• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuinka monta ER-6 kuskia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlackCat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuinka monta ER-6 n/f kuskia täältä mahtaa löytyä? Siis niitä jotka ajavat tyttöjen pyörällä jossa ei ole tehoa eikä vääntöä ja on muutenkin aika surkea pyörä.
No näinhän tuosta ER:stä aina todetaan jos joku rohkenee kysyä onko siitä mihinkään.

Ihme jengiä täällä kun ei viitti asialliseen kyssäriin vastailla
nixweiss.gif

Mahdollisen ironian taju ilmeisesti taas kerran hukassa meiltä monilta...
ghostface.gif

En ole er-6 kuski, mutta tuota pyörää jonkin verran kuolanneena olisin kyllä utelias kuulemaan omistajien mielipiteitä pyörästä - nyt kun niitä on jo sen verran kauan ollut olemassa että kokemuksia karttunut varmaan monenmoisesta ajosta.

Olenpa niillä omin silmin nähnyt poikienkin ajelevan, ja oikein sähäkästi vielä... onkohan jo kaikki keskikokoiset kustomitkin tyttöjen pyöriä kun niitäkin usein leideillä näkee (eikä vaan persjalkasilla jannuilla)
033102bebe_1_prv.gif

Ei täällä ketään käy mitään kirjoittelemassa. Täällä on hiljaista kuin huopatossutehtaalla...
confused_orig.gif

Kuinka monta ER-6 n/f kuskia täältä mahtaa löytyä? Siis niitä jotka ajavat tyttöjen pyörällä jossa ei ole tehoa eikä vääntöä ja on muutenkin aika surkea pyörä.
No näinhän tuosta ER:stä aina todetaan jos joku rohkenee kysyä onko siitä mihinkään.
Eihän se mikään tyttömopo ole. Ei ollenkaan. Olen itsekin ottanut sen yhtenä vaihtoehtona siihen kastiin millasen uuden pyörän ostan. Siinä on tehot ja kulutukset kohdallaan, mutta ainoa mikä mättää, on vaihteiston öljynkierto. Olen yleensä karsastanut jo puolittaisia kuivasumppuja, mutta joo...kasettirakenne ja helppo korjata ja uusia..sanotaan esitteissä. Se teki mulle selväksi miksi ei sitten kuitenkaan. Minä jos ostan uuden pyörän, niin sen pitää olla tekniikaltaan sellainen, ettei minun tarvi siihen enää elinaikanani kajota. Mä olenkin jo vanha käpy
biggrin.gif
Itse tossa pyörässä tuskin mitään vikaa tulee olemaan. Sen näkee seuraavat ja sitä seuraavat omistajat
tounge.gif

20000 ernolla takana ja edelleen olen tyytyväinen, tulipa käytyä sillä kesällä assenissa asti. Mitään vikaa ei ole ollut.

Olen yleensä karsastanut jo puolittaisia kuivasumppuja, mutta joo..
Ihmettelin ittekin tuota mainostettua puolikuivasumppua, eihän siellä mitään öljytankkeja ole vai onko kyse siitä että öljyä ruiskitaan vaihteiston rattaille tms. Pitänee selvittää tuo asia.
Oli muuten öljynvaihto pikkaisen helpompi kuin kuivasumppu koneeseen.

Vaimolla ER-6f, ja tykännyt on. Itsekin olen sillä ajellut, ja täytyy todeta, ettei se mikään "tyttöpyörä" ainoastaan ole ! Hinta/laatusuhde on kohdillaan, ja kyllä se kuljettaa kelvollisesti tälläistä 82kg jössiäkin...eikä hävetä yhtään !

En ole er-6 kuski, mutta tuota pyörää jonkin verran kuolanneena olisin kyllä utelias kuulemaan omistajien mielipiteitä pyörästä - nyt kun niitä on jo sen verran kauan ollut olemassa että kokemuksia karttunut varmaan monenmoisesta ajosta.
Tän kesän ER-6f:llä olen ajellut, takana reilut 9000km. Saksassakin tuli käytyä ja kausihan jatkuu vielä. Minusta se on ollut ihan hyvä pyörä. Kaiketi sitä pidetään "tyttöjen" mopona niinkuin kaikkia pienempiä.
confused_orig.gif
Jos nyt jotain haluaa etsiä niin ehkä se runko on hieman "letku" ja vääntöä kaipaisi enemmän, mutta hyvin se kulkee kun vaan käskee.
sport05.gif

Reilu 24tkm ER-6f:llä takana. ('06 abs-malli). Hyvin on palvellut, ei isompaa valittamista. Käyty on Norjassa asti kakspäällä laukkusetin kera, kelpaa sellaiseenkin touhuun (3600 kilsaa, 2 viikkoa).

Hyviä puolia:
- kevyt ja ketterä käsitellä, mutkateillä oikein hauska
smile_org.gif

- mukava moottori, jaksaa vääntää alhaaltakin ihan kohtuullisesti
- lisähilppeitä tarjolla riittävästi
- pieni kulutus (4.5l/100km), huollot järkihintaisia
- f-malli menee pitkällä matkalla ja motarillakin ihan mukavasti, sopii reissaamiseenkin
- suht matala istuinkorkeus
- abs toimii hyvin

Vähemmän hyviä:
- kova penkki
- tärinät ja räminät (noo, sehän nyt on kakspyttysen ominaisuus eikä vika)
- jousituksessa ei juuri säätöjä, kuormattuna takapää pohjaa helposti
- jarrut aika vaisut
- isokokoiselle kuskille varmaan vähän ahdas, itse olen 180cm/80kg ja ehkä siinä ylärajoilla mukavuuden osalta

Muita kokemuksia:
- Jos ajaa yksin, ennemmin sivulaukut kuin takaboksi, muuten riepottelee liikaa
- 2-päällä takaboksikin ok
- Airhawkin istuintyynyt hyvä idea (Louis myy)
- SW-Motechin laukkusetit toimivat hyvin, tosin niitä Bags-Connectionin halpoja pehmeitä sivulaukkuja "Travelsoftbag" kannattaa välttää
veryangry.gif

Oiskohan tuossa nyt aluksi sopivasti
smile_org.gif

6400km mittarissa joista ite ajanut noin puolet. Tykkään käydä huvittelemassa pikkuteillä, mitä mutkaisempaa sen kivempaa kunhan ei ole kovin pomppuista tietä. Keula toimii suht. hyvin mutta takapään iskari aivan onneton. Takaiskari ei niele pattia oikeen mitenkään vaan hyppäyttää perää, säätöjähän siinä ei ole.

Moottori tosi kiva ajaa mutta ne tärinät kyllä häiritsee Bemarilla normaalisti cruisailevaa. Penkki puuduttaa takaliston parissa tunnissa eikä peilestä nää selvää kuvaa oikein millään kierroksilla (kaatumatattihan jo katkesi tärinästä). Ei niistä muutenkaan nää kuin hartiat ovat näet reilusti kapeammalla kuin esim. tuossa BMW:ssä.

Ruiskun ohjaus toimii hienosti eikä kone stumppaa helposti. Huollot luulisi olevan helppoja tehdä. Öljyn ja suodattimen juuri vaihdoin, helppoa kuin mikä. Kerrankin öljyproppu hyvässä paikassa.

täällä löytyypi yks tyttö(vanha haahka) joka ajeleepi surkeaakin surkeammalla tyttöjen pyörällä.
wink.gif

eli ajelen toll er-6n kawalla...oon tykänny kovasti....

*hinta/laatusuhe kohillaan
*meikäläisen menoon ihan riittävän vauhdikas
*kivan ketterä
*jarrut hyvinki napakat
*söpön siro ja matala
*kulta on pien ruokanen(toisin ku emäntänsä)
*kauniit muodot(paitsi perä)

-tykkää olla kauhiasti kyljellään...(ei ilmeisesti ominaisvika...taitaa johtua enemminki kuljettajasta)
-välillä semmonen olo ku ajais skootterilla...johtuu ilmeisestikki tangosta+pystyasennosta..
-potpottaa hassusti jos vähänki liian iso vaihe pienillä nopeuksilla.(mitäs pidän liian isoa vaihetta pienillä nopeuksilla=välillä vahingossa jää)

Itsellä ollut ER-6F huhtikuusta 2007 lähtien. Ihan mukava peli näin aloittelijalle (ajoin kortin 2006). Kilometrejä takana 6000 tältä kesältä. Mutkateillä erkki on mukava ajaa, mutta kovassa vauhdissa ja tuulessa "tarttuu" liian helposti tuuleen ja ohjaaminen vaikeutuu.

Loistava pyörä sekä naisille, että miehille. Ja myös erinomainen valinta lyhyille kuskeille (itse 161 cm ja lyhytjalkainen).
sport05.gif

mulla on ER5:n mutta pakko kysyä kokeneimmiltä mitä tarkoittaa letku runko tai että että runko elää ajaessa onko se mahdollisesti sitä kun välillä ajaessa tuntuu että pyörän takaosa ei tiedä mihin etuosa on menossa
confused_orig.gif
joskus on sellainen fiilis että pyörä on menossa sivuttain, no vaikea selittää, ehkä vaan takarengas osuu johonkin uraan tms..

Er-6 viat:
- 650ccm -> suomalaisten kuutiouskovaisten mukaan mopo, vaikka jättää mutkateillä tonniset taakse
- tyttöpyörä, eli leimautunut aloittelijoiden pyöräksi. (Kuka juoksee Cooperin testin maiharit jalassa?)
- kortti lähtee, vaikkei ole kuin 72hv
- ruokahalu kasvaa syödessä, eli aina tulee vastaan se ”tahtoo kovempaa ja nopeammin”

Er-6 hyvät puolet:
+ mopoilu on hauskaa ja halpaa
+ yksinkertainen on kaunista
+ kiva kattoo peileistä kun isommat pyörät jää

Vastaanpa itse itselelni ER-6n:stä reilun 1000 km kokemuksella
+ kevyt, ainakin minulle riittävän tehokas, hyvät jarrut, helppohuoltoinen, vähäruokainen.
- kova takajousitus, surkeat peilit, aina sataa kun ER:llä on tien päällä (ei luultavasti pyörän vika) alkuperäisasennus renkaat voisivat olla paremmat.

mulla on ER5:n mutta pakko kysyä kokeneimmiltä mitä tarkoittaa letku runko tai että että runko elää ajaessa onko se mahdollisesti sitä kun välillä ajaessa tuntuu että pyörän takaosa ei tiedä mihin etuosa on menossa
confused_orig.gif
joskus on sellainen fiilis että pyörä on menossa sivuttain, no vaikea selittää, ehkä vaan takarengas osuu johonkin uraan tms..
Letku runko = kumirunko = notkuva runko, lempinimiä on asialle monta. Kuvailit aika hyvin miltä se tuntuu. Aivankuin takapyörä luistelisi hieman sivuttain tai ajolinjaa ei pysty pitämään tarkasti. Kaikenkaikkiaan ilmiö joka ainakin minua jotenkin pelottaa, tulee sellainen olo että onkohan takarengas puhki tai akseli löysällä tms.

t. S

confused_orig.gif
Tollasta kommenttia tulee enimmäkseen noilta 'wannabe-racereilta', jotka luulee olevansa isoja poikia. Takajousi kireemmälle, niin pienenee "notkumisen" tunne. Ei se runko juurikaan elä, vaan jousituksesta se johtuu. Etupään keulakulma elää kun takapää antaa liikaa myöten mutkassa olevissa kuopissa.

Back