• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokemuksia GPS navigaattorista mopossa?

Kiitoksia tiedoista. Jos tulkitsen oikein Garminin sivuja niin City Navigator Europa v6 on ainoa, jossa on autoreititys ja on yhteensopiva 2610:n kanssa.

Europa v6 myydaan kuitenkin ainoastaan Yhdysvalloissa (Euroopassa myytavissa laitteissa vakiona) ja se maksaa 625 dollaria. Kun ottaa huomioon. etta taalta saa koko harvelin USA kartalla n. 750 dollarilla niin tulee siina Suomen kartalle hintaa.  
confused_orig.gif

Moi Kaikki,
Olen käyttänyt GPS.ää euroopan reissuilla periaatteessa tyytyväisenä, mutta tällä iällä +50 näkeminen tuottaa ongelmia. Vehje on ollut tankkilaukun päällä karttataskussa paperikartan vieressä. Tästä syntyy sellainen ongelma että sekä kartta, että gepsi on liian lähellä ajon aikana katsottaviksi. Kuluvan talven aikana tarkoitus on rakennella gepsille teline esimerkiksi mittariston päälle tai sivuun jotta saan sen kauemmas silmistä ja luettavaksi ilman lukulaseja tai pysähdyksiä. Onko tällaisesta asennuksesta kokemuksia ? Vehje on Magelan SporTraK Pro.

Eikös siihenkin ole myytävänä polkupyörän asennustelinettä, muistaakseni näin luin jostain. Minulla on ollut etrekissä sellainen polkupyöräteline käytössä ja hyvin on pelittänyt. Jouduin tosin väsäämään apuputken stongaan, kun se ei ole perinteistä putkimallia.

Kuluvan talven aikana tarkoitus on rakennella gepsille teline esimerkiksi mittariston päälle tai sivuun jotta saan sen kauemmas silmistä ja luettavaksi ilman lukulaseja tai pysähdyksiä. Onko tällaisesta asennuksesta kokemuksia ? Vehje on Magelan SporTraK Pro.
Mie en nyt ennää muista tarkkaan, mutta jollain ameriikan BMW K1200LT -sivuilla on ollut juttua noista erilaisista laitteiden virittämisistä pyörään. Ja taitaa olla muuten joillain Jammun FJR1300 -sivuillekin. Eiköhän niistä jotain vinkkejä saa. Ja sitten kannattaa kattoa ihan asiaan mitenkään liittymättömistä yhteyksistä. Voi löytyä oivallisia ratkaisuja. Kysele vaan setä Googlelta. Se tietää.
wink.gif

Ohessa linkki maahantuojan sivuille: Magellan maahantuoja

Ja sitten vielä pari linkkiä ulkomaille Global Positioning Systems , josta olen itse jonkun verran tavaraa hankkinut ja on toiminut todella hyvin (huomaa, että hinnat puntia ei euroja  
confused_orig.gif
) ja toinen NavCity .
Yllä olevista linkeistä löytyy moniakin eri vaihtoehtoja joilla GPS:n saa pyörään kiinni, itse olin nuuka ja hankin Magellanin peruskiinnitys sarjan (siis sen jossa on pyörivä alusta) ja käytän siistä varsinaista pidäke osaa, johon olen tehnyt metallista erilaisia kiinnitysosia, joita on mm. autossa suoraan kojetaulussa, Transalpissa ohjaustangon poikki tangossa ja yksi peruskiinnitin, jolla vehkeen saa kuminauhoilla kiinni moottorikelkan ohjaustankoon.

Eli vaihtoehtoja on useita, yksi monipuolisimmista ja varsin kestävän näköisistä, joka löytyy molemmista englantilaisista www-kaupoista on: Ram: Universal Mount for Magellan SporTrak Series, jonka varmasti itse ostaisin jos en olisi jo itse väsäillyt moista.

Terveisin

Jos englannin kieli sujuu niin GPS:n kiinnityksesta moottoripyoraan saa hyvia ideaoita ainakin oheisesta linkista
http://www.bmwlt.net/
vaikka se onkin K1200LT pyorailijoiden sivu niin siella on paljon kayttokelpoisia ideoita kaikkiin pyoriin.

Mene Bulletin Board, sitten Search (All Forums ja All posts) ja hakusanaksi vaikka GPS mount

Kiinnostaisi kovasti GPS + PDA yhdistelmä, siis jokin kämmenmikro iPaQ tai vastaava.
Onko joku yhdistänyt ko. yhdistelmää esim. AutoCom:n? Ainakin Tom Tom kartta ohjelmisto antaa ajoohjeet puheen välityksellä Linkki tom tom  Vaikuttaisi toimivalta yhdistelmältä, tekisi ajoreitin valmiiksi PDA:n ja kuuntelisi vain ohjeet käätymisistä. Tärkeä pointti on ettei tarvitsisi tähyillä pientä näyttöä ajellessa.

Ideana ei huono ja esim. Nokian uudessa puhelimessa (6600) on mukana vastaava softa, jonka voi sitten ottaa käyttöön jos haluaa (eli maksaa jotain en tiedä mitä) ja sen saa kytkettyä ainakin lähestulkoon kaikkiin kypäräpuhelimiin. Lisäksi tuossa systeemissä kartta on aina ajan tasalla, koska se lataa joka kerta kartan serveriltä ja esim. Saksassa osaa reitityksessä huomioida myöskin ruuhkat. HUOM! Nokialaisen versio toimii myöskin ilman GPS modulia, joten siinä mielessä varsin kätevä reitittäjä.

Huonona puolena ns. taskussa pidettävissä versioissa on uudelleen reititys, joka tosin ainakin Nokialaisessa osaa sen tehdä automaattisesti (siis jos kytketty GPS moduliin), jos ajat risteyksen ohi, mutta joissain tilanteissa (esim. useamman moottoritie rampin yhdistelmä) on huomattavasti apua, jos reitin myöskin näkee ja toisaalta voi uudelleen reitityksen tehdä nopeasti ilman että napin painamista varten tarvitsee laitetta kaivaa mistään esille, tosin olen itsekkin kirjoitellut tekstiviestejä tankkilaukun karttataskussa olevalla puhelimella, tosin ei ehkä kaikkein liikenneturvallisin vaihtoehto...  
tounge.gif

Joka tapuksessa päätyypä minkä tyyppiseen ratkaisuun tahansa, on syytä miettiä missä laitetta käytää ja varmistaa, että kyseisiltä alueilta riittävän tarkat kartat löytyvät, ja toisaalta ainakin omalla kohadallani nuo laitteet eivät tule kysymykseen, koska haluan omaa GPS:ni käyttää myöskin muihin tarkoituksiin esim. ulkoillessani.

Terveisin

Itsellänikin on kypsynyt ajatus GPS:n hankkimisesta pyörääni. Reissut on ajeltu yleensä pääosin karttojen punaviivoja pitkin. Metsäautoteitäkin on tullut käytettyä. Oikean tien löytäminen on kuitenkin hankalaa ja ajelu on ollutkin usein silkkaa harhailua. Karttapohjaisella GPS:llä tienristeysten löytyminen varmaankin helpottuisi.

Kaverini on parhaillaan käymässä USA:ssa. Magellan Meridian Gold:in saisi Wal-Mart:ista (markettiketju) hintaan 199$ eli noin 155e
smile_org.gif
. Pricewatch:in mukaan niitä saisi nettikaupoista jopa vieläkin halvemmalla, tehdaskunnostettuja jopa 139$ hintaan 3 kk:n takuulla. Halvin Suomen hinta jonka löysin oli 440 e
sad_orig.gif
. Millä tällaiset hintaerot voi selittää!!? (joku vetää jossain tosissaan välistä)

Onko kukaan tuonut ja keksiikö kukaan mitään estettä miksei kyseistä laitetta kannattaisi tuoda? Onko laitteet samanlaisia Suomen myyntimalleihin nähden? Suomen kieli niistä ainakin näkyy löytyvän. Suomen GT-Kartasto mahtuu ilmeisesti laitteeseen kokonaisuudessaan kerralla, jos siihen laittaa 64 Mt SD-muistikortin. Tarvittavat ohjelmat ja kartat täytyy tietysti erikseen hankkia (MapSend). Yksi ero varmasti löytyy, sillä USA-mallissa on koneen omaan muistiin ladattu joku USA:n tiekartasto Suomen AT-kartaston sijaan.

Tällaisen olin siis ajatellut asentaa Afrikkalaiseeni. Käyttökokemuksia, mielipiteitä? Olisiko värinäytöllisessä mitään lisäarvoa? Voikohan SD-kortille ladata karttoja suoraan muistikortinlukijan välityksellä, ikäänkuin kopiointi levyasemaan? Onkohan kansainvälistä takuuta? Linkkejä muihin keskusteluihin aiheesta?

Vaikka oon koittanut vähän asiaa selvitelläkin näyttää olevan niin että missään ei ole GPS:ää nähtävänä toimivana niin että sitä voisi oikein kokeillakin. Muovisia "kylmäkalleja" tuntuvat olevan liikkeiden esittelykoneetkin useimmiten. Täytyy näköjään ostaa sika säkissä jos sellasen meinaa hankkia, tulee aika kallis testi
sad_orig.gif

Kaverini on parhaillaan käymässä USA:ssa. Magellan Meridian Gold:in saisi Wal-Mart:ista (markettiketju) hintaan 199$ eli noin 155e
smile_org.gif
. Pricewatch:in mukaan niitä saisi nettikaupoista jopa vieläkin halvemmalla, tehdaskunnostettuja jopa 139$ hintaan 3 kk:n takuulla. Halvin Suomen hinta jonka löysin oli 440 e
sad_orig.gif
. Millä tällaiset hintaerot voi selittää!!? (joku vetää jossain tosissaan välistä)

Onko kukaan tuonut ja keksiikö kukaan mitään estettä miksei kyseistä laitetta kannattaisi tuoda? Onko laitteet samanlaisia Suomen myyntimalleihin nähden? Suomen kieli niistä ainakin näkyy löytyvän. Suomen GT-Kartasto mahtuu ilmeisesti laitteeseen kokonaisuudessaan kerralla, jos siihen laittaa 64 Mt SD-muistikortin. Tarvittavat ohjelmat ja kartat täytyy tietysti erikseen hankkia (MapSend). Yksi ero varmasti löytyy, sillä USA-mallissa on koneen omaan muistiin ladattu joku USA:n tiekartasto Suomen AT-kartaston sijaan.
En ole varma Magellanista, mutta ainakin eraiden Garminin mallien kanssa tulee ongelmia siksi, etta USA malleihin ei saa Euroopasta ostettua niihin sopivia Eurooppa -karttoja. Niissa on vakiona USA kartta ja jos siihen haluaa vaihtaa Eurooppa kartan niin sellaisen voi ostaa, mutta valitettavasti ainoastaan USA:sta. Euroopassa myytavissa malleissa kun tallaiset Eurooppa -kartat on vakiona.

Joten tsekkaa, etta saat ostettua siihen jostain Suomi -kartan.

Hintaerot johtuvat seka valuuttakursseista, etta veroista. Lisaksi USA markkinoilla nayttaa olevan agressiivisempi tehdas hinnoittelu. Myos kauppiaat kisaavat keskenaan melkoisesti, joten esim. Internetin kautta saattaa loytaa tosi hyvia diileja.

Edit: Katselin tuossa juuri Magellanin sivuja. Sen mukaan ei pitaisi olla ongelmia USA version ja Suomi -karttojen kanssa. Suomessa myytavana nayttaa olevan ainakin Streets and Destinations Suomi. Hinta muhkeat 178 euroa.

Katselin Garminin maahantuojan webbiä ja ainakin takuu näyttäisi olevan laitteilla kansainvälinen, eli toimii suomessa vaikka kone on ostettu Jenkeistä. Peruskartta on Suomi/USA malleissa erilainen, ilmeisesti osaan sen ainakin voi vaihtaa ja osaan ei, tämä tasottaa vähän hintaeroa.
Garminin maahantuoja

Harmi että lähes kaikki myyjät näyttää olevan veneliikkeitä, sieltä kun menee kysymään että mitenkäs tämän saisi fiksusti mopoon kiinni ei varmaan tule paljon viisaammaksi
smile_org.gif

Harmi että lähes kaikki myyjät näyttää olevan veneliikkeitä, sieltä kun menee kysymään että mitenkäs tämän saisi fiksusti mopoon kiinni ei varmaan tule paljon viisaammaksi  
smile_org.gif
Ainakin Magellan Meridian -sarjaan saa kolmea erilaista kiinniketelinetta, joista yksi on tehty mopoja/polkupyoria varten, Ja jos ne vaikka eivat sovi suoraan niin niista on helppo virittaa itselle sopiva versio.

Olen meinaan alkanut itsekin katselemaan enemman sinne  Magellan suuntaan kun Garminin Suomi -kartat nayttavat olevan tosi onnettomia.

Tässä samassa viestiketjussa olen aiemmin kertonut kiinnitys vaihtoehdoista, joita ainakin Magellanin osalta löytyy monia.

Jos jollakulla on halua nähdä laitetta / karttasoftaa livenä ja kuulla muutenkin kommentteja, niin voin esim. kahvikupin äärellä (kunhan pysytään pääkaupunkiseudulla) omia virityksiäni esitellä.

Itse olen nimittäin huomannut, että moinen laite on etenkin matkaenduro / matkailu käytössä varsin kätevä ja jos niitä muillakin ORG:ssa olisi, niin olisihan se helppo lähetellä reittejä muillekkin latailtavaksi.

Terkuin

Tuli sitten otettua riski ja ostettua Magellan Meridia Gold USA:sta. Laite tulee Suomeen sitten jonkin ajan kuluttua kaverin mukana. Saapas nähdä miten käy. Hinta oli pyörätelineen kanssa 293 $ paikallisine alv:neen. Sen olisi saanut halvemmallakin, mutta olisi vaatinut nettitilaamisia, eikä sellaiseen ollut aikaa.

Olen ymmärtänyt tietoa hakiessani, että karttojen lataaminen tuontilaitteeseen ei ole ongelma. Koneeseen löytyy GT-tasoinen kartta Suomesta nimeltään Map Send Streets and Destinations Suomi. Tämä asennetaan paikantimen SD-muistikortille (64 Mb riittää koko kartalle). Koneen omassa muistissa oleva (16 Mb) USA:n kartta täytyisi vaihtaa Suomen vastaavaan karttaan. Sen vaihtamiseen on ilmeisesti kaksi konstia, Magellanin huollossa tai sitten Magellan FAQ sivuston ohjeiden mukaan. Tähän tarvitaan Suomen versiosta otettu "backup" koneen peruskartasta (basemap). Kartan asentamisohje löytyy sivulta myös. Jos joku on tehnyt Suomen basemap:sta varmuuskopion, olisin erittäin kiinnostunut siitä tiedostosta. Ilman tätä peruskarttaa Suomesta, paikantimen käyttö voi olla hieman hankalaa, koska "ulos" zoomatessa ei näe enää esim. paikannimiä eroita. ym. muut ongelmat kun näyttö ei voi siirtyä karkeammalle kartalle.

Jahka saan "basemap:n" ja homman toimimaan niin paan infoa tälle foorumille. Korjatkaa tai kommentoikaa, jos olen käsittänyt jonkin asian väärin. Mahtaakohan Magellanilla olla kansainvälistä takuuta?

Linkkejä asian tiimoilta:
http://www.magellangps.info/vastussivut/yl_kysymyksia.html
http://www.mtgc.org/robertlipe/MeridianFAQ/MeridianFAQv2_0.html
http://fff.neutech.fi/Gps/oldindex.htm

Ps. Map Send Streets and Destinations Suomi -kartankin löytää kun osaa vain etsiä oikeasta paikasta.

Onnittelut hyvästä valinnasta  
062802jumpie_prv.gif

En ole 100% varma mutta mielestäni minulla on joko euroopan peruskartta tai suomenperuskartta (voisit olla minuun suoraana yhteydessä).

Kun lataat Suomen (map send streets & destinations Suomi) tarkan kartan muistikortille, niin se kannattaa jakaa sovinnolla 3-4 osaan, koska ainakin minulla kun oli koko Suomi yhtenä pakettina, niin oli havaittavissa pienehköä viivettä ruudunpäivityksessä kun ajoi autolla tai pärrällä.

Ihan uteliaisuudesta, niin mitä tarkoitit tuolla PS:llä ?

Terveisin

En ole 100% varma mutta mielestäni minulla on joko euroopan peruskartta tai suomenperuskartta (hyvällä tuurilla jopa molemmat) kopioituna muistikortilla, joten voin sen sinulle lähettää sähköpostilla (voisit olla minuun suoraana yhteydessä).
Saattaa olla, etta kopiointi ei onnistu silla usein kartat on lukittuja juuri yhteen maarattyyn laitteeseen ja niiden kaytto toisissa vastaavissa laitteissa ei onnistu.

Mutta jos onnistuu niin laitteletko minulle viestia tulemaan vaikka sahkopostilla, silla olen itsekin katsellut taalla Magellan Meridiania ja siita puuttuu tietysti Suomen peruskartta. Olen tulossa takaisin Suomeen kesalla.  
smile_org.gif

Ps. Map Send Streets and Destinations Suomi -kartankin löytää kun osaa vain etsiä oikeasta paikasta.
Tietenkin kumpaakin ohjelmaa saa monestakin paikasta.
Mutta jos jompaa kumpaa saa "ilmaiseksi" kopioida, olen minäkin kiinnostunut.
Voitkos kuiskata jotain osoitteita?

Niin, ja minäkin olen ymmärtänyt että peruskarttaa ei laitteeseen saa vaihdettua. Toivottavasti osoitat minun olevan väärässä.

Lueskelin joutessani yhta Magellanin toiminnasta kertovaa netti-sivua ja nayttaa silta, etta peruskartan saa todellakin vaihdettua varsin helposti. Joko kopioimalla kaverin saman sarjan koneesta ja vaihtamalla se omaan laitteeseen tai sitten ostamalla softan, jossa on kaikki maailman peruskartat. Tata kaikki peruskartat sisaltavaa softaa taas puolestaan ei voi kopioida vaan se toimii ainoastaan yhdessa laitteessa eli on ns. lukittu.

Se mika tekee hommasta mielenkiintoisen on tietysti se, etta jos haluaa kayttaa laitetta muuallakin kuin Suomessa. Silloin ainoaksi jarkevaksi ratkaisuksi nayttaisi muodostuvan taman "kaikki maailman peruskartat" sisaltavan softan osto, silla jos haluaa kayttaa mita tahansa tarkempaa kartaa niin sen pohjalla on aina oltava kyseisen maan peruskartta, jotta se toimisi kunnolla.

Magellanin erikseen myytavia CD pohjaisia karttoja (kuten map send streets & destinations Suomi) ei sitten kannata edes yrittaa kopioida silla ne on kaikki lukittu (samalla tavoin kuin  maailman peruskartatkin)  
sad_orig.gif

Edit: Korjauksena edelliseen, nayttaa silta etta peruskartat ovat maanosa kohtaisia esim. Eurooppa, Amerikka jne. eika maakohtaisia kuten edella vaitin.

No niin, Magellan Meridian Gold saapui USA:sta.

Koneen oma muisti sisälsi tiekartaston karkean version USA:sta. Latasin Suomen peruskartan koneeseen http://www.mtgc.org/robertlipe/MeridianFAQ/MeridianFAQv2_0.html ohjeiden avulla. Tämän peruskartan sain erään foorumilaisen koneesta, se oli kooltaan 4 Mb. Kiitokset hänelle.

Asennus oli tosi yksinkertainen. Siirti vain SD-kortille kyseisen tiedoston, muutti sen nimeksi "basemap.img", käynnisti koneen pitämällä nav ja goto näppäimiä yhtäaikaa pohjassa, syötti ruutuun "86" ja enter. Kone kysyy ladataanko peruskartta, kyllä ja parin minuutin päästä on Suomen peruskartta koneessa. Tämä peruskartta toimii saumattomasti yhteen Mapsend Streets & Destinations Suomi -ohjelman kanssa.

Magellanista sai siis tehtyä Suomiversion 1:1, suomen kielikin löytyy. Näin pääsee hyödyntämään halpoja USA hintoja.

Back