• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Koin tänään ekat voblaukseni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ron Jeremy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
250 kiloa (167 konia) tekee pyörälle ihmeitä vs. gigseri 170 kg (178 konia). Eihän noita pyöriä voi edes verrata samana päivänä. Sitten voidaan verrata, kun bemu tekee samanlaisen pyörän rakenteeltaan kuin gigseri on mutta sitä päivää ei taida koskaan tulla.
Olisko tämä tarpeeksi lähellä gigseriä?

BMW S 1000 RR: 200 PS

Hat rund 20 PS mehr als die Japaner: BMW S 1000 RR

Motorrad Magazin MO hatte bereits Gelegenheit, eine BMW S 1000 RR auf den Leistungsprüfstand zu stellen. Sensationelles Ergebnis: exakt 200 PS.

Die ersten Käufer einer BMW S 1000 RR werden wohl leider noch mindestens ein halbes Jahr auf die Auslieferung warten müssen. Doch gemäß dem Reglement der Superbike-Weltmeisterschaft mussten vor dem ersten Rennen Anfang März mindestens 125 Exemplare des bayerischen Superbikes gebaut werden. Eines davon konnten wir nun auf unseren Leistungsprüfstand stellen. Das Ergebnis wird BMW-Fans freuen und die etablierten japanischen Hersteller schocken: 200 PS (147 kW) bei 12400/min, 123 Nm bei 9400/min - und zwar in serienmäßigem, straßenzulassungsfähigem Zustand.

Das Prüfstandsdiagramm sowie Hintergrundinformationen werden am Freitag, 27. März, erstmals in unserer Sonderausgabe "BMW Motorräder" Nr. 29 veröffentlicht.

Text: Maik Schwarz   Fotos: Werk, MO

Ja sitten selkeä suomennos google-kääntäjällä  
smile_org.gif

BMW S 1000 RR: 200 hv

On noin 20 hv enemmän kuin japanilaiset: BMW S 1000 RR

Moottoripyörällä Magazine MO oli mahdollisuus BMW S 1000 RR ovat dynamometrin. Sensaatiomaisesta Pisteet: tasan 200 hv.

Ensimmäinen ostaja BMW S 1000 RR tulee todennäköisesti, valitettavasti, on odotettava vähintään kuusi kuukautta luovuttamisesta. Mutta mukaan asetusten World Superbike Championship oli ennen ensimmäisen lähdön Maaliskuun alussa rakennetaan vähintään 125 kappaletta Baijerin Superbike. Yksi niistä voisi antaa meille nyt meidän dynamometrin. Tulos näyttää BMW faneja ja sokki valtavirtaan japanilaiset valmistajat: 200 hv (147 kW) 12400/min, 123 Nm 9400/min - on vakiona, straßenzulassungsfähigem kunnossa.

Testin kaavion sekä taustatietoa on perjantaina 27 Maaliskuuta, ensimmäinen julkaistu myös erityinen "BMW Moottoripyörät" No 29.

Teksti: Maik Black Kuvat: Plant, MO

Ja Tässä jotain tietoa hieman selkeämmällä suomenkielellä

250 kiloa (167 konia) tekee pyörälle ihmeitä vs. gigseri 170 kg (178 konia). Eihän noita pyöriä voi edes verrata samana päivänä. Sitten voidaan verrata, kun bemu tekee samanlaisen pyörän rakenteeltaan kuin gigseri on mutta sitä päivää ei taida koskaan tulla.
Olisko tämä tarpeeksi lähellä gigseriä?

BMW S 1000 RR: 200 PS

Hat rund 20 PS mehr als die Japaner: BMW S 1000 RR

Motorrad Magazin MO hatte bereits Gelegenheit, eine BMW S 1000 RR auf den Leistungsprüfstand zu stellen. Sensationelles Ergebnis: exakt 200 PS.

Die ersten Käufer einer BMW S 1000 RR werden wohl leider noch mindestens ein halbes Jahr auf die Auslieferung warten müssen. Doch gemäß dem Reglement der Superbike-Weltmeisterschaft mussten vor dem ersten Rennen Anfang März mindestens 125 Exemplare des bayerischen Superbikes gebaut werden. Eines davon konnten wir nun auf unseren Leistungsprüfstand stellen. Das Ergebnis wird BMW-Fans freuen und die etablierten japanischen Hersteller schocken: 200 PS (147 kW) bei 12400/min, 123 Nm bei 9400/min - und zwar in serienmäßigem, straßenzulassungsfähigem Zustand.

Das Prüfstandsdiagramm sowie Hintergrundinformationen werden am Freitag, 27. März, erstmals in unserer Sonderausgabe "BMW Motorräder" Nr. 29 veröffentlicht.

Text: Maik Schwarz   Fotos: Werk, MO

Ja sitten selkeä suomennos google-kääntäjällä  
smile_org.gif

BMW S 1000 RR: 200 hv

On noin 20 hv enemmän kuin japanilaiset: BMW S 1000 RR

Moottoripyörällä Magazine MO oli mahdollisuus BMW S 1000 RR ovat dynamometrin. Sensaatiomaisesta Pisteet: tasan 200 hv.

Ensimmäinen ostaja BMW S 1000 RR tulee todennäköisesti, valitettavasti, on odotettava vähintään kuusi kuukautta luovuttamisesta. Mutta mukaan asetusten World Superbike Championship oli ennen ensimmäisen lähdön Maaliskuun alussa rakennetaan vähintään 125 kappaletta Baijerin Superbike. Yksi niistä voisi antaa meille nyt meidän dynamometrin. Tulos näyttää BMW faneja ja sokki valtavirtaan japanilaiset valmistajat: 200 hv (147 kW) 12400/min, 123 Nm 9400/min - on vakiona, straßenzulassungsfähigem kunnossa.

Testin kaavion sekä taustatietoa on perjantaina 27 Maaliskuuta, ensimmäinen julkaistu myös erityinen "BMW Moottoripyörät" No 29.

Teksti: Maik Black Kuvat: Plant, MO

Ja Tässä jotain tietoa hieman selkeämmällä suomenkielellä
Onkohan sitten BMW:llä tullut jokin suunnitteluvirhe, kun tuossa mainostamassasi pyörässä on ohjausiskari ihan vakiona? Eihän Bemun pitäisi voblata tai tehdä mitään muutakaan "arvaamatonta"? Niin, se löytyy sieltä etukatteen alta.

Onkohan sitten BMW:llä tullut jokin suunnitteluvirhe, kun tuossa mainostamassasi pyörässä on ohjausiskari ihan vakiona? Eihän Bemun pitäisi voblata tai tehdä mitään muutakaan "arvaamatonta"? Niin, se löytyy sieltä etukatteen alta.
En minä sanonut, etteikö bemussa ohjausiskaria voisi olla. Oli niissä mun vanhemmissa K 12 RS:sissäkin moinen, vaikka painoa oli +40kg enemmän kuin K 12 S:ssä.. Totesin vaan, että nykyisessä sitä ei ole, eikä ilmeisesti tarvitakaan. En ainakaan ole osannut kaivata.
En todennut myöskään, etteikö bemu voisi woblata. Kerroin vaan mielestäni, ettei omani ole yli 100 tkm aikana minkäänlaista woblausta edes yrittänyt. Taisin myös mainita, että olen ajanut bemulla, jonka tangosta ei voinut toista kättä irrottaa.

Täytyy vielä lisätä jotain, sitten tämä aihe saa jäädä - tämäkin menee jo tosin ot.

Moni pyörämies pitää K 12 ässää kyykkynä - vannoutunut kyykkymies nimeää sen matkalehmäksi.
Se ei oikeasti ole kumpaakaan, sport-touring nimitys lienee lähinnä. Ajoasento ei ole kyykkymäisen ranteita rasittava, mutta se ei ole pystykään. Lievästi etukeno taitaisi olla sopiva ilmaisu.. Myös se, että polvikulmat ovat inhimilliset, on ainakin minulle myös pakon sanelema kriteeri. Äärikyykkyä en yksinkertaisesti pystyisi edes ajamaan, syynä vuosia sitten rinteessä rikotut polvet.

No, nimettiinpä ko. mopo miten vaan, niin ei sillä jalkoihin ole jäänyt. Ajettavuus on kaikissa olosuhteissa ja kuormasta riippumatta parasta mitä minä tiedän, vaikka en mitään tiedäkään. Jarrut parhaasta päästä mitä pyöristä löytyy, lähtee aika kivasti, kulkee minun tarpeisiini vähintäänkin riittävästi. Hieman piristettynä ja säädettynä penkitettiin kesällä karvan alle 160 heppaa, moottorin kiertäessä n. 10500 rpm. Vääntöäkin aika mukavat ~140 Nm 7800 kierroksella.

Kelatkaapa vähän taaksepäin.Löydätte arvioita väljien etupäiden tai takasvingien vaikutuksesta. Kai niistä surkeimmat ainakin löytyisivät katsastuksessa.
Tottakai niitä voi arvioida ja ajatella miten ne väljyydet niihin vaikuttaa. En pysty silti itse uskomaan että kukaan ajaa sellaisella pyörällä pakollista määrää pidemmälle, missä svingi heiluu tuulessa tai emäputkessa ei ole enää laakereita. Niille kaikista surkeimmille yksilöille (jos niitä yleensä on) käy samoin kuin vastaaville autoille, niillä ajellaan sitten ilman leimaa...

Jos et oikeasti provoa noilla viesteilläsi, niin kyllä omaat veikeän ajattelutavan  
smile_org.gif
Oli avoimien ovien päivät täällä kolmisen vuotta sitten konttorilla, puoti auki keski-yöhön saakka. Paikalla myös mp-poliisi ja tielaitoksen jehuja. Drive-in katsastus jippo. Mopoja ilman ajan-varausta siis. 678 kpl. Paikalla myös näytillä osia, miksi mopoja oli hylätty. Joten suoraan sanoen, älä viitsi jauhaa p***aa. Sun olis pitänyt olla näkemässä niitä palikoita, ja ihmetellä minkälaisilla vehkeillä kansa uskaltaa liikenteeseen. Siellä oli runkoja myöten romua ja mm. 1.5mm paksua jarrulevyä ilman paloja! Ja täällä on ollut katsastus monia vuosia. Joten mikä tekee porukasta huolellisempaa siellä, ilman katsastusta?

Oli avoimien ovien päivät täällä kolmisen vuotta sitten konttorilla, puoti auki keski-yöhön saakka. Paikalla myös mp-poliisi ja tielaitoksen jehuja. Drive-in katsastus jippo. Mopoja ilman ajan-varausta siis. 678 kpl. Paikalla myös näytillä osia, miksi mopoja oli hylätty. Joten suoraan sanoen, älä viitsi jauhaa p***aa. Sun olis pitänyt olla näkemässä niitä palikoita, ja ihmetellä minkälaisilla vehkeillä kansa uskaltaa liikenteeseen. Siellä oli runkoja myöten romua ja mm. 1.5mm paksua jarrulevyä ilman paloja! Ja täällä on ollut katsastus monia vuosia. Joten mikä tekee porukasta huolellisempaa siellä, ilman katsastusta?
No mä en Ruotsin mopojen kuntoon otaa minkäänlaista kantaa, kun en niitä laitteita ole itse nähnyt. Perustan tuon väitteeni oma kohtaiseen näkemykseen ja omissa piireissäni nähtyihin pyöriin. Sen verran kysyn että oliko tuo 678kpl siis hylättyjä pyöriä vai mitä ne oli? Jos taasen tuo oli se pyörien kokonaismäärä, niin moniko niistä hylättiin? Mä olen ajellut noilla mopoilla nyt yli 20vuotta ja kaikista tänä aikana näkemistäni prätkistä ne oikeasti todella huono kuntoiset jää varmasti kahden käden sormiin. Väitän kumminkin tuossa vuosien varrella nähneeni aika monta pyörää ja kun itsekin kuulun siihen joukkoon mikä pyöriä rakentelee, niin aika monta rakennettuakin pyörää tuohon nähtyjen joukkoon kuuluu, eikä niistä yksikään ole ollut millään muotoa romu/hengenvaarallinen.

Mun mielestä on siis turha alkaa lässyttämään siitä että jauhan paskaa.
smile_org.gif

Perustan tuon väitteeni oma kohtaiseen näkemykseen ja omissa piireissäni nähtyihin pyöriin. Mä olen ajellut noilla mopoilla nyt yli 20vuotta ja kaikista tänä aikana näkemistäni prätkistä ne oikeasti todella huono kuntoiset jää varmasti kahden käden sormiin. Väitän kumminkin tuossa vuosien varrella nähneeni aika monta pyörää ja kun itsekin kuulun siihen joukkoon mikä pyöriä rakentelee, niin aika monta rakennettuakin pyörää tuohon nähtyjen joukkoon kuuluu, eikä niistä yksikään ole ollut millään muotoa romu/hengenvaarallinen.

smile_org.gif
Vaikka lupasin jo lopettaa, niin..

Out viärässä. Tai tavallaaan oikeassakin, koska kerrot kuuluvasi joukkoon, joka pyöriä rakentelee.
Se vaan on niin, että 80% (hatusta) ei rakentele ja 40% (hatusta edelleen) ei ymmärrä, tai ei välitä.

Minäkin väitän nähneeni (ajellut vähän yli 20 v)  
tounge.gif
jotain ja se jotain sisältää myös aika kamalaa, jopa romua ja hengenvaarallista. Eikä ne rakentelutkaan aina ihan täyttä asiaa ole, kun ei välttämättä edes tiedetä mitä on tehty. No, pääsääntöisesti rakennetut on toki ok.
Tämä ei tarkoita sitä, että olisin katsastuspakon kannalla. Tosiasiat pitäisi silti pystyä myöntämään ja tuota Ruotsin pojan juttua en ihmeemmin edes epäile. Jos näin länsinaapurissa, niin miksi täällä olisi asiat yhtään paremmin..?

P.s. Mun mopo on aina 101% kunnossa, se on vähän niinku kunnia-asia. Edes paskaisella mopolla en liikkeelle lähde.

P.s.s. Et jauha, mutta katseleppas joskus hieman tarkemmin muitakin kuin kaverien mopoja - yllätyt.

Kyllä itekin lievät woblaukset oon kokenut. Oli suora 180 nyppy, ja kartanlukija (eli minä) oli unohtanut siittä sen nypyn. No, alastullessa oli sitten kuvioita vähän enemmän kuin odotin, mutta pysyttiin pystyssä.
062802jumpie_prv.gif
Seuraavan kerran ajetaan vähän rauhallisemmin...

Kyl siin K1200S:ssä ohjausiskari on. Katopa sen akkupaneelin ja katteen välistä, siin ihan "emäputken" takanahan toi piilottelee.

Tää J@ck:lle tiedoksi
smile_org.gif

Kyl siin K1200S:ssä ohjausiskari on. Katopa sen akkupaneelin ja katteen välistä, siin ihan "emäputken" takanahan toi piilottelee.

Tää J@ck:lle tiedoksi
smile_org.gif
No niinpä. Tämän siitä saa, kun liian uudella mopolla ajelee, eikä pura-kasaa takuuaikana itse mitään..
withstupid.gif

No, jospa kasvoni pelastaisi kuitenkin se, mitä jossain aiemmassa viestissäni totesin.. Siis, etten ole onnistunut vielä ohjausiskaria löytämään.
Hyvin se tosiaan piileskelee, ei näy kuin yhdestä kuvakulmasta.

Perustan tuon väitteeni oma kohtaiseen näkemykseen ja omissa piireissäni nähtyihin pyöriin. Mä olen ajellut noilla mopoilla nyt yli 20vuotta ja kaikista tänä aikana näkemistäni prätkistä ne oikeasti todella huono kuntoiset jää varmasti kahden käden sormiin. Väitän kumminkin tuossa vuosien varrella nähneeni aika monta pyörää ja kun itsekin kuulun siihen joukkoon mikä pyöriä rakentelee, niin aika monta rakennettuakin pyörää tuohon nähtyjen joukkoon kuuluu, eikä niistä yksikään ole ollut millään muotoa romu/hengenvaarallinen.

smile_org.gif
Vaikka lupasin jo lopettaa, niin..

Out viärässä. Tai tavallaaan oikeassakin, koska kerrot kuuluvasi joukkoon, joka pyöriä rakentelee.
Se vaan on niin, että 80% (hatusta) ei rakentele ja 40% (hatusta edelleen) ei ymmärrä, tai ei välitä.

Minäkin väitän nähneeni (ajellut vähän yli 20 v)  
tounge.gif
jotain ja se jotain sisältää myös aika kamalaa, jopa romua ja hengenvaarallista. Eikä ne rakentelutkaan aina ihan täyttä asiaa ole, kun ei välttämättä edes tiedetä mitä on tehty. No, pääsääntöisesti rakennetut on toki ok.
Tämä ei tarkoita sitä, että olisin katsastuspakon kannalla. Tosiasiat pitäisi silti pystyä myöntämään ja tuota Ruotsin pojan juttua en ihmeemmin edes epäile. Jos näin länsinaapurissa, niin miksi täällä olisi asiat yhtään paremmin..?

P.s. Mun mopo on aina 101% kunnossa, se on vähän niinku kunnia-asia. Edes paskaisella mopolla en liikkeelle lähde.

P.s.s. Et jauha, mutta katseleppas joskus hieman tarkemmin muitakin kuin kaverien mopoja - yllätyt.

Menee jo aika rumasti offin puolelle, mutta vastataan nyt vielä tähän.

Ehkä nyt ymmärsit hiukan huonosti tuon "omissa piireissäni", se kun ei tosiaankaan tarkoittanut vain niitä kavereiden pyöriä, vaan pikemminkin tätä seutua ja ympäristöä missä asustelen. Koko maan pyörä kantaa kun ei oikein voi yksi ihminen nähdä. Niinkuin sanoin, on tuon yli 20vuoden aikana tullut aika monta mopoa nähtyä ja varmasti niistä yli 90% on muiden kuin kavereiden mopoja, joten kyllä sitä otantaa on nähtynä. Varsinkin kun en ole mikään kauhean ujo kaveri, niin monesti tulee mentyä ihan vaan mopoilijoiden juttusille ja katselemaan heidän pyöriään. Edelleenkään ei minun silmiin ole mitään hengenvaarallisia laitteita osunut, enkä niitä edelleenkään itse usko kovinkaan suurta määrää olevan. Varmaan se 80% ajelee ihan stockki mopoilla ja hyvä niin, eipä niitä kaikkien pidä/tarvitse rakentaa. Jos siitä sakista sitten puolet ei osaa niitä mopojaan huoltaa, niin itse taas uskon sen sakin vievän ne moponsa sitten sinne asiansa tuntevaan huoltoon.
Enkä nyt tosiaan sano etteikö niitä huonokuntoisiakin pyöriä löydy, mutta en edelleenkään itse niitä olevan pyöräkannasta kovinkaan paljon.
Mun mielestä väittäminen että niitä on paljon, on vähän sama kuin väittää että jokaisessa rakennetussa HD:ssa on puolet varastettuja osia. Aikamoista yleistämistä, sanon mä
cool.gif

Mainittakoon vielä, että en rakentele harrikoita/customeita, vaan ihan noita japskipaskoja
033102beer_1_prv.gif

Jos niitä huonokuntoisia sitten on niin paljon, niin eikö ole aika mielenkiintoista että kattojärjestön SMOTON ja MMAF:inkin virallinen kanta pyörien kunnosta kuuluu seuraavasti:
Tutkimusten mukaan moottoripyörän tekniset ominaisuudet ovat syynä tai osasyynä onnettomuuksiin hyvin harvoin. Silloin kun näin on, kysymys on lähes aina renkaiden tai jarrujen puutteellisesta kunnosta, toisin sanoen huoltotoimenpiteiden laiminlyönnistä. Renkaiden ja jarrujen huoltotarve ja määräaikaiskatsastuksen ajankohta osuvat yksiin vain satunnaisesti eli katsastuspakolla tämä ongelma ei poistu. Toiseksi moottoripyörien tekniset viat tai puutteet ovat helposti havaittavissa ja vaikuttavat pyörän hallittavuuteen niin, että käytännössä ne havaitaan heti ongelman ilmettyä ja yleensä myös korjataan heti.  Myös moottoripyörän kunnossapitoon suhtaudutaan toisin kuin esimerkiksi auton. Moottoripyörä on harrastajalle arvokas harrastusväline, josta pidetään huolta ilman erillisiä velvoitteitakin.

"kusettaako" smoto?
wink.gif

Niin, enkä väitä olevani oikeassa enkä väärässä yhtään enempää kuin sinä tai kukaan muukaan. Kyseessä on minun mielipiteeni ja siihen mulla on oikeus samoin kuin myös sinulla
smile_org.gif

Back