• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Koin tänään ekat voblaukseni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ron Jeremy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä on voblaus?
biggrin.gif
Jep.

-Mutkaan reilulla vauhdilla kunnon kallistuksella ja tiessä monttu/nyppy...
2. kohtaa en allekirjoittaisi nykypyöristä ja normaalinopeuksista maantiellä puhuttaessa. Mopo ei saa lähteä woblaamaan tuollaisessa tilanteessa - suunnittelupöydälle siis..
tounge.gif
Noh, jos oikein tarkaan luet, niin tuossa esimerkissä lukee reilulla vauhdilla...  
smile_org.gif

Itse olen sitä mieltä, että kyllä sen nykypyöränkin saa tuossa tilanteessa huonolla tuurilla woblailemaan jossain 80-100km/h nopeudessa. Varsinkin jos mennään muutaman vuoden takaisiin pyöriin ja kun niissä ei silloin vielä noita ohjausiskareitakaan liiemmin ollut. Hyvänä esimerkkinä vaikka 10R kawa, helvatan hauska ja kiva pyörä, mutta niin kevyt keulainen etten itse ajaisi ollenkaan ilman ohjausiskaria. Tätähän noissa vanhemmissa ei vakiona ole, vaan puhdas lisävaruste.

2. kohtaa en allekirjoittaisi nykypyöristä ja normaalinopeuksista maantiellä puhuttaessa. Mopo ei saa lähteä woblaamaan tuollaisessa tilanteessa - suunnittelupöydälle siis..
tounge.gif
Noh, jos oikein tarkaan luet, niin tuossa esimerkissä lukee reilulla vauhdilla...  
smile_org.gif

Itse olen sitä mieltä, että kyllä sen nykypyöränkin saa tuossa tilanteessa huonolla tuurilla woblailemaan jossain 80-100km/h nopeudessa. Varsinkin jos mennään muutaman vuoden takaisiin pyöriin ja kun niissä ei silloin vielä noita ohjausiskareitakaan liiemmin ollut. Hyvänä esimerkkinä vaikka 10R kawa, helvatan hauska ja kiva pyörä, mutta niin kevyt keulainen etten itse ajaisi ollenkaan ilman ohjausiskaria. Tätähän noissa vanhemmissa ei vakiona ole, vaan puhdas lisävaruste.
Jep. Eikä tarvitse loppupeleissä edes kummoista kallistusta että alkaa ravistamaan.

Tarkoitin tuolla itse aiheutetulla vaikka esimerkiksi näitä tilanteita:
-Hytti pystyssä pitkää siivua kohtuullisen kovalla vauhdilla, vähän huolimaton alas otto rengas vinossa...
Jep.. Tottahan se on, että vielä 80-lukuisista moni mopo oli ajo-ominaisuuksiltaan aika kamala, vanhemmista puhumattakaan.. Karvaita kokemuksia on minullakin valovuosien takaa.. Woblauksen ja vähän muunkin seurauksena kaatui 5 metriä siperianherneaitaa.. No, toisaalta se aita taisi silloin aikoinaan pelastaa henkeni..

Tuosta itse aiheutetusta esimerkeistäsi. 1. on varmasti totta, mutta 2. kohtaa en allekirjoittaisi nykypyöristä ja normaalinopeuksista maantiellä puhuttaessa. Mopo ei saa lähteä woblaamaan tuollaisessa tilanteessa - suunnittelupöydälle siis..
tounge.gif

OT: Onnneksi ei oo tarvinnut paljon ajella noilla alle 2000-luvun mopoilla , kun on vielä niin junnu
smile_org.gif
Tietty jotain GSXR:ää (tai ehkä ZXR:ää) ois voinu halutakin testata olkoonsa kuinka köpönen ajaa: nappulana tuli kuolattua, kun isot pojat veti GSXR:llä taajamassa kauhiaa vauhtia ja mokomat vielä keulien tasa-arvoisten risteyksien läpi
crazy.gif
Parhaat pisti pitkät siivut isolla FJR:lläkin
062802jumpie_prv.gif
Nyky mopoilla (varsinkin mukaanlukien oma, joka btw muistaa woblilla aina, jos unohtuu kirrata ohjausiskari ja palkitsee woblan tyngillä siltikin
tounge.gif
) noi stuntit ja kovaa ajo on helppoa kun heinänteko
biggrin.gif
(mites sitä muuten tehdään???)

ps. mistäköhän on muuten oppinut liikennekulttuurin, kun sujauttaa kypärän päähänsä...
lookaround_orig.gif

Itse olen sitä mieltä, että kyllä sen nykypyöränkin saa tuossa tilanteessa huonolla tuurilla woblailemaan jossain 80-100km/h nopeudessa. Varsinkin jos mennään muutaman vuoden takaisiin pyöriin ja kun niissä ei silloin vielä noita ohjausiskareitakaan liiemmin ollut.
Samasta asiasta ja nopeuksista puhutaan. Mun mielestä mikään nykypyörä ei saa käyttäytyä noin, eikä siinä saa olla mitään muutakaan vaaraa aiheuttavaa yllättävää ominaisuutta. Tai sitten moinen mopo pitäisi myydä merkinnällä, "varo, pyörä saattaa alkaa heittelehtimään aivan yllättäen"

Vuosien takaiset pyörät on eri asia, jos nykypyöriin vertaa. Niissä mitään ajo-ominaisuuksia ollut, jarruista puhumattakaan. Kyllä on monet woblaukset nähty ja itsekin koettu. Esimerkkinä 70-luvun alun 500 2-t Kawa, joka teki mitä vaan ja milloin vaan..

Jos autopuolella kävisi jotain vastaavaa, niin moinen kärry poistuisi markkinoilta aika nopeasti. Kuvitelkaapa auto, jossa ratti alkaisi vispata holtittomasti sen seurauksena, että ajaisi pieneen töyssyyn satasen nopeudella..

Aikamoista yleistysta uusista ja vanhoista... eikös juuri uusissa kyykyissä ole tarkoituksella tehty ohjausgeometria niin agressiiviseksi että pyörä kääntyy hyvin herkästi mutta on samalla altis voblaukselle ilman ohjausiskaria (joka lieneekin siksi vakiovarusteena noissa)? Nehän on suunniteltu rata-ajoon eikä touringiin.

Oma 80-luvun lopun kymppikawa taas ei ole ikinä edes yrittänyt voblata, päinvastoin menee kun juna kiskoilla vähän liiankin vakaasti. Mutta siihenhän se on suunniteltukin, kovaa ja suoraan.

Aikamoista yleistysta uusista ja vanhoista... eikös juuri uusissa kyykyissä ole tarkoituksella tehty ohjausgeometria niin agressiiviseksi että pyörä kääntyy hyvin herkästi mutta on samalla altis voblaukselle ilman ohjausiskaria (joka lieneekin siksi vakiovarusteena noissa)? Nehän on suunniteltu rata-ajoon eikä touringiin.

Oma 80-luvun lopun kymppikawa taas ei ole ikinä edes yrittänyt voblata, päinvastoin menee kun juna kiskoilla vähän liiankin vakaasti. Mutta siihenhän se on suunniteltukin, kovaa ja suoraan.
No joo, ei kaikki vanhat mopot woblausherkkiä olleet, mutta moni oli ja oli muutenkin aika alkeellinen ominaisuuksiltaan. 70-luvun 750 2-t Kawa saikin aikoinaan lempinimen "leskentekijä", sillä pääsi liian monta nuorta motoristia hengestään.. Aikansa kamalin tykki, ilman minkäänlaisia ajo-ominaisuuksia.

Vaikka nykyiset kyykyt olisikin suunniteltu enempi rata-ajoon, niin eiköhän ole kuitenkin niin, että 90% (villi arvaus vaan) moisten kyykkyjen omistajista ei koskaan edes käy radalla.

Myös sillain jonkun uuden mopon woblausherkkyys on minusta outo asia, että moisen pyörän voi hankkia kuka vaan. Ja se kuka vaan, ei välttämättä ole koskaan edes kuullut mistään vopelluksesta. Tästä taas seuraa helposti se, että lapasestahan se lähtee - ja lähtee vieläpä täysin yllättäen.

Tuota "Nehän on suunniteltu rata-ajoon eikä touringiin" olen joskus mielessäni ihmetellyt. Tai paremminkin ihmetellyt sellaisten ihmisten ajatuksenjuoksua, jotka hankkivat kyykyn nurkka-ajoon ja/tai touringiin, harrastamatta rataa pienimmässäkään määrin. Ja heitä on paljon..

No joo, ei kaikki vanhat mopot woblausherkkiä olleet, mutta moni oli ja oli muutenkin aika alkeellinen ominaisuuksiltaan. 70-luvun 750 2-t Kawa saikin aikoinaan lempinimen "leskentekijä", sillä pääsi liian monta nuorta motoristiaa hengestään.. Aikansa kamalin tykki, ilman minkäänlaisia ajo-ominaisuuksia.

Vaikka nykyiset kyykyt olisikin suunniteltu enempi rata-ajoon, niin eiköhän ole kuitenkin niin, että 90% (villi arvaus vaan) moisten kyykkyjen omistajista ei koskaan edes käy radalla.

Myös sillain jonkun uuden mopon woblausherkkyys on minusta outo asia, että moisen pyörän voi hankkia kuka vaan. Ja se kuka vaan, ei välttämättä ole koskaan edes kuullut mistään vopelluksesta. Tästä taas seuraa helposti se, että lapasestahan se lähtee - ja lähtee vieläpä täysin yllättäen.

Tuota "Nehän on suunniteltu rata-ajoon eikä touringiin" olen joskus mielessäni ihmetellyt. Tai paremminkin ihmetellyt sellaisten ihmisten ajatuksenjuoksua, jotka hankkivat kyykyn nurkka-ajoon ja/tai touringiin, harrastamatta rataa pienimmässäkään määrin. Ja heitä on paljon..
Suotta ihmettelet, toiset nyt vaan haluaa ajaa kilpurilla vaikkeivat ikinä kilpaa ajaisikaan. Ei tunnu olevan edes ikä kysymys, ennemminkin asenne.
Kyllä ainakin minulle kelpaisi autoksikin joku porshe GT3, vaikken sillä radalle pääsisikään. Ei siinä ole mitään väärää, ei sen kummemmin että joku hullu voisi haluta porschen sijaan ajaa farmarivolvolla...  
biggrin.gif

Ps. Ei ole mitään "woblausherkkyyttä" uusissa kyykyissä, hieman vanhemmissa kyllä. Ohjausiskari on pop, se kyllä rauhoittaa rajutkin ravistukset hienosti. Ei luulisi ihan yhtäkkiä yllättävän. Mielummin noilla nykypäivän kyykyillä laskee eturenkaan maahan parista markasta kuin jollain vanhalla sahalla.

Suotta ihmettelet, toiset nyt vaan haluaa ajaa kilpurilla vaikkeivat ikinä kilpaa ajaisikaan. Ei tunnu olevan edes ikä kysymys, ennemminkin asenne.
Kyllä ainakin minulle kelpaisi autoksikin joku porshe GT3, vaikken sillä radalle pääsisikään. Ei siinä ole mitään väärää, ei sen kummemmin että joku hullu voisi haluta porschen sijaan ajaa farmarivolvolla...  
biggrin.gif
No joo, kyllä minullekin Porsche kelpaisi, toisaalta en tiedä mitä ttua sillä tekisin. Ihmettelen lähinnä sitä, miksi hommata matkapyöräksi kyykky jopa kaksi + tavarat päällä matkattavaksi, jos radalla ei ole mitään tarkoitusta edes käydä. Sopiiko sun mielestä muuten kyykkypyörän tyyliin sivu-, perä- ja tankkilaukut..?  Eikö se ole lähes yhtä tyylitöntä, kuin suksiboksi sen kuvitellun Porshesi katolla ja ehkäpä vielä paskahuussi vetokoukussa..

Tai onko ihmettely edes oikea sana - en tuota nyt sen isommin ihmettele. Ajatukseni on vaan se, että mielestäni mopokin kannattaisi valita käyttötarkoituksen mukaan. Olenko sitten ajatuksineni väärässä, se on toki jokaisen itse ratkaistavissa. Mun mielestä on vaan olemassa kyykkyä paljon sopivampia touringpyöriä ja nurkka-ajeluihinkin löytyy kyykkyä mukavampia vaihtoehtoja.
Toisaalta, jos rata-ajelu olisi harrastukseni, minullakin olisi toisentyyppinen pyörä, kuin nykyinen.. Tämä on vähän niin kuin kompromisssi, mutta helvatin hyvä sellainen - eikä tosiaan woblaa, ei missään tilanteessa..
Ohjausiskarissako woblaamattomuuden salaisuus sitten piilee, vai sen puutteessa? Sellaista kun en ole onnistunut K 12 ässästä vielä löytämään.

P.S. Jos ei ole woblausherkkyyttä missään nykypyörissä, niin unohtakaa koko juttu. En minä tuota sanaa keksinyt. Siis onko, vai ei..?

Ohjausiskarissako woblaamattomuuden salaisuus sitten piilee, vai sen puutteessa? Sellaista kun en ole onnistunut K 12 ässästä vielä löytämään.

P.S. Jos ei ole woblausherkkyyttä missään nykypyörissä, niin unohtakaa koko juttu. En minä tuota sanaa keksinyt. Siis onko, vai ei..?
Niin... Kaipa meillä kaikilla on oma käsitys siitä mikä on nykypyörä ja mikä ei  
smile_org.gif

Minun ajatus maailmassa 2000-luvun pyörät on ainakin jollain asteella nykypyöriä. Noistä pyöristä on ainakin R1:en -03 asti, cbr 954, kawan 10r -05 asti on ilman ohjausiskaria... R-suzukista muistelen että -05 on eka missä iskari on vakiona. Kaikki nuo pyörät on ainakin kohtuullisen herkkiä tolle wobbelille. Eikä se nyt tarkoita sitä että ne vatkaa kuin hullun mu....ku, mutta varmasti lähtee vatkaamaan kun huono tuuri kohdalle sattuu.

Kaikkiin noihin pyöriin hyvä ohjausvaimennin tuo todella paljon vakautta ja pienentää sen riskin kyllä todella pieneksi. Eikä se iskari mikään sateentekijä ole, mutta kyllä se noihin kevyisiin ja tehokkaisiin kyykkyihin lähes pakollinen on.
Uusissa sport pyörissähän käytännössä lähes kaikissa tuo ohjausvaimennin jo löytyykin.

250 kiloa (167 konia) tekee pyörälle ihmeitä vs. gigseri 170 kg (178 konia). Eihän noita pyöriä voi edes verrata samana päivänä. Sitten voidaan verrata, kun bemu tekee samanlaisen pyörän rakenteeltaan kuin gigseri on mutta sitä päivää ei taida koskaan tulla.

Ei kaikki halua helppoa tourinki mopoa, en minä ainakaan. Miksi ajamisen pitäisi olla helppoa?

Mun mopo on pari kertaa lähtenyt ikävästi vipattamaan, kun märällä asfaltilla takapyörä sutaisee tyhjää. Ensimmäisellä kerralla vauhti oli pieni. Ykkösvaihteella pito irti ja oli sen verran rajut kuviot, että säikähti kunnolla. Toisella kerralla vauhtia n. 120. Takapyörä sutaisi tyhjää. Sen seurauksena lievempi heittely. Oli sen verran lievempi, että lähinnä huvitti.
Muissa tilanteissa en ole saanut mopoa woblaamaan, vaikka on ollut hyvät mahdollisuudet siihen.

Firebladea ei tunnu saavan sutimaan, kun märällä kelillä. Keula nousee ennemmin ylös. Oli sitten kyseessä paikaltaan lähtö tai kovemmassa vauhdissa kiihdytys. Koskee normaaleita kiihdyttelyitä. Ei mitään kytkinkikkoja.

Ei kaikki halua helppoa tourinki mopoa, en minä ainakaan. Miksi ajamisen pitäisi olla helppoa?
Mitä helppoa sinun mielestä on suht. painavassa tourinki mopossa?

Itse en näe touring tyyppisessä pyörässä oikeastaan mitään muuta helpompaa/helpottavampaa, kuin ominaisuudet ergonomian puolella. Eli touringissa ja sport-touringissa on maantielle ja matkailuun inhimillisempi ajoasento kuin kyykyssä, sekä mukavammat tilat myös matkustajalle.
No, ehkä moottorin luonnekin on hieman erilainen - helpotusta kai sekin.

Jos mun pitäisi nimetä lähimenneisyydestä helpon oloisiksi kokemiani mopoja, niin ensimmäiseksi tulisi mieleen ER 6 Kawa ja Bemun 800 ST.

biggrin.gif
No joo, kyllä minullekin Porsche kelpaisi, toisaalta en tiedä mitä ttua sillä tekisin. Ihmettelen lähinnä sitä, miksi hommata matkapyöräksi kyykky jopa kaksi + tavarat päällä matkattavaksi, jos radalla ei ole mitään tarkoitusta edes käydä. Sopiiko sun mielestä muuten kyykkypyörän tyyliin sivu-, perä- ja tankkilaukut..?  Eikö se ole lähes yhtä tyylitöntä, kuin suksiboksi sen kuvitellun Porshesi katolla ja ehkäpä vielä paskahuussi vetokoukussa..

Tai onko ihmettely edes oikea sana - en tuota nyt sen isommin ihmettele. Ajatukseni on vaan se, että mielestäni mopokin kannattaisi valita käyttötarkoituksen mukaan. Olenko sitten ajatuksineni väärässä, se on toki jokaisen itse ratkaistavissa. Mun mielestä on vaan olemassa kyykkyä paljon sopivampia touringpyöriä ja nurkka-ajeluihinkin löytyy kyykkyä mukavampia vaihtoehtoja.
Toisaalta, jos rata-ajelu olisi harrastukseni, minullakin olisi toisentyyppinen pyörä, kuin nykyinen.. Tämä on vähän niin kuin kompromisssi, mutta helvatin hyvä sellainen - eikä tosiaan woblaa, ei missään tilanteessa..

Jep. Ihan itsestähän tuo on kiinni missä haluaa kompromisseja tehdä juurikin omiin käyttötarkoituksiinsa nähden. Mun valinta on tehdä se ennemmin kuljetuskapasiteetissa kuin ajo-ominaisuuksissa ja suorituskyvyssä. Jokainen tietysti tyylillään, mutta en pidä mitenkään erikoisena että niin tekee moni muukin. Itse ajan paljon mielummin reissut kyykyllä kuin matkalehmällä ja pystypyörät taas ei oikein houkuttele katteiden suojan puutteen takia, varsinkaan kovemmissa vauhdeissa.

Ps. Kyllä, ohjausiskarissa piilee se salaisuus, ainakin silloin kun puhutaan sporttipyöristä (jotka ovat muuten herkkiä woblaan). Möhköt on asia erikseen tuossa, aivan kuten monet customit jotka saattavat woblata jo maantie vauhdeissa vaikka ovat täysin iskussa...

Pss. Tuohon mun kuviteltuun porscheen en tulisi tarvitsemaan suksiboxia, sillä vaimo saisi tulla muksujen kanssa sillä farmarivolvolla perässä. (Niin se tulee oikeastikin, tosin saabilla).
biggrin.gif

Itse olen sitä mieltä, että kyllä sen nykypyöränkin saa tuossa tilanteessa huonolla tuurilla woblailemaan jossain 80-100km/h nopeudessa. Varsinkin jos mennään muutaman vuoden takaisiin pyöriin ja kun niissä ei silloin vielä noita ohjausiskareitakaan liiemmin ollut.
Samasta asiasta ja nopeuksista puhutaan. Mun mielestä mikään nykypyörä ei saa käyttäytyä noin, eikä siinä saa olla mitään muutakaan vaaraa aiheuttavaa yllättävää ominaisuutta. Tai sitten moinen mopo pitäisi myydä merkinnällä, "varo, pyörä saattaa alkaa heittelehtimään aivan yllättäen"

Vuosien takaiset pyörät on eri asia, jos nykypyöriin vertaa. Niissä mitään ajo-ominaisuuksia ollut, jarruista puhumattakaan. Kyllä on monet woblaukset nähty ja itsekin koettu. Esimerkkinä 70-luvun alun 500 2-t Kawa, joka teki mitä vaan ja milloin vaan..

Jos autopuolella kävisi jotain vastaavaa, niin moinen kärry poistuisi markkinoilta aika nopeasti. Kuvitelkaapa auto, jossa ratti alkaisi vispata holtittomasti sen seurauksena, että ajaisi pieneen töyssyyn satasen nopeudella..
Jaa pitää laittaa Ducaatti tehtaalle takasin. Puistanut pari kertaa tänä kesänä. Tainnu puistaa muillakin:

http://www.ducati.ms/forums/showthread.php?t=43137

Auttasko siihen se huomioliivi?

Mun mopo on pari kertaa lähtenyt ikävästi vipattamaan, kun märällä asfaltilla takapyörä sutaisee tyhjää. Ensimmäisellä kerralla vauhti oli pieni. Ykkösvaihteella pito irti ja oli sen verran rajut kuviot, että säikähti kunnolla. Toisella kerralla vauhtia n. 120. Takapyörä sutaisi tyhjää. Sen seurauksena lievempi heittely. Oli sen verran lievempi, että lähinnä huvitti.
Muissa tilanteissa en ole saanut mopoa woblaamaan, vaikka on ollut hyvät mahdollisuudet siihen.

Firebladea ei tunnu saavan sutimaan, kun märällä kelillä. Keula nousee ennemmin ylös. Oli sitten kyseessä paikaltaan lähtö tai kovemmassa vauhdissa kiihdytys. Koskee normaaleita kiihdyttelyitä. Ei mitään kytkinkikkoja.
Saman sorttisia kokemuksia. Tosin en pysty pyörää syyttämään kerroista jolloin on tehty parit kalanpyrstöpotkut liukkaalla tai märällä pinnalla. Kyllä jokaisessa kerrassa oli takana liian kova kaasun avaus eikä mikään muu. No okei, Z6:n ja Pilot Sportin ominaisuuksiakaan en menisi kehumaan. Jos pyörä on edes suht suorassa, niin eihän noissa ole tuloksena kuin pitkiä powerslideja jotka ovat lähinnä hauskoja. Kemoralla kun karusellin pitkässä oikeassa avasin liikaa, niin luisto oli ihan nätti ja korjaus aika rauhallinen. Lämpimät, pitävät renkaat ja se etten siinä panikoinut varmaankin auttoi. Kalsarit meni pesuun silti...
biggrin.gif

Muutaman kerran on ohjausiskarin toiminnan huomannut aika hyvin kun on tullut avattua vähän varomattomasti ohitukseen lähdössä tai mutkasta ulos tultaessa. Lähinnä on ollut kyse tapauksista joissa pyörä vähän kallellaan tai tanko vinossa kun nostaa keulaa ilmaan. Käsille lyö, mutta kunnon släppereitä ei heitä millään. Vanha touring ducatikin teki pari kertaa paljon pahemmat ravistukset ihan suoraan keuliessaan.

Kuivalla ei perhana sudi ja hytti nousee välillä märälläkin asfaltilla.

Jaa pitää laittaa Ducaatti tehtaalle takasin. Puistanut pari kertaa tänä kesänä. Tainnu puistaa muillakin:

Myy paska pois ja osta oikea matkapyörä. Radalla et käy kuitenkaan.  
tounge.gif

Myy paska pois ja osta oikea matkapyörä. Radalla et käy kuitenkaan.  
tounge.gif
En oo käyny sen jälkeen ku luut meni viimeks poikki siellä ja tapahtumia edeltäviä kuvia kommentoitiin pitkin ORGgia
tounge.gif
Mut hei kyl Duculla aina penarin kusettaa jos ei hihnat tai solarit katkee
buttrock.gif

Back