noin sadevesi viemärit..

Tässä vaiheessa naapurin äijä, se löysä jakelufirman omistaja tulee puutarhaletkun ja pesuaineiden kanssa pesemään omaa autoaan.. Morjenstaa meikäläistä ja sanoo, että ei oo sua vähään aikaan täällä näkynyt että mites opiskelut ja että ootko jo töissä.. Oli jutellu vanhusten kanssa että tulit pitämään kämpästä ja koirasta huolta viikoksi.. Minä: Mitäs tässä, mukavaa oli pyörällä tulla kun on hyvät kelit ja kaikkee.. ainoo miinus puoli on että nyt täytyy pestä isoimmat kärpäset lampuista ton ajomatkan jäljiltä mutta tässähän se menee kun on pelit ja vehkeet..

Sitten, minä käännyn sen uuden naapurin suuntaan ja sanon, että jäikö sulla joku juttu siinä kesken ja että jos sulla ei ollu muuta niin voitko poistua tältä tontilta sinne kadun puolelle.. Äijä: Mutta ei täällä silti saa pyöriä pestä..Naapuri: Niin kyllä se on sellanen juttu, että täällä on ennen teitä pesty autoja ja pyöriä ja pestään vastasuudessakin, jos ei peseminen kiinnosta niin voi mennä sisälle murjottamaan..

Äijä lähti kävelemään ja minä jäin juttelemaan naapurin kanssa siinä samalla kun molemmat jynssäs omia kulkuneuvojaan..

Lopuksi: Oli se äijä sitten muistanut mainita vanhuksille, että täällä niiden poissa ollessa oon pessu liiallisella vedenkäytöllä moottoripyörää ja että mun pyörä pitää liian kovaa meteliä.. Oli vaan ukko todennut, että oo onnellinen, että poika asuu noinkin kaukana, että mieti jos se kävis joka viikko pesemässä täällä sitä pyörää..

Ps. Samalla äijällä ja naapurin liikennöitsijällä on kuulemma tällä hetkellä riittaa niiden välisen aidan väristä..että näin..

Back