Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pane synteettiset vaan sinne koneeseen. Itse olen niitä käyttänyt niin autoissa kuin mopoissakin viimeiset parikymmentä vuotta. Rallyformulaa ja helixiä.Tänä kesänä ajattelin pistää Gessuun pesevät ja kitkaa vähentävät autoöljyt. Jottain Mobil RF1 tai Shell Helix täyssyynteettistä nn-W50 tapaista mutta mikähän noista pysyisi parhaiten koneessa sisällä eikä ei vaurioittaisi tiivisteitä?
Jospas hakusessa olikin esim tämä tavara:Tuo maininta "pesevät öljyt" jäi kyllä vaivaamaan. Miten niin pesevät?
t. Repa
Mineraaliöljy luontaisesti vaikuttaa kumiin turvottavasti, mutta jotkin synteettisen öljyn ainesosat vaikuttavat kumiin päinvastoin, jolloin tiivisteet pienenevät ja alkavat vuotaa. Käytännössä tuo vältetään joko lisäaineistuksella, tai toisenlaisilla tiivisteillä.Pane synteettiset vaan sinne koneeseen. Itse olen niitä käyttänyt niin autoissa kuin mopoissakin viimeiset parikymmentä vuotta. Rallyformulaa ja helixiä.Tänä kesänä ajattelin pistää Gessuun pesevät ja kitkaa vähentävät autoöljyt. Jottain Mobil RF1 tai Shell Helix täyssyynteettistä nn-W50 tapaista mutta mikähän noista pysyisi parhaiten koneessa sisällä eikä ei vaurioittaisi tiivisteitä?
Nuo öljythän on tehty moottorikäyttöön, siksi ihmettelen tuota tiivisteiden vuotokeskustelua öljyihin liittyen. Mutta eiköhän siitä ole ollut jo ihan tarpeeksi vääntöä.
Ainut poikkeus synteettisten öljyjen sopimattomuuteen lienee tuo märkäkytkin, jota Gessussa ei ole. Eli synteettisen käytölle ei minun mielestäni ole mitään estettä.
Tuo maininta "pesevät öljyt" jäi kyllä vaivaamaan. Miten niin pesevät?
t. Repa
Kiitoksia tuo pesevyyden tarkennuksesta.Mineraaliöljy luontaisesti vaikuttaa kumiin turvottavasti, mutta jotkin synteettisen öljyn ainesosat vaikuttavat kumiin päinvastoin, jolloin tiivisteet pienenevät ja alkavat vuotaa. Käytännössä tuo vältetään joko lisäaineistuksella, tai toisenlaisilla tiivisteillä.Pane synteettiset vaan sinne koneeseen. Itse olen niitä käyttänyt niin autoissa kuin mopoissakin viimeiset parikymmentä vuotta. Rallyformulaa ja helixiä.Tänä kesänä ajattelin pistää Gessuun pesevät ja kitkaa vähentävät autoöljyt. Jottain Mobil RF1 tai Shell Helix täyssyynteettistä nn-W50 tapaista mutta mikähän noista pysyisi parhaiten koneessa sisällä eikä ei vaurioittaisi tiivisteitä?
Nuo öljythän on tehty moottorikäyttöön, siksi ihmettelen tuota tiivisteiden vuotokeskustelua öljyihin liittyen. Mutta eiköhän siitä ole ollut jo ihan tarpeeksi vääntöä.
Ainut poikkeus synteettisten öljyjen sopimattomuuteen lienee tuo märkäkytkin, jota Gessussa ei ole. Eli synteettisen käytölle ei minun mielestäni ole mitään estettä.
Tuo maininta "pesevät öljyt" jäi kyllä vaivaamaan. Miten niin pesevät?
t. Repa
Käytännössä kaikki nykyiset öljyt sisältävät "peseviä"-ainesosia. Tarkoittaa siis lisäaineistusta, joka sitoo palamisessa ja moottorin kuluessa syntyviä hiukkasia itseensä, ja estää niitä kerääntymästä suuremmiksi rykelmiksi. Jos esim. nokihiukkaset pääsevät kerääntymään suuremmiksi rykelmiksi, ne toimivat öljyn seassa hiovina komponentteina, jolloin moottorin kuluminen kasvaa.
Itse asiassa ihan hyv kommentti. Kun purkissa on mopon kuva, sisällä oleva aine toiminee hyvin kovemmillakin kierroksilla. Kierroksilla, joilla ehkä, huom! ehkä, nuo helixit ja formulaykköset eivät toimi täysin odotetulla tavalla. Faktaa ei ole tarjota, mutta tuntuu loogiselta.Laita moottoriin sellaista öljyä missä on moottoripyörän kuva öljypurkin kyljessä. Ihan varmasti toimii. Öljykustannus on varmaan pienin yksittäinen kustannus moottoripyöräilyssä.
t. hanski
Viskositeetillähän tuohon kierrospuolen voiteluun pääasiassa vaikutetaan.Väitän, että koneen kierroksilla ei ole mitään väliä öljyä valittaessa.
Väitteeni perustuu mm. 3 asiaan:
1. jos kierroksillä olisi merkitystä, olisi kierrosmäärät/rajat merkitty öljypurkkiin.
2. API -luokitus kertoo mikä ölppä sopii myllyysi.
3. öljy valitaan myös viskositeetin mukaan, eikä koneen kierrosluvun, kun sitä ei (edellenkään) ole merkitty öljypurkkiin.
Viisaammat oikokoot, jos olen hakoteillä...
Ps. ja kyllä, MP:säni on luokitus -ja viskositeetti vaatimukset
täyttävä laadukas Mobil Delvac MX öljy.
Minulle ei ainakaan tule hyvä mieli siitä, kun rahat menevät.Moottoripyöräilyhän ei ole mikään järkeen perustuva harrastus. Eli varmaan on parasta, jotta jokainen tunkee omaan mussukkaansajuuri niin kalliit öljyt kuin kukkaro sietää ja hyvä mieli syntyy.![]()
Ideaalitilannehan tulee noiden kahden käyrän leikkaamisesta: Rahat menee ja hyvä mieli syntyy.
Sama juttu minullakin.Minulle ei ainakaan tule hyvä mieli siitä, kun rahat menevät.
Mutta kuten sanoit, jokainen tehköön omalla tavllaan.
t. Repa
Niin minäkin....Sama juttu minullakin.
Laitan sinne ohjekirjan mukaista vaadittavan laatuluokan öljyä, joka on edullista.
Jotenkin tuntuis, että eipä olisi suurta merkitystä öljyllä lämmönsiirron kannalta.Ite oon ajanna vm2000 R:llä Syksy/kevät 5w-50 ja "kuumalla" kesäilmalla 10/15w-50 eikää mitään ongelmia. Välimerenrannoillakin pysy "tilkkeet" kuivina ja ei ollu ku ihan normaalia hävikkiä ja paremmin se notkeempi voie siirtää lämpöö myllystä ku joku delvakki, se vaan voiteleepi. Tietääkseni "ilmakoneessa" ölyllä on suuri merkitys lämmönsiirron kannalta, jos olen väärässä niin kertokaa toki lajitoverit.
Saattaa ollakin. Oman käsitykseni mukaan kierrosten rajoittaminen 4T-laitteissa on seurausta lähinnä siitä ettei venttiilikoneisto pysy enää perässä.Kun lähestytään öljyvoitelun rajoja, öljykalvo repeää ja seurauksena on metalli-metallikosketus. Tuo raja-arvo on erilainen eri voiteluainevalmistajilla (vaikka on sama viskositeettiluku) ja tämän vuoksi laitevalmistajat testaavat öljyjä itse ja tekevät suosituksensa niiden perusteella. Tämä saattaa olla myös syy kierrosten rajoittamisella.
Kaksitahtipyolella ymmärtääkseni juuri tämän vuoksi tuli omat "bike"-öljyt, kosko nuo 2-tahtimopot kiertävät aika paljon enemmän kuin esim perämoottori, jossa riittääkin perinteisten 2-tahtiöljyjen voiteluominaisuudet.