• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuka kuolee ja miksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oma Aika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kysehän on ainostaan siitä että miten nuo käppyrät menee noin keski-arvona pyörämäärään.
En katsonut linkkiä läpi koska ei varmaankaan tuota kuin tuskaa.
Minä uskoisin että kuolleita per pyörä on vähemmän kuin 10 vuotta sitten.
Toki olen väärässä tai en mutta viisaammat korjatkoon.

´There are fast bikers, and there are old bikers.
Ever wonder why there are so few fast old bikers´......
wink.gif

Alkutaipaleella pitää olla hyvä säkä, ettei kokemattomuus ja ylilyönnit kostaannu. sitten kun on kokemusta ja rauhoittunut nuo ylilyönnit vähemmälle, niin pärjää jo vähän vähemmällä 'hyvällä säkällä', mutta huonolla säkällä ei pärjää kyllä kukaan eikä missään lajissa.

No, ketä kiinnostaa ketä ei. Lisäsin kuitenkin siihen vielä suhteelliset luvut vuodesta 75 alkaen eli suhteessa vähemmän kuolemantapauksia nyt on.

Kysehän on ainostaan siitä että miten nuo käppyrät menee noin keski-arvona pyörämäärään.
En katsonut linkkiä läpi koska ei varmaankaan tuota kuin tuskaa.
Minä uskoisin että kuolleita per pyörä on vähemmän kuin 10 vuotta sitten.
Toki olen väärässä tai en mutta viisaammat korjatkoon.

Juuri tästä tuossa on kyse, se nimenomaan käy ilmi - miten paljon isommista luvuista on vuodesta 75 tultu tähän aikaan. Muutamien muiden asioiden ohella.

Aloittajan linkistä:
sanoi:
Kuolemantapauksia per 100 000 moottoripyörää:
1975 103,9
1976 78,8
1977 28,9
Kypäräpakko ilmeisesti tehosi aika hyvin. Ei taida olla enää mitään teknistä ratkaisua millä merkittäväti noita vois vähentää?

ABS-pakko, airbag-ajopukupakko? 
nixweiss.gif

Kuulehan nyyppä... Kukkahattu on jo matkalla virtuaalipostissa.  
wink.gif

Tän koko ketjun voi laittaa ihan surutta roskiin, meinaan tästä asiasta on ollut vääntöä lähes yhtä paljon, kuin öljyistä...
Eli linkissäsi ei ole mitään uutuusarvoa.

Onhan se ymmärrettävää että tekee häijyä jos puolivahingossa joutuu laskeskelemaan omien hautajaistensa todennäköisyyttä.

Itseäni ahdistaa myös mutta ei haittaa jos se auttaa pysymään hengissä siihen asti kun kukkahattulääkäri kieltää ajamisen
biggrin.gif

Aika jännä että ketjun alusta asti tähän suhtaudutaan kukkahattuiluna. Tilastot puhuu rajua kieltään mutta aina vaahdotaan siitä puusilmästä joka tuli eteen. Tosiasiassa kuitenkin suurin osa kolareista on lähes täysin itseaiheutettuja tai sitten ollaan merkittävästi lisätty itse riskiä kolahtamiseen.

vaikka kolmion takaa tuleva on ajanut eteen, niin ei se ole aina sen vika. Jos nopeutta on 140 km./h 40 alueella, ei sitä kukaan osaa ennakoida ja mun mielestä motoristi on kyllä siinä vaiheessa kohtuullisen syyllinen onnettomuuteensa. Ei autoilijaa voi tässä tilanteessa yksin pistää syylliseksi.

Tälläkin palstalla näkyy hyvin kuinka syyllistä haetaan muualta kuin motoristista. On hirviä, soraa tiellä, puusilmäautoilijoita yms. muuta mutta ei koskaan syyllistä motoristia.

Mistähän mahtaa johtua että aloittaessani tätä harrastusta näitä puusilmä autoilijoita tuntui tulevan joka paikasta eteen. Se vaan tuli jostain (kuten mainoksessa aikoinaan todettiin). Tänä kesänä ei tullut yhtään tuollaista eteen, mutta kilometrejä pyörällä tuli enemmän kuin yhtenäkään aikaisempana vuonna. Kaasuvaijeri on kuitenkin ollut tänä kesänä tiukemmalla kuin koskaan aikaisemmin.

Voiskohan sittenkin olla asia niin että olen oppinut lukemaan liikennettä paremmin, osannut olla nykäisemättä siellä missä ei ole varaa jne.

Eli vetäkää vaan turpaan kun vastaan tullaan, mutta kyllä mun mielestä motoristit itse tilaa aika paljon paskaa ja sitä niittää mitä kylvää. Tässä tapauksessa ja näillä suojilla vaan viikatemies korjaa satonsa. Moni ois oikeasti ansainnut Darwin awardsin..

Tosiasiassa kuitenkin suurin osa kolareista on lähes täysin itseaiheutettuja tai sitten ollaan merkittävästi lisätty itse riskiä kolahtamiseen.

Jos nopeutta on 140 km./h 40 alueella, ei sitä kukaan osaa ennakoida ja mun mielestä motoristi on kyllä siinä vaiheessa kohtuullisen syyllinen onnettomuuteensa. Ei autoilijaa voi tässä tilanteessa yksin pistää syylliseksi.

Tälläkin palstalla näkyy hyvin kuinka syyllistä haetaan muualta kuin motoristista. On hirviä, soraa tiellä, puusilmäautoilijoita yms. muuta mutta ei koskaan syyllistä motoristia.

Eli vetäkää vaan turpaan kun vastaan tullaan, mutta kyllä mun mielestä motoristit itse tilaa aika paljon paskaa ja sitä niittää mitä kylvää.

Lyhentelin lainausta Joen tekstistä.
Tuliskohan tuo muiden syyllistäminen jostain syvältä alitajunnasta kun tiedetään nämä riskit mitkä harrastukseen liittyy? Pelko ja tieto siitä ettei taito riitä kaikkien tilanteiden selvittämisen joten etsitään toinen tekijä. Jokainen kokeilee jossain vaiheessa ottaa kaikki tehot pyörästään irti, en tarkoita huippunopeutta vaan kiihtyvyyttä, toiset myös ajettavuutta, eihän se lipsahdus paljoa tarvitse kun pöpelikössä ollaan.

En kyllä ymmärrä miten tilastoinnin esittäminen liitetään kukkahattuiluun?

Back