• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kukkahattu vaaransi liikennettä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mustax8
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sattuipa tänään kauppareissulla näin:
Edelläni ajoi ennen valoristeystä henkilöauto epäilyttävän hitaasti. Epäröin sekunnin, mutta ohitin (tai oikeammin sivuutin) ko. ajoneuvon ennen risteystä laillisesti ja turvallisesti (kohdassa 2 kaistaa). Valojen vaihtuessa jouduin odottamaan kevyttä liikennettä ennen kuin pääsin kääntymään oikealle. Käännöksen aikana autoilija soitti ystävällisesti torvea ja ajoi hyvin lähellä takapyörää. Autoilija kuitenkin jätti kiihdytyksen jälkeen riittävän turvavälin. Seuraavat valot olivat punaisella joten jouduin pysähtymään. Valojen vaihtuessa lähdin liikkeelle normaaliin tapaan, kun samalla kuulin takaani kumin ulvontaa. Autoilija vaihtoi ilmeisesti risteysalueella osittain oikealle seuraavin valoihin päättyvälle kaistalle ja ajoi osittain samaa kaistaa kuin minä. Hän sai jo kiihdytettyä etupuskurinsa hiukan etupyöräni edelle. Tässä vaiheessa päähäni iski ajatus, että se hullu voi tulla päälle. Niinpä säädin kaasukahvaa sen verran, että auto jäi turvallisesti jälkeen (huom: en tietenkään ajanut ylinopeutta).

Punainen aalto jatkui seuraavissa valoissa, joissa onneksi valitsimme eri suunnan. Autoilija ajoi valoissa viereeni, jolloin katsoin asialliseksi ylistää hänen ajosuoritustaan kansainvälisellä käsimerkillä. Syntyneessä lyhyessä, mutta henkevässä keskustelussa tämä arviolta 35-45 v mieshenkilö kertoi syyn hiukan tavallisesta poikkeavalle ajosuoritukselleen. Hän kertoi olleensa huolestunut, että minä ajaisin jonkun päälle (?) ja että hänen ohittaminen on kielletty silloin, kun lähellä on koulu. Pettämätöntä kukkahattulogiikkaa.
bowdown.gif

Koti-poliiseja riittää. Heillä on oikeus rikkoa liikennesääntöjä, jotta he voivat opettaa muita. (on tainnu taas olla emännällä päänsärkyä)
tounge.gif

Lauantaina sattui vastaavanlainen seikkailija omalle reitille..
Ajelin takamaastossa hyvää hiekatonta mutkapätkää ja eteen ilmestyi tämä ko. herra audillaan. Köröttelin sitten muutamia pimeitä mutkia perässä n. 50km/h (rajoitus 80km/h) ja katsoin sopivan ohituspaikan kohtapuoliin aukevalla pitkällä suoralla. Kytkin vilkun päälle, siirryin audin sivupeilin näkymään ja avasin varovasti kaasua. Vauhti oli tässä n. 65km/h. No tietysti varoitusrinkulat takaluukussa sanoivat , että varo varo, niin pari sormea lepäsi jarrukahvalla valmiina. Ja eikö tämä kotilo vaihda puolta salamana ja blokkaa ohituksen. Jarrutus ja palaan toiselle puolelle. Audi vaihtaa myös puolta. Toistan edellisen ja annan äänimerkkiä ja pitkää valoa kuskille. Edelleen vastaava kiilailu jatkuu.

Tässä vaiheessa petti uskallus yrittää mitään ohitusta ja köröttelin seuraavaan t-risteykseen audin perässä muutaman kilometrin. Risteyksessä vedin rinnalle ja annoin asiaankuuluvaa käsimerkkiä molemmilla hanskoilla. n. 40v kuski avaa ikkunan ja rupeaa huutamaan jotain käsittämätöntä älämölöä hänen oikeudestaa ajaa miten haluaa jos siltä tuntuu jne.. Tässä vaiheessa pyörä jalalle ja pyörän päältä poies, kävelin audin ikkunaa kohti ja näytin rystyssuojaa sanomatta yhtään mitään. Audikuskin suu meni suppuun ja kaveri _Peruutti_ pois tilanteesta mutkan taakse. Hieman kyllä hymyilytti ja suuntasin lähikaupalle jätskille. Ihme koheltajia.

Tsiisus.

Minä koin syväjoki ilmiön Yläne-Mynämäen suunnalla. Semmonen Toyota LandCruiseri HJ-61 sisällä pari metsänelävää.
ghostface.gif

Saavutin ja päätin ohittaa yheksänkympin ajelijat. Kruisailu kaasunavaus ei ihan riittänytkään. Saakelin banjonsoittaja sotki offroti vehkeellään musta savupilvi perässä minkä irti sai. Toyon vasen lyhty näky vasemassa peilissäni ja oikea lyhty oikeassa peilissäni. Karkuunhan sitä oli ajettava.

Psykoja tuntuu olevan liikkeellä. Tämä osas vielä kaikenlisäks ajaa, mun piti oikeesti AJAA alta pois.

kerran meinasin mäki Audin ohittaa hyvällä hiekkapätkällä, ja ku rinnalle pääsin ni audi lyö kaasua ja viel koittaa kiilata ojaan
crazy.gif
no saiha se etumatkaa otettuu vähä ku ei kevari dt mikää ohjus oo, mut kyl kaks pyörää paremmi hanskas tuntu pysyvä ku neljä sil
biggrin.gif

Yhdellä nyt jo edesmenneellä ystävälläni oli ase hanskalokerossa; joskus tuntuu että moinen asennekasvattaja voisi olla ihan toimiva laite liikenteessä.
Oli meidänkin Corollassa pari luodinreikää mutta ne oli itse ammuttuja "niskalaukauksia". Herättivät kyllä huomiota
smile_org.gif

Tsiisus.

Minä koin syväjoki ilmiön Yläne-Mynämäen suunnalla.
Tuolla pätkällä näkee monenlaista kulkijaa... Pari kesää sitten olin juhannuspäivän ajelulla tuolla tiellä ja yhtäkkiä oli kottikärryt keskellä tietä ja kaveri poltteli röökiä kaikessa rauhassa tien pientareella. Itse pääsin vaivatta ohi, mutta perässä tulleet asuntovaunuyhdistelmät jäivät keskustelemaan tilanteesta
tounge.gif

Tänään piti yhden tila-auton päästä väkisin 16 pyörän letkastamme ohi; pakko oli antaa tilaa, kun kaveri ohitti aivan pimeissä mutkissa. Autossa isi, äiti ja pari pikkulasta, olikohan mummolaan kiire?

Tsiisus.

Minä koin syväjoki ilmiön Yläne-Mynämäen suunnalla.
Tuolla pätkällä näkee monenlaista kulkijaa... Pari kesää sitten olin juhannuspäivän ajelulla tuolla tiellä ja yhtäkkiä oli kottikärryt keskellä tietä ja kaveri poltteli röökiä kaikessa rauhassa tien pientareella. Itse pääsin vaivatta ohi, mutta perässä tulleet asuntovaunuyhdistelmät jäivät keskustelemaan tilanteesta  
tounge.gif

Tänään piti yhden tila-auton päästä väkisin 16 pyörän letkastamme ohi; pakko oli antaa tilaa, kun kaveri ohitti aivan pimeissä mutkissa. Autossa isi, äiti ja pari pikkulasta, olikohan mummolaan kiire?
No jos autossa oli nalkuttava akka,niin ennen vaikka suoraa päätä helvettiin
tounge.gif

kerran meinasin mäki Audin ohittaa hyvällä hiekkapätkällä, ja ku rinnalle pääsin ni audi lyö kaasua ja viel koittaa kiilata ojaan  
crazy.gif
no saiha se etumatkaa otettuu vähä ku ei kevari dt mikää ohjus oo, mut kyl kaks pyörää paremmi hanskas tuntu pysyvä ku neljä sil
biggrin.gif
Itselläkin kevari DT ajoilta, jolloin noissa vehkeissä ei ollut tehorajoituksia samantyylisiä kokemuksia, tosin ohi menin vaikka aivan pientareelle kiilasikin. Sitten kun jäi vielä roikkumaan aivan takarenkaaseen kiinni, niin päätinpä kokeilla miten krossirengas ruopii hiekkatiellä ja kas alkoi tulla turvaväliäkin...

crazy.gif
biggrin.gif
Uteliaisuuttani tuosta hanskassa pysymisestä, lipeskö Audi mettähallituksen puolelle?

Oma mielenkiintonen kokemus volvoilijasta viime heinäkuulta. Ajelin 5-tietä Mikkelin seutuvilla ja eräällä ohituskaistalla päätin tuupata jonon pätkästä ohi. No keskeltä jonoa tämä teidemme ritari päättä myös lähteä ohitukseen ja tulee viime tipassa eteen, tässä ei vielä mitään osasin varoa ja eikun napakka jarrutus. Sitten ohitetaan pariautoa ja kaveri palaa takaisin oikealle kaistalle ja minä päätän ohittaa Volvon. Siinä vaiheessa kun olen rinnalla kaveri kiilaa takaisin ohituskaistalle vaikka mitään ohitettavaa ei enää olekaan ja minä väistän hätäpäissäni vastaantulevien kaistalle, onneksi ei ole vastaantulijoita. Lopuksi herra Volvo ajaa ohituskaistan loppuun vasenta kaistaa, että hänestä ei ohi tulla.

crazy.gif
biggrin.gif
Uteliaisuuttani tuosta hanskassa pysymisestä, lipeskö Audi mettähallituksen puolelle?

Oma mielenkiintonen kokemus volvoilijasta viime heinäkuulta. Ajelin 5-tietä Mikkelin seutuvilla ja eräällä ohituskaistalla päätin tuupata jonon pätkästä ohi. No keskeltä jonoa tämä teidemme ritari päättä myös lähteä ohitukseen ja tulee viime tipassa eteen, tässä ei vielä mitään osasin varoa ja eikun napakka jarrutus. Sitten ohitetaan pariautoa ja kaveri palaa takaisin oikealle kaistalle ja minä päätän ohittaa Volvon. Siinä vaiheessa kun olen rinnalla kaveri kiilaa takaisin ohituskaistalle vaikka mitään ohitettavaa ei enää olekaan ja minä väistän hätäpäissäni vastaantulevien kaistalle, onneksi ei ole vastaantulijoita. Lopuksi herra Volvo ajaa ohituskaistan loppuun vasenta kaistaa, että hänestä ei ohi tulla.
Ihan oman turvallisuuden vuoksi kannattaa pitää sellanen 100 km/h nopeusero ohitustilanteissa ja hiukan myös sen jälkeen. Rauhoittaa mielenosoittajia kummasti ja vaikkei rauhoittaisikaan, ei mielenosoituksia enää peilistä huomaa..

Hän kertoi olleensa huolestunut, että minä ajaisin jonkun päälle (?) ja että hänen ohittaminen on kielletty silloin, kun lähellä on koulu. Pettämätöntä kukkahattulogiikkaa.
bowdown.gif
Niin mikähän tuossa nyt on sitä kukkahattuilua? Omia sääntöjään valvovat kotipoliisit ovat liikenteenvaarantajia eivätkä kukkahattuja.

Kyllähän sitä monenlaisia kuskeja löytyy sekä autoilijoista että motoristeista. Melkein joka päivä näkee liikenteessä jotain törttöilyä, joten ei tuollainen oikein jaksa edes ihmetyttää.

Aika oudolle vaikuttavaa meninkiä liikenteessä? Ei ole tuollaisiin tarvinnut onneksi törmätä. Edes lomaillessa kesäisin.
Tosin pari kesää sitten ajelin "maijan" perässä Lahti-Tampere välillä, ja siinä ylämäkeen piti tietysti se vauhti pitää siinä sadassa, no vanha italiaano ei ollut niitä hiljaisimpia, joten varmasti kuului myös. "Maija" hiljensi vauhdin kahdeksaankymppiin, ja katsoin että ohihan tässä voi huoletta pyrähtää, suora tie, ei kun kaasua ja kiihdyttämään, rinnalla ollessa meni vilkut ja sirrat päälle, ajoin ohi, ja pysähdyin tien laitaan odottelemaan, pysäyttivät noin viiden metrin päähän, seisoivat siinä vähän aikaa ja itse levittelin jo käsiä että mitä? "Maijan" vilkku vasemmalle ja u-käännös ja takas lahteen päin. Ei ymmärrä. Ilman vilkkuja häipyivät sitten.
Johtusko pyörän kilvestä? Svenskreggad.

Back