• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokemuksia silmäleikkauksesta kaivataan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dooris
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos menee silmäleikkaukseen, niin kannattaa tarkasti sopia, mitä ja mihin hintaan tehdään.
TV:ssä oli jokin aika sitten juttua halvasta silmäleikkauksesta (olikohan joku kuponkiuutisten tarjous?).
Itse leikkaus oli halpa, mutta esivalmistelut/tarkastukset yms. maksoivatkin sitten paljon enemmän kuin itse operaatio.

Itsellä melko samanlainen 'näkövika', mutta silti en lähtisi kovin herkästi muiden kommenttien ja kokemusten perusteella tekemään päätöstä leikkauksesta, sillä ei taida olla kahta aivan samanlaista simäparia, ja itse olisin taipuvainen kuuntelemaan oman silmälääkärin ja ylipäätään silmälääkärien perusteluja. Kyllä heiltä varmaan useimmiten saa ihan järkeenkäyvät perusteet miksi jotain ei kannattaisi tehdä, tai ainakin riskit tulevat selväksi, varsinkin kun itse kyselee lisää.

Itse olen joskus nuorena kokeillut piilareita, mutta ainakin silloin ne tuntuivat tosi hankalilta ja silmiä ärsyttäviltä, joten olen (kait) jo sopeutunut ajatukselle rilleistä ja niiden vaihtamisesta ajoittain. Nykyään tuo rillien ja umpipotan pukeminen ja riisuminen vie aikaa sen yhden kädenliikkeen enemmän, mutta siihenpäs on jo tottunut. Ainoa haitta on ollut ajoittainen rillien huurtuminen kylmällä kelillä esim. valoissa seisoessa, vaikka itse visiiri pysyykin kirkkaana. Ongelma on kuitenkin niin pieni, ettei sen takia ainakaan halua riskeerata loppuiän näköä, sen verran herkiksi kun nuo katselimet on osoittautuneet.

Päätöksiä en toki tee minkään keskustelupalstan mielipiteiden perusteella, mutta suuntaa-antavaa kokemuspohjaa on mielenkiintoista saada. Jokainen ihminen on yksilöllinen, eikä varmastikaan se mikä sopii yhdelle, ole välttämättä hyvä toiselle. Samahan se on kaikissa muissakin asioissa. Yhdelle sopii customi, toiselle kyykky, kolmannelle joku muu.

Lääkärin kanta on tietenkin se asiantuntijalausunto, mutta omakohtaiset kokemukset ja mielipiteet leikkauksesta ovat mielestäni myös erittäin tärkeitä. Jos sinne silmälääkärin juttusille joskus lähtee, niin osaapahan ainakin kysyä kaiken mahdollisen. Lasien kanssa osaa toki elää, ei se aina kivaa ja helppoa ole, mutta jos on mahdollisuus parantaa tilannetta jollakin tavalla, on kai ihan luonnollista, että kartoittaa asiaa ja puntaroi niitä plussia ja miinuksia.

Moi!

Olen ehdottomasti leikkauksen kannalla.

Itse käytin laseja 4-vuotiaasta lähtien. Noin 5 vuotta sitten, eli 33 vuotiaana, marssin soveltuvaan sairaalaan Singaporessa ja leikkautin molemmat silmäni LASIK-tekniikalla. -7 ja -2.5 ovat nyt noin 0!

Näön menettämisen mahdollisuus on lähes nolla. Osa leikkauksista epäonnistuu, eli näköä ei saada tavoitearvoon. Tilastoissa esim. -7 silmän parantuminen -0.5:een on epäonnistuminen jos tavoite oli 0!!! Itse olisin tuohon erittäin tyyvyväinen.

Näköni on pysynyt lähes täydellisessä koko ajan. Lisäksi muutkin lajini eli sukellus ja kamppailulajit ovat huomattavasti mukavampia.

+Pasi, nyt Helsingistä

Omat silmät leikattiin vuosi sitten toukokuussa. Silmissä oli -6,5 ja -5,5 ja hieman hajataittoa. Silmät leikattiin Tampereella Medilaserissa Zyoptix lasik-menetelmällä ja lääkärinä oli jo mainittu Harri Koskela(sama mies kuin Eiran sairaalassa). Mitään ongelmia ei ole ainakaan vielä esiintynyt joten on pakko olla tyytyväinen tulokseen.

Hintaa koko operaatiolle tuli noin 3000 €.

Itseltäni leikattiin molemmat silmät mustaakseni vuonna 1997. Molemmissa oli miinusta 3.5. Leikkaus oli nopea ja täysin kivuton. Leikkauksen jälkeen silmät olivat valonarat ja tippoja laitettaessa kirvelivät pirusti. Kirvelyä oli muistaakseni noin kaksi viikkoa. Pian leikkauksen jälkeen näin jo E -taulusta alimman rivin. Hyvä näkökyky säilyi itselläni noin kaksi vuotta, jonka jälkeen näkö alkoi palautumaan entisiin uomiinsa melko nopeasti ja tarvitsin taas silmälasit. Nyt lasini ovat -1.5 luokkaa ja taas tarttee hankkia hieman vahvemmat. Lisäksi leikkauksen lisänä silmiini tuli pieni hajataitto, joka on kuitenkin korjattavissa laseilla. Silmät leikkattiin aikanaan PRK laserilla, joten toipumisaika oli pidempi kuin esim. nykyään lasik leikkauksessa. Jos olis ylimääräistä rahaa saattaisin mennä uudelleen leikeltäväksi.
Tuolloin vuonna 1997 leikkaus maksoi tutkimuksineen ja jälkitarkastuksineen noin 20000 mummoo. Kallishan se oli jos laskee kuinka monta vuotta olin ilman silmälaseja. En kuitenkaan olisi päässyt nykyiseen ammattiini ilman leikkausta, joten satsaus kannatti.
confused_orig.gif

kävin jokunen vuosi sitten -9.5/-7.5, lasik-leikkauksen jälkeen taisi jäädä vartti. Ei ongelmia. Menisin uudestaan, jopa samalle lääkärille joka muuten oli väitellyt laser-leikkauksien onnistumisesta. Miettiköön jokainen huolella omalta kohdaltaan, itse en voisi olla tyytyväisempi.

Matti

edit: ai niin, sukulainen oli käynyt samalla lääkärillä ja samoin kokemuksin, korjaustarve puolta pienempi, tavallinen laserleikkaus.

M

Mä kävin vuonna -97 leikkauttamassa noin -4 likinäön laserleikkauksella. Lasien tarve poistui, mutta nyt mulla on kaihi molemmissa silmissä, ikää tasan 30.

Kannattaa miettiä tarkasti sitä silmien ronkkimista.

viime kesänä sain rahaa sen verran kasaan että pääsin lasik-leikkaukseen. näkö oli -6,5 ja -4,75. nyt 0 ja -0,5 (lukusilmä tarkoituksella)
062802jumpie_prv.gif
hinta yhteensä 2500 e
veryangry.gif

piilareita käytin ennen 24 vuotta, eikä muuten ole ongelmia ajossa edes avopotan kanssa ongelmia.

leikkaus tehtiin tikkurilassa ja leikkaajana Pajari jolla 15 vuoden kokemus. leikkaus täysin kivuton
bowdown.gif
4 tuntia leikkauksesta näkö ok

viidelle tutulle tehty aikaisemmin ensimmäinen 9 vuotta sitten kellään ei ole ollut mitään ongelmia. suosittelen kaikille

ainoastaan harmittaa etten tehnyt tätä jo 10 vuotta sitten
withstupid.gif

Kävin Eiransairaalassa Zyoptix leikkauksessa ja aivan loistavin tuloksin. Leikkaajana Harri Koskinen (hänellä myös leikkauksella korjattu näkö). Nykyään tullut uusi leikkaus menetelmä, käy tutustumassa.
http://www.eiransairaala.fi/silmalaser/esittely.shtml

Jokainen tekee itse päätöksensä,  mutta minä en kadu hetkeäkään leikkausta. Tarkastuksessa juttelin erään miehen kanssa jolle oli tullut ongelmia (mm. hiekanjyvä leikkattuun silmään ja aukaisi "läpän". Hänkin oli kaikesta huolimatta tyytyväinen valintaansa.
Jos et tee niin jäähän sulle enemmän  
033102beer_1_prv.gif
kesäks
biggrin.gif

Vuonna 2000 leikattiin molemmat silmät lasik-menetelmällä Helsingin kirurgipalvelussa, kirurgina Jukka Sulonen. Operaatio hetkessä ohi, täysin kivuton ja näkö jo leikkauspöydältä noustessa hyvä. Ei mitään negatiivista sanottavaa, näkö on erinomainen eikä ennen ikänäköä pitäisi muuttuakaan. Hintaa en tarkasti muista, mutta taatusti joka pennin arvoinen operaatio. Suosittelen lämpimästi
smile_org.gif

Itse olen tyytynyt piilarit-rillit yhdistelmään. Piilareita pidän tosin aika harvakseltaan ja niitäkin vain niin kauan kuin on tarve. En uskalla lähteä silmiäni ronklauttamaan, eikä siihen ole ollut tarvettakaa Ja uskon, että juuri vanhemmiten tulee kyllä ongelmia. Arpikudos on kuitenkin arpikudosta. Kypärä ja rillivalinnalla voi vaikuttaa mukavuuteen paljon. Muovisankaiset , joustava-aisaiset rillit kestävät mielestäni paremmin kuin metallisangat ja nämäkin rillit ovat saaneet kokea jo kovia jopa nassuun läsähtäneen lentopallon muodossa. Vesi tuli silmistä, mitään en hetkiseen nähnyt, mutta rillit pysyivät ehjänä!

Tuttavalta leikattiin ja kokemukset eivät hänen kohdallaan olleet hyviä. Näkö ei parantunut luvatulla tavalla ja sen lisäksi tuli valon "hajautumista" eli epämääräisiä halo-ilmiöitä ja epätarkkuutta.
Kuinka kauan tästä tuttavasi leikkauksesta on kulunut aikaa? Olivatko nämä kertomasi epätarkkuudet ja hajautumiset väliaikaisia, vai ihan pysyviä seurauksia?

Kaikille kiitos muutenkin tähän astisista kokemuksista, kaikki tieto on todellakin tervetullutta. Ajatus leikkauksesta on muhinut pidemmän aikaa, omakohtaisia kokemuksia on siis mielenkiintoista kuulla. Riskithän leikkauksessa on olemassa, mutta niinhän niitä on jokapäiväisessä elämässä muutenkin. Ajatus näön menettämisestä, tai sen heikkenemisestä niin, että sitä ei voi laseillakaan korjata hyväksi ei toki ole niitä elämän valoisimpia ajatuksia, joten tätä täytyy pohtia vielä pitkään ja tarkasti.

Jatkakaa....  
smile_org.gif
Tuosta on vuosi. Ongelmat jatkuvat. Eivät aivan niin pahoina kuin heti alussa, mutta silti on veijari tyytymätön lopputulokseen ja riita leikelleen kanssa käynnissä...
confused_orig.gif

Ite kävelin potta kainalossa instruun ja nappasin ne sangat mitkä sopivat parhaiten kypärän sisään, väänsin vielä sangat lähes suoraksi niin menee sisään ja tulee ulos mahdollisimman helposti. Oma kypäräni on todella tiukka, mutta silti sangat eivät paina tippaakaan. Linssit ovat ajeluun sopivat ruskeat ja vahvuudet aika kevyet ( 0.25 ja 0.75 ), mutta silti en tajua miksen jo viime kesäksi hankkinut noita.
cool.gif

Viime kesän käytin ray baneja ilman vahvuuksia ja ne olivat hankalat, kun eivät sopineet kunnolla kypärän sisään ja näkökulmat eivät olleet mitenkään ihanteelliset.
Eli ite suosittelisin käymään optikkoliikkeessä ja hankkimassa lasit juuri kypärän kanssa käytettäväksi. Omani maksoivat 79e vahvuuksien kanssa ja merkki on Sub Sun.

Minulta leikattiin tänä keväänä molemmat silmät PRK-tekniikalla. Leikkauksen alkututkimuksineen suoritti Silmäkeskus Laser. Silmissä oli -1,75 molemmissa, eli en todellakaan ollut mikään sokea, mutta tarvitsin laseja jatkuvasti. Hajataittoa ei ollut.

Ajatus leikkaukseen heräsi tämän foorumin kautta, kun joku kertoi omasta positiivisesta kokemuksestaan (pahoittelen, en muista käyttäjää). Varasin ajan seuraavalle päivälle esitutkimusta varten.

Esitutkimuksessa silmät tutkittiin todella huolellisesti, otettiin erilaista karttaa ja mitattiin paineta sekä paksuuksia. Keskustelutuokio leikkaavan lääkärin kanssa johti päätökseen että teemme PRK-tyyppisen leikkauksen. Tämän jälkeen aika varattiin seuraavan viikon keskiviikolle.

Leikkaus tapahtui HYKSissä. 2h ennen leikkausta alkoi esilääkitys kotona (esim 2 diapamia, nam). HYKSissä aikaa meni n. 25 min. Minulle tehtiin siis PRK-leikkaus WafeFront -tekniikalla suurten mustuaisteni takia. Tämä siksi koska tavallisen leikkaussäteen halkaisija on 6mm ja minun mustuaiseni ovat kookkaimmillaan halkaisijaltaan 7,5mm. Jos silmät olisi operoitu tavallisella säteellä, olisin nähnyt esim. pimeässä ajaessani halo -ilmiöitä vastaantulevien autojen valoista.

No sitte seuraavat 3 päivää meni lepäillessä ja ei-mitään katsellessa. Lukemisesta ei tullut mitään, tietokonetta ei pystyny käyttää, telkkaria ei pystyny kattoo. Siis kunnon hermolomaa. Leikattu silmä oli n. 3 viikkoa sumuinen, mutta kirkastui kuitenkin lopulta.

Toiselle silmälle tehtiin täysin sama proseduuri. Nyt leikkauksista on 2 ja 3 kk, näkö niin hyvä ku voi olla. Kostutustippoja joutuu käyttämään useita kertoja päivässä. Valonarkuutta en ole kokenut, eivätkä nuo silmät ole muutenkaan olleet laisinkaan kipeät.

Kaiken kaikkiaan suosittelen leikkausta jokaiselle, kuka haluaa päästä eroon laseista/piilolaseista. Voin meinaan sanoa, että ei ole hienompaa tunnetta kuin herätä aamulla ja nähdä kellonaika videoista suoraan ilman silmälaseja tai piilolinssien kanssa räpyttelyä. Hintaa leikkauksilla oli vajaa 2000e kaikkineen, eli maksaa itse itsensä takaisin parissa vuodessa piilareiden ja silmälasien hinnassa.

Ja mikä parasta, prätkällä ajo on todella hienoa ilman tuulessa liikkuvia piilareita tai hankalia silmälaseja (ainut vaan, jouduin ostamaan kypärään Iridium -visiiriin UV-suojan takia). Ja kohta tulossa Suzuki SV 1000 SZ alle. Yeah.

Vähän asiaa sivuten, oletko harkinnut day & night piilolaseja? Lopputuloshan on aika sama kuin leikkauksella, eli laseista eroon. Toki noita joutuu kerran kuukaudessa vaihtamaan ja itse olen jättänyt yhden "vapaapäivän" viikossa, mutta varsin vaivaton järjestely kaikkiaan.

Nostin tuota aihetta koskevan keskustelun esiin, mutta lukemisen helpottamiseksi linkki:

TÄSSÄ

Piilareita olen harkinnut, optikon kanssa yritettiin kerran niitä laittaa, hyvällä ja pahalla(melkein). Sain kokeilupiilarit kotiinkin harjoittelua varten, mutta ei siitä vaan kerta kaikkiaan tullut mitään. En saa silmää pysymään auki kun yritän piilaria laittaa. Piste. Kuten alussa kerroinkin, mulla on jonkin sortin kammo silmien ronkkimista kohtaan. Aina kun mulla menee vaikkapa roska silmään, ja se ei ala lähtemään sieltä ihan hetipaikalla pois, alkaa pieni paniikinpoikanen iskeä. Siinä saa ihan tosissaan rauhoitella itseään hengittämään vaan rauhallisesti ja syvään.
nixweiss.gif

Ehkä se harjoittelulla loppujen lopuksi onnistuisi, mutta ... jaa-a vaikea sanoa.

Piilarien kanssa oli minullakin alussa hankaluuksia, sai pahimmillaan yli puoli tuntia punnertaa niitä paikalleen. Nyt ne menee jo melkein heittämällä.

Ilman laseja/piilolinssejä en näe juuri mitään, mutta leikkaukseen en silti uskalla niin kauan kun siinä on pienikin epäonnistumisen riski. Lasien kanssa näen loistavasti, piilarien kanssa vähän huonommin kun niillä ei saa hajataittoa niin hyvin korjattua. Töissä käytän laseja kun pienen tekstin lukeminen on siten mukavampaa, työmatkoilla sangat menee hyvin Shoei Raid'in sisään joten ei ongelmia. Huviajeluilla sitten kertakäyttöpiilarit päähän.

Omakohtasta kokemusta ei ole leikkauksesta, mutta molemmat vanhenpani ovat käyneet leikkauksessa. Isä (näkö tais olla -6 tai ainakin lähellä sitä ja taittoa oli runsaasti) kävi viime syksyllä ja kaikki meni hyvin ja tähän mennessä ei ole ilmenny korjaus tarvetta. Äiti (näkö noin -3 ja taittoa vähäisen) kävi loppu talvesta ja korjaus tarvetta ei ole ilmenny ainakaan vielä. Molemmat ovat olleet erittäin tyytyväisiä tulokseen ja paranemis nopeuteen.
Itse olen kanssa pyöritelly ajatusta silmäleikkauksesta mutta en oikeen vielä tiedä. Näköni on -1,75 ja -2, taittoakin löytyy toisesta silmästä jonkin verran jota ei piilareilla saada korjattua

leikkaukseen en silti uskalla niin kauan kun siinä on pienikin epäonnistumisen riski.
Edellä mainitsemani PRK-leikkaus onnistuu lähes 100%:n varmuudella (luokkaa 99,jotain). Leikkaus on kuitenkin lähes täysin mekaaninen tapahtuma, joten siitä ei kannata stressata sen enempää.

Itse suoritettava leikkauksen jälkihoito on se tärkein osuus leikkausta. Tippoja on muistettava käyttää ohjeiden mukaan, silmiä ei saa altistaa UV-säteilylle yhtään. Pääosa "epäonnistuneista" leikkauksista johtuu epäonnistuneesta jälkihoidosta. Esim toipumisajalla lähdetty viikoksi etelään, ku on kerrankin ollu mahdollista ajan puolesta. Ei näin.

Back