Ketjun aloittajalle, tämä kannattaa lukaista:
http://www.sportrider.com/bikes/146_1008_bmw_s_1000_rr_m3_comparison/viewall.html
Tossa testattiin juuri mitä kysyttiin, 1,8 mailin ja 13 mutkan radalla, jossa kiihtyvyyttä/nopeutta ei voi hyödyntää.
Uusin luotettava car vs. bike mutkavertailu, johon itse olen törmännyt. Molemmat vielä bemarin kovimmat ratatykit.
Musta on pyörän ja punainen auton data.
Turn 6 segment time
Bike: 3.77 sec.
Car: 4.25 sec.
Turn 11 segment time
Bike: 3.38 sec.
Car: 3.98 sec.
Näyttäisi tosiaan siltä, että auto on nopeampi hitaissa mutkissa, nopeammissa pyörällä on etu tai 50/50.
Ja minkä luokittelet Juha kunnon moottoriradaksi? Ja mikä kunnon urheiluauto? Onko uusi m3 jo sellainen? Luulen että isolla moottoriradalla jo suoraperformanssi antaa pyörälle yleensä niin ison edun, että mutkanopeudet pitäisi olla huomattavan paljon kovempia autolla jos aikoisi pärjätä. Tämä antaisi ihan keskiverto pyöräkuskillekin järjettömän edun. Toki jos ihan oikeasti kovakulkuinen auto laitetaan vastaan, joka ei suoralla anna älytöntä etua pyörälle, niin asia erikseen. Pagani Zonda esimerkiksi voisi olla sellainen. Mutta IMO tuollainen paljon enemmän "proto-auto", mitä keskiverto jokanurkilla nähtävä moottoripyörä. Jos nopeusero kilometrin suoralla on keskimäärin vaikkapa +50km/h, voi laskea miten paljon pelkästään siitä tulisi hyvää.
Järjetön kyllä ko. ajoneuvojen nopeusero suoralla tiellä. Toinen kiihtyy 9,6sekunnissa +250km/h ja toinen 12,6 sekunnissa 180km/h

Ja tuota m3:stakin urheiluautoksi olen kuullut tituleerattavan. Toki ei liity asiaan millään tavalla.
Case closed? Pyörä bemari vs auto bemari..."The car shows higher apex speeds in seven of the track's 13 turns, with the bike faster in six corners."
Eli kyllä se sporttipyörä vs sporttiauto mutkanopeus = aikalailla 1:1. Molemmilla max. sivuttaiskiihtyvyydet voi yltää jonnekin 1,3-1,5g välimaastoon. Riippuu ihan olosuhteista minkälaista mutkaa ajetaan, kumpi nopeampi. Hitaat/pienisäteiset mutkat on autolle vahvoja suhteellisesti, nopeat/loivat mutkat pyörälle. Niin ja tämä nyt oma päätelmä, viisaampien vastaväitteitä odotellessa.