• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuinka moni käyttää pitkiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kjj59
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt 3kk. pitkät ollut päivällä(kin) vakikäytössä . Kertaakaan autoilija ei ole aiheuttanut tykytyksiä sen jälkeen . Sitä ennen lyhyillä ajaessa ties kuinka monta kertaa . Tuskin sattumaa ja jos sillä tuntus pysyvän ehjänä , niin aivan varmasti käytän pitkiä . Elikkä vähältä piti juttujen takia aloin pitkiä käyttää .

Valojen kirkkaudessa on suuria eroja. Vastaan tulee usein huonosti näkyviä pyöriä,joiden valot ovat jostakin syystä onnettomat. Luultavasti polttimoiden/umpioiden tarkastus / vaihto auttaisi lisäämään turvallisuutta valoja oikein käyttämälläkin.

Normaalisti eli lyhyillä valoilla päivällä.

Jääpähän ne pitkät sitten sitä varten jos tarvitsee vilkutella varoittaakseen hirvistä, ohitusmerkiksi edelläajavalle yms yms

Pitkät ja pitkät, niinsun näinsun...
lookaround_orig.gif

Toisinaan ihan jees, mutta kun ei kotilosta havaitse kunnolla missä se rätkä pärrää, tuleeko kolmen metrin, kolmenkymmenen metrin vai kolmen sadan metrin päässä!

Ja käytääkää kohdatessanne toisen ajoneuvon, oli se sitten vaikka hevosvetoinen, niitä lyhkäisiä ajovaloja. Viikonloppuna Kuutostietä huristellessamme tuli hämmästyttävän monta (neljä) rätkää vastaan hämärässä pitkät ajovalot silmiin sohlottaen. Eikä ollut kivaa. Ei. Sen jälkeen ei olisi nähnyt mitään täysperää pienempää tientuketta.

Tietysti hävettää tässä julkisesti se, että olin liikkeellä kotilolla, hyi ja yök, voitte nyt pilkata ja ivata onnetonta sitten. Auh.

Autokoulussa on jo iät ajat opetettu, et jos ajoneuvo tulee pitkät päällä vastaan katso oikean reunan reunaviivaa äläkä hemmetissä tuijota niitä ajovaloja. Helpottaa niin päivällä kuin yölläkin ajamista... Itse pitkillä ja vaihdan kohdatessa lyhyet, ovat kuulemma seksikkäämmät
wink.gif

Vanhassa pidin päivällä pitkiä. Kaiketi siinä oli niin huonot valot et usein vastaantulevat lähti ohitteleen toisiaan ku ei ilmeisesti huomannut mua ku ajelin lyhyillä. Sit hokasin alkaa ajeleen pitkillä niin senjälkeen vastaantulevat pysyi omalla kaistallaan. Nykyisessä pyörässä on ilmeisesti niin hyvä valo et lyhyillä oon pärjännyt.

Hornetin valohan on surkea oli sitte lyhyet tai pitkät kyseessä! Itse olen nyt loppukauden pitänyt pitkää kokoajan päällä (paitsi pimeällä kohdatessa) mutta en ole tietääkseni vastaavaa hyötyä sillä saavuttanut? Samanlailla kotiloita tyrkkää eteen aina välillä!
nixweiss.gif

Kyllä nykyaikaisilla valoilla varustettu pyörä näkyy valojen puolesta lyhyilläkin.
Mutta välillä tulee jotain ennen mun syntymää valmistettuja pyöriä joissa näkee vasta 50m päässä että on siinä valot sittenkin, niille voisi suositella niitä pitkiä jatkuvastikkin kun ei varmaan tulis liikaa valoa sillonkaan.

Ärsyttää kyllä kun tulee monesti pitkiä letkoja pitkät päällä ja viitti sitten valojakaan niille vilkutella kun eipä se mitään auta.

Itselläni ainakin pyörässä kirkkaat ja leveät valot (2valoa palaa myös lyhyillä) joten ei tarvitse käyttää pitkiä, eikä ole koskaan ollut ongelmia myöskään erottumisessa liikenteessä.

Ymmärrän kyllä pitkien käytön jos valot ovat heikommat, esim. vanhemmissa pyörissä. Niitä tulee vastaan tämän tästä eikä mua ainakaan häiritse.

Aikoinaan TZR:llä ajaessa pitkiä tuli pidettyä sadekelillä päällä. Tuollanen pikkupyörä kun katosi aika äkkiä. Ja valotkin kun oli varsin onnettomat tuikut niin nuo ei ketään häikässy. Ja melkeinpä vois nykyiselläkin pyörällä sateella pitkiä pitää varmuuden vuoksi. Sen verran alas kuitenkin on suunnattuna että tuskin ketään häikäsee. Mutta turvaliivit sitä varten päällä että voitais näkyä muillekkin kuin perässä ajajille tuolla tienpäällä.

Back