• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Koosteet viime vuosina kuolleista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lähinnä pohdiskelen siis näitä auton kääntymisiä eteen. Aivan sairaan neuroottinen asenne ja roima nopeuden pudotus joka risteyksessä?
Kyllä. Tämä on ainoa keino varmistaa, ettei se auto tule sieltä eteen.
'Sairan neuroottinen' on ehkä liioittelua, mutta kuitenkin.
Ei se valitettavasti oo liioittelua. Itse olen aina suhtautunut sairaan neuroottisesti autoilijoihin ja peuroihin, mut autoilijoiden kohdalla ei valitettavasti edes tuo riitä. Kaupungissa kaks kertaa auto lähtenyt oikealta parkista suoraan ilman vilkkua u-käännökseen, molemmilla kerroilla selvisin liian hiljaisen tilannenopeuden ansiosta, nopeusrajoituksen mukaan ajaen en olisi ehtinyt hidastaa/väistää.

Viime vuoden kesällä ajelin rauhallisesti nelikaistaista kalevantietä kohti kupittaan asemaa. Muuta liikennettä ei juuri ollut, vastaan näin savitehtaankadun risteyksessä tulevan auton hiljalleen, aikomuksenaan kääntyä menosuunnassaan vasemmalle savitehtaankadulle. Mulla paloi vihreät suoraanmenevänä, joten tiesin autoilijalle kääntyvänä palavan punaiset. Sivusilmällä kuitenkin seurailin tuon ainokaisen autoilijan liikehdintää, ja eikös se jumalauta jatkanut suoraan mun eteen päin punaisia! Paniikkijarrutus, väistö ja kalsarit vaihtoon, autoilijakin vetäs vähän mustaa viivaa katuun. Tumman visiirin takaa katsekontaktia ratissa olleeseen n. 45 v naiseen, joitain mietoja käsimerkkejä perään. Siellä se muija ihmeissään viittoili, näytin sille valotolppaa, jossa sille edelleen paloi punainen. Se vaan viittilöi siellä jotain, jatkaen matkaansa punaisia päin mun takaa... Aurinko ei sillä hetkellä häikäissyt kumpaakaan, mutta musta tuntui, että sitä eukkoa oli häikäissyt sen verran, että oli aivoista solukkoa jo palanut.

Eli kyllä se neuroottinen suhtautuminen on turvallisuuden kannalta suotava... Voi sitä silti liikkua rivakasti, pitää vaan koko ajan lukea liikennettä niiden muidenkin puolesta.

Ehdittekö te nauttia moottoripyöräilystä ollenkaan, kun heti kun istuu mopon satulaan, alkaa sairas neuroottisuus kaikkea maan ja taivaan välillä liikkuvaa kohtaan. Kuvitellaan talojen kaatuvan eteen, kun itsensä kuvittelee samalla näkymättömäksi.

Voisko vaikka ihan vaan ajaa, ja nauttia ajamisesta? Varuillaan toki pitää tilanteesta riippuen olla, mutta nää puheet alkaa kuulostamaan just siltä, että kun vetää kypärän päähänsä, on sama kun vetäisi jotain hallusieniä, kun kaikista tielläliikkujista tulee kertalaakista psykoottisia tappajia.

I.  
confused_orig.gif

"Ehdittekö te nauttia moottoripyöräilystä ollenkaan, kun heti kun istuu mopon satulaan, alkaa sairas neuroottisuus kaikkea maan ja taivaan välillä liikkuvaa kohtaan. Kuvitellaan talojen kaatuvan eteen, kun itsensä kuvittelee samalla näkymättömäksi.

Voisko vaikka ihan vaan ajaa, ja nauttia ajamisesta? Varuillaan toki pitää tilanteesta riippuen olla, mutta nää puheet alkaa kuulostamaan just siltä, että kun vetää kypärän päähänsä, on sama kun vetäisi jotain hallusieniä, kun kaikista tielläliikkujista tulee kertalaakista psykoottisia tappajia.

I.  
confused_orig.gif
"

--SE OLI SIINÄ- Hienosti todettu
thumbs-up.gif
, täysin samaa olen ajatellut (tällasten voorumien kirjotteluista)

"Ehdittekö te nauttia moottoripyöräilystä ollenkaan, kun heti kun istuu mopon satulaan, alkaa sairas neuroottisuus kaikkea maan ja taivaan välillä liikkuvaa kohtaan. Kuvitellaan talojen kaatuvan eteen, kun itsensä kuvittelee samalla näkymättömäksi.

I.  
confused_orig.gif
"

--SE OLI SIINÄ- Hienosti todettu
thumbs-up.gif
, täysin samaa olen ajatellut (tällasten voorumien kirjotteluista)
Nauttimista vartenhan nämä vehkeet on hankittu.
-Sergei-

Ehdittekö te nauttia moottoripyöräilystä ollenkaan, kun heti kun istuu mopon satulaan, alkaa sairas neuroottisuus kaikkea maan ja taivaan välillä liikkuvaa kohtaan. Kuvitellaan talojen kaatuvan eteen, kun itsensä kuvittelee samalla näkymättömäksi.

I.
confused_orig.gif
Nautin toki... erinomaisen paljon ajamisesta mp:llä tai millä vaan...
mutta tuo epäluulo muita kohtaan MP:llä ajaessa on paras henkivakuutus.

Kaboomm
sanoi:
Toisaalta vaikka naisissa on jonkin verran rämäpäitä, niin se käsitys omasta kuolevaisuudesta taitaa valjeta vähän aiemmin.

Se ompi varmaan se evoluutio joka jättääpi meitit naiset jäljelle  
buttrock.gif
Mä luulen kans.
Että se on geeneissä.
Naisen tehtävä on tuottaa elämää ja säilyttää sitä.Mahdollisimman laadukkaasti ;)
Miehen tehtävä on siittää lapsia kenen kans tahansa, niin paljon kuin mahdollista ja sotia kotinsa puolesta.
Kumpikohan olisi rämäpäisempi ;)
Ehkä se on vanha muistuma, että nainen on varovaisempi joka suhteessa ja mies on valmiimpi laittamaan kaiken peliin ;)

Mielenkiintoinen keskustelu.
Mä uskaltaisin olla Kaboommin kanssa samaa mieltä siinä että meillä naisilla on ehkä kuitenkin enemmän sitä "järkeä" päässä. Harvalla naisella on loppujenlopuksi mitään sen suurempaa näyttämisen tarvetta, mikä nyt kuitenkin on miehille luontaisempaa, myöntää miehet sen tahi ei. Naisilla on ehkä myös realistisempi käsitys omista taidoistaan. Itselläni näitä "lähellä piti"-tilanteita on tullut ainoastaan kerran ja siinä oli syynä kahden autoilijan vähäinen kunnioitus motoristia kohtaan. Silloin nousi keskisormi pystyyn ja autoilijat sai huomata että kyllä naisetkin kiihdytellä osaa. Nätisti jäi kilpailijat kakkoseksi ja fiilis oli niin hyvä että olis tehnyt mieli näyttää p*rsettä. (autoilijat sattuivat olemaan molemmat nuoria miehiä, joilla varmasti omat stereotypiansa naiskuskeista ja etenkin naismotoristeista)
Noin niinkun muutoin mulla ei itselläni ole ollut kertaakaan tarvetta lähteä sen suuremmin kisailemaan tai kikkailemaan muiden tielläliikkujien kanssa.

Toki näissä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa puhuu myös nais- ja miesmotoristien määrä. Suhteessa kuitenkin miehiä on huomattavan paljon enemmän.

Ja kun puhutaan että miehet tai naiset on parempia kuskeja. Mikä sitä paremmuutta mittaa? Taito käsitellä moottoriajoneuvoa, taito tunnistaa riskit, maltti liikenteessä vai mikä? Miehet on monesti ehkä parempia käsittelemään ajokkejaan, mutta malttia taitaa naisilla olla aika paljon enemmän... Riskintunnistus saattaa liikkua samoissa, mutta se onkin eri asia miten siihen reagoi, painaako suoralla normaalisti vähän yli nopeusrajoituksen vaikka onkin hämärää ja ehkä sumuista vai pudottaako vauhtia hieman, edes siihen nopeusrajoituksen tai pikkusen alle? Matkan kokonaisaikaan se pieni vauhdinpudotus tuskin kovin kriittisesti vaikuttaa. Kyllähän varmasti jokainen tietää iltahämärässä, sumussa, ehkä jollain metsän keskellä menevällä tiellä olevat riskit.

Tulipahan taas viesti
biggrin.gif

Mielenkiintoinen keskustelu.
Mä uskaltaisin olla Kaboommin kanssa samaa mieltä siinä Harvalla naisella on loppujenlopuksi mitään sen suurempaa näyttämisen tarvetta, mikä nyt kuitenkin on miehille luontaisempaa, myöntää miehet sen tahi ei. Naisilla on ehkä myös realistisempi käsitys omista taidoistaan. Itselläni näitä "lähellä piti"-tilanteita on tullut ainoastaan kerran ja siinä oli syynä kahden autoilijan vähäinen kunnioitus motoristia kohtaan. (autoilijat sattuivat olemaan molemmat nuoria miehiä, joilla varmasti omat stereotypiansa naiskuskeista ja etenkin naismotoristeista)
Noin niinkun muutoin mulla ei itselläni ole ollut kertaakaan tarvetta lähteä sen suuremmin kisailemaan tai kikkailemaan muiden tielläliikkujien kanssa.

Toki näissä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa puhuu myös nais- ja miesmotoristien määrä. Suhteessa kuitenkin miehiä on huomattavan paljon enemmän.

Ja kun puhutaan että miehet tai naiset on parempia kuskeja. Mikä sitä paremmuutta mittaa? Taito käsitellä moottoriajoneuvoa, taito tunnistaa riskit, maltti liikenteessä vai mikä? Miehet on monesti ehkä parempia käsittelemään ajokkejaan, mutta malttia taitaa naisilla olla aika paljon enemmän... Riskintunnistus saattaa liikkua samoissa, mutta se onkin eri asia miten siihen reagoi, painaako suoralla normaalisti vähän yli nopeusrajoituksen vaikka onkin hämärää ja ehkä sumuista vai pudottaako vauhtia hieman, edes siihen nopeusrajoituksen tai pikkusen alle? Matkan kokonaisaikaan se pieni vauhdinpudotus tuskin kovin kriittisesti vaikuttaa. Kyllähän varmasti jokainen tietää iltahämärässä, sumussa, ehkä jollain metsän keskellä menevällä tiellä olevat riskit.

Tulipahan taas viesti
biggrin.gif
periaatteessa oikessa olet, mutta....
nixweiss.gif

"että meillä naisilla on ehkä kuitenkin enemmän sitä "järkeä" päässä."

"Silloin nousi keskisormi pystyyn ja autoilijat sai huomata että kyllä naisetkin kiihdytellä osaa."

"Nätisti jäi kilpailijat kakkoseksi ja fiilis oli niin hyvä että olis tehnyt mieli näyttää p*rsettä. "

Eiköhän se nykypäivänä ole enemmänkin persoonasta kiinni, kuka on vetohenkilö ja kuka kukkahattu, kuin sukupuolesta...  
wink.gif

Tämä pitäisi lukea säännöllisesti kun lähtee ajelulle, niin ei niin herkästi tee mieli vääntää tuppia... Itsellä ainakin tuli heti varovainen olo kun luki.

Mietteliääksi vetää. Miten välttää itse vastaava? Hellä kaasukäsi ja "ylimitoitettu" turvaväli löytyy jo. Lähinnä pohdiskelen siis näitä auton kääntymisiä eteen. Aivan sairaan neuroottinen asenne ja roima nopeuden pudotus joka risteyksessä?
Joka ainoa sana kuin omasta näppiksestäni.

Auton kääntyminen eteeni on pelkoni nro 2, nro 1 on, että vastaantuleva lähtee ohitukseen minua näkemättä. Suoralla tiellä, jossa on hyvä ohittaa ja vastaantulevalla kaistalla on jonoa jolloin joku aina lähtee sieltä ohittamaan, kyttään suorastaan vainoharhaisena vastaantulevan jonon tapahtumia.

Lisäksi käytän maantieajossa pitkiä valoja päiväsaikaan, tarkoituksena että olisin näkyvämpi. Tiedän että monet motoristitkin vastustaa sitä, mutta vähän ymmärrystä hei: siihen ei kuole jos vastaantulijalla on pitkät päällä, mutta mä kuolen jollei mua nähdä. Siispä pitkät pysyy jatkossakin, vaikka tulisi täälläkin millaiset haukut.

Tietysti sekin varmaan on syynä, että motoristeista enemmistö on miehiä. mene ja tiedä  
nixweiss.gif
Enää ei ole yhtä suuri enemmistö kuin kymmenen vuotta sitten. Uusista kortin ajajista on prosentuaalisesti paljon suurempi osuus naisia mitä naisten osuus on kaikista motoristeista. Naisten osuus lisääntyy siis  
062802jumpie_prv.gif

Eli tahtoo sanoa: Kymmenen vuotta sitten naisten vähemmät onnettomuudet olikin ehkä selitettävissä naisten pienemmällä osuudella kuskeista, muttei enää tänä päivänä.

Viime keväänä korttia ajaessani meille teoriatunnilla turvallisuus- ja onnettomuusasioista opettaja kertoi, että miehet on taitavia pyörän käsittelijöitä, osataan vaivattomasti kaikki temput, mikä sinänsä ei ole huono asia ollenkaan. Mutta siitä huolimatta ja juuri siksi miesten pyöräonnettomuudet ovat huomattavasti tuhoisampia kuin naisten; tykätään kikkailla myös liikenteessä ja kiusaus tehokkaan pyörän komentamiseen taajama-alueella on paljon voimakkaampi kuin naiskuskeilla.

Naiselle tyypilliseen käyttäytymiseen kuulemma kuuluu, että osaa se tyttökin pyörää komentaa, mutta sitä maltetaan odottaa moottoritielle saakka  
bowdown.gif

Ja vähän edittiä: minä siis en paljoa ole pyörää komennellut kun ei tuo ompelukone kumminkaan tottele. Vintillä lepäävässä Singerissäkin taitaa olla enempi tehoja
biggrin.gif

Kuka puhui taloista? En mä ole huomannut että on puhuttu taloista... Mäkin olen ottanut kantaa mutta mäkään en ole puhunut taloista.

KukaKOHAN se nyt onkaan neuroottinen
nixweiss.gif

On tilanteita joihin ei vaan osaa varautua..
omg.gif

2 x viimekesänä kävi niin että ohitukseen valmistautuessani edelläni ajanut kääntyi varoittamatta vasemmalle.. onneksi ei ollut "lentävä ohitus" aluillaan.. vaan se perinteinen takapuskurista alkava...

Sitten on päiviä kun pelottaa muuten vaan ajella ja päiviä jolloin se kaasukäsi on tolkuttoman raskas, usein pitkän työpäivän jälkeen kotimatkalla tulee monta heräämistä & säpsähdystä, kun työasiat pyörii mielessä ja kotiinkin olis olevinaan kiire ja hoppu (pyöräilijän loppu)...

Mietteliääksi vetää. Miten välttää itse vastaava? Hellä kaasukäsi ja "ylimitoitettu" turvaväli löytyy jo. Lähinnä pohdiskelen siis näitä auton kääntymisiä eteen. Aivan sairaan neuroottinen asenne ja roima nopeuden pudotus joka risteyksessä?
Hyviä nyrkkisääntöjä joita joskus toistan liikenteessä itselleni ovat: "Olen näkymätön"
"Kaikki autoilijat ovat vihollisia, ja yrittävät tappaa minut"

Eli toisinsanoen, tilanteiden ennakointi ja yleensä valpas asenne tienpäällä auttavat jo pitkälle. Opettele ajotekniikkaa, moposi käyttäytymistä, sekä ääritilanteissa toimimista. Neuroottisen ja ylivarovaisen asenteen ottamisen myötä on sama lopettaa koko harrastus.

Back