• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuutiotilavuus 125 -> 750, vakuutuksen hinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lasimies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kun rikoksista tuli puhe, niin tunnustan yhden jo varmasti vanhentuneen rikoksen. Juniorille haettiin harjoittelulupaa kevarille. Ei sillä vielä pyörärahoja ollut kokonaan säästettynä niin haettiin lupa eräässä liikkeessä lattialla seisovan pyörän rekkarilla. Ei ollut nettimotoa nääs silloin. Katsastutuskonttorilla katsoivat koneelta, että näyttää Suzuki olevan ja iskutilavuus on alle 125, että homma on ok.

Jos haluaa ison pyörän ja mahdollisimman pienet vakuutusmaksut niin hommaa Goldwingin... Mulla täysillä bonuksilla liikenne ja täyskasko vuodessa n. 270€. Yhtiö POP-Vakuutus.

Olen siinä uskossa ollut aina että tehopainosuhteellakin voisi olla jotain tekemistä asiassa.. tiedä sitten pitääkö paikkansa.

Luulen että vakuutuyhtiön laskureihin syötetään nettimotoa selatessa niin monta sataa hakua päivässä parhaaseen pyöränostoaikaan että ei niitä kukaan selvittele että miksi olisi vakuutusta hinnoiteltu ja kuka pyörää varastava nyt mistään vakuutuksista olisi kiinnostunut ylipäänsä.

Mutta kummasti hinnat vaihtelevat vuositasolla samassa pyörässä eri yhtiöillä, VFR 800 -02 olisi ollut 2020 hyvin kallis Ifillä ja edullinen Pohjolassa, tänä kesänä If oli selvästi edullisin. Valkokilpisessä -02 Yamaha WR250f:ssä vasta isot erot on, muutamasta satasesta lähes tonniin pelkkä liikenne lähes täysillä bonuksilla.

lasimies sanoi:
Juu kiitoksia näistä vinkeistä. Tosiaan, jos katson nettimotosta niin luulisi olevan aivan ok laittaa myytävänä olevan pelin rekkari noihin laskureihin. Jotenkin jäin vain miettimään sitä että kun oma hetu ja toisen rekkari menee niiden järjestelmiin niin voidaanko sitä tietoa jotenkin käyttää minua vastaan, jos vaikka kyseinen myytåävä pyörä onkin varastettu tai siinä on jotain muuta hämärää.

On täysin normaalia, että julkisessa myynnissä olevan pyörän rekisterinumerolla katsellaan mitä kyseisen pyörän vakuuttaminen itselle maksaa, koska sehän voi olla oleellinen tieto koko kaupanteon kannalta. En kyllä keksi mitään tilannetta, missä sitä voitaisiin käyttää vahingoksesi. Jos myynnissä oleva pyörä olisi vaikkapa varastettu, niin teoriassa poliisi voisi toki kysyä, että oletko ollut yhteydessä myyjään kun vakuutusta etsit, mutta ethän siinäkään mitään väärää ole tehnyt. Suurin todellinen riski lienee markkinointipuhelu vakuutusyhtiöstä.

Joka tapauksessa laskuri tai soitto vak.yhtiöön on ainoa tapa selvittää hintaa, ja monessa tapauksessa pitää kysyä vielä useammasta paikasta. Omien pyörien hinnoissa on ollut moninkertaisia hintaeroja, jollain yhtiöllä vuosikustannus on ollut selvästi alle tonnin, toisella yhtiöllä kolmekin tonnia. Eikä se tosiaan katso kuutiotilavuutta vaan onnettomuustilastoja ja riskiarvioita. Isoista pyöristä esim BMW:n GS:t on yleensä naurettavan halpoja vakuuttaa.

Entisaikaan menikin aika suoraan kuutioiden mukaan, mutta pyörähti päälaelleen kun vakuutukset vaihtuivatkin menemään teho-painosuhteen mukaan. Nykyään vissiin niin tarkat datat olemassa että eniten liikenteessä pööpöilevät maksavat eniten - eli kaikki alle 125 cc ja oletettavasti myös nuoremmat 600/1000 cc supersporteilla ajavat.

-dq- sanoi:
Entisaikaan menikin aika suoraan kuutioiden mukaan, mutta pyörähti päälaelleen kun vakuutukset vaihtuivatkin menemään teho-painosuhteen mukaan. Nykyään vissiin niin tarkat datat olemassa että eniten liikenteessä pööpöilevät maksavat eniten - eli kaikki alle 125 cc ja oletettavasti myös nuoremmat 600/1000 cc supersporteilla ajavat.

Olin aika hämmästynyt piikin ostettuani ja kilpailutettuani kaikki vakuutusyhtiöt jotka tiestin. Hinnat liikennevakuutuksen ja kaskon välillä vaihtelivat todella suuresti eri yhtiöiden välillä. En keksinyt mitään logiikkaa niissä. Sinänsä ihmettelen miksi näinkin vanha ja kymmeniä vuosia ilman onnettomuuksia autolla ajanut henkilö voi joutua maksamaan näin suolaisesti pienen kevarin vakuutuksesta. Luulisi etten olisi varsinaista riskiryhmää.

Sinänsä olen sitä mieltä että kohdallani oli hyvä aloittaa pienestä pyörästä. Varsinkin ohjauksen treenaaminen otti aikansa ja olisi varmaan ollut suoraan isompaan mennessä vaikeampaa. Mutta hissukseenhan tämän ikäinen jo ajelee ja osaa varoa muita, etenkin kun on itse ollut auton ratissa iät ja ajat. No täytyy vaan maksella nyt näitä kovempia maksuja ja keräillä bonuksia, varmaankin kyllä siirryn 750:een, sen verran nahkeaa meno piikillä on kumminkin isommilla teillä ajaessa.

sami1024 sanoi:
On täysin normaalia, että julkisessa myynnissä olevan pyörän rekisterinumerolla katsellaan mitä kyseisen pyörän vakuuttaminen itselle maksaa, koska sehän voi olla oleellinen tieto koko kaupanteon kannalta. En kyllä keksi mitään tilannetta, missä sitä voitaisiin käyttää vahingoksesi. Jos myynnissä oleva pyörä olisi vaikkapa varastettu, niin teoriassa poliisi voisi toki kysyä, että oletko ollut yhteydessä myyjään kun vakuutusta etsit, mutta ethän siinäkään mitään väärää ole tehnyt. Suurin todellinen riski lienee markkinointipuhelu vakuutusyhtiöstä.

Joka tapauksessa laskuri tai soitto vak.yhtiöön on ainoa tapa selvittää hintaa, ja monessa tapauksessa pitää kysyä vielä useammasta paikasta. Omien pyörien hinnoissa on ollut moninkertaisia hintaeroja, jollain yhtiöllä vuosikustannus on ollut selvästi alle tonnin, toisella yhtiöllä kolmekin tonnia. Eikä se tosiaan katso kuutiotilavuutta vaan onnettomuustilastoja ja riskiarvioita. Isoista pyöristä esim BMW:n GS:t on yleensä naurettavan halpoja vakuuttaa.

Todennäköisesti olet oikeassa. Taidan olla turhan epäluuloinen.

Varmaan kymmeniä kertoja olen etukäteen laskurilla vakuutuksia laskenut sekä autoille että moottoripyörille.
Eipä ole koskaan tullut mieleenkään, että siitä jotain ongelmia voisi tulla.

”Ei ole ongelmaa, ellei siitä tee ongelmaa”

lasimies sanoi:
Olin aika hämmästynyt piikin ostettuani ja kilpailutettuani kaikki vakuutusyhtiöt jotka tiestin. Hinnat liikennevakuutuksen ja kaskon välillä vaihtelivat todella suuresti eri yhtiöiden välillä. En keksinyt mitään logiikkaa niissä. Sinänsä ihmettelen miksi näinkin vanha ja kymmeniä vuosia ilman onnettomuuksia autolla ajanut henkilö voi joutua maksamaan näin suolaisesti pienen kevarin vakuutuksesta. Luulisi etten olisi varsinaista riskiryhmää.

Sinänsä olen sitä mieltä että kohdallani oli hyvä aloittaa pienestä pyörästä. Varsinkin ohjauksen treenaaminen otti aikansa ja olisi varmaan ollut suoraan isompaan mennessä vaikeampaa. Mutta hissukseenhan tämän ikäinen jo ajelee ja osaa varoa muita, etenkin kun on itse ollut auton ratissa iät ja ajat. No täytyy vaan maksella nyt näitä kovempia maksuja ja keräillä bonuksia, varmaankin kyllä siirryn 750:een, sen verran nahkeaa meno piikillä on kumminkin isommilla teillä ajaessa.

Eiköhän 125:n kova vakuutushinta aikuisikäiselle selity sillä että arvellaan sillä pyörällä useimmiten ajavan joku nuorempi perheenjäsen vakuutuksenottajan iästä huolimatta?

lasimies sanoi:
Todennäköisesti olet oikeassa. Taidan olla turhan epäluuloinen.
Epäluuloja saa vähennettyä laittamalla päälle kaikki tietojenluovutuskiellot Digi- ja väestötietovirastoon sekä Trafiin. Aika rauhassa on saanut olla.

ST77 sanoi:
Eiköhän 125:n kova vakuutushinta aikuisikäiselle selity sillä että arvellaan sillä pyörällä useimmiten ajavan joku nuorempi perheenjäsen vakuutuksenottajan iästä huolimatta?

Varsinkin nyt ovat usein isäukon nimissä, jotta saa samat boonukset kun faijalla on harrikassa. Ja kun monilla kevareilla on -80%, niin pitäähän se perushinta olla niin iso, että oikea määrä rahaa tulee yhtiölle.

lasimies sanoi:
Jostain muistan lukeneeni, että jos ajaa oikein isolla pyörällä, niin sitten vakuutuksetkin olisivat kalliita. Mutta eihän 750 mikään iso ole, vaan monien mielestä varmaan sellaista ei vielä oikein voi moottoripyöräksi kutsuakaan.
Itse asiassa tässä Banditin tapauksessa pienemmässä 650cc on kalliimmat vak.maksut kuin isommassa 1250cc koska noilla pienillä mähelletään enempi :crash:

Ja wanha totuushan kuulemma on että kaikki alle litraset on mopoja :)-

Urpox sanoi:
Varsinkin nyt ovat usein isäukon nimissä, jotta saa samat boonukset kun faijalla on harrikassa. Ja kun monilla kevareilla on -80%, niin pitäähän se perushinta olla niin iso, että oikea määrä rahaa tulee yhtiölle.

Kuulostaa kyllä loogiselta. On tässä tietty se, että sitten nuorukaisen omat bonukset eivät kartu. Toisaalta jos auto siintää joka tapauksessa tähtäimessä niin eipä tuolla taida olla merkitystä. Itselleni oli yllätys se, ettei vuosikymmenten kolariton autolla ajaminen vaikuttanutkaan mitenkään moottoripyörän bonuksiin.

lasimies sanoi:
Itselleni oli yllätys se, ettei vuosikymmenten kolariton autolla ajaminen vaikuttanutkaan mitenkään moottoripyörän bonuksiin.

Lähitappiola antoi vastaavassa tapauksessa kalleimman tarjouksen moottoripyörästä verrattuna kilpailijoihin.
Tuossa vaiheessa ko yhtiössä ( ei enää ) oli vakuutettuna kaksi autoa, joissa täydet bonukset.

Kysyin, että onkohan hinnoittelussa tapahtunut virhe, niin asiakaspalvelija totesi että meillä on oikeus hinnoitella vakuutukset miten haluamme.
Onneksi myös asiakkaalla on oikeus päättää missä yhtiössä vakuuttaa.
Yksi toisensa jälkeen on vakuutus poistunut kyseisestä yhtiöstä.
On tyhmää maksaa liikaa....

Mulle kanssa Lähitappiolan mies soitteli ja sanoi
tekevänsä huiman tarjouksen. Oli kyllä niin jäätävä,
että ei tullut diiliä. Aikanaan If ei pystynyt vakuuttamaan
50-luvun brittipyörää, kun kuulemma "taulukot ei riitä".
-eeko

ST77 sanoi:

Kallein kapistus vakuuttaa oli 125 Vespa. Peltirunkoinen menee pienestäkin kolhusta lunastukseen ja siihen päälle epäilty nuorison käyttö.

Back