• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kortitta ajo..?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itselläni on er-5 jossa on 36kw ja ei todellakaan huvittaisi maksaa kuristamisesta. Ajan töihin tuolla ja pelottaa välillä että polliisi sedät keskeyttää työmatkan ja en pääse sitten töihin, vai onko ne niin ilkeitä että 11kw takia tekee noin? Tapahtuuko siinä siis sillä tavalla että ne pysäyttävät ja en voi enää ajaa vaan pitää hommata joku kulettaa toi pyörä tai jotain vastaavaa ? Niin ja itselläni on siis A-kortti ja ikää 18v.

Itselläni on er-5 jossa on 36kw ja ei todellakaan huvittaisi maksaa kuristamisesta. Ajan töihin tuolla ja pelottaa välillä että polliisi sedät keskeyttää työmatkan ja en pääse sitten töihin, vai onko ne niin ilkeitä että 11kw takia tekee noin? Tapahtuuko siinä siis sillä tavalla että ne pysäyttävät ja en voi enää ajaa vaan pitää hommata joku kulettaa toi pyörä tai jotain vastaavaa ? Niin ja itselläni on siis A-kortti ja ikää 18v.
No itellä olis kohta edessä työmatkojen ajaminen 72kw pelillä väliluokan kortilla. Mikäli oon oikein ymmärtänyt niin kyseessä on vain korttiluokan ylitys, ei sinällänsä kortitta ajo. Jos ne pysäyttää sut ja huomaa ettei ole ajo-oikeutta, niin eiköhän ne tiettyyn aikaan mennessä käske pistämään kurit kiinni. Monet on päässyt pelkällä huomautuksella tai sitten asiaa ei ole huomattu ollenkaan. ( disclaimer: ei ole omakohtaista kokemusta, kunhan olen foorumeilta lukenut)

No itellä olis kohta edessä työmatkojen ajaminen 72kw pelillä väliluokan kortilla. Mikäli oon oikein ymmärtänyt niin kyseessä on vain korttiluokan ylitys, ei sinällänsä kortitta ajo. Jos ne pysäyttää sut ja huomaa ettei ole ajo-oikeutta, niin eiköhän ne tiettyyn aikaan mennessä käske pistämään kurit kiinni. Monet on päässyt pelkällä huomautuksella tai sitten asiaa ei ole huomattu ollenkaan. ( disclaimer: ei ole omakohtaista kokemusta, kunhan olen foorumeilta lukenut)
Tjooh.. No pitää ajella varovaisesti ym. mutta kumminkin minun säkällä tulee joku über v-mäinen skoude joka kurittaa minua railakasti  
sad_orig.gif

Eli jos oikein ymmärsin, niin kun ensi kesänä aattelin ajella täysitehoisella pyörällä, vaikka ikä ei siihen vielä riitä. (18v) niin ei tulisi kuin tuo pieni määrä päiväsakkoja joka opiskelijalla on todella vähän. Ja jos vaikka joku tulee kolmion takaa eteen niin vaikka minulla olisi ajo-oikeus vain tuohon pikku-a luokkaan, en joudu maksumieheksi vaan saan tavalliseen tapaan korvaukset vakuutuksesta?
withstupid.gif
Niin sitä pitää,mikä h#lvetti teitä nykynuoria oikeen rivaa/vaivaa??
kannattaa varmaan uskoa kaikkea mitä lukee,Suodatin tuntuis olevan OFF asennossa.. aja sillä täystehoisella sitten kun ikäs riitää äläkä sohi kepillä jäätä siinä voi käydä huonosti
sad_orig.gif

Kyllä minunkin teki mieli piikki ikäisenä vuona 1993 ajaa enoni 600:sella FZR:llä joka vaan seisoi tallin nurkassa,mutta kun ei on ei,otin vaan nöyränä poikana alleni rakkaan honda mbx 125 f:äni ja läksin maantielle tuulettumaan
wink.gif
kyllä sitä ehtii sitten ajelemaan noita isoja kun ikä sallii

Hienoo tekstiä!!! Ei kannata odottaa vuotta, ajoo vaa täystehosena. Mä en sitä käsitä että kellään on tästä nokan koputtamista jos jannut on ajanu jo vaikka kuinka kauan ja luultavasti homma on hanskassa. Onhan liikenteessä kavereita jotka ovat saaneet A-kortin sillon joskus aikanaan B-kortin ohella ja ei oo koskaan ajaneet mopolla ja saavat lähtee liikenteeseen. Kyllä niissä kavereissa on mun mielestä huomattavasti suurempi riski liikenteelle ku nuorissa kuskeissa. Jotta tollanen kortti hyllylle kommentti on ihan  
033102ass_1_prv.gif
40+ ja lahja-A vastaa:
Minulla on kyllä vahvasti se tuntemus, että nuo lait on ensisijaisesti laadittu noudatettavaksi. Jos sen lain tarkoitusta ei käsitä, niin ei se kyllä ihan vielä oikeuta sitä rikkomaan.
Täällä kotimaan kamaralla riittää varmaan se 25 kW muutaman vuoden opetteluun. Ehkä lain ajatus on ollut kuitenkin henkilön varttuminen kokeneemmaksi liikenteessä. Ei niinkään se minkälaisia sirkustemppuja on oppinut pyörällä tekemään.

Mitä omaan nuoruuteeni tulee, niin mopolla ajoin monta vuotta ennen 15V ikää. Sitten kun olisi saanut laillisesti ajaa niin hankin kevarin. Pari viikkoa kerkesin ajella ennen kuin tuli seriffit pihaan. Kevarikortin sain ajallaan ja aikanaan sitten sen Lahja A(BC) kortinkin. Sakkoja tuli 15 - 30 ikävuosien välillä ihan riittävästi ( lopetin laskemisen 20:een ). Yksikään sakoista ei ollut omaa syytä vaan kaikkiin oli syyllinen se puskassa kyttäävä ..skalakki. ( tai niin ainakin silloin ajattelin ).
Onneksi vielä henki pihisee ja pääsee välillä ajelemaan kukkakypärä päässä tuonne liikenteen sekaan ihan hyvillä fiiliksillä. Noita sakkojakaan ei tule edes joka vuosi enää, mistä johtunee sitten  
eek.gif

Eli siis :  Ajakaa millä ajatte. Olkaa kuitenkin valppaina, jotta voitte kauhistella sitten papparaisina nuorten menoa  
tounge.gif

kortti hyllylle
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
tai sit ei.

itsekkin kelasin piakkoin koittaa "tuuriani" ja muuttaa pyöräni "yli tehoiseksi" tappopeliksi, jota en luultavasti osaa edes käsitellä. 5 000km mopolla, 13 000km 11kw:lla ja 9000km "25kw":lla. lain mukaan mun täytys vielä odottaa 1 vuosi(vuoden jo odottanut) ton kanssa, pelkäämpä vaan että vuoden päästä oon jo kyllästyny koko moottoripyöräilyyn, jos ton kuristuspalikan tuolla vielä vuoden pidän.  
nixweiss.gif
Witun hienoa, kun meitä aloittelevia motoristejakin on ajateltu ja meitä rohkaistaan jatkamaan tätä mainiota harrastusta.
033102ass_1_prv.gif

Pitäs varmaan myydä pyörä ja palata aiheeseen 20 vuoden päästä, kun löytyy sitä hilloa ja ajotaidot on kehittyny huippuunsa.  
033102ass_1_prv.gif
Ei muutakun palikat veks  
biggrin.gif
Meikäläisesltä ne lähti 40km jälkeen uudesta mopottimesta  
cool.gif
ei ne skoudet sitä huomaa jos et tutkaan 200km\h aja
crazy.gif

Back