Jos on useampi pyörä, niin kannattaa ottaa vakuutus sieltä, missä on jonkunlainen hyvitys seisonta-ajasta (usealla ei voi ajaa yhtä aikaa).
Pyörävakuutukset kannattaa ehdottomasti kilpailuttaa, koska erot on suuria. Esim. minun -95 SS 600 Ducatissa liikennevakuutuksen erotus melkein 200€ / vuosi (lähtöbonuksilla).
Siinä saa olla todella, siis todella hyvät keskittämisalennukset, jos se "oma" yhtiö sattuu olemaan kallein vaihtoehto.
Lisäksi yhtiöiden kesken on eroja pyörissä. Se mikä toisessa on edullinen, voi toisessa jostain kumman syystä olla kallis. Se on sitä vakuutusyhtiömatematiikkaa, jota ei maalaisjärjellä varustettu kuluttaja voi, eikä saakkaan ymmärtää.
Sen verran olen vakuutushintoja laskureilla laskenut, että se aiemmin kovasti mainostettu teho/painosuhde on lähinnä vitsi.
Joten puhelin kouraan, palveluita valitsemaan numeroilla ja taustamusaa kuuntelemaan.
Itsellä on Turvassa ja ihan tyytyväinen. Turvassa bonus nousee 90pv jälkeen, kun esim. Pohjolassa vasta 120pv jälkeen.
Keväällä kilpailutin vakuutukset, kun Ducati tuli taloon. Pohjola oli halvin. Pitkään juteltiin Pohjolan myyjän kanssa siitä, kun on useampi pyörä ja tarkoitus ajaa Ducatilla max. se 120pv ja sitten siirtää bonukset toiseen ajopyörään, eri rumpata vakuutuksia pyörien välillä. Myyjä sanoi, että otat vaan vakuutuksen meiltä, niin hommat hoituu. Minähän uskoin, kun jutustelu oli niin leppoissaa, kiiretöntä ja myyjä kuulosti uskottavalta.
Tuli vakuutusmaksu, johon oli ilmoitettu seisonta-ajat. Pohjolan lapussa luki se koko vuoden hinta. Eikun puhelin kouraan ja soitto nollakolmoseen. Siellä toinen täti sanoi, että Pohjolassa ole seisonta-aikahyvitystä. Minä siihen, että onpas, kun minulle on myyty sellainen vakuutus, missä nimenomaan on seisonta-aikahyvitys. Täti totesi, että EI OLE, kun ei semmoista vakuutusta pysty Pohjolasta myymään.
Samana päivänä kävin katsastuskonttorilla maksamassa joitakin euroja siitä ilosta, että sain vaihdettua vakuutusyhtiötä. Nyt on pyörät Turvassa ja puhelinsoitto riittää, niin saa vaihdettua toisen pyörän ajoon (muistaa sen 30pv yhtäjakoisen seisomisajan, että saa hyvityksen), eikä maksa mitään.
Tästä eteenpäin ainoastaan kusen Pohjolan suuntaan.