Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse taisin aikanaan tehdä niin että panin jousen sisään hydrauliputken tms. pätkänOlikos arvon raadilla jotain niksipirkka-konstia miten tuo jousi/paino kannattaa asetella mittausta varten, ettei tarvikkeet lentele pitkin tallin seiniä?
Pienillä punteilla voi mitata myös vedon puolelta, ts ripustamalla jouseen painoja. Mahdollinen progressiivisuus jää tietysti huomioimatta, mutta jousien perusjäykkyyden vertailuun tuo kyllä käy.Itse taisin aikanaan tehdä niin että panin jousen sisään hydrauliputken tms. pätkänOlikos arvon raadilla jotain niksipirkka-konstia miten tuo jousi/paino kannattaa asetella mittausta varten, ettei tarvikkeet lentele pitkin tallin seiniä?
Päälle vanerinpalan johon oli porattu aika tarkka, mutta ei tiukka reikä putkelle ja tämän päälle jokun viriauton vauhtipyörän kun siitä oli kevennyssorvailun jäljiltä tarkka painolukema tiedossa![]()
Levytangon painot tai mikä tahans muu painava jossa on reikä suht.keskellä toimii kyllä ihan yhtälailla.
Tanko/putki pystyyn ruuvipenkkiin, jousi siihen ja mittaat pituuden, vaneri ja levy päälle ja uusi mittaus.
Muistaako Earthend vielä että minkälaista jousta vaihdoit SP1:een ja pitikö valmistaa korotusholkkia? Sen verran tietoa olen saanut ongittua että SP1:een tarkoitettu Wilbersin jousi on 262 mm ja Racetechin 273 mm. Tämä Öhlins siis 255 mm eli hiukan lyhempi. Ja pakkauksen merkintöjen mukaan kävisi myös SP2:n keulaan, johon kai menee vähän ykköstä lyhyempi jousi SP2:n vakiokeulan ns. top out -jousien takia.Tossa on oikeasti SP1 vakio-keulajouset. Progressio on ilm. toteutettu niin että kierre on kapeampi toisesta päästä. Kuvassa jouset vastakkain niin eron huomaa. Jousi on 5mm paksua.
Linkki
Mulle tuli WP:n jouset ja paketissa oli mukana sopiva holkki. Sen nuo ilm. vaatii toimiakseen kunnolla.Muistaako Earthend vielä että minkälaista jousta vaihdoit SP1:een ja pitikö valmistaa korotusholkkia?
Hienoa kuulla vahvistusta omille päätelmille, kokeilen siis holkin lisäämistä. Ylimääräisen jousiparin ominaisuuksien tutkiminen täytyy suorittaa vähän syssymmällä.Mulle tuli WP:n jouset ja paketissa oli mukana sopiva holkki. Sen nuo ilm. vaatii toimiakseen kunnolla.Muistaako Earthend vielä että minkälaista jousta vaihdoit SP1:een ja pitikö valmistaa korotusholkkia?
Mielestäni sen voi tehdä noin, olet varmaankin tutkinut että jousi ei pohjaa itseään kun keulaputket ovat painuneet täysin kasaan ? Niin ei saa missään nimessä käydä !! Painuma 41 mm. on alueella jos kokonaisjoustomatka on 120 mm. eli sag on 1/3 kokonaisjoustosta -> eihän tuolle tarvitse tehdä välttämättä mitään ?? Tosin jos esijännitys täytyy kääntää tappiinsa että jousen kantoa saadaan tarpeeksi niin jousi on liian löysä t. lyhyt.Muistaako Earthend vielä että minkälaista jousta vaihdoit SP1:een ja pitikö valmistaa korotusholkkia? Sen verran tietoa olen saanut ongittua että SP1:een tarkoitettu Wilbersin jousi on 262 mm ja Racetechin 273 mm. Tämä Öhlins siis 255 mm eli hiukan lyhempi. Ja pakkauksen merkintöjen mukaan kävisi myös SP2:n keulaan, johon kai menee vähän ykköstä lyhyempi jousi SP2:n vakiokeulan ns. top out -jousien takia.Tossa on oikeasti SP1 vakio-keulajouset. Progressio on ilm. toteutettu niin että kierre on kapeampi toisesta päästä. Kuvassa jouset vastakkain niin eron huomaa. Jousi on 5mm paksua.
Linkki
Eli nyt suunnitelmissa on asentaa keulaan tuo siellä ollutkin Öhlinsin jousi 10-15 mm:n korotusholkin kanssa ja katsoa, josko sagit saisi säädettyä kohdalleen. Aiemmin painuma jäi esijännityksen säädin tapissa 41 mm:iin joka tuolla 1,0 kg/mm:n jousivakiolla ja kuljettajan 80 kg:n painolla viittaa siihen, ettei kaikki ole aivan kohdallaan.
Teoria on, että jousi olisi tähän keulaan liian lyhyt ja siksi esijännityksen säätö itse asiassa vaikuttaa painumaan vasta aivan säätöalueen lopussa. Holkilla korjattaisiin tätä. Ollankohan ihan metsikössä...?
Esijännityksen säätö vaikuttaa painumaan aina, koska jousi on aina säätöä vasten.Muistaako Earthend vielä että minkälaista jousta vaihdoit SP1:een ja pitikö valmistaa korotusholkkia? Sen verran tietoa olen saanut ongittua että SP1:een tarkoitettu Wilbersin jousi on 262 mm ja Racetechin 273 mm. Tämä Öhlins siis 255 mm eli hiukan lyhempi. Ja pakkauksen merkintöjen mukaan kävisi myös SP2:n keulaan, johon kai menee vähän ykköstä lyhyempi jousi SP2:n vakiokeulan ns. top out -jousien takia.Tossa on oikeasti SP1 vakio-keulajouset. Progressio on ilm. toteutettu niin että kierre on kapeampi toisesta päästä. Kuvassa jouset vastakkain niin eron huomaa. Jousi on 5mm paksua.
Linkki
Eli nyt suunnitelmissa on asentaa keulaan tuo siellä ollutkin Öhlinsin jousi 10-15 mm:n korotusholkin kanssa ja katsoa, josko sagit saisi säädettyä kohdalleen. Aiemmin painuma jäi esijännityksen säädin tapissa 41 mm:iin joka tuolla 1,0 kg/mm:n jousivakiolla ja kuljettajan 80 kg:n painolla viittaa siihen, ettei kaikki ole aivan kohdallaan.
Teoria on, että jousi olisi tähän keulaan liian lyhyt ja siksi esijännityksen säätö itse asiassa vaikuttaa painumaan vasta aivan säätöalueen lopussa. Holkilla korjattaisiin tätä. Ollankohan ihan metsikössä...?
Joo oletukset a) ja b) pitävät paikkansa sikäli, että taulukoiden mukaan tuon Öhlinsin jousen ei pitäisi missään nimessä olla ainakaan liian löysä minun painoiselleni kuljettajalle, vaan pikemminkin päinvastoin. Ja tavoitteena tässä rakkineessa siis 32-35mm painuma kuljettajan kanssa. Ennen purkamista saavutettiin esijännityksen säätimet jäykimmässä asetuksessaan 41mm painuma.Esijännityksen säätö vaikuttaa painumaan aina, koska jousi on aina säätöä vasten.Muistaako Earthend vielä että minkälaista jousta vaihdoit SP1:een ja pitikö valmistaa korotusholkkia? Sen verran tietoa olen saanut ongittua että SP1:een tarkoitettu Wilbersin jousi on 262 mm ja Racetechin 273 mm. Tämä Öhlins siis 255 mm eli hiukan lyhempi. Ja pakkauksen merkintöjen mukaan kävisi myös SP2:n keulaan, johon kai menee vähän ykköstä lyhyempi jousi SP2:n vakiokeulan ns. top out -jousien takia.Tossa on oikeasti SP1 vakio-keulajouset. Progressio on ilm. toteutettu niin että kierre on kapeampi toisesta päästä. Kuvassa jouset vastakkain niin eron huomaa. Jousi on 5mm paksua.
Linkki
Mittaamasi painuma on lähellä, mutta säätövaran jättämiseksi voit laittaa lyhyen holkin/aluslaattoja.
Olikos se nyt niin, että tätä hommaa spekuloitiin, koska..
a) paikassa olleet öhlarin jouset on ehkä liian jäykät
ja
b) painuma oli suuri vaikka esijännitys oli tapissa
..ihan vain, että tiedetään mitä haetaan..
Spekuloidaan lisää:
Jos Öhlarin todellinen vakio on tasan 1kg/mm ja vakiojousella mainittu 0,959 kg/mm, on jousivakioiden ero 0,041kg/mm. Tämä tarkoittaa, että painumien erotus jousien välillä on noin 3 mm (75kg per jousi). Ensimmäisestä kuvasta katsoen öhlari on aavistuksen lyhyempi, joten todeliset painumat ovat käytännössä hyvin lähellä samoja. Viittaa siis siihen, että jouset ovat oikeat.
Kun esijännityksen säätö on sanotaan vaikka 12mm ja se on oletusarvona vaikka keskiasennossa. Sillä on siis nyt kompensoitu 6mm per jousi eli yhteensä noin 12kg. Ja jos kuskin painosta vaikka 60% on edessä olisi nyt esijännityksen säätö noin 20 kg painavammalle kuskille kuin oletuksena.
Jotain tässä on erikoista, koska painumaa on kuitenkin melko paljon. Onkohan niissä pumpuissa kaikki palikat paikallaan?