• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuivat ketjut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TripleTwin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Stadi
Eräällä ulkomaalaisella foorumilla nousi taas esiin vanha asia. Joku väittää, että x- ja o -rengas -ketjuja ei kannata rasvata koskaan.

Perustelut:

1) Kestävät vähintään yhtä kauan kuin rasvatut
2) Pyörän takapään puhtaus
3) Aikanaan ketjujen ja rattaiden vaihto on miellyttävämpi tehdä.
4) Rahallinen säästö, koska ei tarvitse ostaa rasvoja.

Kohdat 2,3 ja 4 uskon helposti, mutta onko kukaan koskaan ajanut ketjuratas -settiä finaaliin rasvaamatta niitä koskaan? Jos on, niin miten kestivät?

voidellen kestää about 30tonnia, ilman voitelua tuskin kymppiä?

en kylläkään ole kokeillut voitelematta.
wink.gif

no huh huh! viime kesänä vaihdoin omaan mopoon ketju/ratas paketin hinta n.250.-(mulle ainakin iso raha) ni ei tulis mieleenkään jättää ketjurasvoja käyttämättä..."rahallinen säästö,koska ei tatte ostaa rasvoja" ketjurasva purkin hinta onkin merkittävä meno erä mopoilussa.

O-renkaiden tarkoitushan on pitää asennusrasva ketjun sisällä ja lika ulkopuolella. Rasvaaminen pitää ainakin nuo o-renkaat kunnossa. Noista ei taida olla minkäänlaisia käytännön testejä/vertailuja olemassa..

Rasvaaminen pitää myös ketjujen mekaaniset äänet kurissa, ja ketjut ei lämpene niin paljoa kuin kuivat ketjut -> O-renkaat kestää paremmin.

Aika uskomaton juttu. Oma veikkaus on että käyttöikä vähenee dramaattisesti.  Itse ymmärrän asian niin, että rullan ja rattaan välissäkin on hyvä olla rasvaa ettei ole rauta rautaa vasten. Jos olisi esim. nylon-rattaat, asia olisi toinen. Itse ketjun nivelet on alunperin rasvattu ja O-renkaiden on tarkoitus pitää rasva siellä sisällä ja estää veden ja muun roinan imeytyminen sinne niveliin. Itse ajelin aikanaan ketjuilla sellaisia 40-50 tkm, rasvasin usein mutta vähän (ajatuksella parempi kuin "paljon kerralla harvoin").

Nimimerkki Kardaaniin siirtynyt  
biggrin.gif

sport05.gif

Itse ymmärrän asian niin, että rullan ja rattaan välissäkin on hyvä olla rasvaa ettei ole rauta rautaa vasten. Jos olisi esim. nylon-rattaat, asia olisi toinen.
Näin olen minäkin asian ymmärtänyt. Rautojen välissä tulee olla rasvaa, muten kuluu paikat ja ketjun venymiselle tulee tilaa ja kierre ynnä ketjun tuho alkaa.
Varmasti juurikin näin, eihän se ketjun sisällä oleva rasva suojaa ratasta ja rullien ulkopintoja millään tavalla. Kitka sekä pintojen välinen paine tekevät tehtävänsä ajan myötä, omassa pyörässä hyvä esimerkki, aikaisempi omistaja oli ilmeisen laiskasti rasvaillut, huomasi lähinnä siitä että D.I.D:n ZWM:t eivät olleet venyneet milliäkään kun taas rattaiden hammasurat olivat kuluneet täysin epäsymmetrisiksi.
Niin ja joku kuitenkin miettii, ketjut ja rattaat oli ostettu samaan aikaan..

Kitka sekä pintojen välinen paine tekevät tehtävänsä ajan myötä, omassa pyörässä hyvä esimerkki, aikaisempi omistaja oli ilmeisen laiskasti rasvaillut, huomasi lähinnä siitä että D.I.D:n ZWM:t eivät olleet venyneet milliäkään kun taas rattaiden hammasurat olivat kuluneet täysin epäsymmetrisiksi.
Niin ja joku kuitenkin miettii, ketjut ja rattaat oli ostettu samaan aikaan..
Tämähän tarkoittaa sitä, että ketjun rasvaamattomuus ei lyhennä ketjun kestoikää, vaan ainoastaan rattaiden.
MOT  
wink.gif

Itse en ole ikinä ymmärtänyt logiikkaa sen väitteen takana, että rasvaamaton ketju venyy enemmän kuin rasvattu... Joku tätä ajatusta viljelevä voisi vähän selittää ajatustenjuoksuaan?
nixweiss.gif

Ketju ei veny sitte yhtään oli rasvaa taikka ei . Ketjun lisämitta tulee kulumisen seurauksena , elikkä holkki jonka sisällä tappi on kuluu soikeaksi . ( soikeaksi : siittä tulikin mieleen...)

No mikä olis sitten parasta rasvaa ketjulle? Olen käyttänyt itse Motul ketjurasvaa mutta sanoi tämä huoltokaveri että käytä vaihteistoöljyä niin ketjut kestää pitkään. Meinasin kokeilla sitä kunhan tässä päästään ajohommiin. Entäpä moottorisahan teräketjuöljy?? Luulis se kyllä voiteluhommat tekevän paremmin kuin joku muu tökötti.

No mikä olis sitten parasta rasvaa ketjulle? Olen käyttänyt itse Motul ketjurasvaa mutta sanoi tämä huoltokaveri että käytä vaihteistoöljyä niin ketjut kestää pitkään. Meinasin kokeilla sitä kunhan tässä päästään ajohommiin. Entäpä moottorisahan teräketjuöljy?? Luulis se kyllä voiteluhommat tekevän paremmin kuin joku muu tökötti.
Mielestäni jokin sitkostettu rasva on hyväksi ketjuille, eli pysyy ketjuissa kohtuu hyvin vaikka siellä keskipakovoima pyrkii heittämään sen huitsin nevadaan
wink.gif
Asia erikseen, jos käytetään scottoilereita yms. vastaavia vekottimia, niissä voiteluaine on ohuempaa ja voitelee kyllä, kun sitä tulee riittävän tiheään ketjulle/rattaille

Niinhän se kyllä tuntuu että joku vaihteistoöljy lentelee pitkin kankaita melko vikkelään. Onhan noita monenmoisia voitelupulloja markkinoilla,mutta ketjuvaha pilaa ketjut sano tämä Tekniikanmaailma lehti.

Eräällä ulkomaalaisella foorumilla nousi taas esiin vanha asia. Joku väittää, että x- ja o -rengas -ketjuja ei kannata rasvata koskaan.

Oliskohan tää ulkomainen foorumi jossain täällä rapakon takana?

Täällä ei nimittäin kovin moni rasvaa noita, kun ei täällä juuri koskaan sada, pyörät on loppuun ajettuja 10 000 mailin kohdalla viimeistään kuitenkin (jos nyt joku sportilla ajava kehtaa edes edellisen vuoden mallilla ajella näyttäisi moni vaihtavan vuoden välein pyörää) ja jos nyt jostain syystä ketju/ratas paketti tarvitsee hankkia niin sen saa 100$ kaupasta. Reiluako? elämä on...

Jepjep.

Kyllä ne renkaat vaan sitä rasvaa kaipaa, ainahan se kitkaa vähentää. Itse pidän tapana, että usein ja nopeasti ketjun läpi voitelu, eli huoltopukille ja vaikka ykkönen päälle ja kierros pari nappia kevyesti painaen ööliä ketjuille. Ei se öljy kuitenkaan kovin nopeasti kulu, eikä myöskään maksa paljoa.

Back