• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kortitta ajo..?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta.
Ajo-oikeus vaan ajoneuvoluokkaan ___ (merkitse vaadittava luokka)

Päiväsakkojen lukumäärä alkaa 14:sta, ja liukuma 8-20 päiväsakkoa. Tieliikennelaki 64, Rikoslaki 23:10...

Korotus muistaakseni 4 ps/kerta/vuosi. Niitä kun tulee tarpeeksi, niin ajo-oikeus menee, 3 vuoden sisällä tai 4 kahden vuoden sisällä. Nämä koskee varsinaisia ajokortteja, ei lyhytaikaisia. Heille se on 2 kertaa vuodessa, tai 3 kertaa kahdessa vuodessa (ellei ole nyt muuttunut lähiaikoina).

Jos ajaa ilman ajo-oikeutta, syy ei ole automaattisesti kortittomassa, taikka ajoneuvoluokkaa ylittäneen vika, vaan sen, joka onnettomuuden aiheuttaa tavalla tai toisella.

Ei ehkä kannata laittaa kaikenlaista infoa foorumiin totuutena, voi kirjoittaa vaikka että "jos rysähtää, on automaattisesti sun vika, näin ainakin luulen".
Tälläkin foorumilla faktan, fiktion ja mutun erottaminen on ehkä vaikeaa eikä kaikilla ole siihen edes työkaluja. Asioista perillä olevat tahot tunnistavat kyllä kuka tietää ihan oikeasti...

Eli jos oikein ymmärsin, niin kun ensi kesänä aattelin ajella täysitehoisella pyörällä, vaikka ikä ei siihen vielä riitä. (18v) niin ei tulisi kuin tuo pieni määrä päiväsakkoja joka opiskelijalla on todella vähän. Ja jos vaikka joku tulee kolmion takaa eteen niin vaikka minulla olisi ajo-oikeus vain tuohon pikku-a luokkaan, en joudu maksumieheksi vaan saan tavalliseen tapaan korvaukset vakuutuksesta?
withstupid.gif

Joo tuli tossa ostettua uus pyörä ja ei viittis enää kuristaa kun kohta täytän 20..Olis hirvee polte päästä kokeilemaan mutta kun ikä ei vielä riittäis että onkos kellään tietoa millaiset rapsut tulee jos poliisit mahtaa pysäyttää...
Onkohan taas trolli.
Jos ei, niin pysy nyt niissä rajoissa joita sulle on suotu. Luulet ehkä osaavasi kaiken
confused_orig.gif
? montako lisää.
Koita nyt pysyä edes kk. töpeksimättä. Sitten kaksi. Siis sillä kuristetullas. Ei sitä ulospäin näe kukaan onko kuristettu, mutta miltä tuntuis kantaa 80:n lätkää 1 vuosi. En onneksi kokenut sitä.
smile_org.gif

Eli jos oikein ymmärsin, niin kun ensi kesänä aattelin ajella täysitehoisella pyörällä, vaikka ikä ei siihen vielä riitä. (18v) niin ei tulisi kuin tuo pieni määrä päiväsakkoja joka opiskelijalla on todella vähän. Ja jos vaikka joku tulee kolmion takaa eteen niin vaikka minulla olisi ajo-oikeus vain tuohon pikku-a luokkaan, en joudu maksumieheksi vaan saan tavalliseen tapaan korvaukset vakuutuksesta?  
withstupid.gif
Saat sinäkin sakkoja, ja vakuutuksesta en osaa sanoa. Jos toinen tulee kolmion taakse eteesi, että paukkuu, ja syyllisyyttä onnettomuuteen löytyy kolmion takaa hyökänneeltä, niin toisen osapuolen vakuutukset korvaavat pyöräsi vahinkoja. Miten sitten omaa vakuutusyhtiösi suhtautuvat siihen sinun töppäilyyn, niin en osaa ottaa kantaa. Ja jos vielä sinä aiheutat onnettomuuden, niin oletan että tulee tavallista kalliimpi lasku, ja sakot kaupan päälle.

Joo tuli tossa ostettua uus pyörä ja ei viittis enää kuristaa kun kohta täytän 20..Olis hirvee polte päästä kokeilemaan mutta kun ikä ei vielä riittäis että onkos kellään tietoa millaiset rapsut tulee jos poliisit mahtaa pysäyttää...
Onkohan taas trolli.
Jos ei, niin pysy nyt niissä rajoissa joita sulle on suotu. Luulet ehkä osaavasi kaiken
confused_orig.gif
? montako lisää.
Koita nyt pysyä edes kk. töpeksimättä. Sitten kaksi. Siis sillä kuristetullas. Ei sitä ulospäin näe kukaan onko kuristettu, mutta miltä tuntuis kantaa 80:n lätkää 1 vuosi. En onneksi kokenut sitä.
smile_org.gif
mitänää höpäjät? Mitä 80 lätkää?

Jannu on voinut ajaa vaikka kuinka monta kilometriä ja kautta.

Ihan nyt teoriassa, crossia vaikka 10 vuotiaasta, mopo 15v, 16 vuotiaana sitten kevari alle, jolla ajanut joko tähän päivään saakka, tai sitten aikaisemmalla kuristetulla pyörällä 18v->tähän päivään, kunnes sitten ostettu uusi pyörä, kun vanha vaikka mennyt paskaksi tai tullut muuten hyvä diili tehtyä uudesta pyörästä.

80-lätkää ei ole tällä vuosituhannella ollut. Ja tällä vuosituhannella muutenkin nuo korttiasiat hieman muuttuneet. Ja mitä ihmettä sillä on väliä, näkeekö joku muu onko kuristettu, kiveäkin kiinnostaa, mutta hiukan eroa ajaa alle 25kw pyörällä kuin vaikkapa 90kw. Ja aivan kaikkia pyöriä ei taida edes saada järkikonstein kuristettua, taisi ainakin r6 olla sellainen...

kortti hyllylle
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
tai sit ei.

itsekkin kelasin piakkoin koittaa "tuuriani" ja muuttaa pyöräni "yli tehoiseksi" tappopeliksi, jota en luultavasti osaa edes käsitellä. 5 000km mopolla, 13 000km 11kw:lla ja 9000km "25kw":lla. lain mukaan mun täytys vielä odottaa 1 vuosi(vuoden jo odottanut) ton kanssa, pelkäämpä vaan että vuoden päästä oon jo kyllästyny koko moottoripyöräilyyn, jos ton kuristuspalikan tuolla vielä vuoden pidän.
nixweiss.gif
Witun hienoa, kun meitä aloittelevia motoristejakin on ajateltu ja meitä rohkaistaan jatkamaan tätä mainiota harrastusta.
033102ass_1_prv.gif

Pitäs varmaan myydä pyörä ja palata aiheeseen 20 vuoden päästä, kun löytyy sitä hilloa ja ajotaidot on kehittyny huippuunsa.
033102ass_1_prv.gif

Ööh.. Mä en todellakaan alkanut homoilemaan minkään 25kw kuristuksien kanssa. Muutenkin niin hemmetin turha pykälä, et huh huh.
smile_org.gif
Ihme muuten etten jääny fakkiin, karsee tsägä oli kokoajan
biggrin.gif

Ei muutakun hanaa vaan, ei noita pykäliä kande niin täsmälleen noudattaa, sehän alkais vaan vituttaa
biggrin.gif

Eikä tota edes kaikki posliinit välttämättä tajua ja jotkut ei välitä.
biggrin.gif
Ellei sitten käy huono tsägä ja osu joku tiukkapipo kohdalle
biggrin.gif

Onkohan täällä paljon porukkaa jotka on ajanu tai ajaa väliluokan kortilla yli 25kw vehjettä? Kertokaas vähän onko tarvinut pysähtyä poliisin toimesta, jos on niin onko tullut sanomista?
Ite kyllä aattelin säästää kuristukseen menevät rahat johonkin fiksumpaan, vaikka uuteen takakumiin
wink.gif

Johan sitä on autollakin saanut pari vuotta päästellä ilman että on tarvinnut korttia näytellä, eiköhän sitä prätkällä selvitä kunnes ikää tulee 21.... koputtaa puuta
baaa.gif

No jos ylimääräistä rahaa tulee nii voishan sitten kirjauttaa papereihin sen 25kw

Ite kyllä aattelin säästää kuristukseen menevät rahat johonkin fiksumpaan, vaikka uuteen takakumiin
wink.gif
Todellakin kannattaa säästää ne rahat vaikka takakumiin mielummin kuin johonkin kuristuspelleilyyn.
biggrin.gif
Lisäsäästöä saa, kun ei aja korttia laisinkaan. Kortin hinnalla ostaa aika monta takarengasta.
No harmi mä oon jo ehtiny maksaa sen kortin. Vähän aikasemmin kuin olisit vihjaissut niin...
biggrin.gif

Onkohan täällä paljon porukkaa jotka on ajanu tai ajaa väliluokan kortilla yli 25kw vehjettä? Kertokaas vähän onko tarvinut pysähtyä poliisin toimesta, jos on niin onko tullut sanomista?
wink.gif

Johan sitä on autollakin saanut pari vuotta päästellä ilman että on tarvinnut korttia näytellä, eiköhän sitä prätkällä selvitä kunnes ikää tulee 21.... koputtaa puuta  
baaa.gif

No jos ylimääräistä rahaa tulee nii voishan sitten kirjauttaa papereihin sen 25kw
Itse olen ajanut nyt 3 viikkoa väliluokan kortilla (isoa?? 600CBR) pyörää.. Huomenna muuttuu sitten kortti isoksi. Järkevää tai ei niin ei pystynyt enää odottaan...  
sport05.gif

Eipä ole kukaan pysäyttänyt vaikka olen ollut poliisin vieressä valoissakin. Ja kerran morjestin pimeällä vahingossa poliisi-mp:tä, ei morjestanu takas.  
nixweiss.gif
Rauhallisesti kun ajelee niin ei kai ne mitään kysele.. Niin ja koko ajan pyörä vielä seisonnassa..
Ajoa vaan!!!  
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

itsekkin kelasin piakkoin koittaa "tuuriani" ja muuttaa pyöräni "yli tehoiseksi" tappopeliksi, jota en luultavasti osaa edes käsitellä. 5 000km mopolla, 13 000km 11kw:lla ja 9000km "25kw":lla. lain mukaan mun täytys vielä odottaa 1 vuosi(vuoden jo odottanut) ton kanssa, pelkäämpä vaan että vuoden päästä oon jo kyllästyny koko moottoripyöräilyyn, jos ton kuristuspalikan tuolla vielä vuoden pidän.
nixweiss.gif
Witun hienoa, kun meitä aloittelevia motoristejakin on ajateltu ja meitä rohkaistaan jatkamaan tätä mainiota harrastusta.
033102ass_1_prv.gif

Pitäs varmaan myydä pyörä ja palata aiheeseen 20 vuoden päästä, kun löytyy sitä hilloa ja ajotaidot on kehittyny huippuunsa.
033102ass_1_prv.gif
Hienoo tekstiä!!! Ei kannata odottaa vuotta, ajoo vaa täystehosena. Mä en sitä käsitä että kellään on tästä nokan koputtamista jos jannut on ajanu jo vaikka kuinka kauan ja luultavasti homma on hanskassa. Onhan liikenteessä kavereita jotka ovat saaneet A-kortin sillon joskus aikanaan B-kortin ohella ja ei oo koskaan ajaneet mopolla ja saavat lähtee liikenteeseen. Kyllä niissä kavereissa on mun mielestä huomattavasti suurempi riski liikenteelle ku nuorissa kuskeissa. Jotta tollanen kortti hyllylle kommentti on ihan
033102ass_1_prv.gif

Itsekin väliluokan kortilla päristelen, pyöränä täysteho kusiainen. Ei jaksanut enää pyörän hankinnan ja vakuutusten jälkeen alkaa maksamaan tuosta kuristushommasta. Jos on vähän malttia niin ei tuolla saa keulittua itteään hengiltä. Ja seuraamukset kärsitään jos niitä on tullakseen.

Elkäähän lahja-a mopopapat heti olko tuomitsemassa.
wink.gif

Back