Minulta leikattiin tänä keväänä molemmat silmät PRK-tekniikalla. Leikkauksen alkututkimuksineen suoritti
Silmäkeskus Laser. Silmissä oli -1,75 molemmissa, eli en todellakaan ollut mikään sokea, mutta tarvitsin laseja jatkuvasti. Hajataittoa ei ollut.
Ajatus leikkaukseen heräsi tämän foorumin kautta, kun joku kertoi omasta positiivisesta kokemuksestaan (pahoittelen, en muista käyttäjää). Varasin ajan seuraavalle päivälle esitutkimusta varten.
Esitutkimuksessa silmät tutkittiin todella huolellisesti, otettiin erilaista karttaa ja mitattiin paineta sekä paksuuksia. Keskustelutuokio leikkaavan lääkärin kanssa johti päätökseen että teemme PRK-tyyppisen leikkauksen. Tämän jälkeen aika varattiin seuraavan viikon keskiviikolle.
Leikkaus tapahtui HYKSissä. 2h ennen leikkausta alkoi esilääkitys kotona (esim 2 diapamia, nam). HYKSissä aikaa meni n. 25 min. Minulle tehtiin siis PRK-leikkaus WafeFront -tekniikalla suurten mustuaisteni takia. Tämä siksi koska tavallisen leikkaussäteen halkaisija on 6mm ja minun mustuaiseni ovat kookkaimmillaan halkaisijaltaan 7,5mm. Jos silmät olisi operoitu tavallisella säteellä, olisin nähnyt esim. pimeässä ajaessani halo -ilmiöitä vastaantulevien autojen valoista.
No sitte seuraavat 3 päivää meni lepäillessä ja ei-mitään katsellessa. Lukemisesta ei tullut mitään, tietokonetta ei pystyny käyttää, telkkaria ei pystyny kattoo. Siis kunnon hermolomaa. Leikattu silmä oli n. 3 viikkoa sumuinen, mutta kirkastui kuitenkin lopulta.
Toiselle silmälle tehtiin täysin sama proseduuri. Nyt leikkauksista on 2 ja 3 kk, näkö niin hyvä ku voi olla. Kostutustippoja joutuu käyttämään useita kertoja päivässä. Valonarkuutta en ole kokenut, eivätkä nuo silmät ole muutenkaan olleet laisinkaan kipeät.
Kaiken kaikkiaan suosittelen leikkausta jokaiselle, kuka haluaa päästä eroon laseista/piilolaseista. Voin meinaan sanoa, että ei ole hienompaa tunnetta kuin herätä aamulla ja nähdä kellonaika videoista suoraan ilman silmälaseja tai piilolinssien kanssa räpyttelyä. Hintaa leikkauksilla oli vajaa 2000e kaikkineen, eli maksaa itse itsensä takaisin parissa vuodessa piilareiden ja silmälasien hinnassa.
Ja mikä parasta, prätkällä ajo on todella hienoa ilman tuulessa liikkuvia piilareita tai hankalia silmälaseja (ainut vaan, jouduin ostamaan kypärään Iridium -visiiriin UV-suojan takia). Ja kohta tulossa Suzuki SV 1000 SZ alle. Yeah.