• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

KTM 950 / 990

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Däämn. 3pv ja 700km takana. Ja eka tonnin huolto on vasta kahden viikon päässä. Emmää ajatellu että näin paljo pitää ajella... tulee pakollinen tauko kohta.
tounge.gif
Käy liikkeessä ja kiroa kilometrien kertymisen vauhtia. Kysy, että jos vaihtaisi öljyt ja suodattimet itse, tuleeko leima kirjaan? Säästätkin huoltokuluissa huomattavan summan ja saat sen leiman kirjaan.

Däämn. 3pv ja 700km takana. Ja eka tonnin huolto on vasta kahden viikon päässä. Emmää ajatellu että näin paljo pitää ajella... tulee pakollinen tauko kohta.
tounge.gif
Käy liikkeessä ja kiroa kilometrien kertymisen vauhtia. Kysy, että jos vaihtaisi öljyt ja suodattimet itse, tuleeko leima kirjaan? Säästätkin huoltokuluissa huomattavan summan ja saat sen leiman kirjaan.
No enköhän miä nyt jaksa odotella. Tonni meni rikki tänään, mutta ei se silti ens viikon alkuun mennessä tuhattaviittäsataa ylitä. Tuskin se takuu siitä raukeaa...
smile_org.gif

No enköhän miä nyt jaksa odotella. Tonni meni rikki tänään, mutta ei se silti ens viikon alkuun mennessä tuhattaviittäsataa ylitä. Tuskin se takuu siitä raukeaa...
smile_org.gif
Kysyin tota juuri liikkeestä kun mulla on yli 1100km jo mittarissa. Ei vaikuta kuulemma takuuseen vaikka ajaa reilusti ylikin, tosin suositteli ettei ajaisi yli 1500km koska näistä puimureista irtoaa ensimmäisen 1000km aikana kiitettävä määrä paskaa öljyn sekaan. Onneksi sai perjantaiksi huoltoon ajan
smile_org.gif

smile_org.gif
Kysyin tota juuri liikkeestä kun mulla on yli 1100km jo mittarissa. Ei vaikuta kuulemma takuuseen vaikka ajaa reilusti ylikin, tosin suositteli ettei ajaisi yli 1500km koska näistä puimureista irtoaa ensimmäisen 1000km aikana kiitettävä määrä paskaa öljyn sekaan. Onneksi sai perjantaiksi huoltoon ajan  
smile_org.gif
Juu näihä se on. Olen ymmärtänyt että eka huolto vois yleensäkin mp-myllyissä olla paljon aiemminkin kuin tonnin kohdalla, eniten schaisseehan sieltä lähtee heti aluksi. Mut ei kai toi nyt niin millintarkkaa. Arvioisin että mulla on ens maanantaina kun vien huoltoon ehkä 1200-1300km mittarissa.

Onko kellään 990 Supermoto R:ää ajossa? Mitäs mieltä porukka on niistä eroista vs. perusmallin Supermotoon? Vanteet ovat ainakin erilaiset ja ilmeisesti R:n takovanteet ovat kevyemmät. Alustassa näyttäisi olevan ainakin eroja joustomatkojen suhteen ja keulakulma erilainen. Onko jousituskomponentit samantasoiset (eroja tyyliin karvalakki-Öhlins vs. TTX)? Toki niiden erojen merkitys tälläiselle perusjampalle lienee olematon
tounge.gif
Onko molemmissa samat radiaalijarrut?

Mustana perusmallikin näyttäisi ihan hienolta mutta R:ssä on kyllä paaaaaljon hienommat värit ja vanteet  
inlove.gif

ktm990sm.jpg

990+smr+3.jpg

^Ittellä oli n. viikko väliä kun ajelin ensin ärrää ja sitten karvalakkimallia jonka ostin. Ja en kyllä ajossa huomannut oikeastaan mitään eroa. Tosin väliä oli se viikko ja perseeni on puinen, eikä ajo mitään ratatasoa ollu.

Vanteet, jouset ja jarrut tuossa ärrässä pitäis olla hitusen vielä paremmat. Ja ulkonäöltäänhän se on aika vinkee. Mutta tankki on pienempi, mikä mulle oli huomattava handikäppi kun meinaan vähän reissata. Perusmallissa valo syttyy välillä 220-250km, eli siitä laskien (19l vs 15l) ärrässä jäädään 160-190km välille kun valo syttyy.

Ja kuitenkaan noi perusmallin vanteet, jousitukset ja jarrut eivät ole mitään heikkotasoista rojua, nekin laadukasta marchesiniä, wptä ja brembon radiaalia. Ja arkiseen ajoon ml. soratiesiirtymät soveliaampi rengastus on perusmallissa. Näinollen päädyin ostamaan perusmallin, 1500e ei mielestäni ollut perusteltu hintaero ärrä-mallista joka arkikäytössä on mun käytöllä huonompi.

Mutta ymmärrän kyllä jos joku ärrän haluaa. Sikamakeahan se on, vaikka epäkäytännöllisempi kuin perusmalli. Vauhdikkaassa rata-ajossa varmasti eroja alkaisi tuntua.

Mustaa voi olla vaikea saada, eivät kuulemma tee sitä tänä vuonna, ja jouduin tyytymään oranssiin. Vaan kysäseppäs jostain mitä maksaisi varaosana mustat muovit pyörään, ja vaihtais itte värin...
smile_org.gif

Tuota tankki asiaa meinasin jo spekuloida aiemmassa viestissä. R-mallissa melko pieni tilavuus vs. kulutus. Toisaalta jaksaako vetää pitkiä siivuja yhtäsoittoa, toisaalta taas ei tartteis mutkapätkä/arki/työmatka-ajossa olla jatkuvasti tankkaamassa. Käyköhän tuo isompi tankki R-malliin? Toisaalta perusmallia voi laitella noilla powerpartseilla, varmaan aika powerhintaan
crazy.gif
biggrin.gif
Ja lopulta tulee kalliimmaksi kuin R-malli
tounge.gif

Veikkaan että varaosana tuon tankin hinta on tonnin luokkaa? Mutta muista muoveista olen huhuja kuullut, että ainakaan kotarin enskoihin nuo eivät hirveitä maksaisi... mutta arvailuahan tämä vaan.

Periaatteessa paperilla se toimintasäde 160-190 kilsaa ei niin pahalta tunnu, mutta kokemuksesta voin sanoa, että matkanteko on aivan /C:stä kun pitää tuntemattomalla tienpätkällä jo sadan kilometrin jälkeen alkaa tähtäilemään huoltoasemaa. "V...u, kyllä sen ihan kohta tässä piti olla" -fiilikset ovat todella hauskoja tunnelmannostattajia kun valo hehkuu... kokemuksesta tiedän.
biggrin.gif

Tuolla kotarilla kun vielä on soveliaampaa vetää just niitä pikkuteitä, missä asemat ei välttämättä ole just siinä missä v. 1989 gt-kartta sanoo. Helpompaa olisi motarin varrella, mutta siellä taas ei muista syistä ole reissaaminen kivaa. Eli käytännössä on tankattava varmuuden vuoksi aina kun asema näkyy, pahimmillaan voi tarkoittaa sitä että pysähtelet 50km välein täyttämään tankkia. Ei huva.

Tähän nyt sitten tietysti gps-wingikuskien kommentteja odotellaan, miten kyyyylllä mun matkatietokoneeseen on ohjelmoitu pomminvarmasti kaikki avoinna olevat tankkauspisteet kapkaupungin ja novaja zemljan väliltä...
baaa.gif

Tosiaan itse "köröttelen" vanhemmalla R:llä. Sillä 14.5 litran tankilla ei kovin pitkiä siivuja kyllä vetele, tuleepahan säännöllisesti pidettyä röökitaukoja  
biggrin.gif

Viimekesänä tuli hieman noita touring ominaisuuksia testattua Vihti-Nuorgam välillä. Itsellä on kotarin pehmeät laukut joihin pakkasin varmuudeksi 5 litran jerryt molempiin. ( onneksi ) Pidentää toimintasädettä kummasti  
sport05.gif

Itse silloin kanssa mietin saisko normi sm:n isomman tankin sovitettua tuohon omaan peliin? mutta soveltamista olisi tarvinnut aivan liikaa ja muistaakseni tankin hinta oli hirmuinen.. Mutta eipä näitä vehkeitä pitkille siivuille ole tarkoitettu joten se lähes päivittäinen käynti kylän tebarilla hyväksyttäneen..

nyt joku viisas antaa sitten ihan askel askeleelta slostuksen kuinka vaihdan 16 piikkisen rattaan eteen... ikinä oo meinaa moista tehny, siis muuhun kuin mopoon.

muovikoppa on irroitettu ja mutteri ja se lukitus levy... mut entäs nyt? tuntuu et se ei mahdu ainakaan ketjujen kans tulee siit ulos ja onko se kuminen hässäkkä siin joku vaimennus ja sopiiko se tuohon uuteen rattaaseen? uuden mukana ei sellaista tuntuis tulleen...
vai pitääkö noi ketjut katkaista että saa vaihdettua?

takapää ylös ja taka-akselin mutteri löysäks, sitten löysäät ne ketjujen kiristysruuvit, jotta saat ketjut väljäksi
sitten vaan pujotat vanhan rattaan pois ketjun sisältä ja uutta tilalle.
siitä kumista ei tartte välittää

ratas ei ketjut päällä mahdu tulemaan ulospäin vaan ottaa kiinni siihen kytkimen öljy hässäkkään ja rattaan päältäkään ne ei mahdu nousemaan pois vaan ympärillä on sen verran tiukasti rautaa :/

'Joko toi öljy systeemi pitää ilmeisesti irroittaa tai sitten vaan teen jotain väärin ...grrrrrr...

Se öljyhässäkkä tunnetaan nimellä kytkimen työsylinteri, ja se on kahdella pultilla kiinni.
Sen irrotusta ja kiinnitystä on kovin vaikea tehdä väärin kun se mäntäkin on sokan takana ettei se pääse karkuun huoltotoimissa.
Katot vaan että siellä männän keskellä olevassa kolosessa oleva kuula ei tipu ja katoa.

Ja se eturattaan "ympärillä" oleva rautakin lähtee muistaakseni enää yhden pultin irroittamisella, eli sen, mikä on siinä muovisessa "lankarullassa" ketjun yläpuolella, joka lienee joku varosuoja jos ketju katkeaa vauhdissa, ettei aivan kaikki hajoa? Sen alkuperäisen rattaan sivujen kumien tarkoitus lienee lähinnä äänenvaimennuksellinen, eli ilman pärjää aivan mainiosti.

Kytkimen työsylinterin ja sen raudan irroittamisen jälkeen se ratas kyllä mahtuu sieltä ihan ongelmitta. (kannattaa koittaa olla koskematta kytkinkahvaan, kun se sylinteri on irti, vaikka miten tekisi mieli) Itse irroitin koko taka-akselin, mutta kai se antaa tarpeeksi löysää ketjulle, jos vaan löysää ne kiristys/säätöpultitkin takahaarukasta, niin ei tarvi tunkata koko pyörää ilmaan.

juu kiitos paljon ohjeista, en uskaltanut siihen työsylinteriin koskea, mutta sen irroittamisen jälkeen tila riittää.
Ketjujen löystäminen ei antanut tarpeeksi tilaa ja kun pukki oli muualla niin jouduin lyömään hilppeet takas kasaan ja koitan uudelleen kunhan saan pukin kotio et saa renkaan mukavasti irti.

Se kumi rinkula sinänsä kiehtoo et jos sellaisen sais 16 hampaiselle, tuo alkuperäinen kun ei taida oikein istua
biggrin.gif

Loppui sitten matkavessoissa istuminen meikäläiseltä, todennäköisesti hyvin pitkäksi aikaa. Pikainen mutkapätkälenkki tuliterällä 990 smr:llä oli sen sortin kokemus mitä ei ole mopoilusta tullut saatua koskaan. Ei siitäkään huolimatta, että laitteen hauskuuskertoimesta sai muutaman kymmenen kilometrin kokemuksella raaputettua vain vähän pintaa esiin. Ajaminen ei ole koskaan tuntunut yhtä hyvälle. Tätä tämän touhun olisi aina pitänyt olla.
biggrin.gif

la-ktm-990-smr-version-ultime-du-sm--39232-4-zoom.jpg

Back