• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Koska moottoripyörä talviteloille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tälläviikolla olisi tarkoitus käydä Torniossa vaihtamassa mopo kotiloon.

Ei ainakaan itsellä enää huumori riitä näiden sateiden ja kylmyyden kanssa...
baaa.gif

Viime talven pyörä värjötteli jääkylmässä(erään kerran ulkona -15C ja tallissa -18C) tallissa, mutta tulevan talven omakotitalomme kellarissa. Kellarin oviaukko on 66 senttiä leviä ja pyörän tanko 73...Hankala rasti, mutta eiköhän siitä selvitä.
tounge.gif
wink.gif
Ja ainakin on varmassa paikassa, koska pyörää ei helpolla kellarista ylös oteta. Tosin jos ajökelit yllättävät aikaisuudellaan kevään puolella, en saa yksin pyörää liikenteeseenkään...
crazy.gif
Mullakin on pyörät okt-kellarissa talven, mutta tein sellaisen ajosillan, jonka voi heittää portaikkoon, että pääsee ajamalla ylös ja alas omin avuin. Meillä oviaukko on jotain 85cm, joten kaikki pyörät (yhdestä joutuu peilit kääntämään) mahtuu.
Mulla on myös ramppi kellariin menevän portaikon päälle, mutta portaat ovat helvetin jyrkät... Pyörän persettä(tai ramppia) pitää nostaa rampin yläpäässä, jotta ei pyörä jää mahastaan kiinni.
sad_orig.gif
Ja kun HD painaa noin 300kiloo niin yksin siitä ei oikeen selviydy.

Mulla oli myös edellinen pyörä(Kawa ZRX1200R) tuolla kellarissa ja kun koitin pyörää pitää paikallaan rampilla pelkällä jarrulla, niin lähti heti liukumaan. Voishan siinä rampilla siis jopa HD lähteä gummia polttamaan, jos ajamalla koittais pyörän ylös saada!
tounge.gif
biggrin.gif
Sama vika (syvällä oleva rintamamiestalon kellari), mutta keväällä timattilaikka huusi ylimmän askelman keskelle ajosillan mentävän aukon.
Rampin jälkeen tein vielä loivaa "pattia", joka ikäänkuin pehmentää rampin vaikutusta. Niin ja ajosilta menee puoli metriä kellarin lattialle, jolloin kulma on jo sellainen, että sahattua puupintaa pitkin rengas juuri ja juuri pitää. Märillä renkailla joutuu käyttämään vaihteella jarrutusta myös, koska etupyörän kitka ei riitä muuten. (ramppi sisällä kuivassa säilytyksessä)
Painavin pyörä minullakin on 270kg.. ja matalin on vaimon 6r, jossa maavara on alle 10cm.
biggrin.gif

Talliin menee sitten kun ajaminen ei ole mahdollista, eli periaateessa kun lumet tulee maahan ja tie on kokoajan jäässä. Kun ei ole toista kulkuneuvoa iän takia, niin moottoripyörällä kurvaillaan niin kauan kun mahdollista.

Eikai sitä ihan vielä? Pitäs päästä pesemään ja vahaamaan, että raaskis talviunosille fillarin laittaa. Toivottavasti tässä syyskuun aikana vielä tulee päiviä, että asfaltti on kuiva ettei pesut mene ihan hukkaan.

Sitten kun vaimo alkaa pitää autoaan tallissa... Nyt, kun vakuutukset on aina päällä, tavallaan säästää, mitä kauemmin ajaa, eikö?

Osta vaimolle diisseli!

Samalla matematiikalla sekin on pelkkää säästöä, kun dieseli on liikenteessä, eikä seiso tallissa..  
wink.gif
No tuota, se lähtee kuutena yönä viikossa töihin, eikä halua yöllä kiireessä (haluaa nukkua nekin minuutit) skrapata ikkunoita ym. Ymmärtäähän sen, toisaalta
tounge.gif

Viime talven pyörä värjötteli jääkylmässä(erään kerran ulkona -15C ja tallissa -18C) tallissa, mutta tulevan talven omakotitalomme kellarissa. Kellarin oviaukko on 66 senttiä leviä ja pyörän tanko 73...Hankala rasti, mutta eiköhän siitä selvitä.
tounge.gif
wink.gif
Ja ainakin on varmassa paikassa, koska pyörää ei helpolla kellarista ylös oteta. Tosin jos ajökelit yllättävät aikaisuudellaan kevään puolella, en saa yksin pyörää liikenteeseenkään...
crazy.gif
Mullakin on pyörät okt-kellarissa talven, mutta tein sellaisen ajosillan, jonka voi heittää portaikkoon, että pääsee ajamalla ylös ja alas omin avuin. Meillä oviaukko on jotain 85cm, joten kaikki pyörät (yhdestä joutuu peilit kääntämään) mahtuu.
Mulla on myös ramppi kellariin menevän portaikon päälle, mutta portaat ovat helvetin jyrkät... Pyörän persettä(tai ramppia) pitää nostaa rampin yläpäässä, jotta ei pyörä jää mahastaan kiinni.
sad_orig.gif
Ja kun HD painaa noin 300kiloo niin yksin siitä ei oikeen selviydy.

Mulla oli myös edellinen pyörä(Kawa ZRX1200R) tuolla kellarissa ja kun koitin pyörää pitää paikallaan rampilla pelkällä jarrulla, niin lähti heti liukumaan. Voishan siinä rampilla siis jopa HD lähteä gummia polttamaan, jos ajamalla koittais pyörän ylös saada!
tounge.gif
biggrin.gif
Sama vika (syvällä oleva rintamamiestalon kellari), mutta keväällä timattilaikka huusi ylimmän askelman keskelle ajosillan mentävän aukon.
Rampin jälkeen tein vielä loivaa "pattia", joka ikäänkuin pehmentää rampin vaikutusta. Niin ja ajosilta menee puoli metriä kellarin lattialle, jolloin kulma on jo sellainen, että sahattua puupintaa pitkin rengas juuri ja juuri pitää. Märillä renkailla joutuu käyttämään vaihteella jarrutusta myös, koska etupyörän kitka ei riitä muuten. (ramppi sisällä kuivassa säilytyksessä)
Painavin pyörä minullakin on 270kg.. ja matalin on vaimon 6r, jossa maavara on alle 10cm.
biggrin.gif
Rintamamiestalo täälläkin päässä. Pidon saamiseksi rampille, ajattelin naulata siihen bitumikatetta, vaikken mä silti alas ainakaan ajamalla pysty pyörää saamaan. Mulla kun hommaa hankaloittaa vielä sekin, että heti ovella pitäis pyörä saada kääntymään sivuun noin 45astetta... Suoraan alas ajaessa ottaisi lämminvesivaraaja osumaa, eli ahdasta on.
tounge.gif
Perkele, kun ois naapuritalojen mallilla aikoinaan tehty talo! Niissä kun on kellarissa autotalli...

Tää menee jo vähän OT:ksi...

Kuinkas bensojen suhteen? Kuulee monenlaista mielipidettä. Itse olen laittamassa mopoa ekaa kertaa talvisäilöön ja olen ollut siinä käsityksessä, että tankki täyteen säilöön laittaessa. Joku puhui vielä, että jos laittaa 98:a talveksi 95:n sijaan, se olisi parempi. Kuinka on?

Kuinkas bensojen suhteen? Kuulee monenlaista mielipidettä. Itse olen laittamassa mopoa ekaa kertaa talvisäilöön ja olen ollut siinä käsityksessä, että tankki täyteen säilöön laittaessa. Joku puhui vielä, että jos laittaa 98:a talveksi 95:n sijaan, se olisi parempi. Kuinka on?
Tottakai se mopo käyttää seisoessaan korkeampioktaanista naftaa.  
omg.gif

Oikeesti ei mopoa talviteloille laitetakkaan. Ajellaan vaan kun kelit sallii. Onhan mulla autokin ollut talvisin, ja vielä pihalla seissyt jo yli 30 vuotta.

Lyhyttä  työmatkaa ( 56km per suunta )  
sport05.gif
vielä toistaiseksi. Vappailla ennättää kauemmaskin.

Itelle on tullut vasta nyt ensimmäisen kerran sitten kevään jälkeen hirveet ajeluhimot, semmosia 3-400km "kioskilla käyntejä" tulee harvasen päivä, ja mamma tykkää
tounge.gif

Eilen illansuussa käytiin ajelemassa kun aurinko vielä niin nätisti paistoi. Yhdellä huoltoasemalla käytiin kahvilla ja muutamia muitakin pyöräilijöitä jututettiin, kaikilla samanlaiset mietteet, viimeisiä kilometrejä ajellaan pois ennen syksyä. Kotona sitten mietittiin, että aika jännä juttu: jos keväällä huhtikuussa olisi samanlainen lämpötila niin kilpaa kehuttaisiin kuinka on jo mahtavat ajokelit, nyt valitettiin kuinka napa meinaa jäätyä  
biggrin.gif

Muutenkin näin syksyllä alkaa jo olla sellainen haikea maailmanlopun tunnelma, fiilis ei enää ole sama kuin keväällä ja kesällä kun kausi on vielä edessä, jotenkin on yksinäinen ja orpo olo tien päällä  
sad_orig.gif

Eli vaikka on läpivuoden vakuutus, niin taitaa pikkuhiljaa pyörä mennä talviteloille.

Olenkohan turhan sentimentaalinen?

Eihän nyt vielä. Mukavimmat kelit vasta tulossa. Kuiva ja raikas ilma, niin mikäs on kivempaa kuin moottoripyöräily. Ei tule kuuma näissä nykyisissä ajoasuissa. Marraskuun alkupäiviin olen ainakin ajatellut ajella, ja Maaliskuussa taas liikenteeseen. Sulla taitaa toi muisti vähän tempuilla sen viime vuoden kanssa. Etkös muista enää, että 06 tuli Lokakuussa lunta enemmän kuin tarpeeksi. Tosin se suli sitten marraskuun aikana pois. Ajelemaan ei kuitenkaan enää viitsinyt lähteä, kun oli tielaitos ehtinyt kylvää koko vuoden suolakiintiönsä jo Lokakuussa. Eikä siinä paskavellissä ajo ole mitään herkkua autollakaan.
confused_orig.gif

Mielestäni ollut ainakin täällä päin aivan loistavat ajokelit viimeiset pari viikonloppua. Ei pahemmin satanut ja tuommoista hieman vajaa +15 astetta, mikä on aika optimi meikäläiselle (jostain syystä viihdyn viileässä paremmin kuin hellesäässä).
062802moto_prv.gif

Eiköhän tässä vielä ainakin 1½ kuukautta mennä motolla. Pitänee tällä viikolla vähän purkaa ja laittaa tuo ryypyn vaijeri kuntoon (luultavasti vain löystynyt), kun alkaa nuo 0..+5 aamut olemaan aika hilkulla käynnistymisen suhteen.

Täällä kanssa ollut samanlaiset säät, ja toivotaan et pysyis vielä kauan. Viime kesänä vein Erkin talviteloille "viime" tipassa. Ajelin kaverin luo kellokoskelle (ei ollut siellä sairaalan potilaana) mukavan viileässä säässä. Illalla lähdettyäni alkoi tiskirättejä satamaan. Eli vien kai taas kun ekat lumet kypärään osuu. "Se mikä ei tapa, vahvistaa"

Tarkotus olis pitää lokakuu seisonnassa (vakuutusten takia)... Voihan sitä marraskuussa sitten jatkaa.

Ja sitten OT.

LaMasquerade:
Mullakin ryyppy jumissa -> Piti sahata koooohtalaisen pitkään et sai käyntiin. Onko sulla jonkinlaista palautusjousta siinä ryypyssä? Meinasin vaan, että mulla ei ainakaan vaijeria "työntämällä" ryyppy lähde pois päältä. Voihan se olla, että sitä pitää vain herkistellä lisää...
nixweiss.gif

Back