• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kortti lähti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mekanik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen varmaan parikymmentä kertaa puhaltanut, koskaan eivät ole zettiä katsoneet. Mutta etkö sä ole joku pitkätukka sivari? Mä laittaisin sut samantien maijan kyytiin.
Just viimeks ku jouduin tekemisiin poliisin kanssa niin kysyi korttia aivan normaalissa puhallus ratsiassa.. Kaikki meni aivan hyvin ja olin laittamassa kypärääni takaisin päähän ja vaikka olen keskimääräistä komeampi kuljettaja ja tyylikkäästi ajeleva..  
kaboom.gif
..tästä kaikesta huolimatta jostain ihmeestä siihen ryntäsi mopopoliisi ja kysyi korttia.. no ei siinä muuta ku kortti ja hetken kinaamisen jälkeen sitte halus kokeilla sitä kaasukahvaa..  
crazy.gif
..no hyvinhän se käänty ja rupes sitte väittämään ettei ole kuristimia paikallaan."mitä ihmettä, vastasin totinen ilme kasvoillani".  
lookaround_orig.gif
.. no eihän niitä ollu,mutta 15min huudolla jäätelökauppiaan puolelta selvisin tilanteesta...kiitokset poliisille...  
thumbs-up.gif

...eli ihan vaan sitä, että "rapatessa roiskuu"..turha siitä on muiden vetää hernettä nenään...harvemmin sitä motoristi muita vaarantaa ku itsensä..
062802moto_prv.gif

vaikka olen keskimääräistä komeampi kuljettaja ja tyylikkäästi ajeleva..  
kaboom.gif
..tästä kaikesta huolimatta jostain ihmeestä siihen ryntäsi mopopoliisi ja kysyi korttia.. no ei siinä muuta ku kortti ja hetken kinaamisen jälkeen sitte halus kokeilla sitä kaasukahvaa..  
crazy.gif
..no hyvinhän se käänty ja rupes sitte väittämään ettei ole kuristimia paikallaan."mitä ihmettä, vastasin totinen ilme kasvoillani".  
lookaround_orig.gif
.. no eihän niitä ollu,mutta 15min huudolla jäätelökauppiaan puolelta selvisin tilanteesta...kiitokset poliisille...  
thumbs-up.gif

...eli ihan vaan sitä, että "rapatessa roiskuu"..turha siitä on muiden vetää hernettä nenään...harvemmin sitä motoristi muita vaarantaa ku itsensä..  
062802moto_prv.gif
No haloo. Jos tollanen teini ajelee kwakalla, asiansa osaava mopopoliisi tietenkin tulee ottamaan sut kiinni, että ajelet "ylitehosella".

Toista se on meillä kypsemmillä komeilla immeisillä.

itellä tavallista hieman rumempi prätkä ja kuski, silti net pyssäyttellee ja ihimettellee, papereita runkonumeroa katellaan ym. katiskaakin ihmettelevät, vaikka se on ihan tavallinen vanhemman mallinen ja huonommin pyytävä kuin se uudempi. hehiö.

Kaveri vetäs 100@160 tutkaan Heinäkuun 4 ja ei vieläkään ole ollu käräjillä tietääkseni.
Aika kohtuuton aika.
veryangry.gif

Sekin oli ohitus tilanne(tosin sillä oli eukko kyydissä).
nixweiss.gif
Viime viikon tiistaina(28.9) oli vihdoin kaverilla käräjät.
Kortti takasin ja 180 € sakkoo...
Ja siis 80 alueella 160.
ei 100 alueella niinkuin tuolla aikaisemmin mainitsin.

Kaveri vetäs 100@160 tutkaan Heinäkuun 4 ja ei vieläkään ole ollu käräjillä tietääkseni.
Aika kohtuuton aika.
veryangry.gif

nixweiss.gif
Ja siis 80 alueella 160.
Miten ihmeessä se sai noin vähän sakkoo? Luulis että kun on kyytiläinen mukana niin se olis vakavampi asia...
omg.gif
Mulle ainakin laitettiin lieventäväks asianhaaraks se että ei ollu ketää kyydissä. Aika ihmeellistä mitenkä noi rangaistukset vaihtelee
eek.gif

Aika kohtuuton aika.
veryangry.gif

nixweiss.gif
Ja siis 80 alueella 160.
Kyllä tollasesta ylsityksestä toinen kyydissä pitäis tuomiota olla hieman enemmän kuin 30 päivää, mutta se oli hänen onnensa ettei käräjillä ollut ajantasalla oleva tuomari tai sitten hän oli mopoilija itsekin. Virkavirhettä ei kuitenkaan voi tehdä ja jättää tuomitsematta.

Kortti voi tosiaan lähteä kolmesta tai neljästä pikkusakostakin. Kysyn vaan kuinka todennäköistä moinen määrä sakkoja on ottaa, ettei takana olisi kymmenkertainen määrä niitä, joista ei ole jäänyt kiinni? Oikeasti? Huono tuuri toki voi olla ja ne kolme tai neljä sakkoa ovat elämäsi ensimmäiset ylinopeudet, mutta aikuisten oikeasti se ei taida mennä niin...

Itse olen viimeiset sakot kuitannut vuosia sitten. Siitä huolimatta taatusti tulee aina välillä enemmän tai vähemmän (epä)huomiossa yliteltyä vaikka perusperiaatteena onkin yrittää pysyä rajoitusten sisällä. En vaan ole "onnistunut" kortistani pääsemään ja ihan mukava niin.
Laissa on vain mielenkiintoinen asia tuo huomion kiinnittäminen sakkojen määrään tietyn ajan sisällä, esim 2-vuoden sisällä 4 sakkoa..

Tästähän aiheutuu se, että jos ajan vuodessa 80000 km ja saan kahtena vuonna peräkkäin vuoden sisällä kaksi sakkoa - menetän korttini.

Toinen kuljettaja ajaa vuodessa 15000 ja saa yhden sakon per vuosi - hän ei menetä korttiaan koskaan.

Olenko minä vaarallisempi / huonompi kuski ?

Laissa on vain mielenkiintoinen asia tuo huomion kiinnittäminen sakkojen määrään tietyn ajan sisällä, esim 2-vuoden sisällä 4 sakkoa..

Tästähän aiheutuu se, että jos ajan vuodessa 80000 km ja saan kahtena vuonna peräkkäin vuoden sisällä kaksi sakkoa - menetän korttini.

Toinen kuljettaja ajaa vuodessa 15000 ja saa yhden sakon per vuosi - hän ei menetä korttiaan koskaan.

Tottakai ole...hengenvaarallinen.
tounge.gif

Sama se on kun menet syömään. Tilaat ruuan, maksat siitä 8 euroa, jaksoit syödä tai et. Kaupassakin jotkut ostavat enemmän ruokaa kun toiset, ja maksaa siitä enemmän. Ja joillekin se raha ei haittaa, koska sitä on.

Älä sitten aja 85 000 km / vuosi.
Itse ajan noin 45 000 vuosi, enkä ole vielä yhtään sakkoa saannut. Joten kyllä se 15000 kilsaa ajava on melkoinen pomperi
tounge.gif

Et välttämättä ole huonompi kuski, mutta jos et ole vielä kolmannen ylinopeussakon jälkeen tajunnut, että kortti voi mennä niin saattaa olla hyvä että meneekin.  
wink.gif

Et välttämättä ole huonompi kuski, mutta jos et ole vielä kolmannen ylinopeussakon jälkeen tajunnut, että kortti voi mennä niin saattaa olla hyvä että meneekin.  
wink.gif
Noin paljon kun ajaa vuodessa, on vain tyhmää ajaa hiljaa. Säästää niiiiiin paljon aikaa/vuosi kun vetää aina 20-40km/h ylinopeutta. Ja itse en ylinopeudesta ole sakkoja saanut pariin vuoteen, vaikka varmasti 95% kilometreistä tulee ajettua tuon parikymppiä tai enemmän yli.

wink.gif
Noin paljon kun ajaa vuodessa, on vain tyhmää ajaa hiljaa. Säästää niiiiiin paljon aikaa/vuosi kun vetää aina 20-40km/h ylinopeutta. Ja itse en ylinopeudesta ole sakkoja saanut pariin vuoteen, vaikka varmasti 95% kilometreistä tulee ajettua tuon parikymppiä tai enemmän yli.
Melkoinen akrobaattisuoritus muuten, mikäli joku todella ajaisi tuon 80000km/vuosi ilman muutamaa nopeusrajoituksen ylitystä !!!

wink.gif
Jep-jep. Jos nyt jollekin jäi epäselväksi niin havainnollistin, että kortti voi lähteä helpostikin "vähemmän" lakia rikkovalta jos vain ajaa enemmän..

Esimerkki 2

Henkilö 1 ajaa 80000 kilometriä (EDIT
withstupid.gif
) vuodessa, hän kerää vuoden aikana seuraavista aiheista sakot:

1. 20km/h -alinopeus (= ajaa 100 km/h moottoritiellä.. pakettiautolla, jolla ajoneuvokohtainen rajoitus 80)
2. Stop-merkin kohdalla jättänyt pysähtymättä (ainakin poliisin tulkinnan mukaan)
3. U-käännös kielletyssä paikassa vieraassa kaupungissa
= Kortti lähtee

Henkilö 2 ajaa 10000 kilometriä vuodessa... Sakot vuoden sisällä:
1. Tutkaan 39km/h ylitys
2. Vaarallinen ohitus
Seuraavana vuonna taas vaikkapa liikenteen vaarantaminen
= Saa pitää korttinsa

Back