Minulle tehtiin marraskuussa -89 toiseen silmään laserveitsellä ympyrä ja kahdeksan säteittäistä viiltoa ja sama toiseen silmään helmikuussa -90. Silloin ei ollut vielä laseria. Homma tehtiin ilman mitään rauhoittavia, koska synnytin sitten huhtikuussa tytön.
Kipulääkkeenä vain Panadol. Alkutilanne oli -3.5 ja -4.5 sekä hieman hajataitteisuutta. Siis olin uimahallissakin lasit päässä muualla kuin saunassa. Alussa silmät muutaman päivän kipeät, koska silmän liikkuttaminen sattui. Alkuvuosina oli myös pimeässä valon säteiden näkemistä, mutta sekin on tasaantunut.
Olin 10 vuotta täysin ilma laseja ja nyt on kaksitehot käytössä. Kauas ei vielä vajaa viisivuotta sitten olisi ajokorttiin tarvittu laseja, mutta olen tottunut niitä käyttämään. Helpompi käyttää kaksitehoja kuin erillisiä lukulaseja. Jos ei tarvitse lukea tai katsoa lähelle tarkasti pärjäisin hyvin ilman laseja, mutta olen tottunut niihin. Viimekesänä kun rikoin lasini ajamaan lähtiessä, ajoi kotiin hakemaan varalasit ja hyvin sekin onnistui.
Nykyisin näköni vaihtelee, jos olen nukkunut pitkän yön olen sokeampi (enemmän plussalla aamusta) ja jos olen väsytyt tai nukkunut vähän näen tarkemmin nykyisillä laseillani. Aamulehden lukemiseen tarvii enemmän plussaa kuin illalla.
Kaiken kaikkiaan olen ollut tyytyväinen ja säästänyt leikkausrahat 10 vuoden lasittomuuden aikana ja oletan, että nyt kaksitehojenkin käyttö on varmaan helpompaa kuin ei ole miinuksia niin paljon. Minulla on kuivat silmät ja senaikaiset piilolasit eivät sopineet hyvin, oli usein kuin silmissä olisi ollut roskia.
Jokainen kuitenkin tekee ratkaisunsa itse , usein ennen päätöstä asia on vaiken. Ratkaisun jälkeen pääsee toiminaan ja silloin usein jo helpottaa...