• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuinka paljon kannattaa siottaa varustesiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Darkmanfin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ensin ostetaan pyörä ja sitten katsotaan minkälaisiin releisiin jää rahaa.
Yksinkertaista.
Ei tästä tarvitse tehdä törkeen kallista harrastusta jos ei halua.

siis yksinkertaisin homma on se että tyhminkin tajuaa...ensin ostetaa mopo kauhees kuumeessa ja sit jos yhtää järkeä tallella niin ostetaa ajokamat siihe päälle mitkä on oikeasti hyvät...mul makso mopo 22k ja kamat vähä päälle 3,5k ja ns ei olis ollu varaa enää mut oli se pakko oikeasti ostaa tavarat mitkä suojaa pahemmassaki kolaris...ei tietenkää äkkistopis mikää suojaa mut noi nykyiset kyl kaikes muus =) järjen köyhyyttä alkaa karsii tavaroista et kyl mä noil huonommillaki pärjää..."joo sen aikaa kunnes kolahtaa" ja itse kokeneena voin sen sanoa...lykätkää vaikka vuodel mopon ostoa et saatte kunnon kamat päälle ja ne kunnon kamat on paljo paremmat päällä säällä ku säällä kun noi ns hyvät tai ok kamat. ei sit muuta ku turvallisia kilometrejä =)
062802moto_prv.gif

siis yksinkertaisin homma on se että tyhminkin tajuaa...ensin ostetaa mopo kauhees kuumeessa ja sit jos yhtää järkeä tallella niin ostetaa ajokamat siihe päälle mitkä on oikeasti hyvät...mul makso mopo 22k ja kamat vähä päälle 3,5k ja ns ei olis ollu varaa enää mut oli se pakko oikeasti ostaa tavarat mitkä suojaa pahemmassaki kolaris...ei tietenkää äkkistopis mikää suojaa mut noi nykyiset kyl kaikes muus =) järjen köyhyyttä alkaa karsii tavaroista et kyl mä noil huonommillaki pärjää..."joo sen aikaa kunnes kolahtaa" ja itse kokeneena voin sen sanoa...lykätkää vaikka vuodel mopon ostoa et saatte kunnon kamat päälle ja ne kunnon kamat on paljo paremmat päällä säällä ku säällä kun noi ns hyvät tai ok kamat. ei sit muuta ku turvallisia kilometrejä =)  
062802moto_prv.gif
Iha pakko kysyy että mitkä kamat sulla on ?

Tekstiiliurheilijat...
Eiköhän vanhoja romppeita saa tarvittaessa puoli-ilmaiseksi tai ilmaiseksikin, jos on harrastus rahasta kiinni. Olen itsekin lahjoittanut tenaville pari pottaa, rotsia ja bootsiparia. Ompahan itikaniskemät valmiina niin ei tarvitse niitä henkensä kaupalla yrittää hankkia öisiltä maanteiltä.

- päähän sopiva ja napakasti istuva kypärä
- pitkävartiset ajosaappaat, joissa nilkalle suoja
- ajohanskat rystyssuojilla
- istuvat housut sekä takki
- selkäsuoja

siinä ne, biltema tai mononet myy kaikkia noita ja ihan riittävästi suojaa.

Jossain oli joskus juttua mp-harrastukseen mukaan lähtemisestä, ja tuo samainen mainittiin eräänä yleisimmistä virheistä. Kaikki budjetti holahtaa siihen pyörään, ja varusteisiin, vakuutuksiin, huoltoihin, bensoihin jne ei jätetä penniäkään.

Jossain oli joskus juttua mp-harrastukseen mukaan lähtemisestä, ja tuo samainen mainittiin eräänä yleisimmistä virheistä. Kaikki budjetti holahtaa siihen pyörään, ja varusteisiin, vakuutuksiin, huoltoihin, bensoihin jne ei jätetä penniäkään.
jep nämä kertahankinnat on vain pieni osuus kaikista kustannuksista.

johan nyt renkaisiin, vakuutuksiin ja huoltoihin saa yksien ajokamojen hinnan laitettua kesässä helposti. pa:sta puhumattakaan. vai eikö niitä lasketa
tounge.gif

Ostaa sitten käytety tai uudet, niin mun mielestä kannattaa ostaa kunnolliset. Hyvillä varusteilla se ajaminenkin on mukavampaa ja tietysti turvallisuus on kaiken a ja o.

Vanha viisaushan on ,että halpa ja huono se vasta kallis onkin.

Kypärä kannattaa ostaa kerralla hyvä, -ei halpaa ja hyvää niinkuin itse tein,  nyt on  sitten 2 pottaa :P

Muissa varusteissa voi toki säästää ostamall syksyllä ylivuotisia kamoja puoleen hintaan alelaareista

mun mielestä tuollainen on teeskentelyä
biggrin.gif

ehkä ne neljännet kamat sitten on vasta ne "sopivat". varsinkaan siksi ensimmäisiin kamoihin ei kannata vielä kiinnittää maita ja mantujaan.

Mulla oli pudjetissa kaikki.
Mopo,varusteet,vakuutus,äkkiä kattottuna tuleva huollontarve.
Ja sponsorina oma massi.
tounge.gif

Jos tiedät kokosi, saat samalla rahalla laadukkaat varusteet tilaamalla ulkomailta.

Jos jossain pitää säästää, niin älä säästä kypärässä, vaan osta se joka tuntuu päässä hyvältä, ja mieluiten kuitukypärä. Muovikypärä on halpa, mutta ei suojaa perättäisiltä iskuilta niin hyvin kuin kuitukypärä. Kypärän grafiikat eivät saa olla valintatekijä, niitä ei näe kypärän sisältä. Käsittele kypärää aina kuin pikkulasta, älä jätä sitä valvomatta äläkä coolisti pyörän sarveen. Näin se kestää uudenveroisena vuosien käyttöä, jos välillä muistaa sen puhdistaa ja vahata. Kypärä asetetaan aina oikein päin hyllylle tai maahan.

Ajoasu kannattaa olla suoraan nahkaa(kalliimpi), jolloin tuntuma on parempi. Toisaalta nahkareleissä oleskelu on tukalaa verrattuna tekstiilivermeisiin, ja tätä kevarinuoret tuntuvat harrastavan. Suojat pysyvät huomattavasti paremmin paikoillaan oikeankokoisessa nahka-asussa. Tekstiiliasujakin on hyviä, mutta kalliskaan tekstiili ei korvaa nahkaa. Nahka kestää tihkusateen ihan hyvin, mutta rankkasateessa kannattaa suosiolla pysähtyä tai käyttää jotain sadehaalaria.

Käytä aina selkäsuojaa, se on halpa vakuutus halvaantumista vastaan. Forcefield tekee hyviä suojia, satasella saa jo parasta.

Oma setti maksaisi Suomessa varmaan jotain 2-3 tonnia kun kävelisi liikkeeseen. Itse olen selvinnyt about reilulla tonnilla kun olen talven aikana katsellut alennuslaareja ja nettikauppojen poistomyyntejä sekä seuraillut punnan kurssia. Britit ovat hulluina prätkähommiin ja ajavat ympäri vuoden. Siellä on monta asiallista nettikauppaa.
Tohon ei o paljoa lisattavaa, vois sanoa et unohda merkkiuskollisuus ja hanki parhaiten istuvat varusteet/ suojat. Itse jouduin tana kevaana luopumaan mittoihin tehdyista Sinisalon nahkahousuista(22v) ku ambulanssihemmot leikkas ne jalasta

Koska sniiduilu on vähän niinkuin verissä, on tällä hetkellä kamoissa kiinni jotain 200 euroa.

Kypärä 99€ (ale)
saappaat 35(ale)
Hanskat 25(ale)
Nahkapuku 50€(kirpparilöytö)

Puku on hankittu kirpparilta sen takia että sopivaa nahkaista ei kaupoista löytynyt, ja kompastuin kirpparilla itselle täydellisesti istuvaan.

Back