• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokemuksia silmäleikkauksesta kaivataan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dooris
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minulla laaseroitiin silmät joskus -95 Tampereella ja minulla oli oikein pullon pohjalasit jotain -8, Lekuri ei oikein suositellut ja sanoi että etten ilman laseja tule toimeen. Siitä leikkauksesta jäi lasien käyttö vain yö aikaan kun hajataiteisuuden takia näkyi pari keskiviivaa autolla ajaessa. Mutta -97 kävin uusinta laaseroinissa jolloin hajataiteisuus poistettiin ja enkä sen jälkeen ole tarvinnut silmälaseja. Ken laaserointiin menee niin kannattaa pyytää parit rauhoittavat napit niin ei pää liiku niin paljon kun näkee kun puukolla rapsutetaan silmää päästä
biggrin.gif

Itse kävin joulukuussa 2006 leikkauttamassa silmät ODL:ssä oulussa. Siellä on käytössä tuo uusinta mallia oleva Zyoptix-100-lasik-systeemi. Leikkaus kesti noin 2min ja oli täysin kivuton. Parin päivän kuluttua leikkauksesta näkö oli normaali, tosin hämäränäkö oli muutaman kuukauden vähän huonompi kuin ennen leikkausta. Jälkihoito oli helppoa, antibioottitippoja silmiin 3 kertaa päivässä kahden viikon ajan.

Erittäin tyytyväinen olen ollut tuohon 2800€ sijoitukseen. Suurin helpotus on juuri tullut tuohon mopoiluhommaan kun ei tarvi värkätä silmälasien ja voimakkuuksilla olevien aurinkolasien kans.

Tuo leikkaushan on käytännössä täysin riskitön, paljon helpommin saa infektion piilarien käytöstä.

Oisin tuon jo itelleni antanut lahjaksi aikaa sitten, jos vaan taloudellinen tilanne ois antanut myöten... Nyt mennään kuitenkin laseilla ja piilareilla. Varaakin ehkä nyt ois leikkaukseen, mutta jokin mättää. Oma pää? Ikä? Jostain luin ettei silmiä joissa on iso ero näkökyvyssä(-4,5 ja -2,5) vois leikata... Lienee hölynpölyä? Oon piilolaseja käyttänyt jo aika nuoresta ja minkäänlaisia silmätulehduksia tai vastaavia mulla ei oo koskaan ollut.

Piilareissakin on tapahtunut aika huimaa kehitystä vuosien mittaan, joka on helpottanut niiden käyttöä. Itselläni on nyt käytössä (kertakäyttöisten lisäksi) linssit, joita voin pitää huoletta vaikka vkl:n yli jatkuvasti silmissä(hyvät reissun päällä). Ainoastaan aamuisin silmät ovat puolisen tuntia hiukan kuivat, mutta tilanne normalisoituu nopeasti.

Mutta olishan tietysti paaljon kivempaa jos ei lasien tai piilareitten kanssa tarttis lainkaan pelata. Kotioloissa tuolla nyt ei oo väliä, mutta esim. pitkillä pyöräreissulla olis vaivattomampaa, kun ei tarvii mukana "raahata" piilarinesteitä, varalinssejä ja varmuudeks vielä silmälaseja, vaikkei tuo nyt isoa vaivaa tuotakaan.

P.S Miksiköhän suurella osalla silmälääkäreistä (jopa noista laser-leikkauksia tekevistä) on silmälasit...
nixweiss.gif

Yli 40-vuotiailla alkaa tulla ikänäköä = eivät näe lähelle niin hyvin koska silmän elastiset rakenteet jäykistyy => tarvitsevat lasit lähelle nähdäkseen. Aika suuri osa silmälekureista on tuota vanhempaa sukupolvea joten ei ihme että heillä on lasit. Ikänäköä ei nimittäin pysty millään leikkauksella hoitamaan.

Itse en antaisi vielä silmiäni sorkkia, leikkauksia on kuitenkin tehty vasta n.20v toimivilla menetelmillä joten ei ole vielä kattavaa dataa siitä miten leikatut silmät toimii esim 50v leikkauksen jälkeen. Sitäpaitsi tekniikka on kehittynyt niin huimaa vauhtia ettei uusimmat menetelmät ole kovin montaa vuotta ollu käytössä.

Paljon oon hyviä kokemuksia kuullu mutta aina mahtuu niitä huonoja mukaan.

Kannattaa muistaa että mitä erilaisemmat voimakkuudet silmissä on sitä huonompi on lopputulos (esim toisessa -1 ja toisessa -5). Ja sitten se, että laseistahan ei pääse loppuelämäkseen eroon koska siinä 40-60v iässä alkaa tarvita niitä lähilaseja. Mutta jos leikkaus onnistuu niin tuleehan siinä monta vuotta ilman laseja.

Tuo leikkaushan on käytännössä täysin riskitön, paljon helpommin saa infektion piilarien käytöstä.
Hmmh... Pieni kommentti tähän vielä. Mikään leikkaus ei ole koskaan riskitön, varsinkaan kun sorkitaan silmiä. Infektioriski on laserleikkauksessa hyvinkin pieni, kyllä piilareista sen helpommin saa mutta muut riskit on olemassa. Ikävä homma on se, että jos jokin menee pieleen niin se vaikuttaa hyvinkin dramaattisesti elämään koska kyseessä on niin tärkeä aisti.

P.S Miksiköhän suurella osalla silmälääkäreistä (jopa noista laser-leikkauksia tekevistä) on silmälasit...
nixweiss.gif

Yli 40-vuotiailla alkaa tulla ikänäköä = eivät näe lähelle niin hyvin koska silmän elastiset rakenteet jäykistyy => tarvitsevat lasit lähelle nähdäkseen. Aika suuri osa silmälekureista on tuota vanhempaa sukupolvea joten ei ihme että heillä on lasit. Ikänäköä ei nimittäin pysty millään leikkauksella hoitamaan.

Kannattaa muistaa että mitä erilaisemmat voimakkuudet silmissä on sitä huonompi on lopputulos (esim toisessa -1 ja toisessa -5). Ja sitten se, että laseistahan ei pääse loppuelämäkseen eroon koska siinä 40-60v iässä alkaa tarvita niitä lähilaseja. Mutta jos leikkaus onnistuu niin tuleehan siinä monta vuotta ilman laseja.
höpö höpö
033102ass_1_prv.gif

ei pidä paikkaansa...
minun silmät leikanneelta lekurilta laseroitu...

mitä suurempi ero sitä enemmän laserionti auttaa...

konstit on monet... lopputarkastuksessa lekurini sanoi etten tarvi laseja edes vanhainkodissa.... sillä ikänäköä ajatellen tehtiin pieni jippo... toinen silmä nyt +0,2 ja toinen -1,5...
idea3.gif
eli toinen silmä lukusilmä jaa toinen kaukosilmä....
eek.gif
epäilytti ensalkuun mutta hyvin toimiva ratkaisu näkö joka tilanteessa hyvä...
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Jesh osupa asia oikeaan aikaan. Olen nimittäin menossa 27.8 leikkauttamaan silmäni. Hippasen hirvitti ensin lukea tuota alkupään pelottelu osiota, mutta eiköhän tämä tästä. Kolleega leikkautti silmänsä viime talvena ja on ollut tyytyväinen. Itse jäin nyt vuorotteluvapaalle ja ajattelin, että nyt jos ei koskaan rilleistä eroon. Sua nähä kuinka äijän käy
confused_orig.gif
sad_orig.gif
smile_org.gif
vaiko peräti
033102ass_1_prv.gif

Mulla leikattiin(siis laseroitiin,ei siinä mitään leikata)oikea silmä n. 3 vuotta sitten tampereen medilaserissa prk tekniikalla(ns.pintahiontatekniikka,hiotaan sarveiskalvon pinta pois,pari sekuntia laserointia,ja suojaava piilolinssi päälle jota pidetään viikko)
Näkökyky oli jotain -3.5
Hintaa n. 500 egee/silmä eli ei pitäis olla paha hinta+esitutkimukset joista saa osan takasin kelasta tai työpaikan sairaskassasta.
Toipuminen on kyllä hitaampaa kuin lasik jne tekniikoilla mutta kun itse sai viikon sairaslomaa täydellä palkalla niin ei paha hinta...
Silmä oli valonarka viikon verran mutta ei mitenkään kipeä.
Itse laserointi ei tunnu mitenkään,eikä siinä tule mitään savua tai palaneen käryä...
Mites muilla laseroiduilla?onko silmät herkät osumille?mulla oli ekan vuoden leikkauksen silmä herkkä osumille.jos siihen onnistui tökkäämään esim sormella tms. niin silmä alkoi vuotamaan vettä eikä ei oikein pystyny pitään auki n. minuuttiin.
Tulee harrastettua noita väkivaltalajeja niin siinä vähän haittasi jos osui silmään jonkun nyrkki tai jalka...ei siis normaalia elämää haitannu mitenkään.
Luulisin että läppäleikkauksissa ei silmä jää yhtä herkäksi?

Mulla leikattiin(siis laseroitiin,ei siinä mitään leikata)oikea silmä n. 3 vuotta sitten tampereen medilaserissa prk tekniikalla(ns.pintahiontatekniikka,hiotaan sarveiskalvon pinta pois,pari sekuntia laserointia,ja suojaava piilolinssi päälle jota pidetään viikko)
Näkökyky oli jotain -3.5
Hintaa n. 500 egee/silmä eli ei pitäis olla paha hinta+esitutkimukset joista saa osan takasin kelasta tai työpaikan sairaskassasta.
Toipuminen on kyllä hitaampaa kuin lasik jne tekniikoilla mutta kun itse sai viikon sairaslomaa täydellä palkalla niin ei paha hinta...
Silmä oli valonarka viikon verran mutta ei mitenkään kipeä.
Itse laserointi ei tunnu mitenkään,eikä siinä tule mitään savua tai palaneen käryä...
Mites muilla laseroiduilla?onko silmät herkät osumille?mulla oli ekan vuoden leikkauksen silmä herkkä osumille.jos siihen onnistui tökkäämään esim sormella tms. niin silmä alkoi vuotamaan vettä eikä ei oikein pystyny pitään auki n. minuuttiin.
Tulee harrastettua noita väkivaltalajeja niin siinä vähän haittasi jos osui silmään jonkun nyrkki tai jalka...ei siis normaalia elämää haitannu mitenkään.
Luulisin että läppäleikkauksissa ei silmä jää yhtä herkäksi?
Mulla kesti "jälkihoito" viikon, kun tiputtelin silmätippoja kuivumisen takia. Sen jälkeen tippoja piti laittaa "tarvittaessa". Taisin pari kertaa tiputella, mutta siihen se jäi. Valonarkuutta oli pari-kolme viikkoa, kun homma tehtiin kesällä. Käytin aurinkolaseja aina ulkona, niin kuin kesällä nyt on muutenkin tapana. Elämänlaatu on nyt leikkauksen jälkeen paljon parempi, kuin rillipäisenä.
smile_org.gif
cool.gif

olen ymmärtänyt asian niin että lasikissa vähemmän jälkiongelmia ja kipuja kuin pelkän pinnan hionnassa ...
nixweiss.gif
.. samoin tulos pysyvämpi...

toisaalta minulla oli taittovirhettä niin paljon että lasik oli ainoa vaihtoehto... ensimmäiset 4 tuntia (puudutuksen ajan) silmät vesitti ja oli valonarat... sen jälkeen ei mitään ongelmia eikä vaivoja
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Tärkeintä on laseroinnin jälkeinen hoito eli tipat (kortisoni, kosteus tipat erikseen). Niillä estetään arpikudoksen muodostuminen. Myös tarkastuksissa kannattaa käydä ohjeiden mukaan. Laseritkin on kehittyneet paljon alku ajoista. Kannattaa varmistaa että leikkaajalla on uudempi laite. Silloin leikkaus on tarkempi ja linssi saadaan suuremmaksi joten pimeä näkökyky säilyy parempana.

baaa.gif
 Minulle tehtiin marraskuussa -89 toiseen silmään laserveitsellä ympyrä ja kahdeksan säteittäistä viiltoa ja sama toiseen silmään helmikuussa -90. Silloin ei ollut vielä laseria. Homma tehtiin ilman mitään rauhoittavia, koska synnytin sitten huhtikuussa tytön.  
smile_org.gif
Kipulääkkeenä vain Panadol.  Alkutilanne oli -3.5 ja -4.5 sekä hieman hajataitteisuutta. Siis olin uimahallissakin lasit päässä muualla kuin saunassa.  Alussa silmät muutaman päivän kipeät, koska silmän liikkuttaminen sattui. Alkuvuosina oli myös pimeässä valon säteiden näkemistä, mutta sekin on tasaantunut.

Olin 10 vuotta täysin ilma laseja ja nyt on kaksitehot käytössä.  Kauas ei vielä vajaa viisivuotta sitten olisi ajokorttiin tarvittu laseja, mutta olen tottunut niitä käyttämään.  Helpompi käyttää kaksitehoja kuin erillisiä lukulaseja.  Jos ei tarvitse lukea tai katsoa lähelle tarkasti pärjäisin hyvin ilman laseja, mutta olen tottunut niihin.  Viimekesänä kun rikoin lasini ajamaan lähtiessä, ajoi kotiin hakemaan varalasit ja hyvin sekin onnistui.

Nykyisin näköni vaihtelee, jos olen nukkunut pitkän yön olen sokeampi (enemmän plussalla aamusta) ja jos olen väsytyt tai nukkunut vähän näen tarkemmin nykyisillä laseillani.  Aamulehden lukemiseen tarvii enemmän plussaa kuin illalla.

Kaiken kaikkiaan olen ollut tyytyväinen ja säästänyt leikkausrahat 10 vuoden lasittomuuden aikana ja oletan, että nyt kaksitehojenkin käyttö on varmaan helpompaa kuin ei ole miinuksia niin paljon.  Minulla on kuivat silmät ja senaikaiset piilolasit eivät sopineet hyvin, oli usein kuin silmissä olisi ollut roskia.

Jokainen kuitenkin tekee ratkaisunsa itse , usein ennen päätöstä asia on vaiken.  Ratkaisun jälkeen pääsee toiminaan ja silloin usein jo helpottaa...
bowdown.gif

Pahkenan pahkena. Maanantaina olis pitänyt mennä laserointiin ja nyt iski flunssan päälle. Vielä kerran pahkena.

Back