• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuinka monta ER-6 kuskia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlackCat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
kiitokset sefolle ja wekkulille kommenteista, pelottanut on välillä niin perhanasti tämä "letkuilu" ja välillä olen jo ajatellut että kaikki on vain kuvitelmaa korvien välissä, mutta nytpä kiristetään jousitusta ja kokeillaan mille ajaminen sitten tuntuu.

mulla on ER5:n mutta pakko kysyä kokeneimmiltä mitä tarkoittaa letku runko tai että että runko elää ajaessa onko se mahdollisesti sitä kun välillä ajaessa tuntuu että pyörän takaosa ei tiedä mihin etuosa on menossa  
confused_orig.gif
joskus on sellainen fiilis että pyörä on menossa sivuttain, no vaikea selittää, ehkä vaan takarengas osuu johonkin uraan tms..
Aikoinaan kun japanilaiset eivät osanneet tehdä runkoja niin tuntui että ne tehtiin kumipuusta, nykyisin harvassa pyörässä runko notkuu.
Enempi vaikuttaa renkaiden kunto: kuluneilla renkailla pyörä muuttuu uraherkäksi ja vaeltelee enempi muutenkin. Myös rengaspaineet vaikuttavat asiaan.
Monesti vaeltelun syy löytyy lopussa olevista takahaarukan puslista.
Mitä itte muistelen ER-5:sta niin ei se niin huonorunkoinen ollut, tosin etuhaarukka on aika heppoista tekoa.

ups, oli tossa kiitosviestiä kirjoittaessa jäänyt vaihtamatta omat tunnukset
smile_org.gif
no ei se niin vaarallista ole.
Takakumi on jo aikas kulunut ja menee heti keväällä vaihtoon, ei nyt raaski vaihtaa kun vasta meni edestä liukuputket vaihtoon kun vähän kokeilin sitä etuosan kestävyyttä ja aika herkästi noi putket tuntui taipuilevan, lähes ilman vauhtia ja väliä noin 1,5 m kokeilin aidan kestävyyttä. No aita kesti putket ei
biggrin.gif

mulla on ER5:n mutta pakko kysyä kokeneimmiltä mitä tarkoittaa letku runko tai että että runko elää ajaessa onko se mahdollisesti sitä kun välillä ajaessa tuntuu että pyörän takaosa ei tiedä mihin etuosa on menossa  
confused_orig.gif
joskus on sellainen fiilis että pyörä on menossa sivuttain, no vaikea selittää, ehkä vaan takarengas osuu johonkin uraan tms..
Tollasta kommenttia tulee enimmäkseen noilta 'wannabe-racereilta', jotka luulee olevansa isoja poikia. Takajousi kireemmälle, niin pienenee "notkumisen" tunne. Ei se runko juurikaan elä, vaan jousituksesta se johtuu. Etupään keulakulma elää kun takapää antaa liikaa myöten mutkassa olevissa kuopissa.
Mitenkä er takajousta kiristetään?

RTFM!!!! (s122.)
-eli sieltä työkalupussista löytyy avain, millä takajousen esijännitystä voi kiristää.

Itse olen nyt yhden kesän Ernestillä ajellut ja äärimmäisen tyytyväinen olen hankintaani.

Henkilökohtaisesti en ainakaan ole mitään järkkymistä isossa egossani huomannut, saati sitten libidossani vaikka mies olenkin.
smile_org.gif

Itse olen tälläinen kompakti 173 cm pitkä ja painoa jotain 75 kg:n luokkaa. Itselleni pärrä sopii mitoiltaan ja tehoiltaan omiin tarpeisiini.

Kävin tuossa elokuussa 1500 km:n viikonloppukierroksen toisella puolella Suomea, ja ei tolla pärrällä ainakaan muiden jalkoihin liikenteessä jää. Mukana oli vieläpä kolmet pehmeät laukut (sivulaukut + 1 takapenkillä mustekaloilla). Niin ja tosiaan nakupyörästä puhutaan.

Vakuutusmaksutkin tuossa kokoluokassa ja teho/paino-suhteessa ovat "inhimilliset".

Syksyisin terveisin,eräs ER-6n omistaja!Olen tässä vuosien varrella ajellut 250-650ccm pyörillä,mm.ER-5,CB500S,Sv650 jaDL-650.Eli jonkinmoinen kokemus kyseisen kokoluokan pyöristä.7300km on Erkin mittarissa,seuraavia huomioita matkan varrelta:
-Edullinen osto hinta
-Pieni kulutus
-Kaupungissa näppärä pyöriteltävä
-Pärjännyt vertailutesteissä hyvin
-Huollot helppo tehdä
Muutoksia on tullut tehtyä:
-Peilit vaihdettu
-Plexi eteen
-Tanko vaihdettu
-Vaimennin vaihdettu
Näiden muutoksien jälkeen en ole muuta kuin ajellut,ja ollut tyytyväinen kyseiseen peliin.
sport05.gif

+1
062802moto_prv.gif

Toistaiseksi tyytyväinen. Hyvä eka pyörä. Siriseekö muilla mittariston seutu @ 3000rpm ajaessa?

... mutta ainoa mikä mättää, on vaihteiston öljynkierto. Olen yleensä karsastanut jo puolittaisia kuivasumppuja, mutta joo...kasettirakenne ja helppo korjata ja uusia..sanotaan esitteissä. Se teki mulle selväksi miksi ei sitten kuitenkaan. Minä jos ostan uuden pyörän, niin sen pitää olla tekniikaltaan sellainen, ettei minun tarvi siihen enää elinaikanani kajota.
Mitä tuossa kuivasumppu- tai puolittaisessa kuivasumppurakenteessa mättää?
wink.gif

Hetken aikaa on nyt tullu kurvailtua kuutos-Errillä Hornetin jälkeen ja tuntuu kyllä hauskalle pelille. Tosi ketterä pyöritellä ja ihan hyvä ajaa suoremmallakin tiellä. Mopossa on vakiota matalampi / leveämpi tanko ja ajoasento on aika kompakti (kuskilla mittaa n.172cm). Kulkupuoli ei kovin räjähtävä ole, mutta kyllä tuolla tuntuu ihan tarpeeksi ehtivän. Ainoat mitkä itellä tökkii silmään / korvaan on etuvalo ja äänet (=äänettömyys) vakiona. Ääni ongelmaan hommasin toisen vakiovaimentimen jota pitäis pikkusen modistaa, valo on vielä kattelussa. Tosin äänettömyys on siinä hyvä ettei tarvii ihan joka pyrähdykseen laittaa tulppia korviin. Mopo vaikuttaa muutenkin ihan kivalle tuunattauskohteelle kun on siisti runko ja katteet jo vakoina, pikku sipaisu vaan maalia pintaan niin hyvä tulee.
wink.gif

Jos vaan tulee toimeen sen kanssa että ei oo ihan hirveesti löylyä koneessa ja että kyseessä on, kuulemma, "tyttöpyörä", niin voin minäkin suositella tämmöstä kuutos-Erriä sekä enemmän että vähemmän kokeneen motoristin ajopeliksi.

Vähäisellä kokemuksella muista pyöristä en uskalla hehkutella enkä haukkua ominaisuuksia liiemmin. Tyytyväinen olen ollut (noin 3000km alla / Er-6f 2006) ja kaksi koe-ajelun tehnyttä motoristiystävääni hämmästelivät moottorin hyvää vääntöä alakierroksilla, yleistä suorituskykyä sekä ajo-ominaisuuksia.

Jotain oleellisia miinuksia:
- peilit lähes käyttökelvottomia. Pitäisi ostaa jokin jatkepala.
- ei keskiseisontatukea
- mittaristön sirinä 3000rpm hujakoilla, kai helpostikin korjattavissa
- voisi olla vakaampi mutkissa (taitaa olla kuskin kuvittelema vika). Esim 600cc bandit tuntui vakaammalta kaarreajossa, tai sitten erkki on vaan ketterämpi ja herkempi.
- takarenkaan huggeri puuttuu vakiona, josta syystä takarengas linkoaa kaiken kostean moskan suoraan sähköboksiin, joka saattaa johtaa oikariin (koskee myös versystä.. Tästä postasin erikseen aiemmin). Skidmarxilta tilailinkin juuri tuohon osaa joka pitäisi asennella tänään.

ER-6n 06 on palvellut pari kautta siten kuin odotin. Ja kun aikoinaan hankin peilien varsiin jatkopalat, takanakin päälle huggerin ja keulaan tuulenhalkojaksi varttikoon sokkopleksin, perussetti alkaa olla kasassa. Mallin runkomurtumista on kirjoiteltu, mutta omassa mopossa runkoputkien hitsisaumat ovat pysyneet ehjinä. 22 tkm tyytyväisyyttä takana.

mulla on ER5:n mutta pakko kysyä kokeneimmiltä mitä tarkoittaa letku runko
Tollasta kommenttia tulee enimmäkseen noilta 'wannabe-racereilta', jotka luulee olevansa isoja poikia. Takajousi kireemmälle, niin pienenee "notkumisen" tunne. Ei se runko juurikaan elä, vaan jousituksesta se johtuu. Etupään keulakulma elää kun takapää antaa liikaa myöten mutkassa olevissa kuopissa.
bowdown.gif

Joo, eiköhän se huojunta yleensä tule sieltä renkaat-vaimentimet -suunnalta. Jos joku saa oikeasti tavutettua runkoa nykypyörissä niin että sen tuntee, niin nostan hattua..

Yleensä "rungon notkumisen" saa korjattua laittamalla kolme kiloa painetta renkaisiin..

Loput parannustoimet/säädöt sitten sinne vieteripuolelle.

... mutta ainoa mikä mättää, on vaihteiston öljynkierto. Olen yleensä karsastanut jo puolittaisia kuivasumppuja, mutta joo...kasettirakenne ja helppo korjata ja uusia..sanotaan esitteissä. Se teki mulle selväksi miksi ei sitten kuitenkaan. Minä jos ostan uuden pyörän, niin sen pitää olla tekniikaltaan sellainen, ettei minun tarvi siihen enää elinaikanani kajota.
wink.gif
Eihän toi er6 mikään kuivasumppu olekaan. Noissa "oikeissa kuivasumppu" moottoreissa, joissa on yhteinen öljy moottorilla ja vaihteistolla, on todellakin vaihteiston voitelu huonompaa kuin märkäsumpuissa. Tota er6, vertasin kait vähän virheellisesti, mutta kun tuli mieleen sen erikoinen vaihteisto, tai enemmänkin sen sijainti. Kasettirakenne jne. Joo. Enemmänhän teillä on kokemusta joilla on kyseinen pyörä. Olen sitä itsekin kyllä ajatellut mahdollisena seuraavana uutena ostettuna, mutta odottelen nyt ainakin sen aikaa, että löytyy muutamia reilusti yli sadan tuhannen ajettuja. En siis ostaakseni sellaista "paljon" ajettua, vaan siksi, että saisin varmuuden siitä että pyörässä ei ainakaan ole mitään vaihteisto-ongelmia. Vielä muutama vuosi kärvistellään tällä vanhalla, uskollisesti palvelleella vixenillä.

wink.gif
Eihän toi er6 mikään kuivasumppu olekaan. Noissa "oikeissa kuivasumppu" moottoreissa, joissa on yhteinen öljy moottorilla ja vaihteistolla, on todellakin vaihteiston voitelu huonompaa kuin märkäsumpuissa.
Tjaaa, eikös noissa ole useimissa öljyputki pumpulta vaihteistoon ja allas josta öljy valuu ulos kampikammioon.

Vaihteistothan ovat yleensä näitä räiskis-paiskis -synkronoituja, joissa koiranrenkaan tapit ottavat vastapuolen reikiin kiinni vauhdilla. Tapit sitten pyöristyvät, eivätkä pysy enää aukoissa, jolloin vaihde alkaa hyppiä pois päältä, mikä sitten vääntää siirtohaarukan ja esiin aletaan kaivaa lohkonhalkaisukirvestä..

Harvemmin kai nuo voitelun puutteeseen nääntyy?

confused_orig.gif
ER-5:n uutena omistajana ja uutena kuskina minäkin havaitsin tuon "letkuilun".
Samanlaisen kuin märällä, savisella tiellä ajaessa.
Renkaiden paineista puuttui ilmaa vähintään 1 kilo/rengas.
Ostin ensimmäisen pyöräni heinäkuun alussa, joten minulla ei vielä ajokokemusta kuin 700km. Nyt talvivarastoon laitettaessa pitää tarkistaa pysyykö ilma. Ensi keväästä seuraan tarkemmin jatkuuko letkuilu.

Pitkään tässä etsiskelinkin pyörää ja meinas välillä jopa pistää hermostuttaan, kun himoitsemani pyörät pääsivät livahtamaan hyppysistä. Liikaa jahkausta, kai se niin on.
nixweiss.gif

Mutta ens kesä startataan mustalla 07 f-mallilla
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif

Onko yhtään XL-kokoista (188 / 100 kg) ER6-kuskia? Sopiiko kyytiin vai katselenko mieluummiin ZR-7:skaa?

Back