• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuluttaako naviteline johtoineen akkua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tigerbalm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on useassa eri pyörässä Tompan navi jäänyt päälle moneksikin vuorokaudeksi välillä ja pistokkeessa jatkuva virta akulta.
Koskaan ei ole pyörissä ollut virtaongelmia.

Kaverilla gessussa Garmin ja akku parissa päivässä tyhjä.
Oli ottanut gepsin irti lennosta, eli olisi bemun mukaan pitänyt ensin gepsi sammuttaa, nyt jäi siis känniväylä huutelee kun ei tajunut tuota lennosta lähtöä. Tiedä sitten näistä.

Vanhana autosähkärinä toivoisin, että jos ei tiedä mitä tekee vehkeeseen, jossa on can-väyläohjauksia, niin ei tee mitään, ennen kuin on ottanut asioista selvää.
Kohta alkaa joka paikka olla väyläohjattu ja jos sinne virittee väliin jotain tai yrittää rosvoliittimellä varastaa sähköä, niin ihan varmasti on ongelmia tiedossa.
Ei can-väylä paholaisen keksintö ole, sen kanssa pärjää, kun tietää mitä se tekee ja missä se on osallisena.

Itse ostin SW Motechin "USB-pistorasian" pyörään. Eli siis perinteisen tupakansytkärin kokoinen murikka jossa on suoraan kumitulpan alla 2kpl usb-töpseleitä josta voi ladata navia, kännyä, musiikkisoitinta jne.

Heti ensimmäiseksi mittasin härvelin virrankulutuksen silloin kun siihen ei ole yhtään laitetta kytkettynä, ja niin vaan se kuluttaa yli 10mA lepovirtaa. Tuo nyt ei päivässä tai kahdessa akkua tyhjennä, mutta viikko tai kaksi on jo toinen juttu.

Tämä vahvisti käsitystäni siitä, että yhtäkään mahdollisesti elektroniikkaa sisältävää härveliä ei kannata kytkeä suoraan sähköön ainakaan ilman virtamittauksia.

Kyllä minulla Rocketin ja Zumo 550 kanssa akku tyhjeni, jos pyörä seisoi esim.silloin kun olin töissä. Virta telineeseen tuli suoraan akusta. Mäkisen Jyrki Crossipyörästä sanoi, ettei näihin uusiin elektronikka paljon sisältäviin pyöriin pitäisi "varastaa" vaan pitää ottaa virta suoraan akusta.
Kotka

Mulla samaa vikaa kun ylempänä, pyörä K1300S ja laite Garmin 350: akku tyhjä kahden-kolmen päivän seisonnan jälkeen. Mun tapauksesta tekee mielenkiintoisen se, että koko homman asennuksen jätin ammattilaisten huoleksi Espoon R.M Heinolle josta myös laitteen ostin (valitettavasti kuuntelin myyjää ja otin 350:n kun olin hakemassa 660:stä, mutta se on toinen tarina) juuri välttääkseni nämä viat. Tätä asiaa jo kerran kävin siellä reklamoimassa, ja tutkimisen jälkeen syyttivät vanhaa akkua. Mittauksissa ei kuulemma löytynyt mitään sellaista että voisi naviteline tyhjätä akua. Noh, tänään kolmen päivän ajotauon jälkeen sai taas työntää pyörän käyntiin -> takas Heinon "ammattilaisten" pakeille :sad:

tonttuj sanoi:
Mulla on useassa eri pyörässä Tompan navi jäänyt päälle moneksikin vuorokaudeksi välillä ja pistokkeessa jatkuva virta akulta.
Koskaan ei ole pyörissä ollut virtaongelmia.
Täällä kans kolmessa pyörässä ollut Tompan navit käytössä. Ilman minkäänlaisia ongelmia. Joskus pyörä seisonut parikin viikkoa kesässä putkeen ilman ajeluita. Esim. viime kesänä. (tää kesä menty
lähes päivittäin) Nyt alkaa ollaa kausi jo lopuillaan. Hyvää syksyä kaikille.:crash:

Minulla on bemarin Navi IV Benmarin telineessä K1300S:ssä.
Asennuksen teki BikeTeamin huolto.
Virta otettiin jostain, älkää vain kysykö mistä. Vielä vähemmän voin sanoa siihen keskusteltiinko asiasta CANin kanssa vai ei.

Virta telineestä katkeaa ehkä minuutin päästä virta-avaimen kääntämisestä, juuri niin kuin minulle kerrottiin.
Tämän jälkeen tuo Tsumo kertoo että ulkoinen virta on katkaistu ja kysyy haluanko laitteen pysyvän päällä.

Hieno värkki.

Kannattaa kysyä asiasta joltakulta jolla on käytössään CANin kanssa keskusteleva härpäke. Hän varmaan osaa neuvoa myös oikean paikan ottaa sähkö.

JP

-Chelios- sanoi:
Mulla samaa vikaa kun ylempänä, pyörä K1300S ja laite Garmin 350: akku tyhjä kahden-kolmen päivän seisonnan jälkeen. Mun tapauksesta tekee mielenkiintoisen se, että koko homman asennuksen jätin ammattilaisten huoleksi Espoon R.M Heinolle josta myös laitteen ostin (valitettavasti kuuntelin myyjää ja otin 350:n kun olin hakemassa 660:stä, mutta se on toinen tarina) juuri välttääkseni nämä viat. Tätä asiaa jo kerran kävin siellä reklamoimassa, ja tutkimisen jälkeen syyttivät vanhaa akkua. Mittauksissa ei kuulemma löytynyt mitään sellaista että voisi naviteline tyhjätä akua. Noh, tänään kolmen päivän ajotauon jälkeen sai taas työntää pyörän käyntiin -> takas Heinon "ammattilaisten" pakeille :sad:

Pitää kyllä muistaa, että harvoinhan nuo ovat moniala-asiantuntijoita. Hyvä MP-meksu ei välttämättä ole hyvä sähkäri tai MP-sähköjen ja elektroniikan asiantuntija. Autoliikkeilläkin on nykyään ihan eri heput, jotka ratkovat sähkö-/elektroniikkaongelmat. Parikin kertaa on tuo tullut opituksi kun normihuollon jälkeen on tullut kehotus varata aika sähkömiehelle...

C-A-D sanoi:
Pitää kyllä muistaa, että harvoinhan nuo ovat moniala-asiantuntijoita. Hyvä MP-meksu ei välttämättä ole hyvä sähkäri tai MP-sähköjen ja elektroniikan asiantuntija. Autoliikkeilläkin on nykyään ihan eri heput, jotka ratkovat sähkö-/elektroniikkaongelmat. Parikin kertaa on tuo tullut opituksi kun normihuollon jälkeen on tullut kehotus varata aika sähkömiehelle...

Tämä on fakta ja asiaan sain selvyyttäkin. BMW:llä on päädytty mielenkiintoiseen ratkaisuun: Bemun oma Navigator IV pitää huolen CAN- väylän sulkemisesta, eli "komento" pyörälle sammuttaa CAN-väylä tulee laitteelta. Älkää kysykö miten tai miksi. Tarvike-navi ei tietenkään tätä tee koska missään muussa pyörässä asia tuskin on näin.

Tarvike-navin virrat pitää siis vetää vaikka ajovalojen kautta, muuten on tosiaan se riski että väylä jää auki ja akku on parin päivän päästä zippi. Syystä tai toisesta (Pyörän malli, vuosimalli, navigaattorin malli ja varmaan ne em. aurinkopilkut) näin ei kuitenkaan ole aina.

Tämän opin myöskin RM Heinolta, ilmeisesti juuri sähköpuolen ammattilaiselta. Itsellä vaihtuu Zumo 350 juurikin tuohon Navi IV:n, ei tosin pelkästään tästä syystä.

Onkohan tuohon Zumon virtapiuhaan asennettu oikea johto (ja oikein) jolla se kytketään akkukotelossa valmiina olevaan liittimeen? Mulla on itse asennettu Zumo 660 K13S:ssä eikä ongelmia (ja sitä ennen K12S:ssä itse laitettuna). Zumo 350:ssä taitaa tosiaan olla joku muuntaja virtapiuhassa (jota 660:ssä ei ole) ja sitä uskallan epäillä syylliseksi koska ongelma ilmenee vaikka navi ei olisi kiinni telineessä.

Tuolla keskustelua vastaavasta ongelmasta Zumo 220 & K13R -yhdistelmässä... http://bmwk1200s.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=18769&p=128274&hilit=+zumo+660#p128274

Ja tossa piuha jota ekassa virkkeessä tarkoitin, kuvista näkyy myös kaksi johtoa jotka pitää liittää navin virtajohtoon
http://www.motorcycleparts-hornig.c...unication/Cable-for-extra-device-GPS-12V.html

omassa gessussa 660 zumon teline ollut kiinni toista vuotta, kytketty suoraan akkuun plussaan sulakkeen kera, miinus menee muistaakseni runkoon tms. en muista varmasti miten kytkin. ei ole virtavuotoja ilmennyt kertaakaan, vaikka periaatteessa virta päällä telineessä koko ajan, kytkeytyy kiertoon kuitenkin vasta kun laitteen laittaa paikoilleen.. eikä ole ollut yleensä se telineen suojaosa edes paikoillaan..

sitä ennen oli väliaikaisasennuksena johdon päässä pieni din-pistoke joka meni suoraan puimurin omaan pitokkeeseen, siitä meni virta pois aina viiveellä kun pyörän sammutti.

Voi herranjestas tätä vatulointia joutavasta asiasta. Ettekö oikeasti osaa lisätä noihin navi-alustoihin a) parin euron katkaisijaa b) vaativammin kytkeä noita virroittumaan vain virta-avaimesta.

Back