• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Koosteet viime vuosina kuolleista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
WW I. Hävittäjälentäjän ohje: Sinut ampuu alas se jota et näe. Pätee tänäkin Keväänä! Motskarilla!

ylinopeus tuntui olevan viime vuonna suurin tappaja. ei mee jakeluun
withstupid.gif

ylinopeus tuntui olevan viime vuonna suurin tappaja. ei mee jakeluun
withstupid.gif
Valitettavasti olen samaa mieltä.
Katselin "menoa"Syökerin tuvalla(Vihtijärvi) viime kesänä. Todettiin porukalla,että melko vähän loukkaantuu,ym,ym. Siis ajotapoihin nähden! Nopeusrajoitus 60km/h,keulittiin,nopeudet ylittyivät roimasti,ym syntiä! Alueella kaksi risteystä!  

Esitykset kuuluvat suljetuille alueille,EI liikenteeseen! Autoilijat eivät voi kuvitella/ymmärtää motoristin tulevan yht'äkkiä eteen,tai kylkeen!  
bawling.gif

Nämä tilastot pitäisi saada pakollisiksi luettaviksi kerran kuukaudessa ajokauden aikana. Veikkaan että sillä olis vaikutusta. Luupäisimpiin ei.

WW I. Hävittäjälentäjän ohje: Sinut ampuu alas se jota et näe. Pätee tänäkin Keväänä! Motskarilla!
Tämän ku koittaa muistaa ja myöskin kunnioittaa muita tien käyttäjiä, niin nelipyörällä kuin kaks pyörällä kulkevia ja itse kuskina ollessa niin eiköhän me kaikki pärjätä ja määrän päähän päästä ehyenä?

withstupid.gif

Toivottavasti edes ylihuomenna on tiet sulat ja lumet sulaneet, ei ajamaan kiire mutta, lumi suli, puro pani puli puli ja lumen alta tuli BATMAN... ja
062802moto_prv.gif
kelejä  ootellessa hyvää odottelua kaikille!

Yllättävän paljon oli listassa myöskin nuorempia piikkikuskeja... Kannattaa kyllä lukaista läpi, pistää vähän miettimään. Toisaalta ei noita liikaakaan kannata miettiä. Jos tätä elämää ryhtyy elämään järkevästi niin voi aloittaa vaikka moottoripyöräilyn lopettamisesta.

minä ajoin 17.7.09 jyväskylässä moottoriliikennetien kaiteeseen. olin tulossa vaajakoskelta päin ja käännyin liittymästä etelään kohti määränpäätä, jamsää. liittymäalueella oli 40 suositusalue mutta 70 rajoitus. vauhtia oli 80km/h jonka olen ajanut siihen mutkaan aikisemminkin. mutkassa oli metallikappaleita ja eturengas puhkesi.. varmasti tiedätte miten helppo on ajaa kaks päällä mutkassa tyhjällä renkaalla :/ jäljistä päätellen olin saanut pyörän melkeen oikastua mutta vasemman puoleiseen kaiteeseen osuttiin, minä ja kyydissä oleva kaveri heitettiin volttia kaiteitten väliin joka oli alle 2m. pyörä liukui törmäyksen jälkeen 10-15m ja koska pyörä törmäsi loivassa kulmassa ei vauhtia ollut kolarihetkellä paljoa, itse en muista siitä mitään.
hengen lähtö oli lähellä ja se pisti miettimään nopeuksiani mutkissa, pääsin suoliluun murtumalla eli n.1/3 lonkasta vasemmalta puolelta parina palasena, kaveri pääsi onneksi vähemmällä. kiitos sairaalahenkilökunnalle että voin edelleenkin ajaa pyörällä
smile_org.gif

enää en ole ajanut mutkiin yhtä jyrkästi kanttaamalla (kallistus sisäkurviin ja jalkatappi asfalttiin) mutta ajamista en yhen kolarin takia lopeta.
poliisi joka tutki tapausta soitti minulle parin päivän päästä ja luetteli syitä jotkqa johtivat onnettomuuteen hänen mielestään, heti tiesi ettei poliisi ite ollut koskaan ajanut moottoripyörällä, ainakaan nelitahtikevarilla. kuulemma kiihytin liikaa loivaan ylämäkeen kakspäällä (kaasu pohjassa vauti olisi hiljentynyt 80 vauhista) mutta isän kerrottua poliisille vähän moottoripyöräilystä pääsin pelkällä huomautuksella
smile_org.gif

e: tässä vielä linkki uutinen

Itselläni ollut useampikin läheltäpititilanne, tässä muutama:

ajelin n. 80-90km/h maalaistietä 80 rajoituksella kun kurvin jälkeen risteyksestä paku kääntyy kolmion takaa tielle, ja auto huomaa vasta siinä että sieltä onkin tulossa joku tietä pitkin, menee paniikkiin ja heittää liinat kiinni siihen keskelle tietä. Pysäyttää ei enää ehdi, joten vasemman kautta ohi, onneni ettei vastaan tullut autoa.

80 alueella ajaa auto edellä 60km/h, lähden suoralla ohi. Kiihdyttää perään kiinni kun olen päässyt ohi, n. metrin päähän mutta ei lähde ohi vaikka tilaisuus olisi. Hidastan moottorijarrutuksella, pysyy perässä, ei lähde ohi. Yritän vetää väliä nostamalla nopeutta, toinen tulee edelleen kiinni yhtä lähellä. Ei oikein paikkaa vetää sivuunkaan, ja vasta kun tulee kunnolla mutkaista pätkää ja itselle tuttua tietä niin pääsee vetämään kaulaa ja sen "turvavälin". Hieman kuumottava tilanne, kun jos olisi vain hipaissut jarruun, niin olisin ollut konepellillä. Onneksi ei tullut jänistä tms. tien yli sillä hetkellä.

vähän vastaava Latviassa, tällä kertaa "leikin" rekan nokkakoristetta. Onneksi sentään bussipysäkki tulee eteen johon kiihdyttämällä saa sen verran kaulaa että saa heitettyä sivuun.

ajelen n. 60km/h rajoitusten mukaan mutkaisella tiellä, kun mutkan takaa näen kuinka bussipysäkillä mies huitoo jotakuta luokseen ja samalla tien yli singahtaa lapsi. Refleksit sentään kunnossa ja saan hätäjarrutuksen tehtyä juuri ajoissa...

ja se eeppinen, elämäni ensimmäinen ja toivottavasti viimeinen ulosajo, jossa vakuutusyhtiössä lienevät ihmetelleet syytä "liian alhainen tilannenopeus". Tuli hidastettua nopeasti jyrkkenevään mutkaan (menin jopa rajoitusten mukaan alussa) vähän liikaakin, eikä nopeus jaksanyt pitää enää pyörää kanttauksessa pystyssä vaan kellahtaa tielle. Onneksi taisi olla nopeutta kaatuessa enää joku 20km/h, ei se silti kivalta tuntunut, matkaakin päästiin jatkamaan...

Voin suositella jokaiselle mopoilua esim. Romaniassa, sen jälkeen on ympäristön tarkkailu ihan eri lailla näpeissä, siellä kun tosiaan tuntuu olevan kansanurheiluna päätön ajelu...

-------------
Travel with Snella
http://www.youtube.com/view_play_list?p=7E0014987441B8EA

Mitenkäs olisi jos ajokortiin kuuluisi pakollinen rata harjoittelu,oppisi ehkä tajuamaan vauhdin vaikutuksen ja oppisi käsittelemään pyörää.Itsellä ainakin rata harjoittelu vaikuttanut ajo käyttäytymiseen vaikka on jo monta vuotta ja pyörää ajettuna,ei tarvi niin kauheesti tuolla liikenteessä kaahailla.
062802moto_prv.gif

Mitenkäs olisi jos ajokortiin kuuluisi pakollinen rata harjoittelu,oppisi ehkä tajuamaan vauhdin vaikutuksen ja oppisi käsittelemään pyörää.Itsellä ainakin rata harjoittelu vaikuttanut ajo käyttäytymiseen vaikka on jo monta vuotta ja pyörää ajettuna,ei tarvi niin kauheesti tuolla liikenteessä kaahailla.
062802moto_prv.gif
idea on hyvä mutta nyt kun on tuo EU... liikenteessä näkyy välillä "ylivarovaisia" motoristeja jotka ovat vaarallisia, ehkä tällä saatais niitäkin opetettua ajamaan "turvallisesti"
smile_org.gif

Eipä tuota MotoSurvivalin listausta ihan raamattuna kannata pitää, koska siitä puuttuu 2008 loppuvuoden onnettomuudet, 2009 kokonaan, ja ainakin osa onnettomuuksien kuvauksista on vedetty melkolailla hilseestä. Yhdistys ei myöskään halua pyynnöstä huolimatta kertoa mihin kuvaukset perustuvat. Parissa tapauksessa eivät ainakaan viranomaisten pöytäkirjoihin.

Onkos kuluvan vuoden hävikki tähän mennessä 11 kuten kynttiläosio kertoo?

Niin...en tiedä....Survivalin mukaanhan tuo näyttäisi olevan vasta neljä. No, keskeneräistä ei pidä arvostella. Taitaa muutenkin olla sivusto jota joku päivittää, jos muistaa ja kerkeää...

Tätä kirjoitettaessa näyttäisi olevan ainakin 17 kuollut. Viime vuosina pahimpaan aikaan meni 35+ ja parhaimpana vuotena taisi olla jotain 15.

Back