• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kuinka näkö toimii, miksi autoilija ei näe

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaket
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuossa on muuten hyvä selitys myös sille mitä taaskin tapahtuu muutaman tunnin päässä mulle lentopallossa – eli joku kuka oli metrin päässä kun lentopallo tippui rajalle, väittää pallon tippuneen puolimetriä yli. Ja puolet kentästä on erimieltäsamaamieltä, koska näki ihan selvästi. :thumbup: Mutta kun aivot toimii kuten ne toimii, niin "välistä jää kuvia pois" ja aivot korvaa loput. Tekee peleihin mukavan "inhimillisen jännitteen!" :D

Siperia ja kokemus opettaa.... mutta vaikuttaa lisäksi siltä että luontainen
"tapa katsoa maailmaa" vaihtelee kovasti yksilötasolla.
Lähtökohtana on tietysti pidettävä sitä, että näkökyky laajemmin
tarkastellen katsotaan "normaaliksi".

Ihan siitä päätellen, että on tyyppejä joilla on ikänsä ollut
jatkuvia läheltäpiti- tilanteita lähes säännöllisten "kökkäreiden"
lisäksi, eikä niistä useimmiten pääse syyttämään nopeuksia,
tilannenopeuksista puhumattakaan.

Kun sitten perusteelliseen "puusilmäisyyteen" vielä lisätään
ihan yleiset tarkkaavaisuutta ja huomiokykyä heikentävät
tekijät, saadaan liikenteeseen varsinainen "pommi" :D.

.....Eikä kasassa ole vielä edes jäykkää niskaa ja lippalakkia :p.

Luoja varjele ihmisen lasta..... moisen maaliksi joutumasta :kääk:.

Törmäyskurssi mainittu! Hyvä artikkeli; tuollaisia soisi paikallistenkin viranomaisten väsäävän niiden iänikuisten "aja tarkasti tikkarivauhtia niin pelastut"-juttujen sijasta.

Miksi autolija ei näe? Keskustelusta voisi päätellä että on olemassa erikseen Autoilija ja Motoristi ihmisiä. Siis ihmislajeina. Voisin väittää että molemmilla "ihmisryhmillä" on samat näkemisen ominaisuudet. Uskoisin että useampi motoristi ajaa myös autolla ja omaa tällöin samat ongelmat kuin muutkin autoilijat. Itse olen havainnut että auton etu- ja muiden pystypilarien taakse mahtuu tietyssä tilanteessa hyvinkin iso ajoneuvo. Se että motoristien pyörät, ajoasut tuppaavat olemaan mustia tai muuten tummia ei edesauta näkyvyyttä. Olen omalla osallani huomannut että moottoripyörällä ajaessani ajan eri rytmissä kuin muu liikenne. Eli valoista kiihdytän huomaamatta muuta liikennettä nopeammin maksimiin sallittuun nopeuteen. Ei varmaan auta autolijaa arvioimaan nopeuttani. Oletteko muuten koskaan istunut autossa ja koettanut arvioida esim. päätieltä tulevan moottoripyörän nopeutta? Voi tulla yllätyksiä. Nopeuden arvioiminen on sitä hankalampaa mitä pienempi arvionnin kohde on. Tai moottoritiellä auton vasemmassa takakulmassa puskurissa miltei kiinni olevan pyörän havainnointi? Lisäksi ja valitettavasti yllättävän paljon näkyy ylinopeutta ajavia motoristeja jotka puikkelehtivat autojonoissa vastaantulijoista välittämättä. Ainoa mahdollisuus itse vaikuttaa omaan turvallisuutensa on pukeutua värikkäästi, ajaa muun liikenteen rytmin mukaisesti, käyttäen oikeaa tilannenopeutta ja ajatella että päälle ne kuitenkin tulee. Kuulostaa vakiosaarnalta mutta jotain voisi tässäkin olla perää. Moottoripyörällä kuitenkin vuodesta 1978.

rjh sanoi:
Miksi autolija ei näe? Keskustelusta voisi päätellä että on olemassa erikseen Autoilija ja Motoristi ihmisiä. Siis ihmislajeina.

Jeps. Itse varmaan kuulun molempiin. Kerran ajanut autolla toisen auton eteen risteyksessä, näkemättä ollenkaan vasemmalta tulevaa autoa. Ja kerran pyörällä tehnyt U-käännöksen oikealta tulevan auton eteen. Viittä vaille tilanteita molemmat, mutta edelleen ajetaan molemmilla.

rjh sanoi:
Ainoa mahdollisuus itse vaikuttaa omaan turvallisuutensa on pukeutua värikkäästi, ajaa muun liikenteen rytmin mukaisesti, käyttäen oikeaa tilannenopeutta ja ajatella että päälle ne kuitenkin tulee.

No eihän tähän voi sanoa kuin +1. Laittaisin kuitenkin nämä asiat käänteiseen järjestykseen.

Itse käytän paljon äänimerkkiä, eli tööttään. Tosi huono tsägä jos kotilon kuljettaja on sekä sokee että kuuro.

Moniko teistä myös ajaa autoa? jos olette sitä mieltä,että autoilijat ei huomio pyöräkuskeja niin teillä ei varmaankaan ole autonajokorttia vai? Vittu,että ihminen voi olla tyhmä.

malliti sanoi:
Moniko teistä myös ajaa autoa? jos olette sitä mieltä,että autoilijat ei huomio pyöräkuskeja niin teillä ei varmaankaan ole autonajokorttia vai? Vittu,että ihminen voi olla tyhmä.

Tässä se homman pointti onkin. Prätkällä se liikennesilmä ja "vaisto" kasvaa kummasti, kuten ylläkin olevasta viestistä huomaa. Varmasti ei-motoristi olisi autollaan tuohon eteen syyhkinyt ja taas olisi mullan alla yksi motoristi enempi :no: Eli omiin kokemuksiini pohjautuen voisin jopa suositella jokaiselle autoilijalle vetämään prätkällä edes yhden kauden jossain vaiheessa. Tekee varmasti hyvää, monessakin mielessä :jpstyle:

Edellisellä pidemmällä reissulla käytin varoitusliiviä Ranskan vuoriston jälkeisellä läpiajo-osuudella (joo tiedän nyt et se liivipakko on kumottu), jossa oli motariosuus. Mielestäni autoilijat jopa tuijottivat, voi olla vaan mutua taas, mutta johtuiko paremmasta näkyvyydestä vai olinko vaan muuten hauska näky tiedä häntä... :grin:

En liiviä yleensä käytä, mut tuo laittoi miettimään josko pitäisi ainakin noilla motareilla Euroopassa :;):

malliti sanoi:
Joutaski henki pois tommoselta jätkältä sekä kaikilta jotka on sitä mieltä, että hieno homma.pilaavat vain kaikkien motoristin maineen. Ei sureta yhtään.

Niin, ja ajatelkaa nyt lapsia jotak näkee tuon. :bye:

Toisille kuoleman toivominen on ainakin omasta mielestäni :hanuria:

Asiaan, olen tästä asiasta joskus tainnut mainittakin, mutta niin kauan kun ajat autolla prätkän eteen ja aiheutat kolarin ja/tai henkilön kuolemisen ja selviät siitä sakoilla, niin näitä tapauksia tulee olemaan jatkossakin "runsaasti".

En vaan pysty ymmärtämään, että jos autoilijan ainoa selitys on, että en nähnyt! Niin, se periatteessa poistaa kaiken vastuun ja selviät sakoilla toisen ihmisen vammauttamisesta/ kuoleman aiheuttamisesta.

Jos rangaistukset olisivat lähtökohtaisesti kovemmat, niin itse ainakin uskon, että tuolla liikenteessä olisi turvallisempaa liikkua.
Nykypäivänä autolla ajamiseen kuuluu, puhelimeen puhuminen, tekstarit, facebookin päivittäminen, twitter, kahvitauot, lounaat, meikkaaminen, lastenhoito, pukeutuminen, palaverien/puheiden valmistelut jne jne...

Pieni kärjistys, mutta se että se seppo-irmeli tai pirkko-elmeri itkee takapenkillä, ei tarkoita sitä että se auto voi jatkaa vakionopeudensäätimellä 110km/h lasissa ja itse voit keskittyä lastenhoitoon. Tai, muiden kavereiden istuessa kotikoneella ja spämmäillessä facebookkiin, niin sinä voit tehdä samaa, vaikka ajat autoa. :rant:

Mutta, kun edellä mainittuihin ei kuitenkaan tule mitään muutoksia, niin itsehän siellä ajellessa täytyy koko ajan miettiä, että jokainen risteys voi olla se viimeinen ja jokaista autoa täytyy varauksella varota.
Eihän se noin todellisuudessa mene, ei tuolla liikenteessä voi pelätä, että joku ajaa päälle tai eteen, mutta lähtökohtana ns. terve pelko on ihan hyvästä.

Lisäksi autoilijoilla on harmittavan usein tapana keskittyä kaikkeen muuhun siinä ajamisen sivussa.
Kuten vaikka...

- radioon
- meikkaamiseen
- tekstiviestin kirjoittamiseen
- tai johonkin muuhun ihme härväämiseen

Näkymiikkaa:

Kohteiden havainnointi lie ... itse kullakin ... kiinni mm. ... kyvystä, kunnosta, mielen-, vireyden- ja terveyden tilasta, jotka kukin vaihtelevat ... riippuen ... mistä milloinkin / kusta kulloinkin.
- Meille ’maan matosille’ ei ole annettu ilmaisinta, millä pystyttäisiin toteamaan kanssakulkijoitten aikomukset kohtaamishetkellä, ja ... hyvä niin. Voidaan vaan arvailla muiden kuskien korvien-väli-virityksiä, jos nyt joku semmoista haluaa harrastaa.

- On vaan todettava, että ... melkoisen riskin ottaa yleiseen liikenteeseen mukaan meneminen. Ja riskin arvioimisesta sekä hallitsemisesta kokonaisuutena lie kyse ... maantieliikenteessä selviytymisestä. Kulkineensa hallitseminen onkin sitten jo ihan oma alueensa.

- Mutta ... on myös todettava, että ... kulkeminen ja riskin ottaminen ... on kivaa. Sitä vaan tahtoo ... näkee, näkyy tai sitten ei.

- Vaihtelu virkistää ... ainakin, mitä ilmenee Kimin tapauksessa. Vuosi rallia välillä, niin taas ... näkyy ... kulkevan F1 monelta kanssakisailijalta ... näkymättömiin.

”Ei matkan mittavuus, vaan vauhti ... / on mutka pimeässä ... / vain vaaran aavistus ...” lauleli aikoinaan Rautavaaran Tapsa.

Näkemiin ... aina huomennakin :jpstyle:

Minusta tuo mitä RvN23 edellä sanoo pitää täysin paikkansa. Tokihan ihminen joka itsekkin ajaa mopolla osaa ottaa paremmin huomioon sen pienen lähestyvän valopisteen esim risteyksessä, kuin tavallinen työ/kauppa/sunnuntai autoilija.

Vastaavasti monesti olen kavereilta kuullut kuinka ovat AUTOLLA tulleet taajama-alueella minua vastaan/ sivuun/ perään kun olen ollut mopolla liikkeellä, enkä ole heitä huomannut heidän huiskutteluistaan huolimatta. Johtuupi siitä että kun olen mopolla liikkeellä kaikki autot ovat minulle vain autoja, mahdollisia päälle ryntääjiä. Tavallaan siis minullakin on valikoiva näkökyky silloin. Kiinnitän huomioni vain liikenteeseen ja ympäristön tapahtumiin enkä niinkään ihmisiin.

RvN23 sanoi:
En vaan pysty ymmärtämään, että jos autoilijan ainoa selitys on, että en nähnyt! Niin, se periatteessa poistaa kaiken vastuun ja selviät sakoilla toisen ihmisen vammauttamisesta/ kuoleman aiheuttamisesta.

Itse tossa viime maanantaina kotiinpäin lähtiessäni näin näkymättömän Yamahan... Käännyin risteyksessä vasempaan toisen auton perässä ja heti käännöksen jälkeen perässä oli (ehkä FJR, vihreänharmaa) pyörä.

Pelästyin ihan hemmetisti, suurimmaksi osaksi sen takia koska heti tajusin etten yhtään nähnyt mistä se tuli taakse. Käännyinkö itse sen eteen, tuliko se jo kauempaa takanani ja kääntyi itse samaan suuntaan vai lähtikö tien varresta liikkeelle läheltä risteystä...

Mieli teki kyllä valoissa kysyä kaverilta mistä päin se tuli mutta jätin kuitenkin tekemättä :) Hyvä muistutus itsellekin miten näkymättömiä ollaan liikenteessä, edellisenä päivänä hain oman pyörän talvisäilöstä.

vaikka onkin nyt polkupyöräilijästä kyse, niin pitäs varmaa silti laittaa semmone 100 lediä eteen ja taakse ja sivuille vilkkumaan. Varmaa näkyis.

Back