• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuinka moni ajaa ilman kaskoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wekkuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kuinka moni ajaa ilman kaskoa? -

• Kasko on kyllä

Ääniä: 2 66,7%
  • Pyörässäni on osakasko tms välimalli

Ääniä: 0 0,0%
  • Ei ole kaskoja. Lompsaa kaivetaan jos jotain käy

Ääniä: 1 33,3%

• Ääniä yhteensä
    3
Pelkkä liikenne, pyörä niin vanha ettei kannata kaskoa ottaa. Jos sen lippaan niin täystuhokaan ei maksa kauana kaskon vuosihintaa..

Siihen saakka ajoin pelkällä liikennevakuutuksella, kunnes joku m----ku yritti pölliä pyörän. Siitä asti ollu osakasko.

Täyskasko löytyy. Ei
033102ass_1_prv.gif
kestä maksaa kallista pyörää, jos tulee totaalituho
crazy.gif
.

Täyskaskon ja osakaskon hintaero on noin 150, kun kasko on päällä sen 5kk. Eli aivan sama maksaa, vaikka pyörän arvo on mitä on...

Ehkä vähän ohi aiheen, mutta tietääkö kukaan antavatko vakuutusyhtiöt kaskoa pelkästään ajokaudelle?
Mitä sitä täyskaskoa maksaa talvella kun pyörä seisoo tallissa.

Ei koskaan ole ollut osakaskoa kummempaa. Niin kallista pyörää tuskin ikään ostankaan että tulisi täyskaskoa ajatelleeksi.

20 ke:n mopolla ei ilman kaskoa ajella. Ainakaan minä.  
crazy.gif
Helposti ajellaan, ja radallakin. Hinta tosin taitaa omassa pyörässä jäädä tonnin pari tuosta tavoitearvosta. Täystuhosta koituisi maksimissaan noin 7-8 tonnin kulut (uusi ylivuotinen, veroton pyörä jenkeistä), eli tuolle pääomalle saa kyllä erittäin korkean koron jos ei työkseen kolaroi ja jos olettaa, että keskimääräisen mällin hinta on pienempi kuin verovapaan, uuden pyörän hinta.
Muutenkin vakuutukset ovat kuin hedelmäpelit: niissä häviää aina pitkällä aikavälillä ja juuri noilla häviöillä elää joka kylässä useampi kivitalo ja pieni armeija arkistorottia ja juristeja.
Vetomies on (taas) asian ytimessä.

Tätä minä tässä vähän haen. Moni vakuuttaa pyöränsä tottumuksesta ja siksi kun niin on vain tapana tehdä pysähtymättä kyseenalaistamaan koko vakuuttamisen järkevyyttä ja filosofiaa. Se on ihan eri asia vakuuttaa jotain itselle välttämätöntä (kuten terveys tai asunto) kuin harrasteleluja.

Itse aikanaan ihmettelin kovasti kuljetusyritystä joka kaskovakuutti kaikki 50 autoaan. Ihmettelin että mikä h-vetin järki siinä on, eikö olisi halvempaa maksella vain vahingoista? Vai väittääkö joku, että vakuutusyhtiö maksoi ko. firmalle korjauksista enemmän rahaa kuin sai vakuutusmaksuina (eli teki tappiota)? Noh, ne taisi olla leasingvehkeitä ja ei ollut vaihtoehtoja...

Ei ne vakuutusyhtiöt mitään hyväntekijöitä ole. Niiden on tarkoitus tehdä voittoa.

Toistaseks mennään täyskaskolla kun on rahotusyhtiön pyörä vielä. Sitten kun muuttuu kesäkuussa omaksi niin sitten otetaan vaan se varkaus, palo ja hirvi. Vanhassa pyörässä oli kolme vuotta pelkkä liikenenvakuutus.

Ihan hirvittää tuo mun pyörän kaskon osuus! Lähemmas 600 vuoteen!

Hiinä ja Hiinä, Jos tärvää vanhan Bemunsa, vaikkapa omasta syystään, tai Vandaali tärvelee,maksaa yleensä aika paljon. Omavastuusta ei niin paljoa kulua hetkellisesti. Toki jos ajattelee maksuja vuosien mittaan voi tuntua kalliiltakin. Mun tärviön maksajaa ei ikinä kai saa selville, mut omavastuu ei riitä edes, katteen lasin uusimiseen,  katteiden maalaukseen, katteiden pikkuosien vaihtoon, ajovaloumpion, sivulaukun lukitusmekanismin uusimiseen, puhumattakaan, kuljetus kustannuksista, jne. Kyse oli vaan kaadosta, ilkivaltaisesti, minun omassa pihassa! Kyse oli vaan BMW R1100RS vm. 1996 vaurioista! Kannattaa mikä kannattaa! Mulle jäi vastattavaksi vain "omavastuu". Ei ollut suuri euroissakaan! BMW korjaamon ja maalarin lasku hipoi jo lunastusta!

Kaskohan on tavallaan vedonlyöntiä. Sitä jos makselee sen 500 ekua vuodessa vaikka viiden vuoden ajan, niin täytyy ajatella, että millä todennäköisyydellä itse kolaroi vekottimeen sen 2500 ekun rempan. Jos on kovin itsevarma ja varovainen, niin eihän sillä kaskolla hirmuisesti tee mutta sitten jos on vähän soraa tiellä tai hiekkaa ja vähän luistaa, niin taitaa tollaseen kyykkyyn katteet ja bensatankit kuitenkin maksaa jotain x euroa yhteensä.

Tosin, jos jotain laitettavaa tulee, eihän sitä tarttee edes liikkeeseen viedä. Tolla 2500 ekulla saa aika paljon jos osia ja kun itse on jonkin verran kyvykäs osia vaihtamaan ja rakentelemaan, niin siinä sitten tekee jo aika ison rempan.

Hyvin on ninja kulkenut etiäpäin ilman mitään kaskoja. 500 euroo isokaskosta ois ollu vähän liikaa reilun kolmen tonnin pyörästä..

Hiinä ja Hiinä, Jos tärvää vanhan Bemunsa, vaikkapa omasta syystään, tai Vandaali tärvelee,maksaa yleensä aika paljon. Omavastuusta ei niin paljoa kulua hetkellisesti. Toki jos ajattelee maksuja vuosien mittaan voi tuntua kalliiltakin. Mun tärviön maksajaa ei ikinä kai saa selville, mut omavastuu ei riitä edes, katteen lasin uusimiseen,  katteiden maalaukseen, katteiden pikkuosien vaihtoon, ajovaloumpion, sivulaukun lukitusmekanismin uusimiseen, puhumattakaan, kuljetus kustannuksista, jne. Kyse oli vaan kaadosta, ilkivaltaisesti, minun omassa pihassa! Kyse oli vaan BMW R1100RS vm. 1996 vaurioista! Kannattaa mikä kannattaa! Mulle jäi vastattavaksi vain "omavastuu". Ei ollut suuri euroissakaan! BMW korjaamon ja maalarin lasku hipoi jo lunastusta!
Laskeppas huviksesi millaisissa hinnoissa liikkuu pitkässä juoksussa seuraavat skenariot omalla kohdallasi:

1. Maksella niitä vakuutusmaksuja joka siunaaman vuosi ja vahingon sattuessa omavastuut (ota huomioon myös bonusten tippumiset kun jotain käy)

2. Vahingon sattuessa ottaa kulutusluotto tai lainaa pankista, korjata vahingot/ostaa uusi ja maksella sitä lainaa muutamia vuosia.

Ja sitten otat vielä huomioon, että kakkonen ei lunastukseen johtaen suurimmalla osalla välttämättä realisoidu koskaan. Itse en ole yhdestäkään täyskaskosta saanut koskaan mitään, ja kaikissa autoissani ja pyörissäni olen maksanut aika hulppeita summia kaikkinensa. Paljon enemmän kuin yhdenkään ajoneuvoni arvo on ollut kertaakaan parhaimmillaan.

Lisäksi vahingon sattuessa ja omasta pussista maksaessa väitän että korjaukset tulee hoidettua aivan yhtä hyvin ja halvemmalla kuin vakuutusyhtiön maksaessa (pahimmassa skenariossa vetomiehen esittämällä mallilla).

2007 sain reilut 29000€ euroa, kun lunastivat turbo KS:n.
Megamoton korjaus maksoi yli 10t. Meni runko ym vaihtoon. Omavastuu sairaat 4500€.
2008 En tainnut mällätä mitää.
2009 meni HP2 Sportista hiilarikatteita ja kilkkeitä uusiksi, kun auto ajoi perään... ei maksanut mulle mitään, mutta lasku oli yli 10t
2010 Mälläsin Sportin mutkan jälkeen olleeseen hiekkaan. Lasku yli 10t ja omavastuu 10% - jotain 1160€, jos muistan oikein€

Neljän viime vuoden aikana hyötynyt kaskosta about 45 000€. Mun mielestä vielä kannattavaa.
tounge.gif

Mä maksan täyskaskosta nykytaksoilla 20 vuoden aikana 3000e. Minusta tuntuu, että tuolla summalla ei mp:tä paljoa vielä korjata mällin jälkeen.  
nixweiss.gif
Kaiken lisäksi osakasko on vuodessa vain n. 60e halvempi.

Kun pyörä vaihtui bemarin GS:ään, kasko vaihtui osakaskoon, ja huollot aloin tekemään itse. Ajokilometrejä tulee vuodessa alle 10 tkm, ja pyörä on käynyt kävelyvauhdista kyljellään kymmenisen kertaa ilman suurempia vaurioita. Kaskossa ei muistaakseni huimaa säästöä tullut, oisko ollut pari sataa - jotain kuitenkin.

Aiemman pyörän kolarikorjaus maksoi reilu 5k€, mutta onneksi sitä ei tarvinnut maksaa omasta pussista, vain välillisesti omaa kaskoa käyttäen.

Tässä on tietysti monta monessa: minkälainen pyörä, miten ajaa, osaako/haluaako tarpeen tullen korjata itse, onko tiloja jne.

Ei ole edes kallis pyörä, mutta kaskosta tuli niin hyvä tarjous, että ei ollut järkeä osakaskoa miettiä. Parisataa vuodessa kaskosta, lippojen korjaaminen maksaa minimissään sen 1000 euroa, joten viiden vuoden välein pitäisi kevyesti kopsatuttaa. Sanoisin, että kannattaa, erityisesti jos ikinä tulee oikeasti isompaa remonttia. Siinä vaiheessa kyllä pyörä on toissijainen asia, oma henki alkaa olla höllässä jos kovasti kopsahtaa.

Uuden ABS-jarrullisen pyörän myötä olen jättänyt kaskon pois, vaikka sinänsä pyörä onkin lähes viisinumeroisen summan arvoinen. Puuta koputtaen voin todeta, etten neljän ajokauden aikana ole käynyt nurin kuin etujarrun avulla. Ajan mielestäni varsin rauhallisesti, ja nyt kun voi jarruttella huolettomammin kunnes pyörän (eikä kuljettajan) rajat tulevat vastaan, olen varovaisen luottavainen, että pyörä ei tule käymään vaakatasossa niin pahasti, että kaskoa tarvittaisiin. Aina tietysti voi väsyneenä leipoa pyörää paikaltaan kumoon, mutta vahingot tuskin ovat massiivisia. Kokokatetulla pyörällä sekin voi tietysti olla lompakolle suht fataalia.

Vaihdoin osakaskon täyskaskoon ajokauden ajaksi, syksyllä pudotan sen taas pois, ehkä jopa sen osakaskonkin

Osakaskolla jo kaksi vuosikymmentä. Toistaiseksi ei ole tarvinnut turvautua kuin kahdesti johonkin apuun jossain jossa kasko olisi auttanut. Toisen kerran korjailin moottorinposkia ym. itse ja toinen olisi jäänyt kuitenkin alle omavastuun.

Lisäksi olen nähnyt riittävästi niitä caseja joissa 5 v. vanha pyörä on laitettu tai olisi omistajan mielestä pitänyt laittaa pienen lipan jälkeen uutta vastaavaan kuntoon "kun kerran vakuutusyhtiö maksaa". EN halua osallistua sen leikin kustannuksiin maksajan ominaisuudessa.

Osakaskosta sen verran, että siihen usein liittyy autopalveluvakuutus joka korvaa hinauskustannukset matkan katketessa.

Back