• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

kohtalaiset ajovarusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jusa67
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nahkakamojen "käytännöllisyyden" fanitus välillä naurattaa
biggrin.gif

Eli ensin nahkasetti, jonka lisäksi mukaan ei tarvikkaan kuin fleecekerraston (jos tulee kylmä) ja sadepuvun (jos alkaa sataa). Näppärää, kun tixtex asulla voi ajella ihan sellaisenaan lähes koko kauden, t-paita alla (mulla sisätakki kiinni ihan alku ja loppukaudesta & pidemmillä reissuilla mukana varmuudeksi).

Jos nyt vaan myönnetään rehellisesti että ne nahat on blingbling kertoimella sikapaljon katu-uskottavammat ja suojaavat ratakaadossa tixtexejä paremmin?  
033102bebe_1_prv.gif
Ajattelin täysin samoin kuin sinä, kunnes ostin nahkapuvun. Sen jälkeen en ole käyttänyt coreja.

Nahkapuvussa on tuo sinun mainitsemasi kylmän ja sadekelin ongelma, mutta siitä huolimatta mun päällä on nahkapuku.

On se vaan niin mukava ajaa kun releet ei lepata.

suositelkaa hyvää kypärää 250€-400€.
ps.mimmonen on marushin 999rs tai r2s.
Mites noi avattavat mallit,kestääkö niissä se mekanismi miten.
Mulla on pari marushinin kypärää kadulla ja pari motocrossia varten. Olen tykännyt.

Marushinin hyvä ja huono puoli on se, että se hengittää. Koska se hengittää hyvin ei se myöskään ole hiljaisin mahdollinen kypärä. Harushinit on myös erittäin hyvin hinnoiteltuja.

Jos taas halutaan erittäin hyvä ja hiljainen kypärän, niin silloin oikea valinta on schubert. Se tosin ei taifa mennä tuohon hintahaarukkaan.

Marushinia käytän itse yleensä lähialueilla ajellessa ja radalla. Schuberttia matka-ajossa.

No,pitää ens viikolla mennä kauppohin kiertelee,ja kattoo mitä tarttuu mukaan.Pitää varata rahaaa se noin 900€.Jos halvemmalla pääsen niin se on aina plussaa.

Hyvää juhannusta kaikille

sanoi:
Aattelin ix:n tai scotin ajovermeitä ja agv:n kypärää.
Oiskos mitään kokemuksia noista merkeistä.
ps.kyllä menee vaikeeks

Jankutan vielä sovittamisesta. Kypärän osalta erityisesti. Kannattaa sovittaa useampaa ruukkua ja sovittaessa saattaa tulla se elämys, että "tämä se on". Mulla oli Shoein Raid joka istu ihan jees. Muutama vuosi sitten kun vaihto oli ajankohtaista niin olin jo "päättänyt" että se on hiljaiseksi kehuttu Schuberth. Mikä ei sitten istunut mun päähän lainkaan. Kun laitoin Arain päähän niin tiesin saman tien että tämä se on. Potta istui päähän täydellisesti. Hiljainen se valitettavasti ei ole...

edit: typot
Kypärä on ajomukavuuden kannalta melkein se tärkein, kannattaa tosiaan sovittaa kaikki merkit ja mallit läpi ja valita se joka sopii päähän parhaiten eikä valita hinnan perusteella. Itsellä ainut kypärä joka ei puristanut jostain oli Shoei, kaverilla taas Arai...

Aattelin ix:n tai scotin ajovermeitä ja agv:n kypärää.
Oiskos mitään kokemuksia noista merkeistä.
ps.kyllä menee vaikeeks
Ostin alesta tänä keväänä Scottin takin ja housut. Takki on erinomainen, pitää vettä ja istuu lähes kuin nahkatakki. Housut on muuten loistavat, mutta vedenpitävä kalvo on myyjän mukaan sisävuoressa (irroitettava) ja vesisateessa kun satulalle uittaa vettä (eli tavallaan istuu lammikossa) tuntuu kuin perse kastuisi. Kalsarit oli kuitenkin kuivat joten en oikein osaa sanoa mikä tuossa mättää. Hinta/Laatu suhde on ok ja noissa on kahden vuoden takuu. Voin suositella, malleja en muista ulkoa.

Noista kestävyys jne. asioistakaan ei voi sanoa mustavalkoisesti, että kallis on kestävä ja päinvastoin. Mun paras hankinta lienee MPT:n nahkatakki http://personal.inet.fi/viihde/ajpages/IMG_3967.JPG (näkyy kuvassa), jonka ostin keväällä 2006 ja joka on yhä täysin ehjä ja käytössä. Maksoi 160e.

Edit: Scottin kamat näkyy muuten tässä: http://personal.inet.fi/viihde/ajpages/IMG_3991.JPG

sanoi:
Housut on muuten loistavat, mutta vedenpitävä kalvo on myyjän mukaan sisävuoressa (irroitettava) ja vesisateessa kun satulalle uittaa vettä (eli tavallaan istuu lammikossa) tuntuu kuin perse kastuisi. Kalsarit oli kuitenkin kuivat joten en oikein osaa sanoa mikä tuossa mättää.

Sama ongelma/ominaisuus kaikissa kamoissa joissa kalvon ulkopuolella on vettä imevää kangasta, myös noissa omissa vanhoissa Yokoissa. Rukan kamoissa, ainakin noissa omissa, kalvo on laminoitu päällikankaaseen. Näin kangas ei vety ja kamat kuivuu todella nopeesti.

PS. Katoin noi sun kuvat ja pakko kommentoida... Itse en kelpuuta kuin umpipotan. Tolla sun potalla mulla ei olisi enää leukaa... Tuo lippa sattui kadulla, vauhtia se n. 60 kmh.

KUVA

Ei kannata ekasta kaupasta ostaa vielä mitään, eikä tokastakaan. Kiertele ja kattele rauhassa. Jos ekasta kaupasta löytyy hyvän tuntuset, niin tokasta voi löytyä vielä paremmat. Varaa vaikka koko päivä jos mahdollista ja käy prätkän päällä istumassa kamat päällä (jos liikkeestä löytyy) ja tunnustele. Mulla kävi aikanaan niin, että eka ostin tietämättömänä vaan jotkut kamat ja sitten myöhemmin päivitin ne kaikki.

4*takki
3*housut
3*hanskat
2*kypärä
kengät ja kypärähuppu

Siinä minun varusteet ja kaikkien hinta yhteensä n. 1000€.
Kamat on kaivettu ALE-laareista ja muutama ostettu käytettynä.

Jos budjetti on kiveen kirjoitettu, minäkin metsästäisin sopivia, sopivasti käytettyjä. Myin juuri kevättalvella oman hankalissakin olosuhteissa hyväksi havaitun, täysin ehjän ja kunnossa olevan Rukan Gore-Tex-asun (Steel+Unit) alle neljään sataan. Piposta vedettynä omat nykyiset kamppeet ja noin-hinnat:

Dainese T-Age 2-os nahka käytettynä 350e
Arai Chaser kypärä 350e
Alpinestars S-MX Gore-Tex jalkineet 200e
Alpinestars GP Plus käsineet 100e
Sadepuku Louis 50e
Buffia, korvatulppaa, pinlockia, kurarukkasta ja muuta tilpehööriä vielä ehkä satasen edestä.

Vaikkapa mlol.de:stä tai fcmotosta kun kyttää vähän vanhemman malliston kampetta niin voi saada yllättävänkin edullisesti uutta ja laadukasta. Ja miksei kotimaan kivijalkakaupoistakin.

Gore-Tex-kinaan kommentoin sen verran, että MP-Asun puvulla ja tuolla^ Rukan puvulla tuli molemmilla ajettua luokkaa 10 ja 30tkm, ja mielestäni ei ole kahta sanaa siitä, etteikö ehta Gore-Tex-kalvo olisi parempi. Ei se silti sitä tarkoita, etteikö muullakin kalvolla varustetulla kangasasulla pärjäilisi ihan mainiosti. Kannattaa tässäkin optimointitehtävässä huomioida ajettavat kilometrit per kausi, omat mukavuustaso-odotukset ja keliolosuhteet, missä asuaan käyttää. Sekä etenkin ja ennen kaikkea nakkikioskikerroin
wink.gif

PS. Katoin noi sun kuvat ja pakko kommentoida... Itse en kelpuuta kuin umpipotan. Tolla sun potalla mulla ei olisi enää leukaa... Tuo lippa sattui kadulla, vauhtia se n. 60 kmh.
No juu. Mulla on tuo avopotta fiilistelyyn, kaupungissa käymiseen yms. ja sattunut noihin kuviin mukaan. Arai Condor on 95%:sti käytössä. Suojaavuuden ja metelinkin takia. Avopotta on tosin näkyvyyden suhteen mainio, mutta umpimallin kannattaja minäkin olen.

Ja hyvä tietää tuosta kalvoasiasta. Mulla on kyllä muut housut sellaisia joissa kalvo on muualla kuin vuoressa. Pitää muistaa jatkossa, että ne on parempia.

Ei kannata ekasta kaupasta ostaa vielä mitään, eikä tokastakaan. Kiertele ja kattele rauhassa. Jos ekasta kaupasta löytyy hyvän tuntuset, niin tokasta voi löytyä vielä paremmat. Varaa vaikka koko päivä jos mahdollista ja käy prätkän päällä istumassa kamat päällä (jos liikkeestä löytyy) ja tunnustele. Mulla kävi aikanaan niin, että eka ostin tietämättömänä vaan jotkut kamat ja sitten myöhemmin päivitin ne kaikki.
bowdown.gif
Juuri näin.

Näitä vastauksia lukiessa päätyy huomaamaan, että olen ehkä itsekin käynyt läpi meko tyypillisen varustelukierteen.

Ensimmäinen ajoasu koostui Richan tekstiilihousuista ja -takista (Millennium + X-Tour). Näillä sitä kuvitteli ajavansa huoletta monta vuotta, mutta hyvin pian huomasin tehneeni pari ehkä tyypillistäkin virhettä. Olena pitkäjalkainen, joten osasin kyllä katsoa jollakin tapaa, että lahkeissa riittää pituutta. Ei sitä kuitenkaan niin paljon ollut, ettei puntti olisi ajoasennossa noussut varsin pian saappaan yli puolisääreen. En juuri vapaahtoisesti lähde sateeseen varta vasten ajamaan, joten se, mitä edellä on kerrottu kalvojen sijainnin ja päällikankaan suhteesta, ei ole häirinnyt, vaikka näissä asusteissa tuo tyypillinen virhe onkin.

Takkikin oli monikäyttöinen, olihan siinä erikseen irrotettavissa lämpövuori ja kalvokin sekä vielä vetoketjulliset tuuletusräppänät. Ja hihtakin riittävän pitkät, vaikka köäsivarsieni pituus eil olekaan läheskään samaa luokkaa kuin jalkojen. Mutta se jäi huomaamatta, että tuli saman tien ostettua muuten pari kokoa liian iso takki, joka toimii loistavasti purjeena.

Näitä virheitä yritin seuraavalla kierroksella korjata nahka-asulla. Jälleen Richaa, kun siinä tuntui ainakin muutama vuosi sitten olleen hyvä hinta-laatu -suhde. Elämä näillä oli mukavampaa. Valjasrasvalla voideltuna nahkakin pitää yllättävä hyvin vettä lyhyillä matkoilla tai satunnaisten kuurojen aikana.
Tosin nahkatakin hihat jäivät sittenkin hieman liian lyhyiksi (etenkin kun haluaisi kesällä mkäyttää vähän lyhytvartisempia käsineitä) ja hyvän istuvuuden perusteella valitun takin ulkoasu ei oikeastaan koskaan ollut erityisesti mieleen, jotan näitä epäkohtia tuli vielä korjattua toisella nahkatakilla, jonka erityisenä hankintakriteerinä olivat riittävän pitkät hihat. Pari vuotta sitten tulikin hankittua Suomyn nahkatakki, mutta siihenpä mennessä uutena napakat nahkahousut olivatkin venyneet yllättävän paljon niin, että housut eivät enää tahdo pysyä kunnolla ylhäällä etenkään selkäsuojan kanssa, kun erimerkkisten vaatekaappaleiden vetoketjut eivät ole samalla hammastuksella.

Nyt pitäisi vissiin katsastella kaksiosaista nahkapukua...

Kypärät (2 kpl tähän mennessä) ja saappaiden kanssa on mennyt paremmin. Toisen kypärän ostossa painoi sopivuuden ohella toimivat tuuletus- ja huurteenpoistoratkaisut, joten kolhun saanut Shoei Raid vaihtui X-Lite 701:een. Ja kumpaankin sai helposti pujotettua silmälasit.

Ja Daytonan Road Starit osoittautuivat niin hyväksi hankinnaksi, että ovat edelleen käytössä toisten hieman sporttisempien töppösten rinnalla.

Eli mitä halusian sanoa? Mieti, millaista ajoa harrastat. Ilmastoidut 1-osaiset nahat voivat olla hyvä ratkaisu, jos ajaa vain kauniina kesäpäivinä ja pysähtyy vain tankkaamaan. Jos taas kiertelee nähtävyyksiä ja kuluttaa kahvilantuolia, niin ajoasuteen tyyppi on silloin erilainen. Juuri mitään en ostaisi ilman sovitusmahdollisuutta. Ja sovitettaessa on osattava kiinnittää huomiota oikeisiin pikku asioihin - kokonaisuutta unohtamatta.

On siis osattava tehdä valinnat käyttötarkoituksen ja itselle tärkeiden yksityiskohtien osalta jo ennakkoon - ja pidettävä niistä kiinni. Itseä tyydyttävät ajovarusteet voi silloin ostaa jo ensi kerralla, jos pitää vaatimustason kohtuullisena. Ja jos varaa aikaa käytettyjen kyttäilyyn ja alesesongin hyödyntämiseen, niin ei hintakaan iipeä kohtuuttomuuksiin. Päivityskierre on kuitenkin varsin todennäköistä jossakin vaihessaa. Älä pidä budjettia liian ehdottomana.

Kuten jo neuvottiin, aloita kypärästä, äläkä säästä vaivaa sovittamisesssa ja käyttäjäarvostelujen etsimisessä.

Itse tilasin http://www.hein-gericke.de/

Mittanauhalla mittailin itseäni ja sen perusteella tilasin kamat. Siellä oli synttärialennukset jopa silloin niin tilasin takin, housut ja hanskat ~320e kotiin.

Aluksi olin vähän epäilevä että mitähän sekundaa sieltä tulee, mutta sitten kun sain niin olin aivan myyty! Kamat oli juuri sopivan mittaiset ja paljon paremmat mitä oletin. Suomessa olisi varmasti joutunut maksamaan yli 600e vastaavasta setistä. Suosittelen!

Back