• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuraa teillä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Osteki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuulisin myös mielelläni ratkaisuehdotuksen saven putsaamiseen traktorin renkaista. Joillain on kuitenkin se tilanne, että pelto on ihan siinä maantien varressa. Siinä liittymässäkö se olisi teidän (ainakin Staga ja elokuu) mielestä putsattava? Miten se siis voisi tapahtua ihan käytännössä? Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että likaa tulee eri tilanteissa joskus väistämättä yleisillekin teille ja se on vaan huomioitava.

Naftalla ja savella on ainakin se ero, että saven pystyy kyllä havaitsemaan ja väistämään helpommin. Ihan vaan esimerkkinä.

Kuulisin myös mielelläni ratkaisuehdotuksen saven putsaamiseen traktorin renkaista. Joillain on kuitenkin se tilanne, että pelto on ihan siinä maantien varressa. Siinä liittymässäkö se olisi teidän (ainakin Staga ja elokuu) mielestä putsattava? Miten se siis voisi tapahtua ihan käytännössä?
Kai niistä maataloustukiaisista sen verran voi lohkaista, että saa liittymänsä pellolta tielle siihen kuntoon, ettei tarvitse rikkoa tieliikennelakia tämän tekosyyn vuoksi?

Kuulisin myös mielelläni ratkaisuehdotuksen saven putsaamiseen traktorin renkaista. Joillain on kuitenkin se tilanne, että pelto on ihan siinä maantien varressa. Siinä liittymässäkö se olisi teidän (ainakin Staga ja elokuu) mielestä putsattava? Miten se siis voisi tapahtua ihan käytännössä?
Kai niistä maataloustukiaisista sen verran voi lohkaista, että saa liittymänsä pellolta tielle siihen kuntoon, ettei tarvitse rikkoa tieliikennelakia tämän tekosyyn vuoksi?

Millähän tavalla se peltoliittymä vaikuttaa renkaiden likaisuuteen?

Ei ne tämän näköiset
renkaat siinä puhdistu vaikka miten yrittää kaapia puhtaaksi.

Kertokaa nyt ihmeessä että miten ajaistte pellolta pois tuollaisen.., ja vinkkinä, että takarenkaiden kehä on vähän yli 5 metriä, eli yhteensä ehkä n.30x0.5x0.05 metriä putsattavaa, + renkaan välit, eli yhteensä yli kuutio(1m3) maata mukana.

Tottakai ainakin itse yritän lapiolla tai vastaavalla raapia, mutta turha kuvitella että mitään jälkeä ei tielle jäisi.

Pesemään jos alkaa, niin puoli päivää vierähtää painepesurillakin, saati sitten ämpärin ja harjan kanssa.

Ainoa toimiva keino on ajaa rallia jollakin peltotiellä ja puhdistaa renkaat sinne, mutta aina ei sellasita tietä vieressä ole. Naapurin pellolla ajaminen taas ei ole hyväksi hampaille.

No nyt joku ammattilainen sanoo, että pakkoko se on menä märälle pellolle rypemään  
tounge.gif

E: Lisätään nyt vielä se kärry sinne perään, jolloin 5 m pituisessa liittymässä pitää puhdistaa 15 m pitkä traktori+kärry yhdistelmä.

Kun asuu kaupungissa, pihalla on asphalttia ja hiekkalaatikossa ollut karkeaa sepelia, ei voi ymmartaa etta maaseutu on muutkin kuin mutkaisia teita ja naapurin Jaskan mokki jossa kaydaan kolme kertaa kesassa ryyppaamassa.

Eihan se savi tiella mukavaa ole mutta c'mon, joku raja. Harva sita sinne tahallaan kantaa.

Osta Rooikat vetamaan sita karrya niin loppuu rutinat. Viimeistaan kun kaantaa piipun kohti. Ja kyntaminenkin nopeutuu, kulkee 120.

Kun asuu kaupungissa, pihalla on asphalttia ja hiekkalaatikossa ollut karkeaa sepelia, ei voi ymmartaa etta maaseutu on muutkin kuin mutkaisia teita ja naapurin Jaskan mokki jossa kaydaan kolme kertaa kesassa ryyppaamassa.

Eihan se savi tiella mukavaa ole mutta c'mon, joku raja. Harva sita sinne tahallaan kantaa.

Osta Rooikat vetamaan sita karrya niin loppuu rutinat. Viimeistaan kun kaantaa piipun kohti. Ja kyntaminenkin nopeutuu, kulkee 120.
Niinpä!!!
Välil tuntuu et hesalaiset/ja muita samaan kategoriaan kuuluvia ei ole nurmikkoa edes nähneet muualta kun maksukanavist,futiskenttien tekonurmet ei lasketa  
biggrin.gif

Se nytt vaan on niin et landella on ehkä totuttu muuhunkin kun pelkästään liikenevaloihiin ja ruuhkiin  
smile_org.gif

Ei ne tämän näköiset
renkaat siinä puhdistu vaikka miten yrittää kaapia puhtaaksi.
Kyllä mä olen sitä mieltä, et jos renkaat on ton näköset, ni ei tartte tulla yleiselle tielle lainkaan liikenteen tukoks.
Parempi ku pysyy pellon puolella vaan.

Edelleenkään mun mielestä mitkään ämpärin kokoset savipaakut ei kuulu varsinkaan kestopäällystetielle.

Esim. Ei varmaan voida olettaa tienkäyttäjän voivan varautua ajellessaan rauhassa vaikka 80km/h asfaltilla, että yhtäkkiä jonkun mutkan takana tie muuttuukin joksikin savikokkarevelliksi. Eli kuka siinä tapauksessa on vastuussa mahdollisesta ulosajosta?

Tämä on nyt vähän niinkuin talvi yllätti autoilijat
smile_org.gif
joka vuosi kuitenkin pellot kynnetään huhti-toukokuun vaihteessa. Ei pitäisi tulla yllätyksenä, että peltoaukeilla voi olla yleisellä tielläkin vähän multaa tai savea. Varoitetaan nyt jo elo-syyskuun aikana tiellä voi olla jyviä. Nekin on kohtalaisen liukkaita asvaltilla.

Kyllä mä olen sitä mieltä, et jos renkaat on ton näköset, ni ei tartte tulla yleiselle tielle lainkaan liikenteen tukoks.

Edelleenkään mun mielestä mitkään ämpärin kokoset savipaakut ei kuulu varsinkaan kestopäällystetielle.

Esim. Ei varmaan voida olettaa tienkäyttäjän voivan varautua ajellessaan rauhassa vaikka 80km/h asfaltilla, että yhtäkkiä jonkun mutkan takana tie muuttuukin joksikin savikokkarevelliksi. Eli kuka siinä tapauksessa on vastuussa mahdollisesta ulosajosta?
Eih... tuskin niitä koneita voi pellollekkaan jättää  
biggrin.gif

Ja todellakin voidaan olettaa, että toukotöiden aikana mutkan takana saattaa olla jotakin. Jos ei savea, niin kuormasta pudonnut halko, rekan lastauspaikalle jäänyttä männyn kuorta tms.
Eiköhän tuossa päde se sama tien näkyvällä osalla pysäyttäminen kuten muulloinkin, ei sitä syyllistä kaukaa tarvitse hakea.

Oli muuten uusi tuttavuus: savikokkarevelli
biggrin.gif
, mitä se on  
nixweiss.gif

Skotlannissa näkee paikoissa joissa maajussit ajelee pellolle / pellolta tielle yksikertaisen näköisiä mutta toimivia varoituskylttejä: MUD ROAD

Milloinkahan meillä ?
Eikös tienhoito ole näin nykyään Suomessa hoidettukin - jos tiehen ilmestyy esimerkiksi kuoppia, niitä ei korjata vaan laitetaan kuopista varoittava liikennemerkki, alle tarkentava "20km" kyltti.

Insinöörin logiikalla tämä ei kuitenkaan poista varsinaista ongelmaa. Vai?

Loputkin tienparannusrahat menee portukreikkalaisten hulabaloohon. Anarkiaa tarttettas prkl. Kaikki on nykyisen hallituksen syytä. Pakko lähteä ajelemaan kun harmituttaa.

Eih... tuskin niitä koneita voi pellollekkaan jättää  
biggrin.gif
Minkä takia ne pitäis tuoda sieltä yleiselle tielle?

Pitäiskö jokaisen metsäkonekuljettajan ja maanrakennusyrittäjän tuoda koneensa yöksi kotiin, että pääsee sen rakkaan viereen nukkumaan?

Pitäiskö jokaisen metsäkonekuljettajan ja maanrakennusyrittäjän tuoda koneensa yöksi kotiin, että pääsee sen rakkaan viereen nukkumaan?
Tämän on jo pakko olla trollausta
biggrin.gif

Vai arveletko ihan oikesti, että sillä yhdellä ja samalla peltolohkolla touhutaan oikein useampiakin päiviä
biggrin.gif
?

Tähän asti olen pitänyt kaupunkilaisvitsejä lähinnä urbaanilegendoina, mutta enää ei kyllä voi pitää
crazy.gif

Pakko lähteä ajelemaan kun harmituttaa.
Jos onnistut kiertämään routakuopat ja paskakasat, älä innostu siitä liikaa ettei tule sakkoja  
tounge.gif
Menee nekin sakot hyvään tarkoitukseen, eli suomalaisten työllistymiseen ja hyvinvointivaltion ylläpitoon. Niin Kettu-Katainen on toitottanut rahojen lainaamisesta etelään. Eli ei harmita yhtään pienet sakot. Kerta se ois ensimmäinenkin.

biggrin.gif

Vai arveletko ihan oikesti, että sillä yhdellä ja samalla peltolohkolla touhutaan oikein useampiakin päiviä
biggrin.gif
?

Tähän asti olen pitänyt kaupunkilaisvitsejä lähinnä urbaanilegendoina, mutta enää ei kyllä voi pitää
crazy.gif
Ai jaa sulla onkin joku pienviljelmä.

Pitäsköhän muuttaa kaupunkiin.

biggrin.gif

biggrin.gif
?

crazy.gif
Ai jaa sulla onkin joku pienviljelmä.

Pitäsköhän muuttaa kaupunkiin.
Niit peltoplänttejä on ylens montakin ja molemmilla puolella tietä eri teiden vieressä ja välillä monenkin kilsan alueella,shokeeraava kun verrataan muutaman neliöön parkkiruutuun jos edes semmoisen saa kaupungis  
biggrin.gif

Kun hissillä ei pääsee niin semmoista ei voi olla  
biggrin.gif

Mut jo,ei nää mitään trolleja ole,aikoinaan armejassakin oli niitä hesalaisia jotka ekan kerran elämässään pitivät kirveen kädessä ja pelotti kyllä kattoo kun yrittivät sormenpaksuista oksaa poikkaista ja muutaman minutin yrittämisen jälkeen lopettivat onneks.

Ihmisiä nytt vaan on niin monelaisia ja joka lähtöön,ja hyvähän se oikeastaan on.

PS.
Noi metsäkonen kalustot ja kuskit ovat ylensä satojen kilsojen päässä omasta tallist töis,tuskin nytt kukaan oikeasti luulee että niitä kotiin veis yöks kun ei edes kuljettaja kotiin ehtii.
Mutta niin kuin ylensä niin haukkuminen ja järjen käyttö ei todellakaan kuljee käsi kädessä  
biggrin.gif

Ihan pienenä vinkkinä jos haluaa ajella ilman varaa kurapaakuista asfaltilla, niin suomessa on sellaisiakin pätkiä joilla mies käy harjan kanssa putsaamassa lian pois, niitä kutsutaan moottoradoiksi. Jos maantien kunto ei miellytä, voi mennä sellaiselle ajelemaan.

Saattaa sitä muiltakin tippua jotain kuin maajusseilta, ainakin Aamulehden mukaan Turussa on ihmetelty Vaasassa liikenneympyrässä lojuvia silakoita.

Back