• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuinka monta kilometriä ensimmäiseen kaatoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
FXD sanoi:
Toistaiseksi kaatumatta, jotain 12tkm takana tältä kaudelta. Pari läheltä piti-tilannetta tietenkin, ja pahin motarilta, 140km/h taulussa ja takarenkaasta venttiili poikki:O Rengas hetkessä tyhjäksi ja irtos näyttävät takapyöräsladit kun surffailin tien laitaa kohti. Pyörä ja ukko pysyi onneksi pystyssä ja hertan rauhotuttua sain soitettua kärrikyydin kotiiin. Samana iltana vielä rengas irti ja pajalle, seuraavana aamuna taas tien päälle:)

Eihän sitä nyt kaatua kannata, 13tkm ajettu ilman kaatumista, vaikka eturengastakin on useasti säästetty :grin:

Jos nyt oikein muistan niin eka mopo kokeilu about 5v vanhana päätyi lippoihin parin metrin matkalla:grin: Siitä se rakkaus lajiin syntyikin. Lippojen määrä liikkuu siinä 200-1000 välillä 25 vuoden ajalla kun pitkään tuli pelattua kura vehkeiden kanssa.:right:

Katu mopoilla en ole vielä lipannut kertaakaan 40tkm aikana. Varmasti sekin tulee joskus tapahtumaan, mutta toistaiseksi köyhällä ei moiseen varaa ole ollut:kääk:

Mopoa en lainaa kenellekkään jota en tiedä omasta kokemuksesta osaavaksi kuskiksi(nähnyt itse, että osaa ajaa järkevästi). Asian varmisti aikoinaan velipojan läheltäpiti tilanne kun se kokeili mun uutta hondan cr 250 crossimopoa. Tilanne päättyi cr:n keulan irtirepeämiseen ja velipojan sairaalareissuun. No onnex säilyi hengissä niin se joutui ostaa uuden mopon:)- Myyjäliikkeen mukaan olin ensimmäinen joka edes uskalsi väittää että hondan keula voi revetä irti:kääk: pakko niiden oli uskoa kun romun näytille raahasin:jpstyle:

SMI sanoi:
9 päivää / 600 km pyörän ostosta.

Märkä & uusi asfaltti sekä parkista ilman vilkkua eteen kääntyvä taksi, eihän se muuta vaadi.

Parin sladin kautta pannut vasemmalle kyljelle osumatta siihen pölvästiin.

Zetasta vasen kylki, kuskilta kamat & solisluu paskaksi.

...näin päättyi 2012 ajokausi, tulevaa odotellessa:cruising:

...sen verran itseäni kommentoiden kun näytti tuo oma postaus kovin surkealta näin hetken jälkeen :;):

Ensimmäinen oma pappatunturi tuli hankittua joskus 1986. Toki silläkin tuli aikoinaan kolisteltua kun metsäpoluille piti päästä. Meno jatkui mallikkaasti Suzuki PV:llä, taisin silläkin pari kertaa talvella kipata :)

Sitten ajan saatossa eri kurapyörillä (Husse, RM, DT, 125-350 cm3) jostain syystä pysyin pystyssä, samoin kuin vuokrapyörillä... Onneksi !

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Zeta on taas entistä ehompi ja kuski yhtä kokemusta rikkaampi... Mutta tosiaan 617 km näytti olevan kawan tripissä.

Aikoinaan seiskarilla kun tätä hommaa aloitttelin tuli 1. ojaan ajo katupiikillä muutaman sadan kilsan jälkeen.
Täysin kokemattomuutta oli, kun hiekkatiellä pitävältä renkaanuralta tuli ajauduttua pehmeämmälle soralle ja siitä sitten ojaan.
Ei käynyt kuinkaan kuskille, mitä nyt nolotti. Pyörästä taisi etuvanne kärsiä osuessaan pieneen kiveen.

Ja kun kerrasta ei oppinut, niin pari v. myöhemmin tuli ihan samanlainen tapaus ja ojaan ajo, alla oli vaan seiskapuolikas katupyörä, italialaisvalmisteinen muuten, siis jo raskaampi mopo. Ja sitten nolottikin, kun en saanut sitä omin voimin ylös vaan apua piti pyytää paikalle saapuneelta autoilijalta. Silläkin kerralla kaikki vauriot olivat henkisiä.

Muuta ei ole sattunut - ja nämä tapaukset tulevat aina mieleen, kun esim. Honulla taival sattuu kestopäällystämättömälle tielle - ei muuta kuin tiukasti vaan pysytellen sillä pitävällä renkaanuralla.
Ajautuminen pehmeälle soralle tietää duunia hartiavoimin.

Edit. lisäys. Siittä italianmoposta ja musta on muuten pari kuvaa tuolla Scuderia Laverda galleriassa, mainostettakoon tämä nyt tässä.
Ihan oli MP-asun värikäs kokonahkapuku, jonka kävin teettämässä T:reella ja integraalikypärä ja kaikki. Oi niitä aikoja.

Viimeksi muokattu:
Tänään, eikun eilen muuten kävi jotain ihan erityislaatuista. Kaaduin kadulla ensimmäistä kertaa. Kilsoja en uskalla edes arvata.

Eka tuli kevarilla kloppina joku 4 tkm alla ja syksyisellä märällä parkkiksella polttelin kumia no siinä ei ollut ongelmaa mutta kun lopetin niin tuli "potkastua" tyhjää hakiessani jalkaa tapille!:doh: Aluksi rähmälleen pyörän päälle ja siitä koko komeus nurin, vauhtia ei ollut juuri mitään mutta kyllä otti pannuun!

Noustessa perinteiset "näkikö kukaan?" vilkaisut! :grin:

Eka kaato tuli kun pyörä oli ollut vasta 2 päivää ja kilometrejä vissii 100km takana. 2 päällä vedettiin ja joku riiviö oli hiekottanut pispalassa yhden rinteen alapään ja siä sit vedettiin vähän kylkimyyryä. Oppipahan ton etujarrun käytön heti alkuunsa.

Tämän kauden ekat high siderit vedetty tänään levillä... Kerkesin vetää varmaan 95 km ja sitten lenkkarit taivastakohden ja olka/lapa edellä tonttiin... Onneksi ei käyny pahemmin, ja kalustokin säily täysin ehjänä, mutta melkolailla on paikat hellänä..

Crossi- ja mopopannuja ei kannata laskee... :doh:

Kevarilla kahdesti..

Hönö-kolmiolla liikkeellä, ajoin 76-80, koska poliisiauto ajo takana. Sivutieltä Mazda 323 eteen ja pox pellinyli...
Ei paljo jääny MBX:stä restauroitavaa.
Mitään ei hajonnu ittestä, moposta kyllä...

Jammun RD:llä...
Kilsoja alla varmaan 5000...
Vauhtia ei varmaan ollu ku 40km/h, asutusalueella.
Pihasta singati pallo ja pikkupenska perässä -> RD ojaan nutulleen ja osu liittymän siltarumpuun -> huono happi vasemmassa käpälässä, värttinäluu poikki. Jammun etupää ja kylki entiset...

Sitte "vanhempana" -88, 750:n Gpz:a räjäytti jyvänsä kun oli sinkki kireellä -> takanen lukkoon ja pitkää lakua jäi kun yritin päästä pientareelle. Pääsin, mutta sitte tuli sukellus vauhdista.
Kasawika oli sitte entinen, samoin nahat ja kypärä oli täynnä soraa ja turvetta.
Pari sormee sijoiltaan, kämmenessä murtunu luu, pari kylkiluuta poikki, noin 200 eri mustelmaa ympäriinsä ja jokapaikkaan sattu...
Sitte oltiin menty varmaan joku 30th...

Sitte menty rauhallisemmin...:boring:

Noo rätkällä ei oo vielä tullu kaaduttua, tosin rätkä kyllä kaatunut parikin kertaa:D. Liki kyllä ollu useammankin kerran....

Noin 60tkm ennen kuin meni muovia ja luita päreiks...
Noista ekat 20t piikillä 90-luvulla ja lähellä oli monta kertaa.

Viimeksi muokattu:
Sen verran taikauskoinen olen, että ei tälläiseen topikkiin saisi edes vastata, mutta...

Vielä ei ole kolahtanut, mutta muutaman kerran ollut liiankin lähellä.

Muistaakseni, jossain joskus oli tutkimus, että onnettomuus sattuu todella usein lähellä kotia... olisko ollut muutaman kilometrin säteellä kodista.

3 kertaa ollut juurikin tuon etäisyyden sisällä läheltä piti tilanne, jossa joka kerta kotilo on meinannut tuupata nokan eteeni, mutta onneksi ei näin käynyt vaan ovat viime hetkellä huomanneet minut.

Oliskohan nyt takana sellaiset 25tkm, joten ei tässä nyt mitään helvetinmoisia kilsoja ole ehtinyt kaartelemaan, mutta kesällä taas lisää. :orgmp:

RvN23 sanoi:
Sen verran taikauskoinen olen, että ei tälläiseen topikkiin saisi edes vastata, mutta...

Vielä ei ole kolahtanut, mutta muutaman kerran ollut liiankin lähellä.

Muistaakseni, jossain joskus oli tutkimus, että onnettomuus sattuu todella usein lähellä kotia... olisko ollut muutaman kilometrin säteellä kodista.

3 kertaa ollut juurikin tuon etäisyyden sisällä läheltä piti tilanne, jossa joka kerta kotilo on meinannut tuupata nokan eteeni, mutta onneksi ei näin käynyt vaan ovat viime hetkellä huomanneet minut.

Oliskohan nyt takana sellaiset 25tkm, joten ei tässä nyt mitään helvetinmoisia kilsoja ole ehtinyt kaartelemaan, mutta kesällä taas lisää. :orgmp:

Jos pelkäät jotakin tapahtuvaksi, se tapahtuu varmasti jossain vaiheessa. Mikäli et pelkää mitään, vaan ajattelet, että kaikki menee aina hyvin, niin mitään huonoa ei koskaan tapahdu. Itse noudatan tätä :)

7 kesää ajeltu, n.8000km per. Vielä ei ole tullut kaaduttua eikä toivottavasti tulekaan.

Radalla käynyt kaksi kertaa kylläkin enemmän kuin lähellä. Ensimmäisellä kerralla joku autonruoska oli ruikkinut öljyä ajolinjalle mutkaan, josta vedettiin sekunnin murto-osa kakspyöräsladissa ja melkein radalta ulos. Takana tulleet kaksi sälliä eivät olleet niin onnekkaita vaan molemmat kaatuivat. Toisella kerralla perässä roikkui vanha kilvetön R6 monta kierrosta ja ilmeisesti kuski turhautui kun ei päässyt ohi. Tuli sitten mutkaan ylikovaa sisältä ja leikkasi minun ajolinjaltani radalta ulos. Oman eturenkaan ja yammun takarenkaan väliin olisi ehkä hesarin sunnuntainumero mennyt juuri ja juuri.. :blink:

Ratatouhua kun tulee harrasteltua niin kai siellä ennemmin tai myöhemmin vahinko käy vaikka rauhassa koittaa ajella.. :sad3:

Zip sanoi:
Toisella kerralla perässä roikkui vanha kilvetön R6 monta kierrosta ja ilmeisesti kuski turhautui kun ei päässyt ohi. Tuli sitten mutkaan ylikovaa sisältä ja leikkasi minun ajolinjaltani radalta ulos. Oman eturenkaan ja yammun takarenkaan väliin olisi ehkä hesarin sunnuntainumero mennyt juuri ja juuri.. :blink:

Jos ei kilpailusta ollut kyse niin minä olisin laskenut jo ohi, (jos kerta huomasit että sielä joku roikkuu pitkään takarenkaassa kiinni) olisi varmaan kaadolta vältytty kun ei tarvitse ohittaa riskillä. Tietysti takanatulijakin olisi voinut käydä vaikka tauolla.
On hieman turhauttavaa jos joku hidastelee mutkissa edellä ja sitten suorilla tunarikin osaa vetää sinkki kireellä ettei siitä pääse kovin turvallisesti ohi

jyk4 sanoi:
Jos ei kilpailusta ollut kyse niin minä olisin laskenut jo ohi, (jos kerta huomasit että sielä joku roikkuu pitkään takarenkaassa kiinni) olisi varmaan kaadolta vältytty kun ei tarvitse ohittaa riskillä. Tietysti takanatulijakin olisi voinut käydä vaikka tauolla.
On hieman turhauttavaa jos joku hidastelee mutkissa edellä ja sitten suorilla tunarikin osaa vetää sinkki kireellä ettei siitä pääse kovin turvallisesti ohi

Itse en huomannut että on niin perseessä kiinni. Kaveri katseli radan sivusta ja kertoi että oli ollut perässä muutaman kierroksen. Seuraavassa setissä ajoin itse kyseisen pyörän takana ja melkolailla samaa vauhtia ajettiin. Eli en ollut hitaampi, jos sitä tarkoitit.

jyk4 sanoi:

Pääsääntöisesti sanoisin ettei radalla väistellä. Takaa tuleva katsoo itse paikan ohittamiseen ja on vastuussa ohituksesta. Jos ei kykene ohittamaan, niin voi itse käydä ottamassa varikon kautta paremman välin. Ihan turvallisuus juttu ettei siellä päästellä muita ohi. Ja joskus joku roikkuu takana ihan tarkoituksella katsomassa ajolinjoja tms. Mutta ei myöskään ole hyvä vetää suoria täysiä, jos on hidas mutkissa.

Streethawk sanoi:
Pääsääntöisesti sanoisin ettei radalla väistellä. Takaa tuleva katsoo itse paikan ohittamiseen ja on vastuussa ohituksesta. Jos ei kykene ohittamaan, niin voi itse käydä ottamassa varikon kautta paremman välin. Ihan turvallisuus juttu ettei siellä päästellä muita ohi. Ja joskus joku roikkuu takana ihan tarkoituksella katsomassa ajolinjoja tms. Mutta ei myöskään ole hyvä vetää suoria täysiä, jos on hidas mutkissa.

Siinäpä se pähkinänkuoressa tulikin.

intissä kotarilla keulin ympäri ja rossiradalla hyppyri pitkäks. Gixxerillä 13tkm ilman lippoja ja tää kaus lähti cebarilla 200metrii ja lasaretti kutsuu... :D ei ehkä ollu ekat ajot "uudella" pyörällä iha parraimmast päästä

Back