• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kunnon merkityksestä rata-ajossa

Aika kovalta toi maksimisyke kuulostaa, vaikken mikään lääkäri olekkaan. Josain polarin paketissa tms. luki että tuo on ~220-oma ikä, mutta voihan siinä olla vaihteluakin. Mutta joo, raskasta on.
No kyllä mä sitä huulipyöreenä vähän aikaa ihmettelin, tuohon "220-ikä" -kaavaan ku uskoin itsekin. Nyttemmin asiasta hieman lukeneena olen oppinut, että maksimisyke todellakin on hyvin yksilöllinen, joten ihan mahdollinen lukema on tuokin.

Muutamalla täysiä vedetyllä lyhyellä juoksuspurtilla saan sykkeen kahteensataan, joten voihan se olla, että mittari ottaa jotain häiriötä mopon sähköistäkin. Pitää vielä testauttaa muillakin tota mittaria ja katella millasia tuloksia tulee. Mutta kyllä krossi on kunnolle kovaa hommaa, siitä ei pääse mihinkään!
Juuh, kävin tänään taluttamassa dertsiä motocross-radalla ja kolmen kierroksen jälkeen olin jo suht puhki vaikka ajelin aika rauhallisesti..
Crossi on taas lajina aivan eri asia koska ollaan jalkojen päälle koko ajan. RR taasen rasittaa enempi koko kroppaa, tietysti paljolti riippuen radasta. Jos on sellainen kaasua / jarrua rata niin yläkroppa saa enempi kyytiä. Jos taas esim Kemora jossa ei ole oikein hemmetin kovia jarrupaikkoja montaa niin käy enempi keski ja alakroppaan. Ilman lämpötilalla on hemmetin suuri merkitys. Elimistö koittaa kuumemmassa kelissä koko ajan jäähdyttää itseään kierrättämällä verta enempi ja samalla sitten nostaa sykkeitä ja energian kulutusta. Eli tauoilla nestettä ja pientä ravintoa... Itselläni menee normaalilla ratapäivällä noin 5-6 litraa juomista ja periaatteessa sekin on liian vähän...

Aika kovalta toi maksimisyke kuulostaa, vaikken mikään lääkäri olekkaan. Josain polarin paketissa tms. luki että tuo on ~220-oma ikä, mutta voihan siinä olla vaihteluakin. Mutta joo, raskasta on.
No kyllä mä sitä huulipyöreenä vähän aikaa ihmettelin, tuohon "220-ikä" -kaavaan ku uskoin itsekin. Nyttemmin asiasta hieman lukeneena olen oppinut, että maksimisyke todellakin on hyvin yksilöllinen, joten ihan mahdollinen lukema on tuokin.

Muutamalla täysiä vedetyllä lyhyellä juoksuspurtilla saan sykkeen kahteensataan, joten voihan se olla, että mittari ottaa jotain häiriötä mopon sähköistäkin. Pitää vielä testauttaa muillakin tota mittaria ja katella millasia tuloksia tulee. Mutta kyllä krossi on kunnolle kovaa hommaa, siitä ei pääse mihinkään!
Juuh, kävin tänään taluttamassa dertsiä motocross-radalla ja kolmen kierroksen jälkeen olin jo suht puhki vaikka ajelin aika rauhallisesti..
Crossi on taas lajina aivan eri asia koska ollaan jalkojen päälle koko ajan. RR taasen rasittaa enempi koko kroppaa, tietysti paljolti riippuen radasta. Jos on sellainen kaasua / jarrua rata niin yläkroppa saa enempi kyytiä. Jos taas esim Kemora jossa ei ole oikein hemmetin kovia jarrupaikkoja montaa niin käy enempi keski ja alakroppaan. Ilman lämpötilalla on hemmetin suuri merkitys. Elimistö koittaa kuumemmassa kelissä koko ajan jäähdyttää itseään kierrättämällä verta enempi ja samalla sitten nostaa sykkeitä ja energian kulutusta. Eli tauoilla nestettä ja pientä ravintoa... Itselläni menee normaalilla ratapäivällä noin 5-6 litraa juomista ja periaatteessa sekin on liian vähän...
Kyllä sanoisin että crossi on oikeasti lajeista rankin.

Joskus taannoin vertailtiin Pekka Vehkosen ja sen ajan 50 km hiihtäjien kuntoa (hapenottokykyä) keskenään ja ylläriylläri, Vehkosella oli 1½ kertainen hapenottokyky kuin sen ajan 50 km MM -tason hiihtäjillä.

Jos fysiikka on kunnossa niin pollakin toimii ja aerobinen kunto on tärkeämpää kuin isot lihakset (isot lihakset syö enemmän happea yms.). Monipuolinen liikunta, tankkaaminen, ja punttiksella pienet painot, lyhyet tauot sekä pitkät sarjat on poikaa. Ns. Circuit -tyyppinen treeni.

Crossi on taas lajina aivan eri asia koska ollaan jalkojen päälle koko ajan. RR taasen rasittaa enempi koko kroppaa, tietysti paljolti riippuen radasta. Jos on sellainen kaasua / jarrua rata niin yläkroppa saa enempi kyytiä. Jos taas esim Kemora jossa ei ole oikein hemmetin kovia jarrupaikkoja montaa niin käy enempi keski ja alakroppaa.
Emmä näkis, että toi jalkojen päällä oleminen ois se oleellinen asia vaan se, että siinä mopo koko ajan kampee johonkin suuntaan ja radassa on käytännössä koko ajan röykkyjä, joihin pitää reagoida koko kropalla. Kyllä siinä kädet ekana muussiks menee ja veikkaisin, että ylökroppa reenaantuu tossa hommassa eniten.

(Parjan_fin @ ihan just tossa noin etteks muka nähny) sanoi:
Joskus taannoin vertailtiin Pekka Vehkosen ja sen ajan 50 km hiihtäjien kuntoa (hapenottokykyä) keskenään ja ylläriylläri, Vehkosella oli 1½ kertainen hapenottokyky kuin sen ajan 50 km MM -tason hiihtäjillä.

Oho. Enpä ois kyllä uskonu, että NIIN kovaa hommaa. Tosin MM-tasolla noi erätki on niin pirun pitkiä. Tällä hetkellä ei jaksais ajaa ees yhtä sarjakrossin 20 minuuttista erää niin miten sitte tollanen MM-krossin pidempi... huh huh.

hämmästyttävä on pyörien ero. JP on varmaan ajellut nuo thunderacella. Itsekkin sillä ajellessa on ihan puhki, kun taas 954:sella ei juuri väsy. thunderässä painaa liikaa, jolloin se ei hidastu, eli joutuu seisomaan jarruilla enemmän. Lisäksi ajoasento on tankkiin kuin lukossa, jolloin joutuu itse melkein nostamaan itsensä jaloilla ylös vaihtaakseen asentoa. bladessa voin enemmän liu-uttaa.

kuitenkin ero on merkittävä rasittavuudessa.

hämmästyttävä on pyörien ero. JP on varmaan ajellut nuo thunderacella. Itsekkin sillä ajellessa on ihan puhki, kun taas 954:sella ei juuri väsy. thunderässä painaa liikaa, jolloin se ei hidastu, eli joutuu seisomaan jarruilla enemmän. Lisäksi ajoasento on tankkiin kuin lukossa, jolloin joutuu itse melkein nostamaan itsensä jaloilla ylös vaihtaakseen asentoa. bladessa voin enemmän liu-uttaa.

kuitenkin ero on merkittävä rasittavuudessa.
En nyt väittäisi että ihan puhki koska pystyy heittämään sellaisia kohtuu kovia kierroksia (Acelle kovia kierroksia) reilut 25 väsymättä rennosti. Mutta noin yleensä kyllä mopoissa on eroja. Varsinkin jos ollaan jossain kaasua/jarrua radalla ja verrataan esim Kemoraan jossa voi ajella pehmellä linjalla repimättä koko ajan. Acelle pitää vain olla hieman erilainen ajoasento mopon päällä kuin noille uusille kilokyykyille...

joo, ja oma thunderace on vielä kisakatteilla ja kaikki turha riisuttu, pienempi akku yms, joten ei paina kuin joku 215 märkänä. kun blade on 199märkänä.

seuraavana kevennyksenä on tehdä pienempi takajarrulevy, se orggis painaa about kilon? tehty touring tyyliin.

Nyt on muutama juoksulenkki/circuit training tyyppinen treeni pohjilla ja ajaminen radalla tuntui jo hivenen paremmalta, tuntui jaksamista olevan jo enemmän. Kyllä toi yleiskunto vaikuttaa tosiaan olevan aika tärkeä juttu tässä(kin) lajissa!

Mä ihan piruuttaan pidin sykemittaria parin vetäsyn ajan tuolla krossiradalla. Keskisyke yhen vetäsyn aikana oli luokkaa 180 ja maksimi 224. Sykkeet on tietysti aika henkilökohtasia, mutta kyllä mä veikkaan että krossi on rankempaa hommaa joka tapauksessa.
Juu, ei tuo 220-oma ikä pidä kaikkien kohdalla paikkaansa.
Minulle on mitattu mehiläisen testeissä 209 ja ikää on 34V.

Testit otettiin sen jälkeen kun olin rullaluistimilla pariin otteeseen ylmäkivedoissa saanut sykkeen yli 200:n. Rupesi niin paljon kiinnostamaan aihe että piti oikeen mennä mehiläisen testeihin.

Mä ihan piruuttaan pidin sykemittaria parin vetäsyn ajan tuolla krossiradalla. Keskisyke yhen vetäsyn aikana oli luokkaa 180 ja maksimi 224. Sykkeet on tietysti aika henkilökohtasia, mutta kyllä mä veikkaan että krossi on rankempaa hommaa joka tapauksessa.
Juu, ei tuo 220-oma ikä pidä kaikkien kohdalla paikkaansa.
Minulle on mitattu mehiläisen testeissä 209 ja ikää on 34V.

Testit otettiin sen jälkeen kun olin rullaluistimilla pariin otteeseen ylmäkivedoissa saanut sykkeen yli 200:n. Rupesi niin paljon kiinnostamaan aihe että piti oikeen mennä mehiläisen testeihin.
Joo yksilöllistä vaihtelua on varmaan aika paljon, omalla kohdalla toi kaava pitää aika hyvin kutinsa, sykemittariin saa remmottua n. 195 ja noudattaa aika hyvin siis tuota kaavaa iän ollessa maanantaina 25. Ja tuon lukeman oon koittanut n.7 km lenkin jälkeen jyrkkään ylämäkeen. Tarvii varmaan hommata sellanen pumppu missä on paremmat käppyrät.

edit:n=t

Tarvii varmaan hommata sellanen pumppu missä on paremmat käppyrät.
Ei kuulemma vaikuta suorituskykyyn millään lailla nuo lukemat. Että ole vaan ihan tyytyväinen omaasi. Mut pääseehän tolla varmaan joskus kehuskelemaan
biggrin.gif
Lepopulssikin näyttää olevan viidenkympin luokkaa, että aika laaja skaala on käytössä.

Tarvii varmaan hommata sellanen pumppu missä on paremmat käppyrät.
Ei kuulemma vaikuta suorituskykyyn millään lailla nuo lukemat. Että ole vaan ihan tyytyväinen omaasi. Mut pääseehän tolla varmaan joskus kehuskelemaan
biggrin.gif
Lepopulssikin näyttää olevan viidenkympin luokkaa, että aika laaja skaala on käytössä.
Juu, eipä tuo huippusyke mitään muuta kerro kuin korkeimman sykkeen.

Mutta kyllä syke jotain kertoo, ei tosin huippusyke vaan se millaisella sykealueella mennään esin juostessa 10kmh vauhtia. Mitä parempi kunto sen pienempi syke. Tosin tuossakin pitää huomioida että toisen 150 on sama kuin toisen 170. Eli ei noita arvoja voi kaverin kanssa vertailla. Oman kunnon kehittymistä tuosta voi seurailla.

Tai toisinpäin, jos laittaa kesän alussa sykerajaksi 150 ja silloin pystyy luoksemaan 10km lenkin 6km/h nopeudella, niin hyvin todennäköisesti loppukesästä samalla sykealuella nopeus on 10-12km/h.

Nuorena poikana tuli ihan tosissaan harrastettua telinevoimistelua (rekki, renkaat ja nojapuut) ja silloin tuli erittäin hyvin opittua voiman ja taidon ero.

Voiman käytössä on yksi etu, muskelit kasvavat
wink.gif
mutta kyllä se ymmärtääkseni rata-ajossakin on niin että ne joilla tekniikka on kohdallaan pääsevät paljon "helpommalla".

Samoin kun tekniikka on kohdallaan niin voi keskittyä puhtaisiin liikeratoihin. Voimalla tehdessä homma tuppasi menemään vähemmän jouhevaksi vaikka samaan lopputulokseen pääsi (tosin tyylipisteissä vähän tuli sakkoja).

Se mihin olen tälläisillä foorumeilla törmännyt useasti on ihmisten erilainen käsitys hyvästä kunnosta. Toinen on omasta mielestäänhyvässä kunnossa jos juoksee 2-3 kertaa viikossa 10km lenkin ja toinen vasta kun lenkkejä on 4-5 viikossa ja lyhin on sen 10km.

En tiedä mitä rata-ajoa harrastavat oikeasti harrastavat mutta itse suosisin sellaisia lajeja jotka kuormittavat elimistöä mahdollisimman laaja-alaisesti. Esimerkiksi Uinti, hiihto (perinteinen sellainen), rullalusitelu (sauvoen kanssa). Sykealueena pitäisin suurella osalla lenkkejä 120-150 miellellään alle 140 niin päästään kivasti peruskunnon ja rasvanpolton puolelle. Peruskunto kasvaa ja elomassa kevenee.

Kaipa se rata-ajossakin on niin että jokainen "ylimääräinen" kilo näkyy sekunteina?

PS: nämä siis yleisiä kommentteja, rata-ajosta tiedän about yhtä paljon kuin tuulimylly kalojen seksielämästä...

Nuorena poikana tuli ihan tosissaan harrastettua telinevoimistelua (rekki, renkaat ja nojapuut) ja silloin tuli erittäin hyvin opittua voiman ja taidon ero.

Voiman käytössä on yksi etu, muskelit kasvavat  
wink.gif
mutta kyllä se ymmärtääkseni rata-ajossakin on niin että ne joilla tekniikka on kohdallaan pääsevät paljon "helpommalla".

Samoin kun tekniikka on kohdallaan niin voi keskittyä puhtaisiin liikeratoihin. Voimalla tehdessä homma tuppasi menemään vähemmän jouhevaksi vaikka samaan lopputulokseen pääsi (tosin tyylipisteissä vähän tuli sakkoja).

Se mihin olen tälläisillä foorumeilla törmännyt useasti on ihmisten erilainen käsitys hyvästä kunnosta. Toinen on omasta mielestäänhyvässä kunnossa jos juoksee 2-3 kertaa viikossa 10km lenkin ja toinen vasta kun lenkkejä on 4-5 viikossa ja lyhin on sen 10km.

En tiedä mitä rata-ajoa harrastavat oikeasti harrastavat mutta itse suosisin sellaisia lajeja jotka kuormittavat elimistöä mahdollisimman laaja-alaisesti. Esimerkiksi Uinti, hiihto (perinteinen sellainen), rullalusitelu (sauvoen kanssa). Sykealueena pitäisin suurella osalla lenkkejä 120-150 miellellään alle 140 niin päästään kivasti peruskunnon ja rasvanpolton puolelle. Peruskunto kasvaa ja elomassa kevenee.

Kaipa se rata-ajossakin on niin että jokainen "ylimääräinen" kilo näkyy sekunteina?

PS: nämä siis yleisiä kommentteja, rata-ajosta tiedän about yhtä paljon kuin tuulimylly kalojen seksielämästä...
Kyllä mahdollisimman paljon laaja-alaista harjoitusta elimistölle.... Jalkojen ja yläkropan yhteistyötä vahvistaen. Sitten vielä lisänä vahvat keskivartalon lihakset... Auttavat kummasti siinä OHOH tilanteessa suojaamaan sisäelimiä ja selkärankaa...
wink.gif

Sanottakoon esim. sen verran että ammattilaisista Daniel Pedrosa sano yhden MotoGP-kisan jälkeen että lopussa alko olee niin loppu että oli pakko höllätä tiukoissa kaarteissa. Ei kuulemma ollu enää hirveesti annettavaa. Ja MotoGP-pyöräl ei tosiaan oo painoakaan kuin se 135 kiloa.
Tosin onhan näitä juttuja että valentino rossi ei ole edes melkein exhausted kisan lopussa kun muilla o naamat ku uitettuja tomaatteja.
En mää ny omasta kokemuksesta voi puhua ku kadulla ajamisen puolesta mutta kyllä sielläki saa hien pintaan jos joka mutkassa jännittää silmät päästä ja kakan housuu. Rennosti o mukavampi ajaa ja kääntyy se silti
sport05.gif

Tai sitte rossilla o parempi kunto
lookaround_orig.gif

Sanottakoon esim. sen verran että ammattilaisista Daniel Pedrosa sano yhden MotoGP-kisan jälkeen että lopussa alko olee niin loppu että oli pakko höllätä tiukoissa kaarteissa. Ei kuulemma ollu enää hirveesti annettavaa. Ja MotoGP-pyöräl ei tosiaan oo painoakaan kuin se 135 kiloa.
Tosin onhan näitä juttuja että valentino rossi ei ole edes melkein exhausted kisan lopussa kun muilla o naamat ku uitettuja tomaatteja.
Tai sitte rossilla o parempi kunto  
lookaround_orig.gif
Muistaakseni Faster dokkarissa kerrottiin että Rossilla ei pulssi nouse niin korkealle kuin kavereilla, josta etua. Muistan kun edesmennyt nyrkkeiljä Elis Ask
bowdown.gif
sanoi joskus että hänen lepopulssi oli tosi matala, eikä noussut kisoissakaan muihin verratuttuna korkealle. Auttoi rasituksessa ja myös jos silmäkulma aukesi.

Rentous on kaiken a ja o. Pyörä käyttäytyy paljon vakaammin kun kuski ei riuhdo sitä turhaan.

Kuntoa ajatellen riittänee hyvä aerobinen kunto, mutta hyvät selkä- ja vatsalihakset auttavat ajamista. Ajotekniikan kun saa kohdalleen, ei ajaessa väsy paljoa. Pienikin asentovirhe pakkaa äkkiä maitohappoa lihaksiin.
Näinpä. Omat rata-ajokerrat ovat laskettavissa vielä yhden käden sormilla, mutta on tullut huomattua turhan jännittämisen vain häiritsevän. Rentona saa jotenkin paremman tuntuman pyörään, eikä tosiaan tule sellaista oloa, että mopo karkaisi käsistä.

Ensimmäisen Alastaron keikkani jälkeen vatsa- ja selkälihakset sekä hauikset olivat ihan fileinä
sad_orig.gif
Piti vain yrittää varovasti venytellä. Tanssijana tosin olen suht notkea, että siitä tuskin on haittaa radalla
biggrin.gif

..no ny on B-kisatki motoparkissa 15 kierrosta.
Kyllä ne on aika lyhyitä ollutki, esim Alastaro 12x3kilsaa= 36km.
Rentona ku pystyis kurvailemaan, ni viimeisellä kiekallakin vois olla vielä jotain hihassa.

..no ny on B-kisatki motoparkissa 15 kierrosta.
Kyllä ne on aika lyhyitä ollutki, esim Alastaro 12x3kilsaa= 36km.
Rentona ku pystyis kurvailemaan, ni viimeisellä kiekallakin vois olla vielä jotain hihassa.
Rentona kun pystyt ajamaan niin kahden viimeisen kierroksen aikana on mahdollisuus tehdä vielä näyttäviä ohituksia... Muista riittävä nestetankkaus ja liika harjoittelu edellisenä päivänä pois... Väsymys tulee pahiten vasta tuntien jälkeen...

Mä ihan piruuttaan pidin sykemittaria parin vetäsyn ajan tuolla krossiradalla. Keskisyke yhen vetäsyn aikana oli luokkaa 180 ja maksimi 224. Sykkeet on tietysti aika henkilökohtasia, mutta kyllä mä veikkaan että krossi on rankempaa hommaa joka tapauksessa. Ite en oo hikeä saanu radalla aikaseks, mut ehämmä oikeesti kovaa oo ajanukaan. Mut illalla väsyttää joka tapauksessa, on se henkisesti sen verran rankkaa hommaa, vaatii keskittymistä.
No siis tuo sykerajabullshit on SUUNTAA ANTAVAA. Jos esim. itellä on max.syke kaavan mukaan 220-26 = 194. Salilla ku oon kattonu ni hetkellisissä maximivoimasuorituksissa syke pomppaa reilusti yli 200. Ihmekös tuo ku pidätät henkeäs ja on vähä niinku nostotyötä tehtävänä. Ei se silti tarkota sittä että ku syke >194 ni pitäs sairaalaan roudata ja pian...

Toista se on sitte ku mennään pitkäkestoiseen suoritukseen. Tosiaan pitkällä aikavälillä (max. 30 minuuttia) meikäläisen optimisyke KUNNON KOHOTTAMISEN KANNALTA on jotakuinkin 150. Voin varmaa vannoa että toi ylittyy jo tokassa kaarteessa ku radalle meet. Ei sen rata-ajon tarkotus olekaa mikää kunnon kohottaminen. Se kunto kohotetaan hyväksi radan ulkopuolella, jolloin se keho on mahdollisimman hyvällä sietokyvyllä liikenteessä sitte ku mennään radalle ja adrenaliini virtaa ja syke jatkuvasti 200 paikkeilla...

Back