• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Koin tänään ekat voblaukseni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ron Jeremy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olikos etunen miss kunnos?
Kuullut et kuluneella lähtee.

Ei mulla

062802moto_prv.gif

tellu ruvennu kans ravistaan tosi herkästi,rauhoittuu kun lisää kaasua ja ei purista tankoa ,taitaa osasyy olla uusi eturengas ja lopussa oleva takarengas kun ei se aikaisemmin kakkoselta kolmoselle vaihtaessa ikinä vopeltanut
033102ass_1_prv.gif

Eilen sain viedä kalsaripyykkiä rouvalle, kun sain woblauksen aikaiseksi power wheelien jälkeen. Keula alas, vopellus alkoi saman tien ja vaistomainen reaktio oli siirtää paino eteen ja löysätä kaasu. Täysin tuurilla meno tasaantui, jarrutus tai kaasun lisäys ei käynyt mielessäkään. Eturengas on aika finaalissa, liekö vaikuttanut asiaan.

Aina kuulee erilaisen tarinan ja juuri oikean tavan miten voblaus oli saatu loppumaan, todellisuudessa se olisi loppunut vaikka ei olisi tehnyt mitään ;)

Tellulla myös joskus joutunut kyseiseen tilanteeseen, tosin ihan sievä ja lyhytkestoinen tilanne oli, enkä muista edes miten sain loppumaan, luultavasti ihan vain vahingossa ja hyvällä tuurilla.  
nixweiss.gif
Toisen kerran kokeilin vanhalla tonnisella cebarilla ajelua ilman käsiä ja vauhdin hiljentyessä alkoi tuo ravistaminen, mikä se nyt sitten oikeaoppinen nimitys olikaan..  
lookaround_orig.gif
Ei oo tullu opiskeltua näitä alan termejä, mä ajan vaan  
062802moto_prv.gif

Mitä keveämpi pyörä sen rajumpi perän irtoamisessa paiskominen (ja paskominen..
thumbs-up.gif
) on, jyrkkä ohjauskulma koventaa entisestään liikettä. Raskaammat pyörät tekee saman slaidina, jos voima riittää. Paitsi jos löysää kaasusta niin silloin tulee lähtö, kun pito takarenkaaseen palaa ja samantien moottorijarru irroittaa renkaan uudestaan tiestä. Kytkimen voi painaa pohjaan mutta silti pidon palatessa pyörän suunnanmuutos voi olla sen verran raju, että kuski lentää selästä.

Itse olen ottanut muutaman kerran pitemmän slaidin. Tangon ravistelu on ihan tuttua +200 vauhdeissa mutta ne aina tulee livästä sivu tai sivuvastaisesta tuulesta (jep ei ole ohjausiskaria) ja tietysti pyörä on naku eli ei mikään aerodynamiikan ihme.

Viimeiset >100 tkm Bemuilla (3 eri pyörää, 98, 02, 08) Koskaan ei pienintäkään tunnetta siitä, että edes yrittäisi woblata..

Eikä tarkoita sitä, etteikö Bemukin woblaisi. Paria vanhempaa joskus ajanut ja olivat aivan hirveitä, ei toista kättä voinut tangosta irrottaa. Syynä lienee huoltoa kaipaavat iskarit ja muutkin paikat.

Noni..eilen se sit tapahtu pitkästä aikaa..kakkosella täpöllä rampista ulos ja tiessä jtn routavaurioo..hillitön hakkaaminen laidasta laitaan niin että stongan stopparit paukkaa!! Tuntu et nyt tuli lähtö mut ei sentään..
Et kai ole mennyt ostamaan pyörää jossa on sielu, mutta ei kunnollista ohjausiskaria?  
wink.gif
Pois sellaiset turhakkeet. Saa sielua vaikka hondaankin.  
biggrin.gif

Hyvä esimerkki...
bike_honda,cbr900rr,1992.jpg
hehhe...joo, tollanen 99" sattuu just olee alla. Etupäässä vähän ongelmaa kun stefa vuotaa ja liukuholkit taitaa olla entiset..

Teknisestä viasta ei miltei koskaan voi olla kyse.Kaikki pyöräthän on aina niin hyvässä kunnossa, että juuri sen ansiosta katsastuskin on turha.Näin meille on nimenomaan monin kirjoituksin todistettu.

Teknisestä viasta ei miltei  koskaan voi olla kyse.Kaikki pyöräthän on aina niin hyvässä kunnossa, että juuri sen ansiosta katsastuskin on turha.Näin meille on nimenomaan monin kirjoituksin todistettu.
Oletko ihan tosissasi? Oliko tämän sinun heittosi tarkoitus olla hauska ja sarkastinen?

Onko sinulla oikeasti jotain oikein kovan luokan tietoa kuinka usein on voblaus johtunut teknisestä viasta? Oletko koskaan ajanut sellaisilla pyörillä mitkä on tuolla ilmiölle aika herkkiä?
Se ei välttämättä ihmeellistä vauhtia ja monttua tarvi kun se irti lähtee, on se pyörä vaikka kuinka hyvässä iskussa  
smile_org.gif

Monesti se voblaaminen on ihan itse aiheutettua, eikä sillä ole mitään tekoa sen pyörän teknisen kunnon kanssa.

Oletko itse sitä mieltä että suomen teillä olevat moottoripyörät on niin surkeassa kunnossa, että katsastus olisi aivan pakko saada aikaiseksi juuri sen takia? Mitään tekemistähän sillä ei olisi hyvän bisneksen kanssa?

Kenelle meille tuo on muuten todistettu, onko sinulla jotain multipersoonia?

Teknisestä viasta ei miltei koskaan voi olla kyse.Kaikki pyöräthän on aina niin hyvässä kunnossa, että juuri sen ansiosta katsastuskin on turha.Näin meille on nimenomaan monin kirjoituksin todistettu.
Ei tähän mitään teknistä vikaa tarvitse: tämä on ominaisuus joissain mopoissa, jota voi vielä lisätä muutoksilla geometriaan, alustaan & renkaisiin, jolloin voipi olla business as usual...

Eilen sain viedä kalsaripyykkiä rouvalle, kun sain woblauksen aikaiseksi power wheelien jälkeen.
Eli ei siitä kalsareita kannata sotkea.
pftroest.gif
Ohjausiskari vaan tiukalle niin ei tarvitse seuraavaa siirtymää suorittaa ruumissäkissä
thumbs-up.gif

Kelatkaapa vähän taaksepäin.Löydätte arvioita väljien etupäiden tai takasvingien vaikutuksesta. Kai niistä surkeimmat ainakin löytyisivät katsastuksessa.

Katsastusbisneksen kanssa näillä on tekemistä. Siitä vaan asema pystyyn ja kultaa vuolemaan kuka tahansa. Pätevyydet on paljon helpompi hankkia, kuin monille muille aloille.

Kelatkaapa vähän taaksepäin.Löydätte arvioita väljien etupäiden tai takasvingien vaikutuksesta. Kai niistä surkeimmat ainakin löytyisivät katsastuksessa.
Tottakai niitä voi arvioida ja ajatella miten ne väljyydet niihin vaikuttaa. En pysty silti itse uskomaan että kukaan ajaa sellaisella pyörällä pakollista määrää pidemmälle, missä svingi heiluu tuulessa tai emäputkessa ei ole enää laakereita. Niille kaikista surkeimmille yksilöille (jos niitä yleensä on) käy samoin kuin vastaaville autoille, niillä ajellaan sitten ilman leimaa...

Jos et oikeasti provoa noilla viesteilläsi, niin kyllä omaat veikeän ajattelutavan  
smile_org.gif

Onko sinulla oikeasti jotain oikein kovan luokan tietoa kuinka usein on voblaus johtunut teknisestä viasta? Oletko koskaan ajanut sellaisilla pyörillä mitkä on tuolla ilmiölle aika herkkiä?
Se ei välttämättä ihmeellistä vauhtia ja monttua tarvi kun se irti lähtee, on se pyörä vaikka kuinka hyvässä iskussa  
smile_org.gif

Monesti se voblaaminen on ihan itse aiheutettua, eikä sillä ole mitään tekoa sen pyörän teknisen kunnon kanssa.
Ei varmaankaan aina ole tekemistä teknisen kunnon / kuluneisuuden / vian kanssa, mutta erittäin usein näin on. Huonot renkaat ja niiden epätasapaino, loppuunkuluneet iskunvaimentimet ja ohjausvaimennin, etupään klappi, takahaarukan väljyys yms. herkistävät ilmiölle aika oleellisesti.

Ja vaikka iso osa motoristeista pitääkin ajokistaan vimpan päälle huolta, niin mukaan mahtuu myös muita. Siis sellaisia, jotka vähät välittää ja sellaisia jotka eivät vaan yksinkertaisesti tiedä ja ymmärrä. Väitän, ettei ole ihan pieni joukko.

Mutta kerro, miten woblaus voisi olla itse aiheutettua? Itsehän sillä pyörällä tietysti ajaa, ja jos ei ajasi, niin ei woblaisikaan. Mutta tätä et liene tarkoittanut.. Vai tarkoititko sitä, että woblausominaisuus saadaan aikaiseksi esim. pyörään itse tehdyillä asiantuntemattomilla muutoksilla. Se voisi olla varmaan tottakin..

Jos "ilmiölle herkkä" hyvässä iskussa oleva mopo lähtee woblaamaan kuvaamassasi tilanteessa, niin moinen viritys pitäisi palauttaa suunnittelipöydälle.

Jos "ilmiölle herkkä" hyvässä iskussa oleva mopo lähtee woblaamaan kuvaamassasi tilanteessa, niin moinen viritys pitäisi palauttaa suunnittelipöydälle.
Kyllähän ne kaikki on suunnittelupöydälle palautettukin, eli tuo on enemmän 80-90-luvun pyörien ongelma (vaikka olisivat hyvässä kunnossa).
Jep, usein unohtuu ettei monilla meistä ole ajokokemusta kuin 2000 -luvun pyöristä. Pikkuisen eri ajaa modernilla sporttipyörällä kuin vaikkapa klassikko-GSX-R:llä  
buttrock.gif

Meitin Dnepr Super Sportia ei saa voplaamaan yrittämälläkään. Lähinnä voplausta muistuttaa kantikkaan etupyörän vipatus jo huimassa seittemänkympin vauhdissa.
On se rys..neuvostoliittolainen ollut viisas suunn...kopioidessaan kolkytluvun saksalaistuotteen.

Ilmeisesti Niepri ei sitten ole "herkkä ilmiölle"

Mutta kerro, miten woblaus voisi olla itse aiheutettua? Itsehän sillä pyörällä tietysti ajaa, ja jos ei ajasi, niin ei woblaisikaan. Mutta tätä et liene tarkoittanut.. Vai tarkoititko sitä, että woblausominaisuus saadaan aikaiseksi esim. pyörään itse tehdyillä asiantuntemattomilla muutoksilla. Se voisi olla varmaan tottakin..

Tarkoitin tuolla itse aiheutetulla vaikka esimerkiksi näitä tilanteita:
-Hytti pystyssä pitkää siivua kohtuullisen kovalla vauhdilla, vähän huolimaton alas otto rengas vinossa...
-Mutkaan reilulla vauhdilla kunnon kallistuksella ja tiessä monttu/nyppy...

Noista esimerkin tilanteista lähtee joskus vähän ei herkempikin mopo kyllä sellaiseen vobeltamiseen ettei mitään rajaa.

Elä nyt katso niin mustavalkoisesti sitä "kummoinen vauhti & kuoppa" heittoa, mutta esimerkin mukaisesti itseni alla on joskus 90-luvun alussa ensimmäinen 900 blade lähtenyt ihan alle 80km/h vauhdista voblaamaan, kun keula irtosi tiestä töyssystä kesken mutkan. Tuo blade oli koe-ajo pyörä ja sillä ei ollut silloin ajettu ainakaan yli tonnia, joten tuskin johtui pyörän kunnosta.
Puhumattakaan ensimmäisestä omasta "isosta" pyörästä kawan gpz900r oliskohan se ollut -85 mallinen ja mulla oli tuollainen vuonna -90. Toi laite eli ihan omaa elämää kun vähänkään ajoi kovempaa kyytiä, eihän sitä nyt voi sanoa että se varsinaisesti koko ajan voblasi, mutta herkkä laite se siihen oli ja ei juurikaan ihmeitä tarvinut kun "seilaamaan" lähti.

Tarkoitin tuolla itse aiheutetulla vaikka esimerkiksi näitä tilanteita:
-Hytti pystyssä pitkää siivua kohtuullisen kovalla vauhdilla, vähän huolimaton alas otto rengas vinossa...
-Mutkaan reilulla vauhdilla kunnon kallistuksella ja tiessä monttu/nyppy...
Jep.. Tottahan se on, että vielä 80-lukuisista moni mopo oli ajo-ominaisuuksiltaan aika kamala, vanhemmista puhumattakaan.. Karvaita kokemuksia on minullakin valovuosien takaa.. Woblauksen ja vähän muunkin seurauksena kaatui 5 metriä siperianherneaitaa.. No, toisaalta se aita taisi silloin aikoinaan pelastaa henkeni..

Tuosta itse aiheutetusta esimerkeistäsi. 1. on varmasti totta, mutta 2. kohtaa en allekirjoittaisi nykypyöristä ja normaalinopeuksista maantiellä puhuttaessa. Mopo ei saa lähteä woblaamaan tuollaisessa tilanteessa - suunnittelupöydälle siis..
tounge.gif

Back